Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO.

19 Apr 2024 00:00:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Mississippi, MO.

19 Apr 2024 00:00:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hamilton, TX.

19 Apr 2024 00:00:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, IL; Jersey, IL.

19 Apr 2024 00:00:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Macoupin, IL.

19 Apr 2024 00:00:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Humphreys, MS; Sharkey, MS; Yazoo, MS.

19 Apr 2024 00:00:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Charles, MO; St. Louis, MO.

19 Apr 2024 00:00:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Morgan, IL.

19 Apr 2024 00:00:39

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Lincoln, MO; St. Charles, MO.

19 Apr 2024 00:00:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Lincoln, MO; St. Charles, MO; Warren, MO.

18 Apr 2024 23:42:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, IL; Massac, IL; Pope, IL; Pulaski, IL.

18 Apr 2024 23:37:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

18 Apr 2024 23:37:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO; Warren, MO.

18 Apr 2024 23:31:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor East Carroll, LA; Issaquena, MS.

18 Apr 2024 23:31:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pike, MO.

18 Apr 2024 23:31:20
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
wazzaah
Lid
Woonplaats: Terschelling Midsland
Berichten: 100
Lid sinds: 27 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 november 2016, 17:57 uur | Bericht #475196
Citaat van Wittekerst, woensdag 2 november 2016, 21:04 uur In mijn eeuwige zoektocht naar winterse strohalmen heb ik net ergens gelezen dat er een nieuwe polar vortex split verwacht word maar kan het nergens meer terugvinden. Is hier iemand die dat kan beamen?
 

Stond een stuk op de site van de Washington Post erover volgens mij.
Sepp
Lid
Woonplaats:
Berichten: 430
Lid sinds: 3 nov. 2011
7 november 2016, 18:19 uur | Bericht #475197
Citaat van Jan Thomas Kooistra, maandag 7 november 2016, 12:36 uur Noordelijk Europa mag zich opmaken voor een koude winter. Dat zegt de Britse KNMI, de Met Office. Hun afdeling die zich met langetermijn voorspellingen bezighoudt, denkt dat de kans groot is dat we een witte kerst krijgen. Zelfs voor die tijd kan er al sneeuw vallen en ijs op de sloten liggen.

Dit is in ieder geval het weer voor vandaag (via Weer.nl):

De Britten baseren hun voorspelling op computermodellen die aangeven dat de polaire vortex zich aan het verschuiven is. Dat is een meteorologische lopende band waarop lucht uit het poolgebied naar zuidelijkere streken wordt getransporteerd. Die is door een sterke El Nino dit jaar aan de wandel en komt veel westelijker te liggen. Daardoor lopen De Britse eilanden, de Benelux en Scandinavië grotere kans op een koude winter.

Het heeft allemaal te maken met een verstoring van de zogenoemde arctische oscillatie. Dat is een sterke wind die rond de noordpool blaast, tegen de wijzers van de klok in. Als deze wind hard waait, houdt het de kou op de pool, als een gordijn van lucht beschermt het zuidelijkere gebieden tegen de lage temperaturen van de pool.

Maar bij een zwakke oscillatie, zoals nu, kunnen koude luchtstromen naar zuidelijkere streken waaien. De winters zijn dan droger en veel kouder. Ook kunnen meer stormen ontstaan in gematigde klimaatstreken, zoals Noord-Europa. Veel Elfstedentochten zijn verreden in jaren met een zwakke oscillatie.

De Met Office raadt iedereen aan voorbereidingen te treffen voor een koude winter.
Niet alleen de Britten praten over de polaire vortex maar ik vind het maar een slap niet onderbouwd verhaal!
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 november 2016, 20:25 uur | Bericht #475200


Tijdelijk over op iets aan WC invloed ; daarna -AO Patroon inzet mogelijk na mid-Nov 

Citaat van wazzaah, maandag 7 november 2016, 17:57 uur Citaat van Wittekerst, woensdag 2 november 2016, 21:04 uur In mijn eeuwige zoektocht naar winterse strohalmen heb ik net ergens gelezen dat er een nieuwe polar vortex split verwacht word maar kan het nergens meer terugvinden. Is hier iemand die dat kan beamen?
 

Stond een stuk op de site van de Washington Post erover volgens mij.

Er zijn wel kleine aanwijzingen daar er een nieuwe "opwarming" eerst plaatsvind zo vanaf mid-NOV 

Berichten samengevoegd door svenne
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 november 2016, 07:15 uur | Bericht #475212
Goedemorgen hierbij de nieuwste 10Hpa kaarten

Woonplaats: Dokkum
Berichten: 184
Lid sinds: 7 nov. 2015
8 november 2016, 07:22 uur | Bericht #475213
Uitleg? van de vorige kaarten!
JT
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 november 2016, 07:28 uur | Bericht #475215
Citaat van Jan Thomas Kooistra, dinsdag 8 november 2016, 7:22 uur Uitleg? van de vorige kaarten!
Komt later vandaag ... tis beetje druk komt door die winterse fase van nu
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 november 2016, 15:11 uur | Bericht #475229
Goedemiddag wat zijn de nieuwe winter-kansen na 15nov?

De ontwikkeling van het eerste winterse weer in het eerste gedeelte van November voor oa W Europa kwam door een flinke splitsing van de PV 



Vanaf het aanstaande weekend weet de WC een tijdelijke doorbraak te geven maar er zijn al nieuwe aanwijzingen voor een volgende AO blokkade -Hoogedruk ATL-GROENLAND-AZIE



Al met al spannende dingen voor winters-weer echter de ECHTE winter is er nog niet...... morgen kijk ik opnieuw en zal verder wat PV zaken meenemen
ikee12
Lid
Woonplaats: Heist op den Berg
Berichten: 159
Lid sinds: 7 dec. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 november 2016, 17:39 uur | Bericht #475233
Sneeuwbedekking is ook flink gegroeid.

http://www.natice.noaa.gov/pub/ims/ims_gif/DATA/cursnow_asiaeurope.gif
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2560
Lid sinds: 29 mrt. 2016
8 november 2016, 17:53 uur | Bericht #475234
Citaat van ikee12, dinsdag 8 november 2016, 17:39 uur Sneeuwbedekking is ook flink gegroeid.Zag zojuist ook dat het verschil met vorig jaar nu aanzienlijk is:

Eerder W. in t Erland (Winterland)
Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
9 november 2016, 10:16 uur | Bericht #475246
Ondertussen blijven de temperaturen in de VS en Canada ver boven normaal en ook op lange termijn lijkt hier weinig verandering in te komen. Zal het dan nu een keer echt raak zijn voor Europa? De CFS kaarten gaan al langere tijd voor bittere kou (meer dan 10 graden onder het gemiddelde) in Siberie en Scandinavie en een veel te warme winter in Canada.

Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 november 2016, 14:59 uur | Bericht #475247
Er zitten nog spannende kaarten tussen na de WC - ook voor de PV later deze maand ; genoeg stof om te blijven volgen en mss hebben we de winter straks wel snel te pakken









JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
9 november 2016, 15:38 uur | Bericht #475248
Het ziet er allemaal nog niet heel overtuigend hoor. Het gem is inderdaad de enige die drukstijgingen laat zien. Ecmwf en gfs nog nauwelijks. 
Hopelijk gaat daar de komende tijd verandering in komen.

 
Woonplaats: ieper
Berichten: 28
Lid sinds: 7 jan. 2016
9 november 2016, 15:46 uur | Bericht #475249
hallo hier ben ik weer na een lange zomerslaap.
dit is al mijn eerste kaartje 
een nieuwe update van de ao index.
die de komende maanden negatief word verwacht.
dit kaartje bied kansen voor een winterse uitbraak in de lage landen 
spannend!!!:p
  | Gewijzigd: 9 november 2016, 15:49 uur, door jasper dick
jasper
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2560
Lid sinds: 29 mrt. 2016
9 november 2016, 17:01 uur | Bericht #475250
Ik vind het nu wel absurd worden, hier de temperatuur-afwijkingen op het noordelijk halfrond van een tijdje terug.
20 oktober 2016:

29 oktober 2016:

Goed, je ziet dat de verschillen langzaam groter geworden zijn, maar bij de komende kaart is de temperatuur op de noordpool amper onder nul, terwijl het in grote delen van Rusland -30ºC is, lokaal in Siberië -40ºC, tot dicht bij Europa (Finland tot Moskou) -10 tot -20 graden!
Volgende week, 16 november


Helaas voor winterliefhebbers, de wind komt in de BeNeLux op dat moment uit het westen... | Gewijzigd: 9 november 2016, 17:33 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 november 2016, 08:15 uur | Bericht #475254
Citaat van JOHNNY123, woensdag 9 november 2016, 15:38 uur Het ziet er allemaal nog niet heel overtuigend hoor. Het gem is inderdaad de enige die drukstijgingen laat zien. Ecmwf en gfs nog nauwelijks. 
Hopelijk gaat daar de komende tijd verandering in komen.

 

Ja eerst weinig winters weer in zicht maar we zien kleine nieuwe aanwijzingen dat de straalstroom weer naar zuidelijker breedten wordt verdreven

C.A.D.
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 131
Lid sinds: 7 okt. 2013
10 november 2016, 08:46 uur | Bericht #475255
Citaat van W. in t Erland Ik vind het nu wel absurd worden, hier de temperatuur-afwijkingen op het noordelijk halfrond van een tijdje terug.
20 oktober 2016:
29 oktober 2016:

Goed, je ziet dat de verschillen langzaam groter geworden zijn, maar bij de komende kaart is de temperatuur op de noordpool amper onder nul, terwijl het in grote delen van Rusland -30ºC is, lokaal in Siberië -40ºC, tot dicht bij Europa (Finland tot Moskou) -10 tot -20 graden!
Volgende week, 16 november:
Helaas voor winterliefhebbers, de wind komt in de BeNeLux op dat moment uit het westen.
Dat zijn echt heftige plaatjes. Ik denk dat we nu toch wel op onbekend terrein zijn als je de doorgeslagen tempratuurverdeling zo ziet. Ook de ijsaangroei is natuurlijk recordlaag daar, zoals je op de onderstaande grafiek kunt zien.

Ik denk dat de mensen die proberen het winterweer bij ons te voorspellen, onmogelijk deze ontwikkeling kunnen negeren. De inmense kou die normaal boven de pool hangt, maakt natuurlijk deel uit van ons weersysteem op het noordelijk halfrond. Ons stromingspatroon, het ontwikkelen van lage- en hogedrukgebieden, onstaat door tempratuurverschillen. Hoe zal de stromingspatroon zich ontwikkelen, als de hitte boven de pool niet verdwijnt de komende winter?

​Je hoort soms wel eens dat de dirigent van ons weer de straalstroom is, deze wind, die op 10 km hoogte waait, bepaald waar hoge- en lagedruk gebieden zich vestigen op het noordelijk halfrond. Deze slingerende band, die zorgt voor de overwegend westenwinden op het noordelijk halfrond, zou zomaar zwakker kunnen zijn deze winter. Op wikipedia staat het volgende over de straalstroom: ''De straalstroom is een geofysisch effect dat ontstaat door het grote temperatuurverschil tussen de noordpool (of zuidpool) en de evenaar.''​ Op dit moment is dit tempratuurverschil miniem en wat zien we momenteel? Hogedruk boven scandinavie die op dit moment ervoor zorgt dat we 6 graden onder normaal zitten. De straalstroom (westcirculatie) was te slap om dit hogedruk gebied weg te dieuwen.

​Mocht de westcirculatie en de straalstroom over het algemeneen te zwak blijven de komende tijd, wat ik wel verwacht als je zo naar de pool kijk, dan zou die kou boven siberie en rusland weinig weerstand krijgen om ons te bereiken de komende winter.
​Dat is speculatie, maar dat zijn wintervoorspellingen begin november sowieso. Ik ben benieuwd hoe andere hierover denken.







  | Gewijzigd: 10 november 2016, 09:50 uur, door C.A.D.
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
10 november 2016, 19:49 uur | Bericht #475263
Hoi maar weer eens wat typen. Moest lachen om kale kat wat zal dat beest het koud hebben. Gezien de hoeveelheid eikels zou je ook kunnen zeggen dat we en strenge winter krijgen maar vorig jaar waren er ook veel eikels en ook geen strenge winter. Ik voor mij zelf vind het heel moeilijk om wijsheden van vroeger nu toe te passen. Het weer en klimaat van toen de wijsheden ontstonden was immers anders dan wat we nu mee maken. En heel eerlijk ben ik bang dat wat we nu zien toch redelijk uniek is. Als ik zo even kijk naar Stocholm waar nu en pak sneeuw ligt waar van ze zeggen "te vroeg te veel", en ik kijk naar Rusland waar ze ook al roepen "te vroeg" dan heb ik toch iets van vreemd dit is niet normaal.

Nu kijken naar het verleden is het zelfde als appels met aardappels vergelijken. Vorig jaar hadden we de invloed van en sterke el ninio met dit AO en NAO die maar positief bleven en ook de polar fortex was zeer sterk. Nu praten we over en ligte la nina of op zijn best nutraal en AO en NAO aanhouden negatief. De polar fortex is zwak en het lijkt dat dit zo blijft. Dit is dus en totaal ander plaatje wat de situatie vrij moelijk maakt. En WC wordt als negatief bestempeld maar als de straalstroom door de andere situatie onder ons ligt komt er met die WC wel koude lucht over ons heen.

Ik voor mij zelf zie die strenge winter wel zitten. Witte kerst, elfstedentocht kom maar op. Belangrijker is echter persoonlijk de rare ontwikkeling rond de start  van de winter want die is toch wel anders dan normaal.
Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
10 november 2016, 23:37 uur | Bericht #475264
De start van de winter is inderdaad vrij bizar. Vooral voor Europa is het lang geleden dat er zo vroeg al sneeuw lag. Nu hopen dat dit het begin is van een koude winter (althans dat hoop ik). 
Aan de hoeveelheid sneeuw zal het niet liggen, die zit boven het gemiddelde.

Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
11 november 2016, 21:10 uur | Bericht #475289
Ik ga vanavond nog het winterkletstopic openen waar jullie naar hartelust kunnen kletsen over de aankomende winter Zo kunnen we het hier ontopic houden Posts zullen dan ook verplaatst worden van zodra het topic online staat!

Update: het winterkletstopic staat online! Dus graag hier terug ontopic en enkel winterverwachtingen posten die onderbouwd zijn. Oja, met winter bedoelen we de periode die start op 1 december!
| Gewijzigd: 11 november 2016, 23:00 uur, door Sven
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 november 2016, 22:40 uur | Bericht #475291
Knabbelen aan de PV  - de algehele zwakke opbouw geeft een mooie kans op koude-uitbraken

Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 70 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 70, lezen 1 mensen het topic "Foto van de weekwedstrijd (week 08)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden