Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO; Pulaski, MO.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Leake, MS; Madison, MS.

19 Apr 2024 08:34:21
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
weerweer
Lid
Woonplaats: arnhem
Berichten: 578
Lid sinds: 10 jun. 2014
27 januari 2015, 17:44 uur | Bericht #450184
Zoals ik al zei; het westen (aan zee) te zacht (5gr) , maar denk zelf dat je niet zo heel ver landinwaarts hoeft te gaan voor sneeuw. Ik zie het wel goedkomen.
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 januari 2015, 17:46 uur | Bericht #450185
Citaat van victordebruyn, dinsdag 27 januari 2015, 17:42 uur
Citaat van OnweerHoogkarspel, dinsdag 27 januari 2015, 17:37 uur GFS is helemaal de weg kwijt, want die berekent momenteel ook een sneeuwdek in oost NL
ik zie dat nergens. Waar dan??
Hij bedoeld dat GFS afwijkt van de andere modellen. ;) | Gewijzigd: 27 januari 2015, 18:09 uur, door Stefanv
#KeepOnSmiling
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
27 januari 2015, 17:53 uur | Bericht #450187
Citaat van Tatanka, dinsdag 27 januari 2015, 17:34 uurBovenstaande kaartje zegt niks...het is al een paar keer gezegt Stefan zegt het er nou ook weer bij en pats boem meteen 2 reacties gewoon een kwestie van lezen. We krijgen te maken met buien niet met een neerslagfront die je van mijlenver aan ziet komen. Daar kunnen de modellen een veel beter globaal beeld in geven. De acummulaties waren dan afgelopen weekend tot bijna op de cm naauwkeurig..ik had 3/5cm ik kreeg 5cm lokaal zijn er altijd wel wat plekken geweest die daar iets boven of onder zaten.
Een bui kan in zeg maar wat antwerpen net zo goed 5cm opleveren 7cm of 12 cm. Dat vind je niet terug op de kaarten


Snap ik zeker, maar kan er ook niet uit op maken dat er miss sneeuw zal gaan vallen. Houdt het persoonlijk op natte sneeuw, die tijdelijk wat kan blijven liggen maar met de dagtemps die berekend worden smelt toch het meeste weg hier. Of GFS moet rekening houden met de neerslagafkoeling tijdens de buien door, waardoor er sneeuw wordt gemeten, en de temps die ze laten zien, zijn dan de effectieve temps zonder dat er neerslagafkoeling (zou) aan te pas komt/komen. 

En het is een feit, vorige sneeuwkansen stond er ook sneeuw voor hier, of toch een minimum, en er lag hier minder dan dat minimum, berekend vooral toen door EC, miss dat gfs het wel helemaal juist gaat hebben, gaan het zien, zoals je zegt nowcasten = het enigste wat we gaan kunnen doen, naast de kaartjes actueel opvolgen...

Citaat van Lako, dinsdag 27 januari 2015, 17:46 uur Citaat van victordebruyn, dinsdag 27 januari 2015, 17:42 uur  GFS is helemaal de weg kwijt, want die berekent momenteel ook een sneeuwdek in oost NL

ik zie dat nergens. Waar dan??

Hij bedoeld dat GFS afwijkt van de andere modellen.

Denk dat hij bedoeld dat bij Wetter3 de kaartjes een actueel sneeuwdek geven voor daar, terwijl dat helemaal niet aan de orde is (zegt al veel over de kaartjes van Wetter3 )

Berichten samengevoegd door Stefanv | Gewijzigd: 27 januari 2015, 17:53 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Woonplaats: Beuningen
Berichten: 183
Lid sinds: 11 mrt. 2013
27 januari 2015, 17:58 uur | Bericht #450189
Citaat van Kaj, dinsdag 27 januari 2015, 17:42 uur Ik snap vrij weinig van de kaarten , hoe moet ik nu zuid Limburg zien wel of geen sneeuw, naar mijn idee geen tot wijnig.
En ik moet nog een slee halen voor mijn dochter dus als het niet is ga ik hem ook nog niet halen hahah

Juist wanneer het niet sneeuwt moet je de slee gaan halen.

Wat is zeker: Er gaat sneeuw vallen. Tot en met dinsdag krijgt het hele land er wat van mee.
Er valt tussendoor ook natte sneeuw en zelfs regen. Gelukkig komen er na regenbuien weer sneeuwbuien.

Er is werkelijk waar niemand op deze aarde die weet waar, hoeveel, en hoelang het gaat sneeuwen per locatie.
Het ene moment heb je een sneeuwdek(je) , en zo zo smelt dat weg onder de regen.
Hoeveel er blijft liggen, hangt volgens mij vooral af, hoe hard het 's nachts gaat vriezen.
We krijgen geen Boston toestanden hier.

Wat is er niet zeker: Hoe lang de sneeuw blijft liggen, hoe veel er valt en waar.


Veel :Dsneeuwplezier

Beetje impuslief geschreven. Beste mods, kunnen jullie dit bericht deteten a.u.b. Victor
  | Gewijzigd: 27 januari 2015, 18:06 uur, door victordebruyn
Kaj
Lid
Woonplaats: heerlen (limburg zuid)
Berichten: 347
Lid sinds: 29 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 januari 2015, 18:01 uur | Bericht #450190
Dan morgen FF na de winkel toch bedankt en lees gewoon mee ook al snap ik de helft niet.
Woonplaats: Hoogkarspel
Berichten: 189
Lid sinds: 21 jun. 2012
27 januari 2015, 18:04 uur | Bericht #450191
Citaat van victordebruyn, dinsdag 27 januari 2015, 17:42uurCitaatvan OnweerHoogkarspel, dinsdag 27 januari 2015, 17:37 uur GFS is helemaal de weg kwijt, want die berekent momenteel ook een sneeuwdek in oost NL ik zie dat nergens. Waar dan?? hier
  | Gewijzigd: 27 januari 2015, 18:11 uur, door Stefanv
siemen
Lid
Woonplaats: wulpen
Berichten: 360
Lid sinds: 23 sep. 2012
27 januari 2015, 18:04 uur | Bericht #450192
Ziet er niet slecht uit voor donderdagnacht potentie genoeg enkel ben ik bang voor het zuidwesten aan de kust "waar ik zelf woon" dat het niets zal worden.
 
ijsfreak, sneeuwfreak, WINTERFREAK
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 januari 2015, 18:04 uur | Bericht #450193
Citaat van thunderstorms_4ever, dinsdag 27 januari 2015, 17:54 uur Citaat van Lako, dinsdag 27 januari 2015, 17:46 uur Denk dat hij bedoeld dat bij Wetter3 de kaartjes een actueel sneeuwdek geven voor daar, terwijl dat helemaal niet aan de orde is (zegt al veel over de kaartjes van Wetter3 ) Die zijn ook niet goed vanmiddag al uitgelegd http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41913/winter-discussie-2014-2015-deel-3/450065/#message450073...eveneens de windkaarten dat zit nog niet in orde sinds de update..de andere kaarten ben ik al een tijd aan in het pluizen geweest met andere weeramateurs..ook de schneevalgrens klopt niet. De andere kaarten kloppen gewoon daar dat zijn de enigste die ik er tussen uit pik.

  | Gewijzigd: 27 januari 2015, 18:06 uur, door Tatanka
there can be only one
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
27 januari 2015, 18:23 uur | Bericht #450197
Straks maar eens kijken wat EC laat zien voor morgenavond. Vooralsnog ga ik er vanuit dat GFS er naast zit. HiRLAM12Z laat ook geen sneeuw zien morgenavond. Donderdag wel plaatselijk(run gaat maar tot donderdagmiddag):

Rots53
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 250
Lid sinds: 26 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 januari 2015, 18:24 uur | Bericht #450198
De GFS temp. kaart (2 m. hoogte) geeft in centraal Europa ook niet echte (strenge)vorst de aankomende tijd. Het lijkt wel of er een soort "warmte trog" ligt tussen de echte (zeer) strenge vorst boven Rusland en centraal Europa. En bij een NO tot O stroming is er m.i. niet zoveel kou aanwezig voor onze regio. Of heb ik het nu helemaal mis ?
Met de aankomende NW stroming uiteraard sneeuw mogelijkheden (wat ik prachtig vind natuurlijk ;)), maar ik snak ook naar schaatsweer op natuurijs. 
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
27 januari 2015, 19:22 uur | Bericht #450205
Interessante kaart van EC12Z voor komende vrijdag. Een laagje trekt onder Nederland door(dus aflandige wind). Als de sneeuwkaarten online staan zal ik ze plaatsen.



Woensdagavond wederom geen sneeuw in deze run. Donderdag blijft ook in deze run zeer interessant.

Donderdag 04:00 tot 19:00


Vrijdag 04:00-19:00


En zaterdagochtend:


En de laatste. Zondag. Het kan niet op deze run. Ook op termijn een mooie run.


  | Gewijzigd: 27 januari 2015, 20:00 uur, door Stefanv
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
27 januari 2015, 19:37 uur | Bericht #450206
Ik heb nog even de meeste modellen die net zijn binnengekomen bekeken.

Nogmaals op één voorwaarde voor sneeuw na, zijn alle modellen het eens. De waardes zijn allemaal goed, ook voor de langere termijn.
Echter er is één factor die geen eensgezindheid brengt, en dat is het 0 graden niveau rond woensdagavond laat.

Ik verwacht dan ook dat er pas droge sneeuw gaat vallen tegen of na middernacht.
Toch zijn er nog een paar factoren in de atmosfeer die voorgaande zin kan tegenspreken en dat is de zgn valsnelheid, is die snel genoeg dan heeft de sneeuw geen kans om in zijn val te smelten, aangezien de dauwwaarde onder het vriespunt ligt, de natteboltemperatuur is 0 of -1, dus mocht de droge sneeuw de grond raken dan blijft dit liggen.

Waar de modellen het ook niet mee eens zijn, is de ligging van het lage drukgebied, zoals we weten is de koers van zo'n storing lastig te voorspellen, 50km naar links of rechts is van zeer grote invloed.

Wellicht nog even wachten op ander runs...
 
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 291
Lid sinds: 28 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 januari 2015, 19:49 uur | Bericht #450207
ik zit net even uit te pluizen waarom gfs zoveel sneeuw aangeeft en de rest van de modellen niet.
wat mij opvalt is dat de jet aansterkt in onze regio wanneer gfs de sneeuw ons land laat bedekken.

zou het kunnen zijn dat gfs als enige denkt dat het kou front hier eerder is door de sterke jet, waardoor de temps sneller zullen dalen?
http://www.weeronline.nl/vakman-index/130/0
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 januari 2015, 20:25 uur | Bericht #450210
Wrf4km komt morgen ook met een mooi Kf  lekker convectief en volgt daarmee harmonie prima...met wat geluk kan daar een mooie arcus opzitten (Foto tip). Geen signalen voor winters neerslag wat al is aangegeven  die komen hierachter eerst in het NW-N nl.Tijdelijk rustiger en in de loop naar donderdag steeds meer aanvoer van winterse buien over de benelux. En geleidelijk aan zullen dat ook steeds meer met droge sneeuw worden. Verspreid over benelux maar met name  oosten en zuid-oosten.


Persoonlijk denk ik dat estofex nog met een update komt voor morgen tot donderdag 6z omtrent onweer/windstoten


Hier even de wrf4km met duidelijk de actieve koufront morgen en de buien die hun zien donderdag
| Gewijzigd: 27 januari 2015, 20:28 uur, door Tatanka
there can be only one
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
27 januari 2015, 20:29 uur | Bericht #450211
Ik ben positief verrast door ec, de stroming wordt later op de dag wat noordwestelijker zo te zien waardoor de schaduw van engeland minder invloed heeft en dat is goed voor mijn regio:).
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
27 januari 2015, 20:30 uur | Bericht #450212
Ik verbaas me een beetje dat het RTL nieuws weerbericht maar ook het weer bij het NOS journaal zou laconiek doen over de sneeuwval op donderdag en daarna. Onderschatten zij bewust(?) de voortekenen nav de miskleun van de weermannen in New York?
 
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
27 januari 2015, 20:37 uur | Bericht #450213
Ik verwacht momenteel voor hier enkel natte sneeuw en miss wat sneeuw die éven blijft liggen. Gezien de onzekerheid van de kaarten en alle factoren die een rol hierin spelen, is het een voorzichtige blik op de komende dagen, alles wat meer valt, of wat ik overschat is mooi meegenomen, plezier is gegund voor degene die wél sneeuw krijgen natuurlijk
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Snowy
Lid
Woonplaats: Welden
Berichten: 26
Lid sinds: 25 jan. 2015
27 januari 2015, 20:40 uur | Bericht #450214
ziet er meer en meer naar uit dat het id ochtend/avond of nacht zal moeten gebeuren... nu ja... februari schudt vast npg wel eens het stof uit zijn laken
Woonplaats: Hoogkarspel
Berichten: 189
Lid sinds: 21 jun. 2012
27 januari 2015, 21:13 uur | Bericht #450217
Citaat van Han, dinsdag 27 januari 2015, 20:30 uur Ik verbaas me een beetje dat het RTL nieuws weerbericht maar ook het weer bij het NOS journaal zou laconiek doen over de sneeuwval op donderdag en daarna. Onderschatten zij bewust(?) de voortekenen nav de miskleun van de weermannen in New York?
 


Het lijkt mij logischer dat veel mensen hier veel te positief zijn en de weermannen gewoon realistisch. Ik noem geen namen, maar sommigen hier plaatsen echt berichten die kant noch wal raken. Misschien heb jij er wat minder verstand van en moet je het hebben van de berichten hier; dan word je echt op het verkeerde been gezet door een klein aantal mensen hier.
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 291
Lid sinds: 28 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 januari 2015, 21:28 uur | Bericht #450219
Citaat van Han, dinsdag 27 januari 2015, 20:30 uur Ik verbaas me een beetje dat het RTL nieuws weerbericht maar ook het weer bij het NOS journaal zou laconiek doen over de sneeuwval op donderdag en daarna. Onderschatten zij bewust(?) de voortekenen nav de miskleun van de weermannen in New York?
 

de eerste reden is dat zij een voorbeeld zijn met vele volgers en dus heel secuur om moeten gaan met berichtgevingen.
ten tweede zijn de weerkaarten op dit moment net poker kaarten (er kan van alles onder de flop liggen)

de weer diensten kunnen hun waarschuwingen altijd nog aanpassen, en zij hebben meer info als ons.
dat er hier soms zeer positief gedacht word is aan niemand te verwijten, net als met onweer bij mij het geval wel eens is.
we zijn allemaal mensen met eigen interesses.

we weten ondertussen wel dat alle weerdiensten ook hier meelezen en onze expertise gebruiken wanneer nodig.

het word in elk geval lantaarnpaal staren voor een hoop mensen hier.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 151 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 151, lezen 2 mensen het topic "Zomer discussietopic Deel 1".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden