Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Bac00
Lid
Woonplaats: Hoogeveen
Berichten: 510
Lid sinds: 22 apr. 2011
22 april 2011, 17:27 uur | Bericht #224880
Volgens mij bedoelen de mensen het onweer van 17 juli 2004...
Dat was echt onvergetelijk onweer.... De lucht achter de bui was spectaculair bizar... Leek net een sprookje

"De buienwolken kwamen tot een gigantische hoogte voor onze begrippen van 43.000 voet (14 km). Daarbovenin lag de temperatuur lokaal beneden -60 graden Celsius! Zie infraroodfoto van 14.14 utc >>>


check MCS boven DLD, schitterende haak:











Natuur op zijn mooist...
BertD
Lid
Woonplaats: Roeselare
Berichten: 702
Lid sinds: 22 jul. 2013
17 juli 2015, 00:52 uur | Bericht #459719
Ik zal hier maar even mijn top 3 neertypen:

Op plaats 3 zet ik het onweer van 19 juli 2014. Er viel toen bakken water uit de lucht en er was veel bliksemactiviteit.

Op plaats 2 zet ik het onweersdriedaagse van 7-10 juli 2014. Er viel de eerste dag een enorme hagelbui die schade heeft veroorzaakt. De laatste dag en nacht waren het intenst van allemaal: bijna heel de nacht door gerommel en ontladingen.

Op plaats 1 zet ik het onweer van 25-26 mei 2009. Geen enkel onweer dat ik al heb meegemaakt heeft dit tot nu toe kunnen overtreffen... Maar in de toekomst worden de onweersbuien intenser en zal dat vast wel gebeuren.
Onweersdagen 2019: 19
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Pannerden (oost Gelderland)
Berichten: 627
Lid sinds: 17 jan. 2013
17 juli 2015, 02:16 uur | Bericht #459721
op plek 2 17 juli 2004
De straat waar mijn vader woont halde nog het rtl4 nieuws, een bewoner maakte een foto van de straat die blank stond met zijn dochtertje genietend in het hoge water. Sindsdien nooit meer zoveel water in de straat gezien. De bliksem activiteit was ook buitengewoon extreem. Letterlijk als een stroboscoop. Ik heb er helaas niets van gefilmd.
De shelf op de bow-echo was schitterend maar de bui zelf was lelijk. Ik kan me geen mooie ontlading herinneren.
Zeer veel regen ontnam dan ook het zicht, en lekkage in meerdere delen van het huis zorgde ook voor chaos.

Op plek 1 28-7-13
Na een zeer lange dag, avond en nacht van wachten op onweer, onstond er rond half 3 een haak aan het buien complex dat daarvoor uitstrekte tot aan Nijmegen. Ik zag het vanuit mijn woonplaats al ontladingen rond dat gebied, veel, vaak, en fel, niet realiserend dat dat op mij afkwam.
Het hield gelukkig stand, maar wat het bracht was me op dat moment té.
Alleen maar felle witte flitsen en enorme knallen en donder.
Helaas was mijn (slechte) camera rond die tijd al (nagenoeg) vol en had mijn ma nog een camera om even mee te filmen, maar ook die geheugenkaart hield niet stand tot het ergste nog moest komen.
Hiervan heb ik geleerd en daarom een nieuwe camera met meer geheugen kaarten en accu's aangeschaft.
Hieronder nog wat beelden van destijds, op een van de filmpjes mijn ma op de achtergrond het huilen nabij:p:







 
Onweer 2014 :15x
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x

21-4; pittig met hagel, 7-5; 3 inslagen dichtbij, 8-5 donders, 22-5 (0:00) mooie donders, veel regen. 22-5 (16:50) wat donders. 6-7 1 onverwachte donder. 9-7 Matig onweer, wel wat flinke donders. 12-7 matig onweer in de nacht. 24-7 matig onweer, diepe donders. 26-7 Donders in de verte 29-7 Meerdere onweersbuitjes.
2-8 Een paar donders en zware regenval. 3-8 5:30 gewekt door positieve CG. Paar flinke donders, zware regen. 4-8 donders, 5-8 donders, 6-8 1 donder. 26-8 Donders bij een bui in de ochtend, matige onweersbui in de middag. 27-8 pittige onweersbui, flinke donders, mooie bliksems en hagel. 11-9 Een paar mooie donders en bliksems.
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 156
Lid sinds: 30 aug. 2014
17 juli 2015, 13:45 uur | Bericht #459745
Op maandag 23 juni 1975 zwaarste onweer (5 uur lang )ooit mee gemaakt in Nijmegen,daarna nooit zo,n bui mee gemaakt hier, die bui staat op een., Totaal 120 mm regen gevallen.Zal wel nooit meer overtroffen worden.
Weer gek, vooral van onweer en storm. Ben meer een lezer. Maar als het hier in Nijmegen onweert dan meldt ik het. Nijmegen totaal al 13 dagen onweer in 2018
Woonplaats: noordwolde (frl)
Berichten: 192
Lid sinds: 10 jun. 2010
17 juli 2015, 14:36 uur | Bericht #459747
De buien in mei 2009 en de buien van 2 weken terug op donderdagavond en zondagmorgen en middag en dan met name die buien van zondag,die donderklappen waren wel zo hard!
Mimi
Lid
Woonplaats: Twello
Berichten: 241
Lid sinds: 28 jun. 2012
17 juli 2015, 15:58 uur | Bericht #459751
Zeker weten juli 2004. Ik was na het eten even een peuk roken met mijn toenmalige huisgenoot toen de lucht een hele vieze groene kleur kreeg. Prompt dat broertje belde, die normaal nooit bang is, of hij bij mij de bui mocht uitzitten want hij vond het doodeng. En voor zover ik me kan.herinneren ging het er best heftig aan toe. De brandweer die toen bij mij om de hoek zat, bleef maar scheuren naar diverse plekken. En het onweer van begin juli dit jaar... ik was bij mijn collega toen de ellende los barstte. Dus we hebben samen de bui maar uitgezeten en ik heb noodgedwongen op haar bank moeten overnachten want er leek geen eind aan te komen. Helaas was er een inslag waarbij een woningboerderij compleet verwoest is. Oja, en toen ik nog lief en onschuldig was ook een beste donderbui meegemaakt, bliksem was toen ingeslagen op een hoogspanningsmast.
Woonplaats: Ieper
Berichten: 46
Lid sinds: 12 jan. 2013
17 juli 2015, 17:30 uur | Bericht #459753
Zonder twijfel 14 augustus 1985.  Ik was toen een ukje van nog geen 7 jaar.  De namiddag uitstap ging van de zee naar Bellewaerde (woon in Ieper)  naar... rondtoeren om de schade te bekijken. 
opeens kwam de lucht groen en enkele ogenblikken later viel het water met bakken uit de lucht.  Hagelstenen de grootte van duiveneieren vielen uit de lucht en opeens... een tornado.  De rolluiken werden doorzeeft door de hagelstenen en geen electriciteit meer (iets verder was een boom op de draden gevallen).  Via een radio (op batterijen) hoorden we op de lokale zender welke straten de brandweer eerst ging opruimen..;
Op onze tocht zagen we ingestorte schuren, omgewaaide bomen en zelfs slagbomen die netjes in twee geplooid waren!
Ik was nog geen zeven, maar dit zal me toch altijd bijblijven!
Hunder
Lid
Woonplaats: Weert
Berichten: 778
Lid sinds: 30 mei. 2011
17 juli 2015, 17:59 uur | Bericht #459754
23 Juli 2013, het onweer kwam uit het niets opzetten, zoveel regen, wind en blikseminslagen heb ik nog nooit meegemaakt.
Onweersdagen 2013: 9
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Mogenar
Lid
Woonplaats: Antwerpen
Berichten: 177
Lid sinds: 11 jun. 2012
20 juli 2015, 22:35 uur | Bericht #459828
21 juli 2009 in Lint, Antwerpen.

380kV Hoogspanningsmast van 80m hoog omver geblazen en 2 andere masten mee naar beneden getrokken. Er was een downburst gecombineerd met hagel: een kogelbarrage. De deukjes staan nog steeds in het hout. De Velux van onze badkamer stond open, en alles was nat en groen van de takken en bladeren. 



  | Gewijzigd: 28 februari 2017, 09:58 uur, door Joyce.s
Woonplaats: Ten Post, Groningen, Netherlands
Berichten: 42
Lid sinds: 1 dec. 2014
21 juli 2015, 01:51 uur | Bericht #459831
Na het doorspitten van dit topic kwam ik herkenbare buien tegen, leuk om te lezen, hoewel ik me goed kan voorstellen, dat het moment van de buien minder leuk is. Zelf ook al best hevige buien meegemaakt, maar de volgende buien hebben op mij zeker indruk gemaakt:
Begin juli 1981 (Nieuwe Pekela): In de avond trok een actief onweer over het dorp, veel knetterende donderslagen!
Juli 1984 (Ommen): Wij waren op vakantie toen we meerdere zware onweersbuien hadden.
5 juni 1992 (Terwolde): Wij waren toen voor het pinksterweekend op vakantie in de buurt van Terwolde en op die vrijdag besloot ik om naar Deventer te lopen. Op de terugweg zag ik een egale lichtgrijze lucht, waarvan ik dacht. dat er een beetje motregen uikwam. Toen ik even later weer achterom keek, was de lucht donkerder geworden en dacht ik dat het wat harder zou gaan regenen. Nog even later, ik was Terwolde alweer voorbij en op 1 km van de camping af, keek ik nog eens achterom En nog eens, maar toen was het rennen geblazen! Een gifgroene lucht kwam opzetten. Vlak voor de camping een aantal hevige windstoten, zodat diverse luifels en windschermen omgingen. Daarna duurde het even voor het echte onweer kwam en dat was gelijk heftig. In gezinsverband deden we rekstokoefeningen aan de tentstokken, begeleid met stroboscopisch onweer en heel veel regen en hagel. De volgende dag bleek, dat een afdekzeiltje die voor de ventilatie-opening van de voortent kapotgehageld was.
Juni 1989 (Nieuwe Pekela): Nachtelijk onweer met blikseminslag op een 100 meter van ons ouderlijk huis. Er trok toen een actieve bui over het zuidoosten van de provincie Groningen.
Uiteraard de buien van 17 juli 2004 en 26 mei 2009, (In Ten Post meegemaakt.)
Recente pittige buien (Ten Post): Nacht van 2 augustus 2012, felle bui met een aantal daverende klappen en veel ontladingen. Ook 5 augustus 2013 was een avond/ nacht met 2 forse buien, de eerste trok op enige afstand langs, maar leverde een mooie vuurwerkshow, de tweede trok over met tamelijk actief onweer. Als laatste bui de bui van 2 juli 2015, toen er meerdere actieve buien overtrokken, waarbij de laatste bui nogal wat knetterende donders had. Bliksems waren mooi om te zien!
 
richard
Lid
Woonplaats: Hoorn (NH)
Berichten: 606
Lid sinds: 28 jul. 2006
22 juli 2015, 14:35 uur | Bericht #459864
vrienden van ons waren bij ons (toendertijd VHS) films aan het kijken. Door het onweer hebben we de stekkers maar uit de stopcontakten gehaald en toen het ergste voorbij was (laat in de nacht) gingen onze vrienden naar huis. Buiten rook het serieus naar zwavel, zoveel bliksemde het toen. Op internet vond ik onderstaande stukje hierover.

In de nacht van 7 op 8 juli 1991 werd onder meer de provincie Noord-Holland getroffen door extreem zware onweersbuien. Het bliksemde urenlang, de onweersbuien duurden wel drie tot vier uur. Met de neerslag viel het mee maar zelden was er zo veel bliksemaktiviteit te zien. De onweersbuien kwamen vanuit het zuidwesten vrij plotseling opzetten. Een mogelijke oorzaak van het extreem zware onweer is waarschijnlijk de combinatie geweest van zeer grote warmte boven land met temperaturen van boven de 30 graden en het nog zeer koude zeewater als gevolg van een koud voorjaar.
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 juli 2015, 20:23 uur | Bericht #459872
In die 4 jaar dat ik deze hobby doe, heb ik 2 heftige onweersbuien meegemaakt.

De eerste van afgelopen 2 en 3 juli. Toen op die avond een zeer actieve MCS kwam opzetten. Zoveel bliksemactiviteit heb ik never nooit gezien. Elke seconde wel 1 of meer ontladingen en het bleef maar doorgaan. Het waren ook agresieve ontladingen (veel blikseminslagen). Het ergste was toen ook nog dat de auto niet meer wou starten en midden in de onweer de auto moest aanduwen. Die datum vergeet ik nooit meer



De 2e die ik ook niet snel vergeet is de onweersbui op 16 februarie 2014. Toen op een nacht nietsvermoedend een onweersbui losbaste boven mijn woonplaats. De basis was zo laag dat elke ontlading meteeen raak was (inslag). De felle flitsen en de giga knallen waren toen ongelofelijk! Zulk soort agresief onweer heb ik nooit meegemaakt en het was ook soms wel eng. Inslagen die dichtbij waren, waren behoorlijk fel en de donders waren zo hard dat alles letterlijk trilde. Had toen de camera voor het raam neergezet en het laten opnemen. Durfde geen gok te wagen om voor de ramen te gaan plakken, want je was zo aan de beurt.

Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Franka
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 137
Lid sinds: 26 jul. 2006
23 juli 2015, 03:36 uur | Bericht #459883
Mijn engste onweersbuien waren ik denk 92 lag ik in mn tent en de hele nacht alleen maar flitsen. Mn vader kwam me halen om in d3 caravan te slapen. Toen heeft tie me een schop onder mn kont gegeven want ik durfde de tent niet uit. En daarna liep ik voor mn leven. Met spooky zwarte afgetekende bomen. En ik met mn handen in mn oren rennen naar de caravan. 2. Was op Duinrell waar ik werkte sloeg de bliksem in een boom naast een duingalow waarvan de mensen gelukkig in het park waren. Het dreigde de hele middag al en de regel is zodra je wat hoort of iemand alles afsluiten en na de laatste klap pas na een half uur open. Na die klap gingen slagbomen open met rood licht, oude shows werden afgeroepen en de tv s waren tot in maasdijk vanaf wassenaar ontregeld. En toen was er nog een inslag iets verder weg. Overal paniek. Kinderen waren hun ouders kwijt enzo ik denk in 98. In 97 had ik mn eerste shelfcloud in archeon was ook een beruchte bui eind mei. 10 cm dikke bomen knapte af. En dat zit je daar in de middeleeuwen zonder licht. 4. Aantal jaar geleden ook een, ik denk 4 jaar terug. Was ook gezellig heb mn vriend moeten tegenhouden wou vanuit vakantiehuisje naar de auto. Toen zei ik alleen maar jij blijft hier en we hebben de bui afgewacht. Die was heel hard. Ooit heel vroeger wel eens een gele rare bui gehad. Woonde nog thuis en je hoorde telkens een korte grom . Dat kwam steeds dichterbij en die was zo belachelijk hard dat ik paniejerig werd. Toen was een stuk banger. Ik vind het nu doorgaans geweldig op sommige verassingen na. Haha
Mike023
Lid
Woonplaats: Hoofddorp
Berichten: 93
Lid sinds: 3 jul. 2011
23 juli 2015, 22:30 uur | Bericht #459911
Citaat van Franka, donderdag 23 juli 2015, 3:36 uur Mijn engste onweersbuien waren ik denk 92 lag ik in mn tent en de hele nacht alleen maar flitsen. Mn vader kwam me halen om in d3 caravan te slapen. Toen heeft tie me een schop onder mn kont gegeven want ik durfde de tent niet uit. En daarna liep ik voor mn leven. Met spooky zwarte afgetekende bomen. En ik met mn handen in mn oren rennen naar de caravan. 2. Was op Duinrell waar ik werkte sloeg de bliksem in een boom naast een duingalow waarvan de mensen gelukkig in het park waren. Het dreigde de hele middag al en de regel is zodra je wat hoort of iemand alles afsluiten en na de laatste klap pas na een half uur open. Na die klap gingen slagbomen open met rood licht, oude shows werden afgeroepen en de tv s waren tot in maasdijk vanaf wassenaar ontregeld. En toen was er nog een inslag iets verder weg. Overal paniek. Kinderen waren hun ouders kwijt enzo ik denk in 98. In 97 had ik mn eerste shelfcloud in archeon was ook een beruchte bui eind mei. 10 cm dikke bomen knapte af. En dat zit je daar in de middeleeuwen zonder licht. 4. Aantal jaar geleden ook een, ik denk 4 jaar terug. Was ook gezellig heb mn vriend moeten tegenhouden wou vanuit vakantiehuisje naar de auto. Toen zei ik alleen maar jij blijft hier en we hebben de bui afgewacht. Die was heel hard. Ooit heel vroeger wel eens een gele rare bui gehad. Woonde nog thuis en je hoorde telkens een korte grom . Dat kwam steeds dichterbij en die was zo belachelijk hard dat ik paniejerig werd. Toen was een stuk banger. Ik vind het nu doorgaans geweldig op sommige verassingen na. Haha
Zou dat ook rond 7 juni geweest kunnen zijn?
Ik herinner mij een onweersbui boven Hoofddorp, was op een zaterdag.
De lucht betrok groen en het onweer dat los barste was niet normaal meer, echt hele zware dreunen.
Weet ook nog goed dat we kort daarvoor Twister hadden gezien en mijn Pa en ik gingen boodschappen halen en mijn broertje was in paniek, want groene lucht staat voor tornado's..

Mijn zwaarste onweders:
1, Zie hier boven.
2. 2x in 1999 de eerste was in Arcen (LB) we stonden met onze nieuwe vouw-wagen daar op de camping toen er vanuit Z en ZW 2 complexen op ons afkwamen  en samenvoegde en precies rond Arcen (leek zo) bleven hangen, dit was heel eng gezien het geluid en licht dat deze bui produceerde vrj lang en intensief was, een paar weken later stonden we  in Ounans (FR) op de camping en daar barste een heel zwaar onweer los in de nacht, we moesten met vrienden de luifel vast houden en de bliksem sloeg nog in in de rivier.
3. 2001 in La Roche en Ardenne (BE), dit was echt een donderklap bij heldere hemel die in een electrapaal sloeg op een afstand van ong. 10m.
4. 2009 uiteraard.
5. 2x in 2010 in Audresselles (FR), we stonden op de camping en de buien die toen binnen kwamen over zee zorgden voor veel wind en onweer, we zaten met te korte haringen op een zandgrond wat resulteerde in haringen die verspreid over de camping lagen.
Deze buien trokken later door naar NL en hebber er hier toen voor gezorgd dat de volgende dag caravans over het water werden geblazen.
En kort voor deze vakantie trok er een shelfcloud over hoofddorp welke voor veel onweer en regen zorgde.
Franka
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 137
Lid sinds: 26 jul. 2006
23 juli 2015, 22:48 uur | Bericht #459914
Dat zou ook zeker heel goed kunnen een vrouw op de kaag overleed toen. Ontwortelde bomen echt een heel spoor was er getrokken.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
24 juli 2015, 16:56 uur | Bericht #459947
Heb al een paar hevige onweerders meegemaakt en is moeilijk te kiezen welkeen nu het hevigste was.
Overstromingen, ontwortelde bomen, windhozen, alles al een beetje gezien zowel in binnen als buitenland.

Maar ik kies voor een onweer in januari 2014 in West-Vlaanderen. Waarom? Heel simpel waarom, een onweer in een periode waarin het zelden onweert en omdat ik het onweer in zijn volle kracht heb gevoeld (stond buiten en kon amper schuilen). Ook een zeer kort maar krachtig onweer met toch wel veel schade toen in de westhoek door blikseminslagen en vooral de indrukwekkende valwinden. Alle werd toen eerst precies weggezogen en dan voelde je de wind echt op je vallen en alles werd zeer ruw naar beneden gedrukt. Onweer heeft toen maar 5min geduurd, maar blijft me de rest van het leven bij!
 
Woonplaats: Sint-jansteen (zeeuwsch-vlaanderen)
Berichten: 248
Lid sinds: 10 okt. 2010
24 juli 2015, 17:17 uur | Bericht #459949
Het heftigste waar ik ooit in zat was uiteraard 15/16 mei 2009. Midden in de nacht de serre afgekit omdat het water gewoon opgestuwd werd door de sponningen van het kozijn.
​Ergens begin jaren negentig een mega onweer langs zien trekken, het was ter plaatse luguber stil en zwoel maar op zon 25 a 30 km afstand zagen we het noodweer langstrekken met bijna continu ontladingen.
​heb toen samen met mijn vader vanuit de dakkapel uren gekeken.
markHt
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 407
Lid sinds: 10 jun. 2014
24 juli 2015, 17:32 uur | Bericht #459951
Citaat van Wittekerst, vrijdag 24 juli 2015, 17:17 uur Het heftigste waar ik ooit in zat was uiteraard 15/16 mei 2009. Midden in de nacht de serre afgekit omdat het water gewoon opgestuwd werd door de sponningen van het kozijn.
​Ergens begin jaren negentig een mega onweer langs zien trekken, het was ter plaatse luguber stil en zwoel maar op zon 25 a 30 km afstand zagen we het noodweer langstrekken met bijna continu ontladingen.
​heb toen samen met mijn vader vanuit de dakkapel uren gekeken.

25/26?
Onweersdagen 2017: 7
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 juli 2015, 18:02 uur | Bericht #459952
DCitaat van arjens, woensdag 15 juli 2009, 21:27 uur Hmmm, dat was uit mijn hoofd in 1992, in Friesland. Mijn ouders woonde in een vrjstaand huis met vrij uitzicht aand e achterzijde over de weilanden. En wat ik weet, is dat het rond een uur of 10 begon te onweren en niet normaal. Maar echt alleen maar ontladingen, qua neerslag viel het nog mee. Het aantal ontladingen waren niet mee te tellen, dat was echt pittig.. De bui zelf duurde tot een uut of 2 en de dag erna, waren we een ronje aan rijden. De boederij van onze achterbuurman (2 km verder) was getroffen door de bliksem en volledig uit gebrand. Verder her en der nog bomen in tweeen en heel sneu enkele getroffen koeien. Het was een pittig nachtje....

En een keer boven onweer gevlogen, dat was in de buurt van Orlando. Partij tubelentie. Ik scheet in mijn broek...

Als laatste op zeil kamp in Annecy, daar hebben ze een alameringssyteem. Het is in de Alpen en buien kunnen zo toeslaan. Een van de laatste dagen zaten we rustig aan de kant, een enkeling was nog aan het varen (laser zeilbootje, zelf makkelijk te bevaren) en de lampen gingen branden. we keken elkaar aan, zal wel fout zijn??? Mooi weer, lichte bewolking, maar verder geen gekke omstandigheden. En opeens, uit het niets vanachter van achter een bergkam ofzo een onweerstorm. prachtig.. Je wordt totaal overdonderd (letterlijk en figuurlijk).

Dat waarschuwingssysteem hebben ze ook rond de Wolfgangsee, Salzburgerland, Oostenrijk. Toen het een keer los leek te gaan bleven die zwaailichten uit en bleef het droog en rustig. Toen het een keer niks leek voor te stellen gingen die zwaailichten branden maar toen ging het echt los met zelfs een waterhoosje op het meer. Bijzonder handig systeem idd vooral in de Alpen.

Mijn zwaarste onweer vorig jaar ergens in Maart in de buurt van Trier. Het was bewolkt en rustig weer toen het plotseling begon te onweren en hagelen! Dikke dreunen en 2 uur lang hagel, stortregen en onweer. Voor de bui was het 15/16'C en in de bui 1/-1C!. Toen de bui afgelopen was werd het enorm mistig. Zoveel hagel als toen zal ik nooit meer vergeten.
#KeepOnSmiling
Mike023
Lid
Woonplaats: Hoofddorp
Berichten: 93
Lid sinds: 3 jul. 2011
24 juli 2015, 20:30 uur | Bericht #459958
Hier een kleine aanvulling omtrent het onweer op 07-06-'97.
http://nedweer.nl/noodweer7juni1997.html
 
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 178 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 178, lezen 3 mensen het topic "Winterverwachting(en) 2014- 2015".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden