Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
2 juni 2015, 15:04 uur | Bericht #455658

Beoordeling lange termijn
Beoordeling door meteoroloog

Geldig van donderdag 04 juni tot dinsdag 16 juni

Synoptische ontwikkeling
Een hoogterug met as net ten oosten van ons land domineert aanvankelijk het weerbeeld. Na het komende weekend vlakt de rug af waardoor een westelijke stroming inzet waarbij troggen en ruggen kunnen passeren.

Modelbeoordeling en onzekerheden
De afzwakkende hoogterug wordt door veel leden van het ensemble ondersteund. Hoe dit zich exact zal gaan voltrekken is uiterst onzeker en er is een groot scala aan mogelijkheden. Als we de verschillen bekijken op gronddruk niveau lijkt alles af te hangen van de exacte positie van de rug-as. Ligt deze as ten noorden van ons land dan hebben we te maken met een zwakke aflandige stromingscomponent en hoge temperaturen. Ligt deze as meer zuidelijk dan is de stroming juist aanlandig met wind van zee waarbij ook nog eens zwakke storingen kunnen passeren.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Perioden met zon en oplopende temperaturen naar zomerse waarden vooral op vrijdag en zaterdag, daarna wat afkoeling.

Samenvatting EPS-periode:
De langetermijnverwachting is uiterst onzeker en kleine verschillen in het stromingspatroon kunnen grote gevolgen hebben voor ons weerbeeld. In het algemeen lijkt het erop dat de neerslagkansen niet groot zijn, maar de temperatuurverwachting is erg onzeker. 

Paraaf meteoroloog: diepevee
Uitgifte: 02/06/2015 04.03 uur LT
Woonplaats: Drachten
Berichten: 834
Lid sinds: 13 jun. 2013
2 juni 2015, 22:55 uur | Bericht #455689
Het begint er steeds meer op te lijken dat het vrijdag en zaterdag de warmste dagen van de week zullen gaan worden, daarna waarschijnlijk weer een koeler weertype.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
2 juni 2015, 23:13 uur | Bericht #455690
Hoe kom je daar nou bij man!

De meeste leden tikken lekker de 20 graden aan en met weinig bewolking en wind is het prima vertoeven en letterlijk de zomer gestart met temperaturen rond normaal of zelf iets boven normaal!

Hierbij dezelfde pluim maar dan met bedekkingsgraad en wind erbij.



Graag gedaan

Smoke
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
2 juni 2015, 23:27 uur | Bericht #455691
Trouwens

Het is een schitterende pluim voor de onweer/zomerliefhebber!:@

Smoke
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
marcuz
Lid
Woonplaats: obdam
Berichten: 1360
Lid sinds: 12 dec. 2009
2 juni 2015, 23:45 uur | Bericht #455693
Wat mij opvalt is dat de temperatuur op dit moment bijna 20 graden aantikt in het zuidoosten van Nederland. Dit is opzich best bijzonder als het bijna middernacht is. Verder ben ik erg tevreden met de site onweeronline maar helaas wil ik wel meededelen dat ik de nieuwe lay out (zomerjasje) niet vind passen bij de kleuren op het scherm!
Woonplaats: Hoensbroek ( Heerlen )
Berichten: 105
Lid sinds: 8 jan. 2010
2 juni 2015, 23:51 uur | Bericht #455694
Citaat van smoke_soldier, dinsdag 2 juni 2015, 23:27 uur Trouwens

Het is een schitterende pluim voor de onweer/zomerliefhebber!:@

Smoke
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik merk op diverse "weer media" dat het lijkt alsof we verdorie na zaterdag de diepvries in duiken! Man man wat een hoop negatief ge%$#@#$. Het is begin juni en het KNMI gaat gewoon voor 20+ers volgende week. Komop zeg, het is idd gewoon een heerlijke pluim!!
 

Citaat van marcuz, dinsdag 2 juni 2015, 23:45 uur Wat mij opvalt is dat de temperatuur op dit moment bijna 20 graden aantikt in het zuidoosten van Nederland. Dit is opzich best bijzonder als het bijna middernacht is. Verder ben ik erg tevreden met de site onweeronline maar helaas wil ik wel meededelen dat ik de nieuwe lay out (zomerjasje) niet vind passen bij de kleuren op het scherm! Het is hier idd 20,1 graden nu!!
 

Berichten samengevoegd door Stefanv
owios
Lid
Woonplaats:
Berichten: 445
Lid sinds: 29 jan. 2012
3 juni 2015, 06:58 uur | Bericht #455698
Gfs geeft voor zaterdag 18 graden aan. En begin volgendeweek halen we al niet eens de 15 graden meer. We gaan zie wie gelijk krijgt gfs of toch ec
orioner
Lid
Woonplaats: Kluisbergen
Berichten: 365
Lid sinds: 8 jul. 2010
3 juni 2015, 10:00 uur | Bericht #455711
Citaat van owios, woensdag 3 juni 2015, 6:58 uur Gfs geeft voor zaterdag 18 graden aan. En begin volgendeweek halen we al niet eens de 15 graden meer. We gaan zie wie gelijk krijgt gfs of toch ec
Zo erg zal het wel niet zijn, je mag enkele graden bij de pluim rekenen. Natuurlijk zal volgende week de wind weer uit het noorden komen. Uit die richting kan je moeilijk tropische temperaturen verwachten. Uitzonderlijk is het ook niet. Tussen 5 en 20 juni staat de periode bekend als de schaapscheerderskou.
keessie
Lid
Woonplaats:
Berichten: 76
Lid sinds: 26 jan. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 juni 2015, 10:49 uur | Bericht #455714
Het zal reuze meevallen. De temperaturen zullen inderdaad wel boven die 15 graden komen, dan is het nog steeds te koud voor begin en half juni, maar het is wel bijzonder aangenaam, omdat die temperaturen naar alle waarschijnlijk gehaald zullen worden onder invloed van hogedruk met vrij rustig weer en vrij veel zon. Dat is wat mij betreft veel beter dan het huidige weer, wat weliswaar gelijkwaardige temperaturen biedt, maar wel in combinatie met regen en veel wind...
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
3 juni 2015, 14:52 uur | Bericht #455725
Citaat van Kannegieter, dinsdag 2 juni 2015, 13:00 uur Citaat van Stefanv, dinsdag 2 juni 2015, 12:53 uur Toch een prima pluim? In het weekend warm en in de werkweek rond de 23 graden. Ik(en ik denk vele met mij) zitten niet te wachten op 30+ graden doordeweeks. Als je altijd het uiterste verwacht zal het meestal tegenvallen..
Dat is zeker waar. Het valt me alleen op hoe snel de media de boel opblazen terwijl het een onzekere lange termijn verwachting betrof.

De media blazen niets op maar gebruiken de gegevens die door de Meteo instituten zijn afgegeven.
Nog even terug in de tijd. 
Het KNMI gaf eerst voor zaterdag 30C, toen werd dat opeens 22C, en nu is het weer 30C.
Niet zo vreemd dat niemand het meer begrijpt toch?
Voor de dagen erna minder warm maar dat geeft niet zolang het maar boven de 20C blijft (normale temperatuur).
Zoals bekend krijg je vaak met tropische temperaturen vee onweer en regen, daar zitten we niet op te wachten.
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
3 juni 2015, 16:37 uur | Bericht #455734
Citaat van Han, woensdag 3 juni 2015, 14:52 uur Citaat van Kannegieter, dinsdag 2 juni 2015, 13:00 uur Citaat van Stefanv, dinsdag 2 juni 2015, 12:53 uur Toch een prima pluim? In het weekend warm en in de werkweek rond de 23 graden. Ik(en ik denk vele met mij) zitten niet te wachten op 30+ graden doordeweeks. Als je altijd het uiterste verwacht zal het meestal tegenvallen..
Dat is zeker waar. Het valt me alleen op hoe snel de media de boel opblazen terwijl het een onzekere lange termijn verwachting betrof.


Zoals bekend krijg je vaak met tropische temperaturen vee onweer en regen, daar zitten we niet op te wachten.

Ahum ik denk dat ruim 90 % daar anders over denkt waaronder ik.

Smoke
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
3 juni 2015, 17:05 uur | Bericht #455736
Citaat van smoke_soldier, woensdag 3 juni 2015, 16:37 uur Citaat van Han, woensdag 3 juni 2015, 14:52 uur
Zoals bekend krijg je vaak met tropische temperaturen vee onweer en regen, daar zitten we niet op te wachten.

Ahum ik denk dat ruim 90 % daar anders over denkt waaronder ik.

Smoke

Wat een ironie Han :p
---
Even een stukje Weerplaza erbij pakken.

Op donderdag waait er een matige wind uit het noordoosten tot oosten, in het Waddengebied later soms vrij krachtig, kracht 3 tot 5. De zon schijnt overal flink en het blijft droog. De aangevoerde lucht is merkbaar warmer, het kwik stijgt naar 18 tot 20 graden in het noorden en 21 tot lokaal 24 graden in het midden en zuiden van het land.

Vrijdag wordt de warmste dag van de week. Vooral in de ochtend is het behoorlijk zonnig, in de middag komt er meer bewolking in de hogere luchtlagen. Er waait een overwegend matige wind uit het oosten tot zuidoosten, kracht 3 of 4, die ook vlagerig kan zijn. Het wordt 24 tot 26 graden in de kustprovincies en 27 tot 30 graden in het binnenland.

In de avonduren neemt vanuit het zuidwesten de kans op een regen- of onweersbui toe. Ook in de nacht naar zaterdag en zaterdag overdag is kans op buien, mogelijk met onweer. Wanneer de warme lucht ons land verlaat, is nog onzeker. Dat kan al vroeg in de ochtend zijn, maar ook pas in de loop van de middag. Het wordt zaterdagmiddag waarschijnlijk 20 graden in het westen, maar met enig geluk nog 24 tot 28 graden in het oosten. Mochten de buien vroeg op de dag komen, of zelfs al in de nacht, dan zal het maximum uiteraard lager uitpakken.

En nu:

'Kans op hittegolf neemt toe': voorbarig, maar ongegrond?
Nu de hete aardappel: het bericht dat wij brachten, afgelopen zaterdag, over aanstaand zomerweer en toenemende kans op een hittegolf.

Op het moment dat wij het schreven, oogde de verwachting voor een zomerse periode behoorlijk solide. Verschillende weermodellen gaven toen al twee dagen achtereen aan, dat het langere tijd de zomerse kant op zou gaan. Ook de 'pluim' van het Europese model, waarvoor het weer nog eens vijftig maal wordt doorgerekend met telkens een iets andere beginsituatie, toonde serieuze kansen op zomerweer. Gezamenlijk ging het om bijna 300 verschillende berekeningen, in twee dagen tijd, die in meerderheid hetzelfde zomerse beeld gaven.
Lees verder op Weerplaza
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
just0408
Lid
Woonplaats: Heerhugowaard (NH)
Berichten: 1279
Lid sinds: 11 dec. 2009
3 juni 2015, 18:22 uur | Bericht #455739
Zo gaat het er de komende drie dagen ongeveer uitzien volgens GFS12z. ;)

loop  | Gewijzigd: 3 juni 2015, 20:03 uur, door just0408
thor
Lid
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 4
Lid sinds: 9 jan. 2010
3 juni 2015, 18:33 uur | Bericht #455740
Hittegolf van drie maanden please.
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
3 juni 2015, 18:48 uur | Bericht #455741

Beoordeling lange termijn
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van vrijdag 05 juni tot woensdag 17 juni

Synoptische ontwikkeling
Een hoogterug met as net ten oosten van ons land domineert aanvankelijk het weerbeeld. Na het komende weekend vlakt de rug af waardoor een westelijke stroming inzet waarbij troggen en ruggen kunnen passeren. Aan de grond hebben we aanvankelijk te maken met een zuidoostelijke stroming aan de westflank van een hoog boven Polen. Zaterdag volgt van het westen uit een vore, welke zondag waarschijnlijk al weer oost van het aandachtsgebied terecht komt. Erna bouwt nieuwe hogedruk zich op waarbij de positie van de rug-as bepalend is voor het temperatuurverloop.

Modelbeoordeling en onzekerheden
De afzwakkende hoogterug wordt door veel leden van het ensemble ondersteund. Hoe dit zich exact zal gaan voltrekken is uiterst onzeker en er is een groot scala aan mogelijkheden. Op zaterdag is de timing van de vore belangrijk. Er vooruit zal een zuidelijke stroming zijn van continentaal tropische lucht, west van de vore zal afkoeling op treden. Deze overgang zou goed gepaard kunnen gaan met significante convectie: CAPE waarden in het EPS lopen uiteen van 500-2500 J/Kg.Na het weekend lijkt veel af te hangen van de exacte positie van de rug-as. Ligt deze as ten noorden van ons land dan hebben we te maken met een zwakke aflandige stromingscomponent en hoge temperaturen. Ligt deze as meer zuidelijk dan is de stroming juist aanlandig met wind van zee waarbij ook nog eens zwakke storingen kunnen passeren.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Perioden met zon en oplopende temperaturen naar zomerse of tropische waarden vooral op vrijdag en zaterdag, daarna wat afkoeling.

Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op een rustig weertype met tamelijk lage neerslagkansen. De temperatuur verwachting is erg onzeker doordat kleine verschillen in het stromingspatroon grote gevolgen zullen hebben voor het temperatuurverloop. 

Paraaf meteoroloog: diepevee
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
3 juni 2015, 20:22 uur | Bericht #455751
Harmonie voor vrijdag. Zoek uw achtertuin!

10 uur


12 uur



14uur


Verder gaat de run helaas nog niet!

En HiRLAM nog even voor 12 uur s middags!
| Gewijzigd: 3 juni 2015, 20:28 uur, door Stefanv
just0408
Lid
Woonplaats: Heerhugowaard (NH)
Berichten: 1279
Lid sinds: 11 dec. 2009
3 juni 2015, 20:28 uur | Bericht #455752
Wel fijn om te zien dat Noord-Holland ook goed meedoet [op harmonie dan]. Ik zie erg uit naar vrijdag ...  | Gewijzigd: 3 juni 2015, 20:31 uur, door just0408
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
3 juni 2015, 20:37 uur | Bericht #455753
Ik heb me misschien een beetje ongelukkig uitgedrukt over het onweer.
Ik bedoel, de meeste Nederlanders zitten niet te wachten op onweer en de bijbehorende overvloedige regen.
De lezers hier op het forum zitten wel te wachten op onweer maar dat is dus wat anders.
Buiten dat zijn de vooruitzichten niet slecht maar ook niet wat het had moeten zijn.
Stabiliteit is nog ver te zoeken en de onzekerheden zijn groot.
owios
Lid
Woonplaats:
Berichten: 445
Lid sinds: 29 jan. 2012
3 juni 2015, 21:36 uur | Bericht #455755
Citaat van thor, woensdag 3 juni 2015, 18:33 uur Hittegolf van drie maanden please.

3 maanden dat krijgen we nooit zou niet best wezen als dat zou gebeuren.
Woonplaats: Drachten
Berichten: 834
Lid sinds: 13 jun. 2013
3 juni 2015, 23:08 uur | Bericht #455756
Zowel EC als het GFS gaan na vrijdag toch duidelijk voor lagere temperaturen, met in de nieuwe week een maxima rond de 15 tot 20 graden pas later in de week lijkt het weer wat warmer te gaan worden.


Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 150 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 150, lezen 3 mensen het topic " Gletsjers smelten sneller en bereiken laagterecords ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden