Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
30 december 2015, 19:45 uur | Bericht #466374
ECMWF ziet er weer prima uit vanavond.


Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
30 december 2015, 19:45 uur | Bericht #466375
Citaat van john setov, woensdag 30 december 2015, 18:53 uur Citaat van De Friese Weerman, woensdag 30 december 2015, 15:50 uur Zowel de AO en de NAO indexen blijven negatief gaan, ik zie het nog wel goedkomen.Helemaal goed!!! Een nuchtere conclusie.
En HIER nuchter blijven!

Goed als we dan toch nuchter willen blijven.. ( al verwacht ik dat de meesten dat morgen avond niet helemaal zijn ) dan moeten jullie wel de volledige set van NAO en AO gebruiken.
De kaart die "de friese weerman" gepost heeft is de kaart met de 'geobserveerde" index en een (stukje) van de andere leden.. Maar pak je de gehele forecast van de NAO index ( die is er in 7, 10 en 14 dagen) dan krijg je ineens een heel ander plaatje en "verwacht men" dat deze pas over 14 dagen richting negatief gaat..

Bedenk wel dat we voor een negatieve index een hogedruk boven ijsland moeten krijgen.. met het enorme huidige laag zit dat er voorlopig niet in...
(  Voor een negatieve NAO index moet er een hoog boven Groenland/ijsland zijn en een laag boven de Azoren die er vervolgens voor zorgt dat de West circulatie tot een halt wordt geroepen en als vervolgens ALLE gebiedjes op exact de juiste plek liggen dan pas krijgen we winter..gebeurt  dit niet dan kan de NAO zo negatief zijn als ze wil.. maar dan hebben wij gewoon geen winter...

Eerst even de NAO index zoals deze nu is.. ( positief)



De AO laat ik hier even buiten beschouwing aangezien het "negatief" worden van de AO index gevolgen KAN hebben voor de NAO index.maar dat laat de NAO index nog niet zien...
  | Gewijzigd: 30 december 2015, 19:49 uur, door Callie-P
Waarom deze advertentie?
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
30 december 2015, 19:48 uur | Bericht #466376
De wind moet in o-n-o blijven.......anders no deepfrees! Ik zie 't nog niet gebeuren, maar januari is nog niet begonnen. Al heb ik nog steeds fiducie in dat m' n hellmannpunten ga halen.......
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
ikee12
Lid
Woonplaats: Heist op den Berg
Berichten: 159
Lid sinds: 7 dec. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 december 2015, 19:52 uur | Bericht #466377
We zijn niet de enige die geen winter hebben, op de noordpool zou het normaal -30 tot -40 graden moeten zijn. Daarnet heb ik gehoord op het nieuws dat het daar vandaag 2 graden zou zijn. Best wel ongewoon

Edit Callie-p: klopt normaal moet het daar zo rond de min 50/40 zijn maar als gevolg van dat enorme lagedruk gebied (zie mijn openings post is het tot 30 graden "warmer" dan normaal.. | Gewijzigd: 30 december 2015, 20:06 uur, door Callie-P
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
30 december 2015, 20:10 uur | Bericht #466379
Zijn er nog sneeuwkansen bij de laatste run van het ecmwf
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
30 december 2015, 20:19 uur | Bericht #466380
Citaat van JOHNNY123, woensdag 30 december 2015, 20:10 uur Zijn er nog sneeuwkansen bij de laatste run van het ecmwf Noord-oost NL en de Ardennen hebben goede kansen Maar straks eens kijken of het algemeen in de pluim wordt ondersteund
 
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
30 december 2015, 20:22 uur | Bericht #466381
Ik heb geen sneeuwkaartjes maar ik kan me wel voorstellen dat er op sommige plekken sneeuw zal vallen in deze run. Deze run is trouwens best mooi want op 168h ontstaat er een klein apart hogedrukgebiedje boven scandinavie terwijl het grote hoog al de aftocht heeft geblazen richting rusland. Samen met een diep laag boven italie dat als trekpaard fungeert levert dat zeker 1 ijsdag op voor heel de benelux zo lijkt het. Helaas kan dat klein hoogje natuurlijk helemaal niets beginnen tegen een diepe depressie vanaf de oceaan waardoor het al rap terug zacht wordt. Toch is dit een leuke ontwikkeling nu kijken of het ondersteund wordt in de pluim en of gfs in de volgende runs meegaat.


  | Gewijzigd: 30 december 2015, 20:23 uur, door Jenss
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
30 december 2015, 20:41 uur | Bericht #466384
EC12Z is voor Noord-Nederland een leuke sneeuwrun! Zal zo wat kaartjes posten
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
30 december 2015, 20:49 uur | Bericht #466385
Blijft het alleen bij Noorden van NL of heeft de rest ook geluk.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats: Drachten
Berichten: 834
Lid sinds: 13 jun. 2013
30 december 2015, 20:56 uur | Bericht #466386
Het duurt nog even maar volgende week woensdag kans op een landelijke ijsdag
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
30 december 2015, 21:16 uur | Bericht #466388
De eerste sneeuwkaart is voor komende zaterdagavond/nacht.





De volgende kans is zondagavond:




Door tijdgebrek verder niet gegekeken naar de parameters.

Vooral voor NO Nederland een koude run van EC12Z

Groningen:


Maandag kan er in totaal 7cm sneeuw vallen daar(niet op de afbeelding te zien).

Berichten samengevoegd door Callie-P
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 december 2015, 21:52 uur | Bericht #466392
Citaat van Stefanv, woensdag 30 december 2015, 21:20 uur Vooral voor NO Nederland een koude run van EC12Z

Groningen:


Maandag kan er in totaal 7cm sneeuw vallen daar(niet op de afbeelding te zien).


Hier voor Twente de lange termijn op yr.no

https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
30 december 2015, 21:57 uur | Bericht #466393
Nieuwste pluim, nog maar zelden gezien dat het maar voor de komende twee dagen echt zeker is, daarna echt onzekerheid troef! Kan alle kanten uit, dat krijg je dus als je op de grens van warm/koud komt te zitten.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
30 december 2015, 22:13 uur | Bericht #466394
Dit is wel een aardig stukje over de " te verwachten" sneeuwval in duitsland.. ( kan zijn dat je even moet scrollen aangezien de Wetterticker constant wordt geupdated..
Aussichten: Januar beginnt turbulent


Het gaat allemaal heel erg kiele kiele worden.. en zoals de runs er nu uit zien gaat toch echt alleen Noord/Oost Nederland een vorm van Sneeuw krijgen... De rest krijgt volgens mij gewoon regen en misschien wat natte sneeuw..
Maar het enige stukje wat kans heeft op een wit landschap blijft volgens mij gewoon het Noorden/oosten van Nederland.
Of er een IJsdag gaat komen in het Noorden durf ik zelfs te betwijfelen.. het zal ervanaf hangen of de sneeuw doorzet en hoe snel het hoog zich laat wegduwen..



De 850hPa kaart is gewoon weg niet koud genoeg...( temperatuur op 1500mtr) ( maar net onder nul !!!)


De  frostgrenze ( oftewel op hoeveel meter het kan vriezen)


Neerslagkaartje..( is 1 dag later maar wel de mooiste)



Even weer wat om naar uit te kijken...een paar post terug schreef ik dat NAO over 14dagen negatief denkt te gaan.. Kijk hieronder de kaart van GFS voor 15 januari...( gaat natuurlijk veranderen... maar goed alles blijft in beweging...)


  | Gewijzigd: 30 december 2015, 22:35 uur, door Callie-P
Woonplaats: Drachten
Berichten: 834
Lid sinds: 13 jun. 2013
30 december 2015, 22:17 uur | Bericht #466395
Pluim voor noordoost NL is zeker niet verkeerd!
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
30 december 2015, 22:22 uur | Bericht #466396
Er wordt alleen maar over het Noorden gesproken, hoe staat het er met de rest voor. Ook fijn om daar wat over te lezen.

Edit Callie-p : zie mijn post hierboven ( of zelfs mijn openings post)
(ik heb hieronder een paar posts naar het Klets-topic verplaats aangezien er voldoende gereageerd is op deze vraag
| Gewijzigd: 30 december 2015, 22:41 uur, door Callie-P
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1731
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 december 2015, 22:24 uur | Bericht #466397
Het zuidelijk deel van Nederland temps rond normaal. Het Noorden licht winters.
Woonplaats: Deventer, Overijssel
Berichten: 55
Lid sinds: 2 dec. 2013
30 december 2015, 22:56 uur | Bericht #466401
Citaat van Callie-P, woensdag 30 december 2015, 19:45 uur Goed als we dan toch nuchter willen blijven.. ( al verwacht ik dat de meesten dat morgen avond niet helemaal zijn ) dan moeten jullie wel de volledige set van NAO en AO gebruiken.
De kaart die "de friese weerman" gepost heeft is de kaart met de 'geobserveerde" index en een (stukje) van de andere leden.. Maar pak je de gehele forecast van de NAO index ( die is er in 7, 10 en 14 dagen) dan krijg je ineens een heel ander plaatje en "verwacht men" dat deze pas over 14 dagen richting negatief gaat.. 

Ik kan je berichten normaal zeer waarderen, maar hier zit je er volgens mij even naast. Om de huidige verwachting van de NAO-index te zien is de bovenste grafiek de enige relevante. Deze laat de geobserveerde NAO-index zien (de zwarte lijn) en de verwachtingen van 11 ensemble-leden (de rode lijnen). De andere 3 grafieken laten zien hoe de NAO-index resp. 7, 10 en 14 dagen eerder verwacht was voor de desbetreffende dag. De tweede grafiek laat dus bijvoorbeeld zien hoe de NAO-index van vandaag verwacht was op 23 december, en hoe de NAO-index van 6 januari vandaag verwacht wordt. De blauwe lijn is het gemiddelde van de 11 ensemble-leden, de rode lijnen zijn de volledige bandbreedte van het ensemble en het gele vlak is de bandbreedte waarbinnen gemiddeld ongeveer twee derde van de ensemble-leden vallen. De zwarte lijn is net als in de eerste grafiek de werkelijk geobserveerde NAO-index. Het getal rechtsboven geeft aan in hoeverre de verwachte en de geobserveerde NAO-index overeenkomen. Als er 1 zou staan zouden deze perfect overeenkomen, zou er 0 staan dan is er geen enkele relatie. Uiteraard zit het in de praktijk altijd ergens hiertussenin. Je ziet hier dus ook duidelijk dat 7 dagen van tevoren de NAO-index beter verwacht wordt dan 10 dagen van tevoren, en 10 dagen van tevoren weer beter dan 14 dagen van tevoren (logisch ook).
Maar als je alleen wilt weten wat op dit moment de verwachting is van de NAO-index, dan hoef je alleen naar de rode lijntjes in de bovenste grafiek te kijken.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
30 december 2015, 23:09 uur | Bericht #466402
Citaat van Sander Timmerman, woensdag 30 december 2015, 22:56 uur Citaat van Callie-P, woensdag 30 december 2015, 19:45 uur Goed als we dan toch nuchter willen blijven.. ( al verwacht ik dat de meesten dat morgen avond niet helemaal zijn ) dan moeten jullie wel de volledige set van NAO en AO gebruiken.
De kaart die "de friese weerman" gepost heeft is de kaart met de 'geobserveerde" index en een (stukje) van de andere leden.. Maar pak je de gehele forecast van de NAO index ( die is er in 7, 10 en 14 dagen) dan krijg je ineens een heel ander plaatje en "verwacht men" dat deze pas over 14 dagen richting negatief gaat.. 

Ik kan je berichten normaal zeer waarderen, maar hier zit je er volgens mij even naast. Om de huidige verwachting van de NAO-index te zien is de bovenste grafiek de enige relevante.********tekst*********** je alleen naar de rode lijntjes in de bovenste grafiek te kijken.

Dank voor je reactie.. maar het is echt een verwachting..
 kijk maar naar het onderstaande plaatje.. daarin zie je dat de verwachting doorloopt tot midden Januari.
Eigenlijk zegt de titel van het grafiekje het al.. forecast...   vind ook wel dat de schaal wel iets anders zou mogen zijn.. maar ja.
Je ziet overigens ook dat de periode voor 1 januari exact overeenkomt met alle tabellen..( zwarte lijn)
Wat welk klopt is dat de verwachting 10dagen uitgaat van de afwijking de dag ervoor in de 10dagen forecast .. dat verklaart het verschil tussen de tabellen voor vandaag.


Hieronder de verwachting in staafjes..en daar zit een afwijking in gebasseerd op de verwachting een dag daarvoor. ( volgens mij is dat ook wat jij bedoelt)




Leuk puntje !! Mocht je nog meer erover vinden en ik er toch naast zitten dan hoor ik het graag | Gewijzigd: 30 december 2015, 23:19 uur, door Callie-P
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
30 december 2015, 23:17 uur | Bericht #466403
Citaat van Callie-P, woensdag 30 december 2015, 23:09 uur Dank voor je reactie.. maar het is echt een verwachting..
 kijk maar naar het onderstaande plaatje.. daarin zie je dat de verwachting doorloopt tot midden Januari.
Eigenlijk zegt de titel van het grafiekje het al.. forecast...   vind ook wel dat de schaal wel iets anders zou mogen zijn.. maar ja.
Je ziet overigens ook dat de periode voor 1 januari exact overeenkomt met alle tabellen..( zwarte lijn)
Wat welk klopt is de verwachting in het verleden dat klopt wel wat je zegt,, maar alle 3 de tabellen zeggen ook iets over het " te verwachten"
Ik gebruik liever die van Kyle, aangezien je dan iig 4 ENS ziet die een forecast afgeven.Ook is goed te zien hoe de voorspelling vandaag ten opzichte van gisteren was.



  | Gewijzigd: 30 december 2015, 23:25 uur, door Sven
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.333 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 127 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 127, lezen 2 mensen het topic "Zomerverwachting Europa 2013 (Algemeen)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden