Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
25 november 2015, 16:17 uur | Bericht #464986
Beste ton, het ging niet om de "piepschuim". Als je het niet eens bent met mijn vraag aan hem kun je me altijd een pb sturen. Graag weer on-topic.

Edit svenne: reacties die offtopic zijn, werden ofwel verplaatst of verwijderd.  | Gewijzigd: 25 november 2015, 17:07 uur, door Stefanv
marcuz
Lid
Woonplaats: obdam
Berichten: 1360
Lid sinds: 12 dec. 2009
25 november 2015, 17:17 uur | Bericht #464987
Hmm GFS laat tot in de laatste kaarten een westenstroming zien. Pluim zal niet best zijn.
Waarom deze advertentie?
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
25 november 2015, 18:15 uur | Bericht #464988
Mooie kaart GFS 384 uur...

Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1731
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 november 2015, 18:37 uur | Bericht #464989
Mooie kaarten die voorbij komen. Nu maar hopen dat het uitkomt, want maandag zitten we weer in de dubbele cijfers:(
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
25 november 2015, 19:40 uur | Bericht #464992
Gfs laat al enkele runs zo een scandihoog zien, toch iets wat we in de gaten moeten houden. Ook de bovenlucht is erg koud in deze run.

De nieuwe gfs pluim is over de gehele lijn iets afgekoelt, opvallend ook dat er nu ook enkele leden zijn die voor frisser weer gaan begin december, het gemiddelde ligt wel nog steeds aan 10 graden maar er zijn toch meer frisse leden vergelijk maar eens met de pluim op de vorige pagina van Ben. Ook op lange termijn is de pluim iets kouder geworden.
| Gewijzigd: 25 november 2015, 21:36 uur, door Jenss
Woonplaats: Drachten
Berichten: 834
Lid sinds: 13 jun. 2013
26 november 2015, 00:21 uur | Bericht #464995
Het is lange lange lange termijn maar dit zie ik de laatste dagen steeds vaker terug komen.
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
26 november 2015, 02:16 uur | Bericht #464996
Virtueel genieten deze avond. Wat een kaarten laat GFS op termijn zien. De Friese weerman geeft daar al een mooi voorbeeld van.

Mocht dit uitkomen wordt het diep winters in de lage landen.

850hPa temperatuur:


Overdag gewoon dikke ijsdagen met deze stroming.
De kaart hieronder laat de hoogst haalbare maximum temperatuur zien tussen 07:00 en 19:00



Natuurlijk is dit nog veeel te ver weg en enkel de oper run maar toch is het interessant om te volgen:D.. 

Hopelijk zien we dit scenario de komende dagen vaker terug in de verschillende modellen/pluimen.  | Gewijzigd: 26 november 2015, 02:22 uur, door Stefanv
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
26 november 2015, 07:20 uur | Bericht #464997
KNMI gaat naar de lente toe, met 13 graden.

edit callie-p : een paar dagen... ;) daarna weer naar beneden... ( zie ook de pluimen hierboven)

Oké, dat is mooi thx | Gewijzigd: 26 november 2015, 13:33 uur, door Justin
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
26 november 2015, 13:57 uur | Bericht #465005
1 lid heeft er wel zin in

  | Gewijzigd: 26 november 2015, 13:57 uur, door JOHNNY123
Ossekop
Lid
Woonplaats: Oss
Berichten: 256
Lid sinds: 30 jan. 2011
26 november 2015, 14:13 uur | Bericht #465006
Winter plaatje door frieseweerman geplaatst is in de 6h run alweer teniet gedaan (helaas)

Maar wat ikzelf wel interessant vind om in de gaten te houden zijn de kaarten van 6 december

Het hoog dat zich met de kern boven Polen bevindt, is hier naartoe gekropen vanuit westelijke richting. De kern heeft dus ook op/vlakbij Nederland gelegen. Dit zou voor onze regio dus weinig wind en weinig wolken betekenen. Vooral in de nachten zou de T-min dus aardig naar beneden moeten kukelen i.v.m. de uitstraling (geen wolkendek) en een gebrek aan warmtetransport (windstil)
Dit vind ik in de kaarten echter maar nauwelijks terug (nacht), zie hieronder:


De vorstgrens ligt wel tegen Nederland aan, maar ik sta er niet van te kijken als de T-min nog een paar graden kouder uit zal vallen. -4/5 lijkt me meer op zijn plaats.

In de pluimen kom ik deze minimumtemperaturen nog totaal niet tegen (enkele leden), ligt er ook aan dat de pluimen op een andere run zijn gebaseerd, maar het lijkt me wel leuk om deze 6e december eens in de gaten te gaan houden.

Er zit winter in de lucht, maar deze moet wel nog even doordrukken!

Ook de Jet is een mooi iets... deze lijkt zich t.h.v. de Azoren te splitsen!?
Woonplaats: Hoogkarspel
Berichten: 189
Lid sinds: 21 jun. 2012
26 november 2015, 15:33 uur | Bericht #465009
Citaat van Ossekop, donderdag 26 november 2015, 14:13 uur 1. Er zit winter in de lucht, maar deze moet wel nog even doordrukken!

2. Ook de Jet is een mooi iets... deze lijkt zich t.h.v. de Azoren te splitsen!?
1. Wat een loze uitspraak. Waar zit winter in de lucht? De temperatuur gaat de gehele komende werkweek weer (ruim) in de dubbele cijfers.

2. Het sterkste deel van de jet gaat noordelijk van Nederland lopen. Dan is winterweer hier vrijwel onmogelijk. ​

Kijk, dat iedereen hier (inclusief mezelf) enorm naar winterweer uitkijkt, moet niet betekenen dat we hier zomaar wat dingen moeten gaan roepen. Ikzelf kan de domme opmerkingen er wel uit filteren en relativeren, maar er lezen hier ook mensen mee die er minder vanaf weten. Die krijgen zo misschien nog valse hoop. 

Voor de duidelijkheid: Ik vind de kaarten echt ontzettend slecht, helaas. Een hogedrukgebied zoekt zijn weg naar het vasteland van Europa, en lijkt daat weer een flinke tijd te gaan liggen. Dat betekent zuidenwind bij ons, en dus ook ruim boven normale temperaturen.. | Gewijzigd: 26 november 2015, 15:37 uur, door OnweerHoogkarspel
XRaver
Lid
Woonplaats: Schoonoord
Berichten: 229
Lid sinds: 20 jan. 2013
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 november 2015, 15:40 uur | Bericht #465010
Citaat van OnweerHoogkarspel, donderdag 26 november 2015, 15:33 uur Citaat van Ossekop, donderdag 26 november 2015, 14:13 uur 1. Er zit winter in de lucht, maar deze moet wel nog even doordrukken!

2. Ook de Jet is een mooi iets... deze lijkt zich t.h.v. de Azoren te splitsen!?
1. Wat een loze uitspraak. Waar zit winter in de lucht? De temperatuur gaat de gehele komende werkweek weer (ruim) in de dubbele cijfers.

2. Het sterkste deel van de jet gaat noordelijk van Nederland lopen. Dan is winterweer hier vrijwel onmogelijk. ​

Kijk, dat iedereen hier (inclusief mezelf) enorm naar winterweer uitkijkt, moet niet betekenen dat we hier zomaar wat dingen moeten gaan roepen. Ikzelf kan de domme opmerkingen er wel uit filteren en relativeren, maar er lezen hier ook mensen mee die er minder vanaf weten. Die krijgen zo misschien nog valse hoop. 

Voor de duidelijkheid: Ik vind de kaarten echt ontzettend slecht, helaas. Een hogedrukgebied zoekt zijn weg naar het vasteland van Europa, en lijkt daat weer een flinke tijd te gaan liggen. Dat betekent zuidenwind bij ons, en dus ook ruim boven normale temperaturen..

De kaarten zijn niet slecht, je moet het gewoon op een andere manier bekijken
Let it snow!
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
26 november 2015, 16:59 uur | Bericht #465015
Een discusieover kaartjes van maar 1 lid? Het is de pluim die het em doet, enkel wanneer men vast winterweer ziet kan men zich daarop gaan basseren, en dan zelfs nog niet altijd.  

Je kan kaartjes interpreteren zoveel je wil, je zal naar de pluim moeten kijken om een idee te hebben van welke kansen er zijn. Kaartjes van 1 lid zijn niets als je er cunclusies uit wil trekken. | Gewijzigd: 26 november 2015, 16:59 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
26 november 2015, 17:11 uur | Bericht #465016
Citaat van OnweerHoogkarspel, donderdag 26 november 2015, 15:33 uur 1. Wat een loze uitspraak. Waar zit winter in de lucht? De temperatuur gaat de gehele komende werkweek weer (ruim) in de dubbele cijfers.

2. Het sterkste deel van de jet gaat noordelijk van Nederland lopen. Dan is winterweer hier vrijwel onmogelijk. ​

Kijk, dat iedereen hier (inclusief mezelf) enorm naar winterweer uitkijkt, moet niet betekenen dat we hier zomaar wat dingen moeten gaan roepen. Ikzelf kan de domme opmerkingen er wel uit filteren en relativeren, maar er lezen hier ook mensen mee die er minder vanaf weten. Die krijgen zo misschien nog valse hoop. 

Voor de duidelijkheid: Ik vind de kaarten echt ontzettend slecht, helaas. Een hogedrukgebied zoekt zijn weg naar het vasteland van Europa, en lijkt daat weer een flinke tijd te gaan liggen. Dat betekent zuidenwind bij ons, en dus ook ruim boven normale temperaturen..
Ossekop zegt nergens dat het zo zal uitkomen, integendeel, dus ik vind het volstrekt onnodige zo negatief te reageren naar hem.

Voorts herhaal ik nog maar eens dat alle kaarten (ja ook die van mij!) die hier geplaatst worden van ECMWF er slechts 1 van de 52 is en van de GFS slechts 1 van 22 van een berekening op 1 moment vandaag voor één moment in de toekomst. Hoe verder in de toekomst hoe vaker die nog verandert in de run 6 uur later (GFS) of 12 uur later (ECMWF). Elke kaart die verder weg ligt dan pak em beet 4 tot 5 dagen van het runtijdstip is dus al een groot vraagteken en kan bij de volgende run (6 of 12 uur later) alweer 180 graden gedraaid zijn. Maar vergeet niet dat er voor dezelfde dag, zelfde tijdstip in de toekomst nog 72 kaarten bestaan die allemaal afwijken, van weinig tot zeer veel!

Het is bij verwachtingskaarten bovendien geen stemming van meerderheid tegen minderheid waarbij de meerderheid wint. Zoiets als, "de meerderheid gaat voor de 10e dag in de toekomst voor voor 10 graden, dus het wordt 10 graden." Of hé, de (oper)kaart voor over 12 dagen geeft een oosten wind en 7 graden vorst om 6u UTC en bijna alle leden (van de andere kaarten 72 kaarten van dezelfde run zijn het ermee eens. Niet gek kijken dat het dan op die 10e dag vriest en op die 12e flink dooit.
Maar tussen nu en die 10 of 12 dagen is de kaart nog tig keer tussentijds veranderd, dus het is alleen leuk om naar te kijken, in de gaten te houden en gezellig over te discussiëren. En komt die niet in de Oper en Conrole in de volgende run zo goed uit, dan ff naar de andere 72 leden kijken of die het niet hebben overgenomen.

Nogmaals, in de lange termijnverwachtingen kan zelfs de kleinste minderheid uitkomen! Dus net dat ene lid dat buitengewoon veel van de andere 51 of 21 leden afwijkt kan uitkomen!! (en dan beperk ik me nog tot ECMWF en GFS, want er zijn nog meer modellen!)

Veel mensen die zo'n kaart plaatsen vermelden er bij dat het nog kan veranderen, dat je er niet op kunt bouwen, dat het nog onzeker is enz, enz. dus zelfs de nieuwe mensen die hier meelezen zijn daarvan op de hoogte en indien niet of onvoldoende duidelijk, kunnen ze daar vragen over stellen.

Hier de GFS-control kaart van de 12UTC-run voor 6 december 0u UTC (behoort tot de minderheid, dat wel natuurlijk!) Maar het ziet er mooi uit! De as van het hogedrukgebied ligt ten noorden van Nederland, Nog wat meer in noordoostelijke richting verplaatsen en.....tja als deze kaart dan reeds voor morgen zou zijn, krijgen we koude. En wie weet zijn het er over 4 uur meer die zo'n beeld laten zien, of ....niet.



Zelfde run van vandaag 12UTC voor 6 dec 12uur later dan hierboven.
Hoog vestigt zich boven Scandinavië volgens deze kaart. Oostelijke stroming komt op gang, als deze kaart voor morgen zou gelden.





  | Gewijzigd: 26 november 2015, 18:49 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Leersum (utrecht)
Berichten: 1352
Lid sinds: 10 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 november 2015, 19:01 uur | Bericht #465024
In het herftstopic van begin november was er ook zo'n situatie dat het ene lid wat ver boven de rest uitging qua hoge temperaturen 2 weken later inderdaad gelijk kreeg en we met de temperaturen daar zelfs nog bovenuit kwamen .. dus waarom kan dat over 2 weken niet uitkomen qua kou?! Altijd mooi om te zien als het toch ineens heel anders gaat dan er in eerste instantie verwacht was! | Gewijzigd: 26 november 2015, 19:02 uur, door onweerwoudenberg
Klapper van 2012: http://www.youtube.com/watch?v=uDkqolJIpZ8&feature=player_embedded


Sepp
Lid
Woonplaats:
Berichten: 430
Lid sinds: 3 nov. 2011
26 november 2015, 19:49 uur | Bericht #465025
;)Citaat van onweerwoudenberg, donderdag 26 november 2015, 19:01 uur In het herftstopic van begin november was er ook zo'n situatie dat het ene lid wat ver boven de rest uitging qua hoge temperaturen 2 weken later inderdaad gelijk kreeg en we met de temperaturen daar zelfs nog bovenuit kwamen .. dus waarom kan dat over 2 weken niet uitkomen qua kou?! Altijd mooi om te zien als het toch ineens heel anders gaat dan er in eerste instantie verwacht was! En aangezien de verwachtingen er toch altijd naast zitten 
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
26 november 2015, 20:56 uur | Bericht #465026


Scandihoog op 216 uur bij het GEM
gvh
Lid
Woonplaats: Gent
Berichten: 103
Lid sinds: 21 sep. 2011
26 november 2015, 21:09 uur | Bericht #465027
Wat ik niet goed begrijp is waarom GFS, GEM ... steeds een willekeurige kaart (1 uit de 52, 20 of wat dan ook) publiceren, i.p.v. de mediaan-kaart (dus die mooi in het midden zit van de pluimen, i.p.v. bijvoorbeeld toevallig de onderste) ?
Ossekop
Lid
Woonplaats: Oss
Berichten: 256
Lid sinds: 30 jan. 2011
26 november 2015, 21:12 uur | Bericht #465028
Citaat van OnweerHoogkarspel, donderdag 26 november 2015, 15:33 uur Citaat van Ossekop, donderdag 26 november 2015, 14:13 uur 1. Er zit winter in de lucht, maar deze moet wel nog even doordrukken!

2. Ook de Jet is een mooi iets... deze lijkt zich t.h.v. de Azoren te splitsen!?
1. Wat een loze uitspraak. Waar zit winter in de lucht? De temperatuur gaat de gehele komende werkweek weer (ruim) in de dubbele cijfers.

2. Het sterkste deel van de jet gaat noordelijk van Nederland lopen. Dan is winterweer hier vrijwel onmogelijk. ​

Kijk, dat iedereen hier (inclusief mezelf) enorm naar winterweer uitkijkt, moet niet betekenen dat we hier zomaar wat dingen moeten gaan roepen. Ikzelf kan de domme opmerkingen er wel uit filteren en relativeren, maar er lezen hier ook mensen mee die er minder vanaf weten. Die krijgen zo misschien nog valse hoop. 

Voor de duidelijkheid: Ik vind de kaarten echt ontzettend slecht, helaas. Een hogedrukgebied zoekt zijn weg naar het vasteland van Europa, en lijkt daat weer een flinke tijd te gaan liggen. Dat betekent zuidenwind bij ons, en dus ook ruim boven normale temperaturen..

De winter zit weldegelijk in de lucht het is per slot van rekening naar December aan het gaan.

Als je hééél goed leest (voor mijn part 3 keer) dan zul je zien dat ik het specifiek heb over de kaartjes van 6 december (en niet over de komende werkweek) en dan ook nog enkel en alleen de nacht. Die 6e december is leuk om eens in de gaten te houden, want dat hogedrukgebied kan wel eens goed uit kunnen pakken. 
Ik doe alleen een constatering, dat de Tmin hierop boven 0 is terwijl we (volgens de kaarten) in een windstille, heldere omgeving zitten. In deze tijd van het jaar is het vele malen aannemelijker dat we dan onder 0 gaan.
Woonplaats: Dokkum
Berichten: 184
Lid sinds: 7 nov. 2015
26 november 2015, 21:14 uur | Bericht #465029

Een hele goede run alweer Moet nu toch ook een keer in de pluim zitten!!
JT
Terug naar boven
3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 256 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 256, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving uitbarsting op Reykjanes, IJsland 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden