Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Pawnee, NE.

23 Apr 2024 07:00:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Prairie, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 01:11:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 00:17:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, MT; McCone, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Daniels, MT; McCone, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 21:33:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT.

22 Apr 2024 21:04:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

22 Apr 2024 07:46:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

22 Apr 2024 07:46:26

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

22 Apr 2024 05:00:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Johns, FL.

22 Apr 2024 03:33:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marion, FL.

22 Apr 2024 03:33:17
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
23 januari 2017, 19:50 uur | Bericht #478105
Leuk dat ze in België 'rijm' hebben ipv rijp (;-) | Gewijzigd: 23 januari 2017, 19:50 uur, door Rens@weer
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 januari 2017, 20:27 uur | Bericht #478106
Vanuit het noorden trekt er wat neerslag over het land heen. Dit kan in de vorm van regen of (natte) sneeuw zijn. Vooral daar waar het nog vriest kan het glad worden.


Te volgen op http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/sneeuwradar/

Ik ben geen pretbederver en ik hoop dat deze waardes in de komende runs weer verder gaan verschuiven of juist verdwijnen, maar het ECMWF model komt  eind deze maand met voorjaarsachtige temperaturen. :S

Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Waarom deze advertentie?
mbouman
Lid
Woonplaats: Spijkenisse (ZW)
Berichten: 426
Lid sinds: 10 jun. 2007
23 januari 2017, 20:44 uur | Bericht #478107
Zoals het er nu naaruit ziet.. gaan we de dubbele cijfers halen.... en staan binnenkort alle krokussen in volle bloei en reizen ze de grond uit...
Wat nou winter...???? de winter is compleet van de kaart afgeveegd.... en denk dat er ook niet echt een veel koudere periode gaat komen als dat we nu gehad hebben....
De zuidwester ligt weer op de loer, en we schakelen over naar een veel te zachte periode voor dit tijdstip van het jaar...
De russische beer blijft hangen in zijn winterslaap, en wordt misschien wakker als het kruit hier al verschoten is.
Dus haal je korte broek maar vast van zolder, en zet je schaatsen maar op marktplaats... die ga je niet meer nodig hebben dit jaar...
Erg jammer... maar een portie koude luchtstroom vanuit het oosten/ noordoosten willen we maar al te graag... ik zeg... blijven dromen mensen....
blijven dromen.....Alleen de kans dat dit nog gaat gebeuren acht ik wel heel erg klein.....
De zon staat immers ook al weer steeds hoger en hoger, en het wordt al weer langer licht.... kortom geen goed vooruitzicht als je het mij vraagt...

iemand nog een ander idee hierover? heb geen onderbouwing hierover.... puur intuitie gevoel....

 
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 7
Lid sinds: 28 jun. 2011
23 januari 2017, 21:06 uur | Bericht #478108
Dat vind ik wel heel snel geconcludeerd. Twee weken geleden stonden we aan de vooravond van een kou inval die z'n weerga niet zou kennen. Opeens waren de kaarten anders. Nu is het even anti winters maar het kan zomaar over een week heel anders zijn. 
Mensen lijken alleen maar te kunnen genieten van toekomstige winterkaarten. Maar geniet nu! Morgen sta je gewoon weer je ramen te krabben hoor
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 januari 2017, 21:35 uur | Bericht #478109
Moet wel gezegd worden dat voorspellingen voor zacht weer vaker uitkomen dan voorspelling voor koud weer, afgelopen week was wel een uitzondering. Eind Januarie en Februari is de kans op koud weer het grootst, juist dan komen de lente temps nu tevoorschijn. Bah!
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
23 januari 2017, 21:36 uur | Bericht #478110
Bij deze de nieuwe 10-daagse van ECMWF:

Woonplaats: Drachten
Berichten: 834
Lid sinds: 13 jun. 2013
23 januari 2017, 22:03 uur | Bericht #478112
Mijn intuïtie zegt dat het in februari nog wel eens goed koud kan gaan worden, ik schrijf de winter dan ook pas af op 1 maart. Het
is te vroeg om nu al tot een conclussie te gaan komen.

De 15 daagse pluim laat aan het eind vrijwel geen spreiding zien, wat ik toch wel opvallend vind.


Berichten samengevoegd door Callie-P
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
23 januari 2017, 23:24 uur | Bericht #478114
Update waarschuwing KMI

Zippy79
Lid
Woonplaats: Boskoop
Berichten: 197
Lid sinds: 15 jun. 2009
23 januari 2017, 23:55 uur | Bericht #478115
Citaat van mbouman, maandag 23 januari 2017, 20:44 uur Zoals het er nu naaruit ziet.. gaan we de dubbele cijfers halen.... en staan binnenkort alle krokussen in volle bloei en reizen ze de grond uit...
Wat nou winter...???? de winter is compleet van de kaart afgeveegd.... en denk dat er ook niet echt een veel koudere periode gaat komen als dat we nu gehad hebben....
De zuidwester ligt weer op de loer, en we schakelen over naar een veel te zachte periode voor dit tijdstip van het jaar...
De russische beer blijft hangen in zijn winterslaap, en wordt misschien wakker als het kruit hier al verschoten is.
Dus haal je korte broek maar vast van zolder, en zet je schaatsen maar op marktplaats... die ga je niet meer nodig hebben dit jaar...
Erg jammer... maar een portie koude luchtstroom vanuit het oosten/ noordoosten willen we maar al te graag... ik zeg... blijven dromen mensen....
blijven dromen.....Alleen de kans dat dit nog gaat gebeuren acht ik wel heel erg klein.....
De zon staat immers ook al weer steeds hoger en hoger, en het wordt al weer langer licht.... kortom geen goed vooruitzicht als je het mij vraagt...

iemand nog een ander idee hierover? heb geen onderbouwing hierover.... puur intuitie gevoel...


We zitten nog in januari en jij begint al over de lente.. ik kan me nog herinneren dat we een paar jaar geleden nog in april sneeuw hadden. Maar ok wie weet heb je wel gelijk. Maar dan puur omdat het je gevoel is  [;)] | Gewijzigd: 24 januari 2017, 07:39 uur, door Callie-P
Zie je in april meeuwen dan gaat het in augustus sneeuwen.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
24 januari 2017, 09:46 uur | Bericht #478117
Bij deze de nieuwe 10-daagse van ECMWF
Tja, wat moet een mens ervan maken, Een dag of 3 eensgezindheid in de pluim en dan gaan de leden zowat alle kanten uit?
Het grootste deel van de leden +/- 75% opteert daarna wel voor een zachte variant. De oper en control lagen gisteren nog netjes bovenaan de pluim, nu tonen ze het tegenovergestelde. Gezien de grote onzekerheid, gaan deze waarschijnlijk de komende runs wel nog alle kanten opgaan.


| Gewijzigd: 24 januari 2017, 09:59 uur, door Sven
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
24 januari 2017, 10:12 uur | Bericht #478121
UKMO en CMA gaan voor koud.
EC ziet begin februari een Scandihoog.
Elementen zijn aanwezig van voortzetting koude, al is het iets te vroeg nog om daar met zekerheid iets over te zeggen. 

UKMO en CMA met Scandihoog 





EC tovert ook weer iets uit de hoge hoed, dat alle kanten op kan gaan.




 
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
24 januari 2017, 11:17 uur | Bericht #478124
@ Roberto...
Ergens raak ik hier de draad kwijt volgens mij

Je laat een EC kaart zien met  (volgens jou) een scandi-hoog.. je hebt hier denk ik wat gemist want wat je ziet is een kern van een oud laag.. hieronder de 2 500hPa kaartjes ( inclusief de jouwe) plus ook een windkaartje dat verraad dat we het niet om een hoog maar om een (uitstervend) laag gaat. ( en al was het  hoog.. dit is echt geen scandihoog... daarvoor ligt de kern veel te zuid/oostelijk)
Ik denk dat een run verder dit gebiedje  opgeslokt wordt in het grotere russiche hoog wat je nu met haar kern in het noorden zit..








Daarnaast suggereer je dat de modellen voor een koudere trend gaan.. maar ook de kaarten die je hier laat zien zijn niet anders dan GFS en EC laten zien waarbij er een hoog in rusland zit en wij onder invloed zijn van een zuidwestelijke stroming...( overigens gaat de laatse GFS run daar vol voor)


Ik begrijp dat we met z'n allen naar elke strohalm naar het kijken zijn om toch nog een outlook van winterweer te krijgen... maar de huidige modellen laten dit gewoon niet  zien... maar  goed alles kan veranderen dat moeten we niet vergeten,, maar je post hierboven kaarten die als je "het  hele plaatje erbij pakt" ons echt niet richting een winter sturen...

Hieronder de kaartjes van +240 uur van GFS.. kijk en huiver...( onderstaand zie je constant terugkomen.. en eigenlijk laat EC deze aanzet ook zien)
( overigens is er wel wat positiefs hieronder.. want er gaat nog meer sneeuw vallen in de Alpen.. maar daar weet Johan vast alles over te vertellen )




  | Gewijzigd: 24 januari 2017, 11:28 uur, door Callie-P
Woonplaats:
Berichten: 363
Lid sinds: 9 dec. 2011
24 januari 2017, 12:19 uur | Bericht #478126
Misschien dat een flinke storm ff kan helpen?
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
24 januari 2017, 13:06 uur | Bericht #478127
Hoi Callie, wanneer ik de draad kwijt zal raken ??, nou dat zal nog wel even duren ;)

Je hebt natuurlijk gelijk dat dit het "oude hoog" betreft, maar dat maakt mij niet uit, of dit nieuw of oud is, gaat om de ligging en in hoeverre dit kan uitgroeien naar meer. Uiteraard kunnen dit weer strohalmen zijn, maar daar is dit forum ook zo geschikt voor. Ieders idee is welkom, daar leren we met zijn allen van. 

Hoe kom ik nu tot mijn bevindingen, dit heeft te maken met een opbouwende rug over de Atlantic, volgens diverse modellen zie je hier een verbinding met een hoog boven Scnadinavie en Groenland. Alleen EC geeft dit het duidelijkste aan, en wordt nu ook onderstgeund door het zojuist binnengekomen NASA model met een verbindend Ijslandhoog. Elementen waar een winterhart sneller doet gaan slaan....GFS doet wel een poging maar neemt dit niet over,...wellicht in hun volgende run vanavond meer info. Dan pakken we het draadje weer op...






JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
24 januari 2017, 13:36 uur | Bericht #478128
15 daagse is weinig winters. Ben benieuwd of we nog sneeuw krijgen....


 
weertje
Lid
Woonplaats: Nunspeet
Berichten: 108
Lid sinds: 14 jul. 2010
24 januari 2017, 13:51 uur | Bericht #478129
Citaat van JOHNNY123, dinsdag 24 januari 2017, 13:36 uur 15 daagse is weinig winters. Ben benieuwd of we nog sneeuw krijgen....

EC model laat op 144 uur een lagedruk gebied zien. Temperatuur op hoogte (850 pha = 1500m), is net aan -5, minimale voor sneeuwval.

​Geen idee hoeveel neerslag hierop zit, als iemand dat weet hoor ik het graag :D


GFS 06z komt daarin tegen met een depressie volgende week dinsdag vanuit het ZW.



  | Gewijzigd: 24 januari 2017, 14:04 uur, door weertje
Weertje hé?
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
24 januari 2017, 14:10 uur | Bericht #478130
Citaat van weertje, dinsdag 24 januari 2017, 13:51 uurEC model laat op 144 uur een lagedruk gebied zien. Temperatuur op hoogte (850 pha = 1500m), is net aan -5, minimale voor sneeuwval.
​Geen idee hoeveel neerslag hierop zit, als iemand dat weet hoor ik het graag :D 
Voila, kaartje van neerslag kan je hieronder vinden (met wat sneeuwsignalen). Maar goed zijn enkel de oper en control die dit beeld schetsen. Dus waarde is momenteel nihil (die oper en control zwabberen echt alle kanten uit per run) 


 
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 januari 2017, 14:16 uur | Bericht #478131
Terwijl het in het hele land de temperatuur met moeite boven 1 graad komt omdat het mistig is, schijnt de zon hier uitbundig met een graad of 7/8. Je krijgt er zowaar een beetje een lentegevoel bij.


 
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2560
Lid sinds: 29 mrt. 2016
24 januari 2017, 14:44 uur | Bericht #478132
Citaat van Roberto Koopman, dinsdag 24 januari 2017, 13:06 uur
Leuk dat je de luchtdruk-anomaliën gebruikt, alleen daardoor lijkt het wel alsof de wind bijna uit Rusland zou komen, alleen in werkelijkheid komt de wind uit midden-Europa (en die regio is tegen die tijd niet zo koud meer als dat het nu is).
Dat in het citaat waren dus anomaliën en niet de normale luchtdruk, die zie je hieronder:

eerdere EC run
Daarnaast ging EC 12u nog voor een meer zuidwestelijke stroming:


Er zijn inderdaad enkele modellen die gaan voor hogedruk boven Scandinavïe en Rusland, alleen het gevaar daarbij is dat de wind nog steeds uit het zuiden komt.
Dit bedoel ik:


Zuidwestelijke stroming?
Daarnaast gaan de meeste tot zover nog voor een zuidwestelijke stroming. Hierbij zijn misschien ook stormkansen aanwezig voor de Nederlands-Belgische kust


Dus, het Eurohoog gaat waarschijnlijk weg, maar helaas krijgen we daar waarschijnlijk een zuid(westelijke) stroming voor terug.
Lichtpuntjes zijn: geniet van de komende winterse dagen! (En voor stormliefhebbers: meer lagedrukgebieden in de omgeving van de Benelux, dus mogelijk hardere wind?)

Daarbij wil ik wel zeggen, dit waren volgens de huidige verwachtingen de meest waarschijnlijke scenario's, maar zoals we de afgelopen tijd gezien hebben: de vooruitzichten willen nog wel eens veranderen binnen deze termijn.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 852
Lid sinds: 1 okt. 2006
24 januari 2017, 14:56 uur | Bericht #478133
Citaat van bliksemdenhaag, dinsdag 24 januari 2017, 14:16 uur Terwijl het in het hele land de temperatuur met moeite boven 1 graad komt omdat het mistig is, schijnt de zon hier uitbundig met een graad of 7/8. Je krijgt er zowaar een beetje een lentegevoel bij.


 

Hier zit een potdicht van de mist bij een graad of 3.  10km verderop vollop zonnig en idd tegen de 8 graden aan.
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 99 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 99, lezen 1 mensen het topic "Nader verklaard: Hitte index".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden