Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO; Pulaski, MO.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Leake, MS; Madison, MS.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scott, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO; Warren, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Miller, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pike, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Greene, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor East Carroll, LA; Issaquena, MS.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR.

19 Apr 2024 08:00:19
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
uzbekiman
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 25 mei. 2009
25 mei 2009, 23:04 uur | Bericht #30291
Jaren geleden heb ik met een paar familieleden een zware onweersbui meegemaakt waarin telkens vlak na de bliksem een gigantisch harde fluittoon klonk. De fluittonen duurden denk ik 1 a 1,5 seconde lang. Het was nogal beangstigend, maar ook erg spectaculair. Sindsdien heb ik dit niet meer meegemaakt maar ik vraag me wel nog steeds af hoe dit mogelijk was.

Op internet is er vreemd genoeg vrij weinig over te vinden, terwijl dit ongetwijfeld vaker moet voorkomen. Ik vond wel een vraag over (waarschijnlijk) ditzelfde fenomeen in de wetenschapsquiz van 2008:

"2. Als je na een blikseminslag bij de donder een hoogfrequente fluittoon hoort, komt dat omdat:
a. er veel vocht in de lucht zit
b. je in een dichtbebouwde omgeving staat
c. je je zeer dichtbij de inslag bevindt

Het antwoord is C. Hoge tonen worden het eerst gedempt in de lucht en vooral in wolken. Dus als je een hoge toon hoort, bevind je je wel heel dicht bij de inslag. Dan is het dus oppassen geblazen, vooral in de bergen als men zich in de mist, en dus eigenlijk ín de donderwolken, bevindt. Na de eerste demping blijven de lage tonen over, die zich over grote afstand kunnen verplaatsen. Dit gebeurt vooral bij een stabiele atmosfeer, bijvoorbeeld na een mooie, hete zomerse dag.
Daarbij wordt het geluid continu weerkaatst door een of meer inversielagen in de atmosfeer: de donderslagen bij heldere hemel. Bebouwing heeft een geluidsdempend effect. Vooral de hoogfrequente fluittoon is dan sneller uitgedoofd."

Klinkt op zich plausibel. Maar zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt of wellicht deze verklaring kunnen steunen dan wel andere verklaringen hebben? | Gewijzigd: 3 juli 2009, 13:51 uur, door talkyr86
Keesjovic
Lid
Woonplaats: Zoetermeer
Berichten: 235
Lid sinds: 20 jul. 2007
25 mei 2009, 23:11 uur | Bericht #30298
klinkt beangstigend en spannend, maar ik heb er nooit van gehoord...
Waarom deze advertentie?
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
25 mei 2009, 23:11 uur | Bericht #30301
uzbekiman; Ik heb dat zelf ook een aantal keren waargenomen en ik kan me herinneren dat de bui cq inslag zeer dichtbij was, dus dat komt overeen met het antwoord. Overigens was het idd een angstaanjagend geluid!
lovejer
Lid
Woonplaats: Nieuwegein
Berichten: 411
Lid sinds: 2 jul. 2008
25 mei 2009, 23:16 uur | Bericht #30309
Wel interessant zeg om te weten, maar ik had er ook nog nooit eerder van gehoord!
ONWEER-staanbaar
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
25 mei 2009, 23:19 uur | Bericht #30315
Allereerst van harte welkom op Onweer-Online, een fijne tijd toegewenst hier op het forum en op de chat

Ik heb er ook nog nooit iets over gehoord wat het uitlegt, in ieder geval wel heel interessant
klapkiesz
Lid
Woonplaats: Giessenburg
Berichten: 166
Lid sinds: 9 mei. 2009
25 mei 2009, 23:49 uur | Bericht #30345
he hoi!
leuk verhaal, mun vader vertellde
dat hij dit vroeger ook wel een paar
keer heeft meegemaakt. Hij zij ook dat de bliksem
zeer dichtbij in sloeg

dus antwoord c kijkt mij ook wel waarschijnlijk

groeten riesz
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 mei 2009, 23:52 uur | Bericht #30347
Hi Welkom,

Ik heb even ge googled en heb ook zoiets gevonden op de FOK forum.
http://forum.fok.nl/topic/1277963/7/25
Misschien dat er daar nog iets meer over gesproken word.
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 mei 2009, 05:05 uur | Bericht #30472
ben blij dat ik niet de enige ben die dit meegemaakt heeft !
wij hebben dit vorig jaar ook mogen meemaken. doodsbang was ik toen.
eerst een hele felle flits en gelijk de slag erbij met fluittoon en al.
wil ik eerlijk gezegd niet meer meemaken. laat het voor mij maar vanop een afstand zijn
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
26 mei 2009, 23:14 uur | Bericht #30996
Mijn moeder zegt dat ze vaak sissers hoort bij hard onweer, ze zegt heel vaak dingen over bolbliksem, dat neem ik niet zo serieus, maar dat van het sissen geloof ik wel. Misschien is dat hetzelfde als het fluiten...alleen anders beschreven.
Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
27 mei 2009, 07:49 uur | Bericht #31046
Fluittonen ontstaan wanneer een bliksem (zeer) nabij inslaat. We horen geen gebrokkelde donder meer. Wat we eigenlijk horen is dat het geluid van de donder meer van ons af gaat (omdat het dus zo dichtbij is). Wie goed luistert hoort soms bij minder nabije inslagen overigens ook (kort durende) fluit tonen. Fluittonen worden ook vaak bij explosies waargenomen.

Citaat van talkyr86, dinsdag 26 mei 2009, 22:14 uur Mijn moeder zegt dat ze vaak sissers hoort bij hard onweer, ze zegt heel vaak dingen over bolbliksem, dat neem ik niet zo serieus, maar dat van het sissen geloof ik wel. Misschien is dat hetzelfde als het fluiten...alleen anders beschreven.

Het sissende geluid is meestal te horen vlak vóór een ontlading. We horen dan de voorontlading contact maken met een, of meerdere vang ontladingen. Soms is dit ook te horen als een knetter, of tik.

En dan nog iets; heel af en toe heb ik het gevoel dat ik tijdens een ontlading soms ook een heel hoog geluid hoor, maar dat is volgens mij te wijten aan het feit dat we ons ineens concentreren op de flits die we zagen... | Gewijzigd: 27 mei 2009, 12:44 uur, door Onweergek (ZH)
mdb
Lid
Woonplaats: rijswijk (z-h)
Berichten: 301
Lid sinds: 27 jul. 2006
28 mei 2009, 00:08 uur | Bericht #31306
heb het ook eens me gemaakt in zuit duitseland .
ik vond het toen eng en was en bang voor in slag in het huisje waar ik was.
om 6sec en ontlading met zo fluit vond wel dat zo fluittoon en beetje metaalachter klonk.
veder noot meer mee gemaakt zo onweer.
Woonplaats: Oldambt(Oost Grunn)
Berichten: 1851
Lid sinds: 3 sep. 2008
28 mei 2009, 09:13 uur | Bericht #31329
De fluittonen zijn toe te kennen aan hoogfrequent. om het kort te houden. wie kennis heeft van electronica moet het zien als een lijntrafo van een beeldbuis tv. als die lek is krijg je ook een soortelijk geluid achter uit de tv. die meenst constant is.vaak treed dit op als de tv lang uitstaat en in vochtige ruimte. waarvan de lijntrafo die niet fris meer is de spanning naar buiten geleid word.

Ook bougie kabels van motoren geven een soortelijk alleen gaat dat met pulsen en is het geluid hoorbaar als een tik.omdat dat gaat in micro seconden en geen tijd heeft om een X tal hertz te produceren die ook het fluit geluid geeft.

Alleen die van de ontlading is koststondig met een zeer hoog voltage waarvan de resonantie omgezet word in mens gehoor als fluiteffeckt.

En bolbliksems geven langer een soortelijk sissend/gierend/fluiten. geluid ieder oor hoord nl niet het zelfde vandaar vaak andere waarneming. alleen van een bolbliksem duren wat langer om dat het een geisoleerde spanning bron is dit op den duur de massa opzoekt. vaak zie je ze rollen over dingen van metaal. en komen huis binnen via venster waar ze vaak de meterkast. of cv instalatie opzoeken. maar ook waslijn draden (vroeger van metaal)waren doelwit. ik woon vlak bij een nam locatie en spoorwegen. en daar komen ze heel vaak voor. waarvan hier de aardlek er geregeld uitvliegt.

Dus vocht en elec. zijn de boosdoender natuurlijk alles wat dichtbij is ervaar je als heftig.



Grtz/... | Gewijzigd: 28 mei 2009, 09:27 uur, door wiggelrode
Hou feller mug en horzel steken, Houveul te eerder de dunder lös zal breken
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2009, 09:28 uur | Bericht #31332
toen ik het gehoord had en het wilde beschrijven aan mijn familieleden. kon ik eigenlijk niks anders bedenken dan dat het klonk als een hele luide fluitfusee (vuurwerk) ik weet niet als jullie dit anders noemen in nederland.
in ieder geval zaten mijn man, de hond en ikzelf in 1 ruk recht in ons bed! zijn dan maar naar beneden gegaan en hebben gewacht tot het onweer voorbij was om terug ons bedje in te kruipen
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2009, 18:44 uur | Bericht #31407
In jouw geval, dus dat je dit puur NA de donder hoort, kan het zijn dat er op een afstand van een paar honderd meter
een boerenloods staat. Heb je wel eens een rotje afgestoken op het platteland, met in de verte een boerenschuur van
golfplaat??

je hoort dan een heel schelle echo terug. dit komt, omdat golfplaten, of van die platen die daar op lijken, met rechte vlakken ipv ronde, per vlak een geluid weerkaatsen. een geluid dat ongeveer het zelfde is. Nou, x100 dat zelfde geluid BIJNA tegelijk terug echoen naar jou, betekend een gekke harde apart toon, en totaal anders dan de knal die je zelf veroorzaakte. Ik bewerk ook veel audio, en muziek.. Daar werk ik ook met geluidsgolven, en kun je dit effect simuleren. Ik ga eens een donder met dit effect bewerken, en wie weet krijg ik dan uiteindelijk jouw fluittoon

ik weet bijna zeker dat het dat moet zijn.


ander dingetje:

Ik stond eens op ongeveer 20 meter van een blikseminslag. Ik hoorde echter de fluittoon VOOR de inslag.

Dit fenomeen heet simpelweg "voorontlading". De voorontlading bestaat uit 2 streamers. onzichtbaar, maar wel hoorbaar. één streamer gaat van de wolk naar beneden, een streamer gaan van de aarde naar boven. Zodra deze streamers elkaar raken krijg je de uiteindelijke bliksem.
soms is het hoorbaar, maar alleen als je dichtbij staat, + het duurt maar een fractie van een seconde.

nou, igg weer wat info

succes er mee

[edit] lees net het stukje van onweersgekZH, en daar stond al enige info in over de voorontlading sorry!! | Gewijzigd: 28 mei 2009, 18:55 uur, door Pgs3000
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
tostoast
Lid
Woonplaats: Nijmegen
Berichten: 386
Lid sinds: 3 jul. 2009
3 juli 2009, 11:36 uur | Bericht #36659
Vraagje, van hoeveel meter afstand kun je da horen?
afgelop zatedag(27 juni 2009) was hier in Nijmgen-oost ook een zeer hevige onweersbui (48mm in 40 minuten maarja dat is mijn vraag nietXD
en ik heb 6 klappen van ongeveer rond de 1 seconde gehoord,
sommige nog minder.
Mar ik heb geen fluittoon gehoord.
Ik heb er dan wel niet op gelet
maar als je het kan horen merk je denk ik ook wel goed op
richard
Lid
Woonplaats: Hoorn (NH)
Berichten: 606
Lid sinds: 28 jul. 2006
3 juli 2009, 12:30 uur | Bericht #36678
tijdens het onweer van 26 mei, snachts, waren er hier in mijn wijk ook achter elkaar inslagen, dus vlakbij en hoorde toen ook i.d.d fluittonen, dacht eerst aan bolbliksem die door de straat floot, maar tijdens de flits, kraak en fluit tegelijk. nu snap ik dus waarom. ben niet de enige. gelukkig, best eng was het.

gr richard
Rayo
Lid
Woonplaats: Wieringerwaard (N-H)
Berichten: 916
Lid sinds: 15 mei. 2008
3 juli 2009, 12:49 uur | Bericht #36689
Fluit tonen heb ik ook vaak waargenomen, zeker als bliksems nabij inslaan
.:: Hevig onweer in het geheugen: (1) 14 Juli 2004, (2) 25/26 mei 2009, (3) 28/29 juni 2011, (4) 10 september 2011 ::.
Woonplaats:
Berichten: 2
Lid sinds: 1 jun. 2009
3 juli 2009, 12:53 uur | Bericht #36691
Jullie hebben het over fluittonen bij een onweersbui, zelf heb ik dat nog nooit gehoord.
Maar wat ik wel gehoord heb een aantal jaren geleden was een holle tik een flits een knal achter melkaar.
Dat was ook best eng.weet iemand misschienhoe dat zit?
pieter155
Lid
Woonplaats: Zeeland
Berichten: 51
Lid sinds: 12 jul. 2008
3 juli 2009, 19:38 uur | Bericht #37001
Voor een ontlading kan het inderdaad fluiten/zoemen/knetteren/tikken of sissen.
Zoals al gezegd is dit de voorontlading van de uiteindelijke bliksem.
De lucht gaat steeds meer over van isolator naar een geleider.

Voor degenen die wat ervaring met Tesla Coils of flybacktrafo's hebben kennen het typische geluid als je de +HV en de ground steeds dichter naar elkaar toe brengt.
Het begint met gesis (in het donker kan je de 'vonk' lichtelijk zien oplichten, de lucht verliest nu deels zijn isolatie), ga je dichterbij zal de vonk overslaan (de lucht is nu een geleider).

Dus als je één van bovenstaande geluiden hoort tijdens een onweersbui moet je SNEL zorgen dat je jezelf in veiligheid brengt!

Foto van de vele expirimenten:
http://fotografie.tubefreak.nl/WEER/flyback.jpg

[EDIT:]
Nog een leuk voorbeeldje op Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=E4Sm1RXv9Tc

Goed luisteren op het moment dat de vonk nog niet overspringt, je hoort dan een sissend geluid. | Gewijzigd: 3 juli 2009, 19:41 uur, door pieter155
Leni Tiel
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 31 aug. 2015
31 augustus 2015, 10:40 uur | Bericht #462796
Ik heb gisteren avond een filmpje gemaakt van het onweer,ook de fluittoon is hier op te horen!wel waanzinnig
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 142 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 142, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden