Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Hoogkarspel
Berichten: 189
Lid sinds: 21 jun. 2012
28 november 2015, 14:15 uur | Bericht #465070
Citaat van Jan Thomas Kooistra, zaterdag 28 november 2015, 13:53 uur De GFS van  net nieuwe model 1 lid. Weet iemand wat dit betekent qua weer en temperatuuren??! Gezien de zachte voorgeschiedenis van deze kaart zal het niet koud worden, maar ook niet heel zacht. Ik gok normaal tot nipt boven normaal. De lucht blijft gevangen zitten boven ons hoofd in het hogedrukgebied. Er vindt nauwelijks stroming plaats, dus ook geen inmenging van koude lucht boven ons hoofd. Doordat het een hogedrukgebied is zal het wel onbewolkt zijn en meestal erg weinig wind. Dit biedt met een beetje geluk de mogelijkheid tot een nachtje met stralingsvorst. Edit: krijg de afbeelding niet uit het citaat

Edit svenne: nu wel
Edit Callie-p : wilde je posts samenvoegen, maar iets ging niet goed waardoor je laatste post verwijderd werd, echter je vraag wordt beantwoord in een post van Ben.
| Gewijzigd: 28 november 2015, 20:41 uur, door Callie-P
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
28 november 2015, 15:53 uur | Bericht #465072
Citaat van jenssweerts, zaterdag 28 november 2015, 11:39 uur Nieuwe gfs run komt nu binnen en geeft een sterkere WAA richting scandinavie, dat is positief voor hogedrukopbouw. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Met deze kaart trouwens ook stralingsvorst. Edit: Helaas lukt het niet om een hogedrukgebied boven scandinavie te laten ontstaan maar echt warm wordt het met deze kaarten ook niet in deze tijd van het jaar.Toch is het gevolg niet heel slecht. Er komt een hogedrukgebied bij Groenland waardoor wij een noordwestelijke stroming krijgen. Niet meteen heel koud maar het is beter dan niks.

En kijk eens naar de pluim van het GFS. Volgende week ligt het gemiddelde rond de 5 graden. En er zijn lijntjes die lager uitkomen

Het is natuurlijk niet meteen winter. Maar er zijn wel degelijk kansen. December is nog niet beslist... | Gewijzigd: 28 november 2015, 15:54 uur, door JOHNNY123
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
28 november 2015, 20:10 uur | Bericht #465078
Citaat van OnweerHoogkarspel, zaterdag 28 november 2015, 14:20 uur Ik vraag mij af wie de homepage van deze site verzorgt. Ik zie daar staan dat de lange termijn kans biedt op winterse temperaturen. Daar ben ik het niet mee eens. Nu zal ik het commentaar krijgen wat ik wel vaker krijg: de kans is er wel degelijk. Tja, er zijn 3 lijntjes die ergens op dag 12 winterse temperaturen laten zien, maar dan biedt de lange termijn gedurende de hele winter kans op winterse temperaturen. Nu vind ik het echt overdreven. Zoiets zou pas geplaatst moeten worden als er een redelijk cluster binnen 10 dagen voor winterse temperaturen kiest. Nu is de kans op winterse temperaturen op lange termijn zo'n 10%, wat puur en alleen komt door de onzekerheid die er altijd is op die termijn.. Vast veel mensen oneens, maar de kans dat we binnen 15 dagen geen winterse temperaturen hebben schat ik op 90%. We gaan het zien rond 10 december wie er gelijk heeft. Geen idee wat je bedoelt met wat je op de homepage ziet staan. Ik zie daar in het geheel geen lange termijnverwachting staan. Ik zie dit!

Tenzij het sinds 14:20 u veranderd is, (of ik kijk verkeerd) weet ik niet wat je bedoelt.

Overigens is een kans en kans! Hoe klein ook. Iedereen weet dat 10% minder is dan 90% dus als dat ergens staat is het terecht een kans genoemd! Als ik een aanbod kreeg van 10% kans op het winnende lot van de staatsloterij dan ging er 100% voor en kocht ik heel veel meer loten dan dat ene rotlot waar nooit een prijs op valt. :D Met dit verschil dat de kans op LT slechts gezien moet worden als een kans op basis van 1 run die bij de volgende run al weer is verkleind of vergroot is. Aangezien er voor 10 december nog ca 50 runs komen is de feitelijke kans zelfs geen 10% maar zeer gering!

Dus als we over kansen praten, moeten we erbij vertellen op basis van die run (datum en tijd). Dus een momentopname, meer niet!!

(voor de goede orde; ik verzorg de homepage niet. Dat zou je ook via PB aan de beheerder kunnen vragen)
  | Gewijzigd: 28 november 2015, 20:54 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
28 november 2015, 21:18 uur | Bericht #465079
Hieronder de nieuwe gfs pluim voor noord Belgie. Enkele leden gaan voor nachtvorst na de komende zachte periode waarschijnlijk door uitstraling met een hoog boven Oost europa. Heel spannend is dat niet voor de sneeuwliefhebbers maar wie weet, een verrassing is altijd mogelijk. Het is natuurlijk al leuk dat er kansen zijn op nachtvorst en wie weet wat er gebeurt als er mist blijft hangen.
| Gewijzigd: 28 november 2015, 21:24 uur, door Jenss
Ossekop
Lid
Woonplaats: Oss
Berichten: 256
Lid sinds: 30 jan. 2011
29 november 2015, 10:03 uur | Bericht #465086
Helaas, maar enkele dagen mogen hopen...


we zien het ook terug in de nacht temperatuur

Inmiddels zijn de temperaturen in het Oosten ook niet meer zo denderend m.u.v. het hoger gelegen Oeralgebergte (diep in Rusland) en de Kaukasus (oostelijk van Turkije). Dichter bij huis zien we dit ook terug in het Scandinavisch hoogland, de Alpen en de Karpaten.

Ach ja, de eerste dag van de winter moet zich nog aandienen. Het wordt vanzelf kouder 


  | Gewijzigd: 29 november 2015, 10:29 uur, door Ossekop
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
29 november 2015, 10:37 uur | Bericht #465087
Blijft echt te zacht, jammer.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
29 november 2015, 11:08 uur | Bericht #465088
Citaat van Weatherman, zondag 29 november 2015, 10:37 uur Blijft echt te zacht, jammer. GFS 06UTC loopt nu binnen. Dit is Operationele voor 4 december. (de anderen moeten nog binnenlopen, alsmede alle 20 leden en de control)

Hoog ligt nog niet al te gunstig maar dat zien we straks wel bij de volgende kaarten zodra die binnenkomen.

EDIT 11.37u: Van de Operationele run van 6 UTC moeten we het niet hebben. Het hoog twijfelt wel steeds of het na een zuid-oostelijke richting weer in Noordelijke richting wil, maar zet niet door en hierbij blijft de zuidelijke stroming bij de Oper relatief warme lucht aanvoeren. Maar het is nog steeds maar net! Benieuwd naar de andere leden en de Control.



  | Gewijzigd: 29 november 2015, 11:38 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
29 november 2015, 11:15 uur | Bericht #465089
Maar het KNMI blijft met 12 graden komen, zelfs aankomende zaterdag.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
29 november 2015, 11:40 uur | Bericht #465091
Citaat van Weatherman, zondag 29 november 2015, 11:15 uur Maar het KNMI blijft met 12 graden komen, zelfs aankomende zaterdag. Het KNMI is 1 bron, er zijn er zoveel... Kan nog steeds veranderen. Oja, ze plaatsen 8 tot 12 graden als maximum, kan dus evengoed 8 graden worden.
De winter moet nog beginnen en hou er rekening mee dat we in een zeeklimaat zitten, winter heeft meer kansen in januari en februari. Alles wat we in december krijgen is natuurlijk mooi meegenomen.


 
Woonplaats: Drachten
Berichten: 834
Lid sinds: 13 jun. 2013
29 november 2015, 12:44 uur | Bericht #465094
De pluim van vandaag en die van precies een jaar geleden...wat een verschil


Benniegek
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 118
Lid sinds: 14 dec. 2013
29 november 2015, 13:05 uur | Bericht #465096
Citaat van De Friese Weerman, zondag 29 november 2015, 12:44 uur De pluim van vandaag en die van precies een jaar geleden...wat een verschil
We weten echter precies hoe dat toen is afgelopen, terwijl het voor dit jaar nog volledig openligt.

Edit svenne: afbeelding uit citaat verwijderd | Gewijzigd: 29 november 2015, 14:05 uur, door Sven
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
29 november 2015, 13:41 uur | Bericht #465098
Citaat van Benniegek, zondag 29 november 2015, 13:05 uurWe weten echter precies hoe dat toen is afgelopen, terwijl het voor dit jaar nog volledig openligt. Dat klopt Benniegek. Toen kregen we vier dagen met temperaturen van 12,4 tot 12,9 tussen de 18e en 23e. De gemiddelde temperatuur van december lag met 4,9 boven het langjarig gemiddelde van 3,7.

Aan de andere kant, er werden wel Hellmanngetallen gescoord in De Bilt. Op de 3e en 4e samen 1,5 en aan het einde van de maand (op de 28e) nog eens 0,9.

Maar goed, zoals je zegt, het ligt nu nog open.
Laten we hopen dat er meer leden van GFS (ECMWF mag natuurlijk ook) komen zoals nr 17 van de 06UTC run met zo'n mooie kaart en dat lang blijven volhouden.

Lid 17 GFS 06UTC
.


  | Gewijzigd: 29 november 2015, 14:05 uur, door Sven
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Sneeuwfit
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 238
Lid sinds: 25 mrt. 2013
29 november 2015, 14:13 uur | Bericht #465102
Beter nu extreem zacht dan in januari.
Verder zie ik al veel te vaak dat de weermodellen moeite hebben met vooruitzichten die verder gaan dan 3 dagen en het is niet zo dat men nu het weer voor 3 dagen of verder vooruit beter kunnen voorspellen dan 20 jaar geleden. Dat er ook voor volgende weekend hoge temperaturen worden weergegeven en volgens het KNMI wel 12 graden kan worden, kan in werkelijkheid toch zomaar een winterse dag zijn.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
29 november 2015, 21:11 uur | Bericht #465121
De 12UTC run van GFS zo snel mogelijk vergeten. Geen van de 22 berekeningen komt tegen het 0 punt.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Sint-jansteen (zeeuwsch-vlaanderen)
Berichten: 248
Lid sinds: 10 okt. 2010
29 november 2015, 21:24 uur | Bericht #465122
Ziet er toch naar uit dat we voorlopig weer te warm uitkomen.
Hopelijk tegen de kerst het kantelpunt en dan de winter in.
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
29 november 2015, 21:41 uur | Bericht #465123
Ik denk dat december niet heel veel gaat opleveren. Maar ik keek net even naar het canadeze weermodel puur uit verveling omdat we nog niet veel winter op de kaarten te zien krijgen. Maar in het nieuwe jaar zie ik toch winterse settingen die ik eerst niet bij het canadeze weermodel zag.





 
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
29 november 2015, 22:40 uur | Bericht #465129
Als er nu al mensen zijn die de winter willen afschrijven, kan dit in het kletstopic...

Even enkele dingen op een rijtje waarom we dit niet gaan doen:
  • De winter is nog niet eens begonnen
  • We leven in een zeeklimaat, januari en februari zijn (normaal gezien) de wintermaanden bij uitstek. Laat eerst de zee maar wat afkoelen in december. Als we iets krijgen in december is dit natuurlijk mooi meegenomen
  • De pluimen tonen inderdaad nog geen kansen op winterweer, maar zoals een pluim opeens zacht kan worden op MT, kan deze ook opeens koud worden
Bedankt voor de medewerking
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
29 november 2015, 23:08 uur | Bericht #465132
Citaat van JOHNNY123, zondag 29 november 2015, 21:41 uur Ik denk dat december niet heel veel gaat opleveren. Maar ik keek net even naar het canadeze weermodel puur uit verveling omdat we nog niet veel winter op de kaarten te zien krijgen. Maar in het nieuwe jaar zie ik toch winterse settingen die ik eerst niet bij het canadeze weermodel zag.
Ik heb je kaart even van een stroming voorzien bij deze drukverdeling en dan is tie niet zo best. Tenzij er al een heleboel koude naar Griekenland en omgeving getransporteerd is komt er een zachte lucht uit de Middellandse Zee, Die van een dag eerder zag er beter uit met een hoog van 1050 boven scandinavië. Overigens, zoals zo vaak met LT kaarten is die in de run van 12UTC al helemaal anders.

Hier je kaart met ingetekende stroming


Veel eerder (maar dan in de run van 12UTC) zie ik deze op 19 december een begin maken met een naar Scandinavië verbindend hoog waarbij de stroming uit noord-oosten op gang is gekomen. Deze situatie zou het volgens de daarop volgende kaarten van CFS tot voorbij de kerst volhouden.

Maar ja, nog zo lang weg en kan in de run van 6 uur later al weer verdwenen zijn.

 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
30 november 2015, 06:15 uur | Bericht #465135
GFS00Z mag van mij precies uitkomen! Vanaf 13 december serieuze sneeuwkansen volgens deze oper run. Benieuwd naar de pluim! | Gewijzigd: 30 november 2015, 06:16 uur, door Stefanv
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
30 november 2015, 07:17 uur | Bericht #465136
Ja klopt stefan gfs laat de koudepool boven groenland al enkele runs rond die periode doorschuiven naar het oosten. In de vorige runs was dat steeds boven scandinavie waardoor we een noordweststroming zouden krijgen maar in deze run zakt de koudepool zuidelijker richting onze streken met dus sneeuwkansen. We hebben toch weer iets om in de gaten te houden!
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 151 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 151, lezen 3 mensen het topic "TornadoCowboy Fototopic".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden