Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
winter98
Lid
Woonplaats: medemblik
Berichten: 43
Lid sinds: 19 okt. 2012
27 november 2014, 22:12 uur | Bericht #443013
het is jammer dat nu beetje voor beetje warme pluime worden we krijgen een speldenprik tot disndag helaas is de spreiding op dinsdag minder geworden in het nadeel van de winter eerst kon nog alle kanten op maar het lijkt er nu op dat vanaf dinsdag gewoon richting normaal gaan. na ja we kijken wel wat de volgende runs doen we blijven positief.
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 november 2014, 23:14 uur | Bericht #443021
Zoals wij altijd hier zeggen "Ze kunnen niet eens een dag voorruit spelen, laat staan een week". En duidelijk geld hier weer t zelfde. Ene moment zie je kou verschijnen en dan, ineens, is het weer verdwenen. 

Al vraag ik me nu dus toch af. Zijn hoge druk gebieden nu sterker of zwakker dan lage druk gebieden?
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Waarom deze advertentie?
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
27 november 2014, 23:18 uur | Bericht #443022
Citaat van De Friese Weerman, donderdag 27 november 2014, 22:06 uur De nieuwe pluim van EC is werkelijk om van te huilen :p het is weer het oude vertrouwde liedje. Een paar dagen word er winterweer aangegeven en dan komt het puntje bij het paaltje....en dan gaat het weer mis.


Eerst een mededeling van huishoudelijke aard voor een aantal post-ters.. ik heb even met een sneeuwschep wat berichten verplaatst naar het kletstopic.
Keep calm... na het weekend gaat het misschien wel duidelijker worden...


Dan de pluim...waarom is deze om te huilen ??
Kijk eens naar de spreiding.. op de 2 dec ->5 dec zitten veel leden rond de 8 graden maar er zitten minsten zoveel leden onder de 8 graden...
Na de 5de neemt de spreiding weer enorm toe dat er echt geen enkele conclusie uit deze pluim te trekken valt.. maar hij is zeker niet om te huilen....

we moeten gewoon even geduld hebben...

en deze tabel is toch ook leuk :
source : www.knmi.nl






Hieronder de tussenstand wbt November..


| Gewijzigd: 27 november 2014, 23:22 uur, door Callie-P
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
27 november 2014, 23:21 uur | Bericht #443023
Citaat van De Friese Weerman, donderdag 27 november 2014, 22:06 uur
Deze pluim doet me alweer sneller denken aan vorig jaar, geen positieve vooruitzichten meer nadat ze erop stonden, en toen hebben we heel de winter gezocht naar iets wat er niet ging komen, maargoed heb er nog hoop in 2013 was een mooi jaar met een mooi winter dus wie weet, viel ook eerst tegen in het begin om dan erna echt van zich te laten weten | Gewijzigd: 27 november 2014, 23:23 uur, door Callie-P
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Mrkos
Lid
Woonplaats: Assen
Berichten: 572
Lid sinds: 19 aug. 2010
27 november 2014, 23:25 uur | Bericht #443024
Callie-P, vorig jaar las ik je posten ook met veel plezier en had je het ook redelijk vaak goed. Je durfde weinig groen te geven en uiteindelijk terecht. Het werd een bagger winter. Heb je ook een visie op deze winter? Ik lees hier veel mee en je posts zijn al vroeg in het seizoen positiever dan vorig jaar tijdens de hele winter. Dus ik ben wel benieuwd... Bedankt alvast. | Gewijzigd: 27 november 2014, 23:25 uur, door Mrkos
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
27 november 2014, 23:25 uur | Bericht #443025
Citaat van thunderstorms_4ever, donderdag 27 november 2014, 23:21 uur Citaat van De Friese Weerman, donderdag 27 november 2014, 22:06 uur
Deze pluim doet me alweer sneller denken aan vorig jaar, geen positieve vooruitzichten meer nadat ze erop stonden, en toen hebben we heel de winter gezocht naar iets wat er niet ging komen, maargoed heb er nog hoop in 2013 was een mooi jaar met een mooi winter dus wie weet, viel ook eerst tegen in het begin om dan erna echt van zich te laten weten

Alleen kan je dit jaar niet vergelijken met vorig jaar omdat de atmosfeer vorig jaar compleet anders inelkaarzat in vergelijk met dit jaar.. enne met winter 2013 bedoel je denk ik de winter 2012/2013 want 2013/2014 was hellmannloos..

| Gewijzigd: 27 november 2014, 23:25 uur, door Callie-P
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
27 november 2014, 23:34 uur | Bericht #443026
Citaat van Mrkos, donderdag 27 november 2014, 23:25 uur Callie-P, vorig jaar las ik je posten ook met veel plezier en had je het ook redelijk vaak goed. Je durfde weinig groen te geven en uiteindelijk terecht. Het werd een bagger winter. Heb je ook een visie op deze winter? Ik lees hier veel mee en je posts zijn al vroeg in het seizoen positiever dan vorig jaar tijdens de hele winter. Dus ik ben wel benieuwd... Bedankt alvast.

ik heb een grote post geschreven die je misschien even moet lezen.. ( misschien heb je dat al gedaan)

http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41451/herfst-en-winter-discussie-2014/442958/#message442962

Ik ben nu optimistischer omdat de atmosfeer meer verassingen toestaat. Vorig jaar zaten we in een hele statische situatie met een zeer sterke Jetstream en weinig opbouw van sterke hogedruk gebieden boven Rusland

Nu is het eigenljk al pakweg 1 1/2 maand zo dat er zeer sterke hogedruk gebieden zijn boven Rusland ( > 1035hPa) en dat de jetstream zo af en toe sterk is maar elke keer ( ik noem het maar)  afslaat.. dus weer rustig wordt.
Hierdoor zijn er meer mogelijkheden dat er zich een winterse situatie zich kan ontpoppen boven de Benelux.

Ik zelf had zo vanaf de 15de november kouder weer verwacht en dat is nu iets later geworden. Ik denk nog steeds dat December wel een paar keer voor verassingen kan gaan zorgen.. en ik denk met name in de vorm van winterse neerslag die wel van tijdelijke aard zal zijn. Een echt (strenge) vorstperiode zit nog niet in het vat maar dat kan zomaar komen. Het is nu echt zo dat niets is uit te sluiten.

Het is op dit moment allemaal erg onzeker welke kant we opgaan.. Hoe de hele winter zal worden.. als het zo doorgaat als nu dan zullen er zeker Hellmannen gehaald worden en is de kans ook zeer groot dat we een periode van matige misschien zelfs strenge vorst krijgen.. ( denk aan Januari/februari ).
maar het is een beetje gokken en een beetje afwegen hoe de afgelopen periode is gelopen..

We gaan het zien

| Gewijzigd: 27 november 2014, 23:34 uur, door Callie-P
Mrkos
Lid
Woonplaats: Assen
Berichten: 572
Lid sinds: 19 aug. 2010
27 november 2014, 23:38 uur | Bericht #443027
Bedankt voor je heldere uitleg, altijd mooi als iemand wel positief is haha We zullen het inderdaad zien inderdaad.

Edit Callie-p:
Graag gedaan en leuk dat je mijn posts graag leest
| Gewijzigd: 27 november 2014, 23:51 uur, door Callie-P
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
28 november 2014, 00:12 uur | Bericht #443028
Citaat van Callie-P, donderdag 27 november 2014, 23:25 uurAlleen kan je dit jaar niet vergelijken met vorig jaar omdat de atmosfeer vorig jaar compleet anders inelkaarzat in vergelijk met dit jaar.. enne met winter 2013 bedoel je denk ik de winter 2012/2013 want 2013/2014 was hellmannloos..
Ja bedoelde de beginmaanden van 2013 met de koude tot ongeveer begin april(?) dacht ik;), 2012 was alleen 2 a 3 weekjes. En weet dat het een totale andere atmosfeer is, maar als er telkens een kans is, een trend waarin de leden allemaal mee gaan, en die verliest dan aan leden en wordt uiteindelijk warmer wanneer hij de KT nadert, of in de MT zit. dan zou het nogal jammer zijn van al die mooi kaarten.

Maargoed ben er 100% van bewust dat dit zeker niet de eerste en laatste kans zal zijn, integendeel er gaan nog mooiere en veel koudere trends komen in de pluimen, wie weet wel records, en dan grotere kans op positieve records dan (in mijn ogen) negatieve records, maar dat kan je pas na zo'n winter duidelijk zeggen, het is wanneer je erin zit dat het alles of niets is en dat zal hopelijk altijd zo blijven:D


Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
28 november 2014, 05:05 uur | Bericht #443029
Nou laten we de ochtend positief beginnen. Toen ik daarnet de GFS pluim bekeek viel het volgende mij op:


ter vergelijking nog even de oude pluim


De nieuwe pluim is dus toch wel redelijk afgekoeld. Benieuwd of er straks nog meer leden mee gaan. 

Fijne dag iedereen:)
Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
28 november 2014, 07:24 uur | Bericht #443030
Knmi heeft het zelfs over sneeuwkansen van zondag op maandag.:)

Geldig van zondag 30 november tot vrijdag 12 december

Synoptische ontwikkeling
Ons land bevindt zich tussen een hoog boven Rusland en een laag ten zuidwesten van het Iberisch Schiereiland. De aangevoerde luchtmassa wordt geleidelijker kouder in het aandachtsgebied. In het weekend probeert het hoog een verbinding te maken met een hogedrukgebied boven de Azoren. Aan de noordflank van het hoog op de oceaan trekt een zondag een storing zuidoostwaarts over de Noordzee. Op 500 hPa vindt er zelfs een kleine afsnoering plaats en deze trekt in de nacht van zondag op maandag van noord naar zuid over het land. Na een korte onderbreking wordt de stroming aan de grond maandag weer oostelijk. Na dinsdag zakt de verbinding tussen de 2 hogedrukgebieden zuidwaarts en krijgt het hogedrukgebied op de oceaan meer en meer invloed ons land komt dan waarschijnlijk in een west tot noordwestelijke stroming met aanvoer van tamelijk zachte lucht.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot maandag is de pluim tamelijk smal. Toch moeten we zeker de storing in de gaten houden die later op zondag het noorden bereikt en in de nacht naar maandag zuidwaarts over het land trekt. Kijken we naar de EPS fractie sneeuw, dan zien we dat de neerslagkansen voor de oostelijke helft dan op 30-50% liggen. Voorwaardelijke sneeuwkansen liggen op 30-40%. Ten opzichte van de vorige runs is het aandeel van de koude oplossingen na dinsdag sterk afgenomen en laat het overgrote deel van het ensemble zachte oplossingen zien. Tot die tijd onder invloed van de oostelijke stroming enkele nachten met lichte vorst en iets beneden normale maximumtemperaturen.

Samenvatting meerdaagse-periode:
De eerste dagen zonnige perioden en vrij koud met in de nachten lichte vorst. Vanaf dinsdag toenemende bewolking en zachter met af en toe regen.

Samenvatting EPS-periode:

Grote kans (60-70%) op een weertype met af en toe regen en temperaturen die meestal op of enkele graden boven normaal liggen. Rond 30% kans op een
droog weertype met temperaturen onder normaal.



Bron:knmi



Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 november 2014, 09:43 uur | Bericht #443031
Citaat van Onweerfreak12, vrijdag 28 november 2014, 7:24 uur Knmi heeft het zelfs over sneeuwkansen van zondag op maandag.:)
Leuk om in de gaten te houden spectaculair ziet het er allemaal nog niet uit. Een paar modellen laten deze storing(kje) wel zien maar er zit maar zeer weinig neerslag op. Ook op hoogte is het allemaal nog niet je van het,het is dan ook op de wip voor ijzel/sneeuw. 


Tis een klein aandachtspuntje verwacht er ook niet teveel van momenteel. De toch in mijn ogen modellen die de neerslag beter opikken hirlam en harmonie zijn er nog niet. 

Gfs gaat voor ijzel en zoals je ziet is het ook maar een heel licht signaal.



Ook Gem komt met een ijzel signaal zei het net als gfs zeer licht/later ook een zeer lichte sneeuwsignaal langs de oostelijke helften/duitse grens/ardennen.


Kortom nog veel verbeter punten maar wel een aandachtspuntje


| Gewijzigd: 28 november 2014, 09:51 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Nieuw-Roden
Berichten: 300
Lid sinds: 9 feb. 2013
28 november 2014, 09:54 uur | Bericht #443032
Nieuwe Pluim Midden en Noord

Op termijn toch wel weer daling




Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
28 november 2014, 10:09 uur | Bericht #443033
Toch weer een stuk beter! Het kan weer alle kanten op na het weekend. Opvallend is dat er net als bij GFS een groepje leden voor aanhoudende kou gaat na het weekend. | Gewijzigd: 28 november 2014, 10:14 uur, door Stefanv
crulation
Lid
Woonplaats: 's-Graveland
Berichten: 33
Lid sinds: 7 nov. 2011
28 november 2014, 10:10 uur | Bericht #443034
Wat een verschil met de oude pluim! Bijna alle leden dinsdag onder 0. Het schommelt echt gigantisch. Maar dit doet toch wel weer goed!


| Gewijzigd: 28 november 2014, 10:18 uur, door crulation
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 november 2014, 10:18 uur | Bericht #443035
Citaat van Stefanv, vrijdag 28 november 2014, 10:09 uur Toch weer een stuk beter! Het kan weer alle kanten op na het weekend. Opvallend is dat er net als bij GFS een groepje leden voor aanhoudende kou gaat na het weekend. Ook gem heeft er weer zin aan na de slechte 12z run van gister een ijsdagje staat er ook weer bij hun. Het is echt nog niet gedaan.:D.



| Gewijzigd: 28 november 2014, 10:19 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
28 november 2014, 12:12 uur | Bericht #443036
Toch vind ik dit ook weer opvallend en interessant waar Gem nu mee komt voor het begin van de week na sinterklaas.Een koude (noord)oostelijke stroming die via diverse omwegen helemaal van het hoge noorden komt en me daarom wat doet denken aan een artische luchtsoort.



De run van EC is ook redelijk te noemen met een noordelijke stroming met koude lucht die vanaf Groenland en ijsland via scandinavie naar ons land stroomt en de -5 grens dichtbij zou dat wel eens wat winterse buien op kunnen leveren met een beetje geluk echter moet het aan de grond dan wel koud genoeg zijn en dat betwijfel ik met het relatief warme noordzee water. Maar vergeleken met gisteren ziet het er dus al weer hoopgevender uit.:)




| Gewijzigd: 28 november 2014, 12:33 uur, door Onweerfreak12
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 november 2014, 12:33 uur | Bericht #443037
Citaat van Onweerfreak12, vrijdag 28 november 2014, 12:12 uur wat doet denken aan een artische luchtsoort.


Idd dat heb je juist Ec pakt dit ook op goeie aanvoer voor sneeuwbuien...ook weer leuk om te volgen. Zo zie je maar er zijn genoeg leuke dingen op Kt en Lt. 
Leuke target voor volgende week eerst maar eens naar dinsdag toe werken.;).WLA

Hier een gifje van Ec in die periode voor de leuk.



| Gewijzigd: 28 november 2014, 13:00 uur, door Tatanka
there can be only one
DieuGi
Lid
Woonplaats: Breda
Berichten: 180
Lid sinds: 2 feb. 2012
28 november 2014, 13:01 uur | Bericht #443039
Het wordt steeds spannender met al die voorspellingen die echt alle kanten op schieten. 1 ding is zeker, er komt een meteorologisch zeer interessante tijd aan en ik moet me inhouden niet te enthousiast te worden en te ver vooruit te gaan kijken hoe dit gaat aflopen tegen beter weten in. Toch, de nieuwsgierigheid is moeilijk te bedwingen en ik kwam de volgende kaart tegen van GFS:
 
Ik weet het, het is extreem ver weg, maar ik vroeg me af aan wat voor weertype we hier mee te maken kunnen gaan krijgen? (Natte) Sneeuwbuien, sneeuwstormpje? Wellicht een afzakkend Polar Low is toch ook niet helemaal uit te sluiten? Met zo'n kaart zijn de alpen bijna verzekerd van een vette sneeuwdump.......
Maar goed, zoals Tatanka al aan gaf, eerst maar eens de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen de komende dagen, en in de tussentijd wegdromen bij alle mogelijke winterse scenario's.:D
Voor de zekerheid heb ik 14 december alvast maar in de agenda gezet. ;)
rick87
Lid
Woonplaats: hoofddorp
Berichten: 162
Lid sinds: 11 nov. 2011
28 november 2014, 13:09 uur | Bericht #443040
Het ziet er wel echt mooi uit, wel lange termijn...... waar kan ik tekenen ( ik bedoel de kaarten boven deze hier boven :p) | Gewijzigd: 28 november 2014, 13:11 uur, door rick87
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 285 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 285, lezen 3 mensen het topic "Estofex Level 3 forecasts".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden