Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 18:59:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS.

25 Apr 2024 18:33:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, KS; Osborne, KS.

25 Apr 2024 16:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
22 november 2014, 13:58 uur | Bericht #442644
Citaat van Stefanv, zaterdag 22 november 2014, 13:37 uur Jens wat ook belangrijk is. De bovenlucht temperaturen. In onderstaande afbeeldig zie je dat deze nog te warm zijn. Voor (natte)sneeuw is toch wel rond de -5 nodig. Dat halen we niet met deze setting.



Op dit soort foto's zullen we nog even moeten wachten!



hier ben ik het niet helemaal mee eens, Vaak word gedacht dat je inderdaad -5 of lager moet hebben op 850 hpa, echter de bovenluchtemps schommelen bij deze setting  rond de -4, toch geloof ik dat er sneeuw kan vallen, want als je kijkt naar de 2 m temps schommelen deze rond het vriespunt s'nachts en rond 2 graden overdag, het lijkt me sterk als er dan regen zou vallen,zeker met een beetje neerslagafkoeling zou dat toch sneeuw moeten opleveren. Ik herinner mij nog situatie's uit het verleden waarbij het sneeuwde met 850 hpa temps van -2 tot-1. Veel hangt ook af van de wind natuurlijk,als je een straffe wind hebt uit het westen zal het waarschijnlijk in het westen regen, heb je een zuidoostelijke wind, heb je droge lucht en door verdamping koelt de lucht dan af en veranderd de regen in sneeuw

op dit kaartje zie je trouwens dat de 850hpa temp toch rond de -5 schommelt
| Gewijzigd: 22 november 2014, 14:01 uur, door Jenss
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
22 november 2014, 14:42 uur | Bericht #442647
De weersverwachting voor Bastenaken (Ardennen) volgen Weerplaza.



Het onderstaande zal er (voorlopig) niet in zitten.




Via: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41689/bedenker-snow-advance-index-verwacht-koude-winter/
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Waarom deze advertentie?
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
22 november 2014, 14:55 uur | Bericht #442648
Citaat van jenssweerts, zaterdag 22 november 2014, 13:58 uur Citaat van Stefanv, zaterdag 22 november 2014, 13:37 uur Jens wat ook belangrijk is. De bovenlucht temperaturen. In onderstaande afbeeldig zie je dat deze nog te warm zijn. Voor (natte)sneeuw is toch wel rond de -5 nodig. Dat halen we niet met deze setting.



Op dit soort foto's zullen we nog even moeten wachten!



hier ben ik het niet helemaal mee eens, Vaak word gedacht dat je inderdaad -5 of lager moet hebben op 850 hpa, echter de bovenluchtemps schommelen bij deze setting  rond de -4, toch geloof ik dat er sneeuw kan vallen, want als je kijkt naar de 2 m temps schommelen deze rond het vriespunt s'nachts en rond 2 graden overdag, het lijkt me sterk als er dan regen zou vallen,zeker met een beetje neerslagafkoeling zou dat toch sneeuw moeten opleveren. Ik herinner mij nog situatie's uit het verleden waarbij het sneeuwde met 850 hpa temps van -2 tot-1. Veel hangt ook af van de wind natuurlijk,als je een straffe wind hebt uit het westen zal het waarschijnlijk in het westen regen, heb je een zuidoostelijke wind, heb je droge lucht en door verdamping koelt de lucht dan af en veranderd de regen in sneeuw

op dit kaartje zie je trouwens dat de 850hpa temp toch rond de -5 schommelt



Het is een erg ingewikkeld onderwerp. Als ik morgen tijd kan vinden kom ik er nog even op terug. Als je wilt kun je op de site van wetterzentrale in het archief zoeken naar sneeuwsituaties met bijbehorende 850 hPa kaartjes. Je zult zien dat ik vrijwel elke situatie (met sneeuwdek als resultaat) de temperatuur op deze hoogte -5 of lager is. Er kan wel eens sneeuw vallen met hogere temperaturen maar met deze voorgeschiedenis lijkt mij dit onmogelijk. 

Feit is dat de 850hPa kaartjes een goede indicator zijn.

Link naar het archief: Klik
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 november 2014, 17:12 uur | Bericht #442651
Hmm, de nacht naar zondag op maandag koelt het flink af. Kan wel eens op lokale nachtvorst en mist uitlopen .
#KeepOnSmiling
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
22 november 2014, 17:17 uur | Bericht #442653
Hier een leuk stukje over sneeuw..het is wel van de vorige winter..

Hagel, of toch natte sneeuw?
26.03.2014 12:39

Vanmorgen vroeg trok een zone met buien het noorden van het land binnen. De buien schoven langzaam zuidwaarts en leverde hagel en lokaal zelfs een donderklap op. Met name op Twitter kwamen er ook meldingen binnen over natte sneeuw. In de weerkamer van MeteoGroup kwam al snel een discussie op gang. Ging het hier om zogenaamde deels gesmolten korrelhagel (hagelstenen bestaande uit witte, ondoorzichtige korreltjes, die relatief veel lucht bevatten) of natte sneeuw. En was de aanwezige luchtsoort wel koud genoeg om sneeuw mogelijk te maken?

Kou direct aan het aardoppervlak
Koud was het afgelopen nacht zeker. Op de Veluwe daalde de temperatuur tot ruim drie graden onder nul. Het gaat hier echter om zogenaamde stralingskou, een dunne laag kou direct aan het aardoppervlak. Op enige hoogte was het namelijk graden warmer. Zo werd op 200 meter hoogte bij de meetmast van het KNMI te Cabauw (nabij IJsselstein) een temperatuur van 5 graden boven nul gemeten. Nu is dit de enige plek in Nederland waar de temperatuur op deze hoogte wordt gemeten, dus in bijvoorbeeld Groningen, Friesland en Gelderland kon het best wat kouder zijn.

Hagel of toch natte sneeuw?
In de noordoostelijke helft van ons land was het vanmorgen op een hoogte van 200 meter ook iets kouder. Modelgegevens gaven aan dat het nabij Cabauw inderdaad een graad of 5 was, maar in het noordoosten was het 2 à 3 graden. Toch is dit nog niet koud genoeg om een sneeuwvlok de val naar het aardoppervlak te laten overleven. Alleen in een zeer heftige hagelbui kan de luchtkolom nog iets verder afkoelen en ook dat was in de modelgegevens zichtbaar (zie afbeelding hiernaast). De vraag is dan of in zo’n heftige hagelbui ook sneeuwvlokken daadwerkelijk de val overleven en zo ja, of ze ook te onderscheiden zijn van de deels smeltende hagelkorrels.

Ondanks een smeltlaag van toch al snel 400 tot 500 meter, is het dus niet geheel uitgesloten dat in een heftige hagelbui enkele sneeuwvlokken de grond wisten te bereiken. In de meeste gevallen zullen de ‘natte flatsen’ bijna geheel gesmolten hagelkorrels zijn geweest.


Voor een paar mooie plaatjes even naar de site van www.weer.nl zelf
linkje -> http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/66772028baf8a43dc1140e724a78bfc1/article/hagel_of_toch_natte_sneeuw.html


weer.nl
Lees ook:


| Gewijzigd: 22 november 2014, 17:20 uur, door Callie-P
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
22 november 2014, 17:33 uur | Bericht #442655
Onweerfreak12 heeft een stukje geplaatst van weer.nl.. zeker leuk om te lezen !!!
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41535/winterverwachtingen-2014-2015/442164/#message442638

@ Ikee12, ik heb je post even verplaatst naar het winterverwachtingen topic.. ( mocht je je post kwijt zijn ) | Gewijzigd: 22 november 2014, 18:52 uur, door Callie-P
siemen
Lid
Woonplaats: wulpen
Berichten: 360
Lid sinds: 23 sep. 2012
22 november 2014, 21:07 uur | Bericht #442665
wel grappig dit kaartje ;) "sneeuwdek"
ijsfreak, sneeuwfreak, WINTERFREAK
siemen
Lid
Woonplaats: wulpen
Berichten: 360
Lid sinds: 23 sep. 2012
22 november 2014, 23:31 uur | Bericht #442667
Zo slecht ziet het er eigenlijk allemaal niet uit hoor!  hier ook een leuk kaartje en elke keer keert het de laatste dagen terug iets om in de gaten te houden ook morgen zal ik een stukje schrijven want het ziet er totaal niet slecht uit op winterweer voor begin december met sinterklaas
ijsfreak, sneeuwfreak, WINTERFREAK
Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
23 november 2014, 07:22 uur | Bericht #442669
De nieuwe run van GEM is zeker interessant te noemen hij laat flinke lagedruk zien boven de Middelandse zee en hoge druk boven scandinavie met oosten tot noordoostenwind bij ons tot gevolg en temperatuur op 850hpa tussen de -5 en -10 en neerslag aanwezig kan dat wel eens sneeuw zijn.







Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
23 november 2014, 09:51 uur | Bericht #442675
Citaat van wappy, zondag 23 november 2014, 9:00 uur Leuk die runs, alleen kunnen ze in nederland al niet eens een uur van tevoren voorspellen, en dan deze kaarten van december.....
Dat heet voorpret en soms of vaak.. ( half-vol of half-leeg) komt het uit... enne als je denkt dat alles toch niet uitkomt dan moet je dit weerstation eens proberen.. altijd goed.. misschien is dat iets meer voor je ipv de weersverwachtingen van de instanties of het volgen van een forum over het weer 



| Gewijzigd: 23 november 2014, 10:02 uur, door Callie-P
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
23 november 2014, 10:07 uur | Bericht #442676
Citaat van Onweerfreak12, zondag 23 november 2014, 7:22 uur De nieuwe run van GEM is zeker interessant te noemen hij laat flinke lagedruk zien boven de Middelandse zee en hoge druk boven scandinavie met oosten tot noordoostenwind bij ons tot gevolg en temperatuur op 850hpa tussen de -5 en -10 en neerslag aanwezig kan dat wel eens sneeuw zijn.

Klopt.. Jenssweerts had het hier gisteren ook al over..  ->  http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41451/herfst-en-winter-discussie-2014/442616/#message442639
Dus het blijft terug komen in de runs.. gaan we weer een spannende periode tegemoet... ?

Hieronder de laatste pluim van EC
De meeste leden zitten allemaal tussen de 0 en 5 graden... niet verkeerd lijkt mij



ook de onderstaande tabel geeft weer hoop ( ook dat staafje op de 25ste zie je mooi terug in de bovenstaande pluim)


Ook onderstaand kaartje is leuk.. maar let op dit is LANGE TERMIJN dus gaat zeker weer veranderen.. en dat kan 2 kanten op .. dus ook kouder



| Gewijzigd: 23 november 2014, 10:50 uur, door Callie-P
rick87
Lid
Woonplaats: hoofddorp
Berichten: 162
Lid sinds: 11 nov. 2011
23 november 2014, 10:36 uur | Bericht #442678
Ik ben al blij als (om te beginnen) de temp onder de 5 graden komt
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
23 november 2014, 10:50 uur | Bericht #442679
Toch wel leuk dat GEM dit scenario laat zien. Dat was afgelopen week ook al een aantal keer het geval en nu weer een aantal runs. Gisteren lukte het niet om de koude bij ons te krijgen nu duidelijk wel(met een bak sneeuw). De oper van EC is ook fris te noemen. Ik ben benieuwd waar de 06z run van GFS mee gaat komen(aangezien dit het enigste model is dat een wc laat zien op termijn). Die is nu bezig. 

Fijne zondag iedereen! | Gewijzigd: 23 november 2014, 10:54 uur, door Stefanv
Woonplaats: Aalter, België
Berichten: 139
Lid sinds: 18 nov. 2013
23 november 2014, 12:30 uur | Bericht #442681
Vinden jullie de grote afwijking van gfs tegenover ec ook niet raar?
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
23 november 2014, 12:41 uur | Bericht #442682
Citaat van Thomas Van Hullebusch, zondag 23 november 2014, 12:30 uur Vinden jullie de grote afwijking van gfs tegenover ec ook niet raar?

Zo zie je maar: het kan alle kanten op.
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
23 november 2014, 13:14 uur | Bericht #442685
Klagen mag! In de daarvoor bedoelde topics:).

edit Callie-p : ik heb daarom een aantal posts verplaatst naar het winterklaag topic.
  ( ook die hieronder stonden)
| Gewijzigd: 23 november 2014, 14:29 uur, door Callie-P
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 november 2014, 13:15 uur | Bericht #442686
Er niks zo onvoorspelbaar als het weer, het kan volgend weekend sneeuwen bij -1 of zonnig bij +12 . Dus ga nou niet klagen dat het toch niks wordt, maar als je echt zonodig moet klagen hebben we de klaagtopics nog!!!
#KeepOnSmiling
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
23 november 2014, 13:33 uur | Bericht #442687
Citaat van Thomas Van Hullebusch, zondag 23 november 2014, 12:30 uur Vinden jullie de grote afwijking van gfs tegenover ec ook niet raar?
Dat is uit ervaring, meestal de oorzaak dat de winter in Amerika dit beïnvloedt. Als er daar een winter aan de gang is  die zich domineert in koude en sneeuw, dan wordt er hier zéker 7 of 8/10 keer een warme setting voorspelt. Daarmee kijk je in die periodes beter voor 75% naar EC en af en toe eens wat naar GFS na de koudere of sneeuwrijke periodes in de VS. 

Weet niet wat andere leden erovere denken maar dit heb ik me in het verleden al eens wijs laten maken en ik geloof afgelopen winter(s) ook nog eens?

Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
23 november 2014, 14:04 uur | Bericht #442691
Citaat van thunderstorms_4ever, zondag 23 november 2014, 13:33 uur Citaat van Thomas Van Hullebusch, zondag 23 november 2014, 12:30 uur Vinden jullie de grote afwijking van gfs tegenover ec ook niet raar?
Dat is uit ervaring, meestal de oorzaak dat de winter in Amerika dit beïnvloedt. Als er daar een winter aan de gang is  die zich domineert in koude en sneeuw, dan wordt er hier zéker 7 of 8/10 keer een warme setting voorspelt. Daarmee kijk je in die periodes beter voor 75% naar EC en af en toe eens wat naar GFS na de koudere of sneeuwrijke periodes in de VS. 

Weet niet wat andere leden erovere denken maar dit heb ik me in het verleden al eens wijs laten maken en ik geloof afgelopen winter(s) ook nog eens?


Moet zeggen ik vind de theorie leuk.. maar ik weet niet zo zeker of ze klopt. Het verschil tussen de modellen is al jaren een punt van discussie.. waarbij bij GFS vaak werd verwezen naar de verouderde hardware ( computer) en dat EC te weinig leden heeft enz .

Ik weet dat EC redelijk vaak koude verwachte maar dit kwam dan in zijn geheel niet uit terwijl GFS warmer weer voorspelde..maar ook andersom.
In het verleden was ik nogal rigoreus en negeerde ik gewoon 1 van de modellen om mijn beeld zo objectief mogelijk te houden, Echter ik ben er toch vanaf gestapt omdat beide modellen fouten maken en beide modellen er soms perfect op zitten.

Dus wat ik doe is dat ik naar beide modellen kijk, een beetje kijk hoe het weer de afgelopen week was, ik neem zeker de situatie in de States mee, maar ook die in het oosten en op basis daarvan probeer ik een verwachting te maken. Maar goed zoals je nu zag, zat EC er ook naast want zij verwachte op de 26ste al vorst..

Kortom de waarheid is ergens in het midden.. en ik zou alle modellen gewoon raadplegen.. overigens heb je ook nog andere modellen.. denk aan Hirlam voor de zeer korte termijn bijvoorbeeld.


jurrie
Lid
Woonplaats: delfzijl
Berichten: 643
Lid sinds: 17 dec. 2010
23 november 2014, 14:30 uur | Bericht #442692
in de maandverwachting is de tendens nog steeds zakkende naar winter weer :D
dus ik denk ...............WINTER:P
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 352 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 352, lezen 2 mensen het topic "Uitleg CAPE".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden