Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO; Pulaski, MO.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Leake, MS; Madison, MS.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scott, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO; Warren, MO.

19 Apr 2024 08:34:21
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
7 januari 2015, 19:05 uur | Bericht #447604
Citaat van OnweerHoogkarspel, woensdag 7 januari 2015, 17:39 uur Citaat van Callie-P, woensdag 7 januari 2015, 16:38 uur kweet niet hoor maar *****tekst*****tekst****

Kortom.. Licht winterweer..heeft Jens niet gezegd maar hij heeft wel gezegd dat de temperaturen in de buurt van de nul graden komen en dat er sneeuwkansen zijn volgens de modellen en JA vanaf midden januari KAN het zo zijn dat we kouder weer krijgen en dat zou best wel eens "licht winterweer" kunnen worden.. en daar heeft Jens volledig gelijk in.
 
Opvallend bericht van je Callie.
1. Je zegt dat ik alleen naar het gemiddelde kijkt. Nee, dat doe ik niet. Wat ik wel zeg is dat het gemiddelde meer waard is dan een op zichzelf staand lijntje. Verder doe je alsof ik geen kaarten kijk. Nou, van EC bekijk ik letterlijk elke kaart van elke run. Van GFS probeer ik 3 van de 4 runs per dag te bekijken, dus dat is ook niet waar.
2. Je zegt dat er al een tijdje een omslag staat rond half januari. Nou, in de pluim zie ik alleen een geleidelijke overgang naar normale temperaturen.
3. 'Iedereen die beweert dat de winter niet meer komt praat complete onzin.' Ik weet niet of je mij hiermee bedoelt, maar ik beweer echt niet dat die niet meer komt. Ik zie ook dat er rond half januari iets meer kansjes komen dan hoe het nu is.
4. Het opvallendste vind ik dat je de hele kaartenreeks plaatst van, jawel, de oper. Die laat inderdaad zien wat Jens zegt, tussen 0 en 4 graden. Maar Jens heeft niet gezegd dat hij alleen op de oper doelt. Kijk onderstaande grafiek eens. Hoeveel waarde hecht je hier aan de oper. Lijkt me toch duidelijk dat die waarde nihil is?!                                                                                                                                                                                                                          PS: Dit bericht is niet boos bedoeld oid, maar dit is hoe ik het zie. En dat is blijkbaar een wereld van verschil met hoe jij het ziet, met name doordat jij veel waarde lijkt te hechten aan de oper, terwijl deze niet goed in het ensemble ligt.

Grafiek waar ik op doelde: http://www.meteociel.fr/cartes_obs/gens_display.php?x=&y=&run=6&lat=52.114159&lon=5.18343&runpara=0&type=3&ext=1
 
Ik herhaal mijzelf nog maar een keer.. want om de ene of andere reden komt de boodschap niet aan... :/

" Het enige wat we hier (kunnen) doen is naar de kaarten kijken , de pluimen erbij pakken , de modellen vergelijken enz enz."

Het is een samenspel van alle factoren...niet de oper is heilig niet een model is heilig niet alle gemiddeldes zijn heilig. Alles wat we vergaren is gebasseerd op assumption.. wat als dat ene drukgebiedje  dit doet of dat.  Daarnaast zijn de operationele runs uitstekend om trends te ontdekken. 1 van deze trends is dat er een ommeslag mogelijk is vanaf midden januari. NIEMAND heeft hier gezegd dat we dan de diepvries ingaan... sterker nog we benadrukken elke keer dat dit mogelijkheden zijn en dat het ook lange termijn is.
En op dit moment als je de kansen bekijkt  om winterweer te krijgen LIJKT het er nu op dat er meer kansen zijn over een dag of 10..

En welke kaarten moeten we dan posten ?? een reeks van 1 van de leden ? die net zo waarschijnlijk is als alle andere leden ?

Het leuke met Nederlandse winters is dat de mensen die denken dat de winter toch niets wordt vaak gelijk krijgen.. want ja idd. onze winters zijn moeilijk, afhankelijk van 100 factoren en alles moet  ook nog eens perfect vallen want snel hebben we een winter die niet aan de verwachtingen voldoet die we graag zien.. ( sneeuw en ijs) dus vandaar is de winterverwachting juist zo leuk aangezien je hier " out of the box" moet kunnen denken en altijd..maar dan ook altijd je optimisme moet houden..


p.s 1. indien je echt zoveel vergelijkt e.d. post dan eens wat meer dan alleen pluimen... dan voorkom je de indruk dat je alleen naar pluimen kijkt
p.s 2 nee ik bedoel niet dat jij zegt dat er geen winter meer komt.. maar er zijn meer mensen die meelezen
p.s 3 je kan me altiid bereiken per PB ( om hier verder on-topic te blijven.)





  | Gewijzigd: 7 januari 2015, 19:42 uur, door Callie-P
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
7 januari 2015, 19:54 uur | Bericht #447606
de nieuwe run van gfs is helaas minder, ik heb echter even alle leden van gfs bekeken en er gaat toch een groot deel voor een kouder weertype met vooral noord en noordwesten winden.
momenteel zijn er 4 clusters(= leden die ongeveer dezelfde situatie laten zien)
cluster 1: het azorenhoog breidt zich niet uit naar het noorden maar komt boven ons of boven frankrijk te liggen, dit levert zacht weer op met afhankelijk van de exacte koers van het hoog veel neerslag of net droog weer met kans op nachtvorst. leden 2, 6, 9, 11 , 13 , 16 en 19 gaan voor dit scenario.


cluster 2 : Het azorenhoog breidt zich uit richting groenland en zorgt zo voor een tijdelijke tussen noordoost en noordwest schommelende stroming.
Dit duurt slechts enkele dagen waarna de rug omvalt en terug met zachter weer te maken krijgen. leden 4, 5, 7, 10, 14, 20 laten dit scenario zien.

cluster 3: Hierbij breidt het azorenhoog zich ook uit richting groenland en valt de rug ook om na enkele dagen maar wordt het nooit echt zacht en bouwt er zich al snel een nieuwe rug op richting groenland. Leden 1, 2, 8, 12, 15, en 17 laten dit zien.

cluster 4: er ontwikkeld zich een scandihoog waardoor we vorst krijgen en later ontwikkeld zich een nieuw hoog boven groenland, slechts 2 leden gaan hier in mee namelijk lid 3 en lid 18. | Gewijzigd: 7 januari 2015, 19:55 uur, door Jenss
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Drachten
Berichten: 834
Lid sinds: 13 jun. 2013
7 januari 2015, 20:00 uur | Bericht #447607
Run EC is bepaald niet hoopgevend...van een Groenlandhoog willen ze niets weten

 
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
7 januari 2015, 20:08 uur | Bericht #447608
Citaat van De Friese Weerman, woensdag 7 januari 2015, 20:00 uur Run EC is bepaald niet hoopgevend...van een Groenlandhoog willen ze niets weten

 

 Inderdaad, de ec oper lijkt voorlopig nog niet te willen meegaan met gfs, de pluim koelt te laatste dagen echter wel steeds meer af , ik ben eens benieuwd naar de pluimen  van vanavond
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
7 januari 2015, 20:50 uur | Bericht #447610


Ik zie een trend die ook plaatsvond jan/feb 2012.... 
Woonplaats: Drachten
Berichten: 834
Lid sinds: 13 jun. 2013
7 januari 2015, 21:10 uur | Bericht #447611

Lagere AO index grote kans op winterweer, ach het komt wel goed deze maand.
Woonplaats: Hoogkarspel
Berichten: 189
Lid sinds: 21 jun. 2012
7 januari 2015, 21:32 uur | Bericht #447613
Hmm, gemiddelde van EC op 240 uur is niet goed. De eerste 10 dagen dus sowieso nog geen sprake van winterweer. Wat er daarna gebeurt zien we over 20 minuutjes in de pluim..

Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
7 januari 2015, 21:51 uur | Bericht #447614
De MJO index gaat langzaam richting phase 7, opbouw van een noordelijke hogedruk, dat staat dus meestal wel garant voor kouder winterweer.



SSW, met een plots een temp verschil van bijna 30 graden celcius....




 
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
7 januari 2015, 22:30 uur | Bericht #447615
Citaat van Roberto Koopman, woensdag 7 januari 2015, 21:51 uur De MJO index gaat langzaam richting phase 7, opbouw van een noordelijke hogedruk, dat staat dus meestal wel garant voor kouder winterweer.
SSW, met een plots een temp verschil van bijna 30 graden celcius....


Goed gezien... maaarrrr een kleine nuance
ik denk je het volgende forum echt intressant vind en gezien de kaarten die je post zul je er denk ik ook wel een hoop informatie vinden..

Linkje naar hogere luchtlagen forum..

Men heeft het hier ook over deze spike en men ziet het als een minor SSW zonder echte gevolgen.
Een grote SSW zou de polar vortex dusdanig moeten vertragen zodat er een bel koude lucht uit kan ontsnappen hetgeen niet lijkt te gebeuren.
Wat wel zo is dat deze minor SSW ervoor kan zorgen dat de Polar jet ( jetstream) tijdelijk iets gas terug gaat nemen..
Hiervoor het beste even de AO index volgen...
Ik heb hieronder de laatste AO index voor de komende 10 dagen en die duikt idd onder nul.. ( ik moet wel zeggen dat ik hem wat vreemd vind want ik mis data)
Als de AO index in de min duikt dan gaat de NOA er vaak achteraan...
LET OP DIT IS DE AO INDEX EN NIET DE NAO INDEX !!!
source :http://www.cpc.ncep.noaa.gov


Nu zouden we even verder kunnen voortborduren op deze ontwikkeling.. Goed hij moge misschien klein zijn en niet gezien worden als een SSW die we nodig hebben maaar als de Jetstream hierdoor lang genoeg afgeremd kan worden en met de opbouw van hoog boven Groenland zoals in de Operruns verwacht worden dan zouden de kaarten wel eens heel anders kunnen gaan worden... ( positief voor ons winterliefhebbers)

Wat betreft de The Madden–Julian oscillation (MJO) is mij nog niet helemaal duidelijk wat deze voor ons betekent.. behalve dan dat deze voor Noord Amerika veel regen geeft.
Iets wat ik er wel over las is dat dit fenomeen extreem voorkwam in de winter van 96/97... en we weten wat er in 97 gebeurde.... en nu moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik een tabel gevonden heb waarin we waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaay out van de kracht hiervan zijn in 97..

kleine uitleg :
De Madden-Julian Oscillation (MJO) is de grote fluctuatie in tropische weer op wekelijkse tot maandelijkse termijnen. De MJO kan worden gekarakteriseerd als een naar het oosten verplaatsen 'pulse' van cloud en regenval in de buurt van de evenaar die typisch terugkeert elke 30 tot 60 dagen.
De fasen waarover men in het plaatje had van de bovenstaande post hebben te maken met de lokatie van de "pulse


Hieronder een plaatjes reeks die laat zien wat dit voor een verschijnsel is.




  | Gewijzigd: 8 januari 2015, 07:48 uur, door Callie-P
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
7 januari 2015, 23:58 uur | Bericht #447618
Citaat van Callie-P, woensdag 7 januari 2015, 22:30 uur Citaat van Roberto Koopman, woensdag 7 januari 2015, 21:51 uur De MJO index gaat langzaam richting phase 7, opbouw van een noordelijke hogedruk, dat staat dus meestal wel garant voor kouder winterweer.
SSW, met een plots een temp verschil van bijna 30 graden celcius....

Nu zouden we even verder kunnen voortborduren op deze ontwikkeling.. Goed hij moge misschien klein zijn en niet gezien worden als een SSW die we nodig hebben maaar als de Jetstream hierdoor lang genoeg afgeremd kunnen worden en met de opbouw van hoog boven Groenland zoals in de Operruns verwacht worden dan zouden de kaarten wel eens heel anders kunnen gaan worden... ( positief voor ons winterliefhebbers)

Wat betreft de The Madden–Julian oscillation (MJO) is mij nog niet helemaal duidelijk wat deze voor ons betekent.. behalve dan dat deze voor Noord Amerika veel regen geeft.
Iets wat ik er wel over las is dat dit fenomeen extreem voorkwam in de winter van 96/97... en we weten wat er in 97 gebeurde.... en nu moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik een tabel gevonden heb waarin we waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaay out van de kracht hiervan zijn in 97..




Hartelijk dank voor je uiteenzetting, nu ishet zo dat elke fase van de MJO een impact op de atmosfeer heeft elders in de wereld. De relatie luchtdruk en MJO is niet 1 op 1 maar bij een grote verandering heeft het wel dat effect. Fase 7 laat noordelijke hogedruk zien, dit is van zeer groot belang voor het slagen van een koudere fase in onze regio. Het duurt minstens een week voordat dit merkbaar is. Overigens is dit al een beetje te zien in de laatste GFS run, 


Al een tijdje staat op de kaarten dat een koude fase zich gaat aandoen, vanaf 18/19 januari. Hiervoor is nodig een opbouw van hogedruk boven groenland, een opbouw van hoge druk tussen de Barentsz en Kara zee. Daarnaast een lage druk boven de Hudsonbaai. Maar er zijn nog een paar factoren die een koude winter kunnen doen slagen. Ten eerste de hoeveelheid ijs op de Kara zee, hoe minder Kara-zee ijs des te eerder een hogedruk in het Noorden gaat slagen en dus een grotere kans op een schaatswinter met name in februari. Als tweede de Snow Advance Index, deze is zeer gecompliceerd maar de theorie is simpel, hoe groter het sneeuwdek in Siberie en het oosten van Rusland, hoe groter en sterker het hogedrukgebied.  
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
8 januari 2015, 07:42 uur | Bericht #447621
de nieuwe gfs oper is weer erg mooi, eerst veel sneeuwkansen en dan bouwt zich een hogedrukgordel op boven west rusland, scandinavie en groenland:)
Woonplaats: Drachten
Berichten: 834
Lid sinds: 13 jun. 2013
8 januari 2015, 10:45 uur | Bericht #447622
De komende 7 dagen weinig veranderingen daarna kan het wel eens de winterse kant opgaan.
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 januari 2015, 11:49 uur | Bericht #447627
Laten we het hopen dat het kouder gaat worden want als je nu naar buiten kijkt:(
Silvato
Lid
Woonplaats: Venray
Berichten: 456
Lid sinds: 29 jan. 2012
8 januari 2015, 12:32 uur | Bericht #447628
Stel je voor dat dit neerslag gebied dat momenteel over het land trekt een gebied was met alleen maar sneeuw......dan zou je spontaan heen aandacht meer hebben voor je vrouw (ik althans) 

edit Callie-p  : ik zeg niks :p:D | Gewijzigd: 8 januari 2015, 19:06 uur, door Justin
XRaver
Lid
Woonplaats: Schoonoord
Berichten: 229
Lid sinds: 20 jan. 2013
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 januari 2015, 14:48 uur | Bericht #447633


moooie kaartjes altijd op LT :x
Let it snow!
Silvato
Lid
Woonplaats: Venray
Berichten: 456
Lid sinds: 29 jan. 2012
8 januari 2015, 18:23 uur | Bericht #447649
GFS ziet er op LT erg  hoopgevend uit. Alleen nog zo ver weg helaas.
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
8 januari 2015, 18:48 uur | Bericht #447651
Citaat van Silvato, donderdag 8 januari 2015, 18:23 uur GFS ziet er op LT erg  hoopgevend uit. Alleen nog zo ver weg helaas.
Behoorlijk wilde kaarten ja:D. Inderdaad ver weg en ze blijven maar rond de +384u ''hangen''. Mochten deze kaarten dichterbij komen worden we weer wakker!







  | Gewijzigd: 8 januari 2015, 18:52 uur, door Stefanv
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 januari 2015, 18:53 uur | Bericht #447654

Eindelijnk een einde aan de wc?
#KeepOnSmiling
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 januari 2015, 19:15 uur | Bericht #447662
Citaat van Lako, donderdag 8 januari 2015, 18:53 uur
Eindelijnk een einde aan de wc?

Laten we het aub hopen,het lijkt iig op de kaarten de goede kant op te gaan.
Silvato
Lid
Woonplaats: Venray
Berichten: 456
Lid sinds: 29 jan. 2012
8 januari 2015, 20:02 uur | Bericht #447665
Kan iemand mij vertellen waar mevrouw (naam kom ik zo snel niet op) die het weerbericht op RTL 4 presenteert die klap onweer voor later in de week vandaan haalt?
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 666 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 666, lezen 11 mensen het topic "Wat was je heftigste onweer?".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden