Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 09:22:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 08:53:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
kvdh98
Lid
Woonplaats:
Berichten: 2
Lid sinds: 14 jun. 2017
22 juni 2017, 18:35 uur | Bericht #480605
Kun je verschillende bliksem-soorten herkennen aan geluid? Nu weet ik niet precies welke vormen van bliksem er zijn, ik ken alleen de air-to-air bliksem, zo noem ik het zelf dan, bliksem die in de lucht blijft en niet naar de grond gaat en de bliksem die inslaat op de aarde. Soms hoor ik zo'n harde klap (bliksem wel op 3-5km afstand), alsof er een bom ontploft (of kanon afgeschoten wordt) met daarna erg veel doffe dreunen en een soort 'gefieuwt'. Dat gefieuwt kan ik niet beschrijven, een soort geluid van rondvliegende voorwerpen. In zo'n geval denk ik dat het gaat om een blikseminslag, maar is dat ook zo? Soms hoor ik namelijk ook een heel scherp geluid met daarop een doffe dreun volgend, en soms hoor ik alleen een soort gerommel, zonder een doffe dreun waarvan ramen en voorwerpen beginnen te trillen. In het geval van zo'n doffe dreun ervaar ik een soort shockwave aangezien ik de klap/dreun ook in mijn lichaam voel (net als dichtbij hele harde muziek staan en dan het effect van de bass). 

Wel toevallig, want 3 minuten na die harde klap zag ik op 112meldingen dat er een paar km verderop brand in een woning was, vermoedelijk een blikseminslag dus. 
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
22 juni 2017, 23:37 uur | Bericht #480622
Het geluid wat je hoort is het directe geluid en het indirecte geluid. Het directe geluid komt direct van het bliksemkanaal af, het indirecte geluid zijn reflecties. Daarbij moet je even in 3D denken en weten dat het geluid een eindige snelheid heeft. zo'n bliksem kronkelt op een willekeurige manier door de lucht, en dus zal het geluid altijd anders zijn. Het is te vergelijken met een supersnelle mega chinese rol rotjes met een lange constante knal.
 
Ook is het zo dat dezelfde bliksem een ander geluid maakt voor iemand die aan de andere kant van de bliksem staat, omdat de bliksem voor hem een tegenovergesteld pad vormt.
Ik kan me voorstellen dat een knallend geluid voort moet komen uit een stuk bliksempad wat ten opzichte van de waarnemer cirkelvormig is. Zo komen er van heel veel punten tegelijk de geluidsgolven bij de waarnemer. En dit allemaal op schaal natuurlijk. een kaarsrechte verticale bliksem op grote afstand zal ook een knal produceren, maar vlakbij zal dat heel anders en langer zijn.
Ik tel soms ook wel eens hoe lang ik een donder kan horen, en dan weet ik hoe lang de bliksem is, loodrecht gezien, in werkelijkheid kronkelt hij en zal dus langer zijn.
Een rechte verticale bliksem van 3 km lang op een afstand van 4 km kun je dus na 12 seconden horen, en dan 3 seconden lang (de bovenkant van de bliksem moet 5 km afleggen). Even ter illustratie, want wat voor geluid er van een 3D kronkelend bliksemknaal komt is veel moeilijker voor te stellen. Als ik wat slimmer was dan schreef ik er een app voor.

Verder worden door de atmosfeer de hogere frequenties sneller geabsorbeerd. Dus donders vanuit de verte zijn hun hoge tonen kwijt. Zit je er lekker onder, dan kunnen ze helder kraken en scheuren.
Reflecties op gebouwen maken het er niet makkelijker op. Een gereflecteerde geluidsgolf heeft minder energie dan de directe golf en kan ook met het directe signaal interferen: een scala aan effecten is mogelijk. Het fiieeuww geluid is vaak een reflectie van een gebouw met regelmatig geribde oppervlakken, zoals damwandbeplating op een bedrijfshal.

Dus veel factoren die het geluid van een bliksem bepalen.
Maar een inslag herkennen aan geluid lijkt me ietsie te ver gezocht, aangezien iedereen op een ander plek dit anders hoort..Het is wel zo dat hoe rechter de bliksem naar beneden komt hoe gelijker het geluid is. Maar ook een voorontlading vanuit je huis kan ook al schade aanrichten, en is dus eigenlijk ook een inslag, en ook eigenlijk niet. Misschien is het in dat kader verstandig om het begrip inslag te definieren, want iedereen verstaat er weer iets anders onder. Ik zelf ben van mening dat als er een bliksem is, dat er dan ook een inslag is, bij elke bliksem, ook wolk-wolk.
Eigenlijk slaat het woord inslag nergens op, maar goed, iedereen weet wel wat er bedoeld wordt.
Waarom deze advertentie?
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 190 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 190, lezen 2 mensen het topic "Winterdiscussie topic 2011/2012 deel 4".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden