Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats: Finsterwolde (Oost Groningen)
Berichten: 365
Lid sinds: 23 aug. 2006
7 september 2011, 10:22 uur | Bericht #284181
Oude Pekela:

In Oude Pekela trok een windhoos van industrieterrein West naar de Feiko Clockstraat en 'verdween' boven plan Zuid weer in de lucht. De windhoos liet een spoor van vernielingen na. Zo werd de woning van de familie Boer zwaar beschadigd. Een gedeelte van de gevel kwam naar beneden. Het huis werd dinsdagavond direct onbewoonbaar verklaard.

Aan de Harmoniestraat waaiden diverse trampolines op. Eén trampoline raakte een raam en een dak van een woning. Een andere kwam op een konijnenren terecht.

In het centrum van Oude Pekela knapte een boom en kwam in het Pekelderdiep terecht. Ook waaiden takken uit bomen.

Op industrieterrein West waaiden trailers van vrachtwagens omver.

bron: prachtigpekela.nl (tevens fotoreportage!




zelf heb ik rond kwart voor 12 mijn 7 jarige zoon moeten kalmeren.
uit het niets werd de storm ineens héél intens! hij loeide om en door ons huisje!
we zijn vanaf de slaapkamer even gaan kijken!
ongelofelijk gaaf! maar ook beangstigend! en als ik nu zie wat er enkele km verderop is gebeurd...


| Gewijzigd: 7 september 2011, 10:28 uur, door jennifer83
mama van 2, gék op watersport,natuur,nieuws het weer en reizen. tevens brandweervrouw en gek op bijna alles wat een ander te gek is :)
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
7 september 2011, 10:45 uur | Bericht #284187
Zo, dat is niet mis. Kan me best voorstellen dat je zoon het angstig vond. Wie niet?
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Sappemeer (Groningen)
Berichten: 938
Lid sinds: 28 mei. 2008
7 september 2011, 11:10 uur | Bericht #284197
Zooo...dat is wel heftig. Hopen dat er geen persoonlijke ongelukken gebeurd zijn. Schade is aanzienlijk zo te zien.
uw vermaak is onze taak!
dv_chaser
Lid
Woonplaats: Assen
Berichten: 1345
Lid sinds: 30 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 september 2011, 11:45 uur | Bericht #284201
Er kon hier ook nog wel eens een windhoos zijn geweest in Assen, want rond 23.15 uur stond de straat opeens blank, wat tuinstoelen weggewaait en her en der wat boompjes geknapt. Of het moest een vette downburst zijn geweest.
hettylies
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 6
Lid sinds: 10 jul. 2010
7 september 2011, 11:52 uur | Bericht #284203
Ook op Terschelling heeft het flink gespookt.
Deze catamaran klapte op de waddendijk bij Hee.
Flinke schade is het gevolg

catamaran.jpg
Woonplaats: Finsterwolde (Oost Groningen)
Berichten: 365
Lid sinds: 23 aug. 2006
7 september 2011, 12:03 uur | Bericht #284204
ik denk idd dat de windhoos op meerdere plekken voor schade heeft gezorgd.. wellicht vóór ze werkelijk een ''windhoos'' was.

want de tijdstippen van het heftigste punt, komen allemaal bij elkaar in de buurt...
hier in nieuwe pekela was er rotatie te zien, de regen draaide rondom het huis, en de bomen bogen dieper dan ik voor mogelijk hield. het heel heftige was ook plots verdwenen! net zo plots als het kwam

ik en mn zoon riepen nog enthousiast dát lijkt wel een tornaaadooo! roepend en van raam naar raam rennend hebben we ervan genoten
mama van 2, gék op watersport,natuur,nieuws het weer en reizen. tevens brandweervrouw en gek op bijna alles wat een ander te gek is :)
Mrkos
Lid
Woonplaats: Assen
Berichten: 572
Lid sinds: 19 aug. 2010
7 september 2011, 13:18 uur | Bericht #284210
Citaat van Dennis Veninga, woensdag 7 september 2011, 11:45 uur Er kon hier ook nog wel eens een windhoos zijn geweest in Assen, want rond 23.15 uur stond de straat opeens blank, wat tuinstoelen weggewaait en her en der wat boompjes geknapt. Of het moest een vette downburst zijn geweest.

Klopt daarom belde ik je ook Zo uit het niets, gigantisch harde wind en regen, kon bijna niks meer zien door de ramen heen... Ben nou echt benieuwd wat het geweest kon zijn... Downburst of windhoos?
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
7 september 2011, 13:48 uur | Bericht #284216
Zo zeg, dat ziet er wel heftig uit, zou wel even schrikken zijn geweest ja!
whoami
Lid
Woonplaats: GRUNN
Berichten: 8
Lid sinds: 6 jun. 2011
7 september 2011, 18:16 uur | Bericht #284265
ja was best heftig kort maar krachtig. kom zelf ook uit oude pekela
anirnith
Lid
Woonplaats:
Berichten: 817
Lid sinds: 9 jun. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 september 2011, 18:26 uur | Bericht #284274
Citaat van jennifer83, woensdag 7 september 2011, 12:03 uur ik en mn zoon riepen nog enthousiast dát lijkt wel een tornaaadooo! roepend en van raam naar raam rennend hebben we ervan genoten
kijk da's nou de reaktie van een echte extreem weer liefhebber hahaha
het zal best heftig geweest zijn gelukkig hebben jullie niks en hopelijk ook niemand in de omgeving!
dv_chaser
Lid
Woonplaats: Assen
Berichten: 1345
Lid sinds: 30 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 september 2011, 19:50 uur | Bericht #284280
Oke ben erachter gekomen dat we hier in Noord-Drenthe een downburst hebben gehad
dv_chaser
Lid
Woonplaats: Assen
Berichten: 1345
Lid sinds: 30 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 september 2011, 20:44 uur | Bericht #284284
©Rtvdrenthe.nl

ASSEN - Het lijkt er sterk op dat Noordoost -Drenthe dinsdagnacht is getroffen door een bijzonder natuurverschijnsel; een valwind of downburst.

Het KNMI trekt die conclusie na onderzoek van de computermodellen. Een soortgelijke wind richtte in 2007 in Hoogeveen een enorme verwoesting aan en vorig jaar werd een camping in Vethuizen getroffen door een downburst, waardoor caravans werden opgeblazen en in een meertje terecht kwamen. Daarbij raakten acht mensen gewond en een persoon overleed.

De valwind of downburst trok langs Noordoost Drenthe en Noordoost Groningen. Zo'n wind komt niet vaak voor en is erg gevaarlijk.

Volgens de politie heeft de wind niet veel schade aangericht. Het ging vooral om afgewaaide takken en enkele omgevallen bomen.
Tatanka
Lid
Woonplaats: bovensmilde,drenthe
Berichten: 380
Lid sinds: 27 jun. 2011
7 september 2011, 22:49 uur | Bericht #284303
Citaat van Dennis Veninga, woensdag 7 september 2011, 19:44 uur ©Rtvdrenthe.nl

ASSEN - Het lijkt er sterk op dat Noordoost -Drenthe dinsdagnacht is getroffen door een bijzonder natuurverschijnsel; een valwind of downburst.

Het KNMI trekt die conclusie na onderzoek van de computermodellen. Een soortgelijke wind richtte in 2007 in Hoogeveen een enorme verwoesting aan en vorig jaar werd een camping in Vethuizen getroffen door een downburst, waardoor caravans werden opgeblazen en in een meertje terecht kwamen. Daarbij raakten acht mensen gewond en een persoon overleed.

De valwind of downburst trok langs Noordoost Drenthe en Noordoost Groningen. Zo'n wind komt niet vaak voor en is erg gevaarlijk.

Volgens de politie heeft de wind niet veel schade aangericht. Het ging vooral om afgewaaide takken en enkele omgevallen bomen.
hier stond ik dus in met mijn regenpak ik had het al gepost in de kansen topic...ik wou even een dangerman moment hebben...mijn bevinding van het gebeuren ...het had een zweepslag efect niet dat ik ooit zweepslagen heb gehad..ik dacht trek ff een regenpak aan en ga dr in staan en dan lees je dit heavyyyy .....en nog een bevestiging vers van de pers aan de rand van pelickbos assen zijn over een lengte van 300m een rij bomen de zelfde kant opgevallen
VATOS LOCOS FR1908 VAK X
Tatanka
Lid
Woonplaats: bovensmilde,drenthe
Berichten: 380
Lid sinds: 27 jun. 2011
7 september 2011, 22:53 uur | Bericht #284304
Citaat van Tatanka, woensdag 7 september 2011, 21:49 uur hier stond ik dus in met mijn regenpak ik had het al gepost in de kansen topic...ik wou even een dangerman moment hebben...mijn bevinding van het gebeuren ...het had een zweepslag efect niet dat ik ooit zweepslagen heb gehad..ik dacht trek ff een regenpak aan en ga dr in staan en dan lees je dit heavyyyy .....en nog een bevestiging vers van de pers aan de rand van pelickbos assen zijn over een lengte van 300m een rij bomen de zelfde kant opgevallen
wat ik wel raar vind is dat ik lees noordoost groningen en noordoost drenthe ik dacht dat dowbursten heel plaatselijk waren...en niet zo'n groot gebied beslaan
VATOS LOCOS FR1908 VAK X
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
8 september 2011, 13:28 uur | Bericht #284375
Als de omstandigheden 'goed' zijn kunnen er best meerdere geweest zijn denk ik.

Daniel
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
dv_chaser
Lid
Woonplaats: Assen
Berichten: 1345
Lid sinds: 30 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 september 2011, 15:23 uur | Bericht #284400
Citaat van Tatanka, woensdag 7 september 2011, 22:53 uur wat ik wel raar vind is dat ik lees noordoost groningen en noordoost drenthe ik dacht dat dowbursten heel plaatselijk waren...en niet zo'n groot gebied beslaan

Het was ook een beste rode lijn he
buienradar.jpg
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
8 september 2011, 21:02 uur | Bericht #284477
Citaat van Svenn, donderdag 8 september 2011, 20:57 uur Ik zie meer rode lijnen, allemaal downbursts dus!


Kom met bewijzen aan Svenn, niet alleen het KNMI zegt het. Ook MeteoConsult. Het was een downburst of mogelijk een zwakke tornado. | Gewijzigd: 8 september 2011, 21:03 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
8 september 2011, 21:11 uur | Bericht #284483
Probleem met dit soort fenomenen is dat je het niet kunt bewijzen dat het er niet was, en dat je moeilijk kunt bewijzen dat het er wel was. Even voorbijgaand aan het 'wel of niet', feit blijft dat het flink tekeer is gegaan en buiten de nadelen van schade om, er ook flink genoten is van het onstuimige weer door de liefhebbers. Classificatie is zeker van belang, maar ondergeschikt aan het ervaren en in real life meemaken van dit soort markant en heftig weer.
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
9 september 2011, 00:15 uur | Bericht #284716
Citaat van Svenn, donderdag 8 september 2011, 20:04 uur Niks is bevestigt, dus ook de andere lijnen niet. Dan moeten hun ook komen met bewijzen.
De getoonde schade leidt tot de conclusie dat de winden krachtig waren, en het dus in ieder geval per definitie een downburst is geweest. De schade is het bewijs.

Maar ik weet wel waar je mee zit: Je reageert op het bericht van Dennis Veninga: het was ook een beste rode lijn.
Volgens mij bedoelde hij daarmee, als reactie op het bericht van Tatanka, het best mogelijk is dat er verschillende downbursts zijn geweest ver uit elkaar.
En al die andere rode lijnen vertonen ook hetzelfde principe met luchtverplaatsing, alleen kwam daarbij de windsnelheid niet hoog genoeg om een downburst genoemd te mogen worden. | Gewijzigd: 9 september 2011, 00:25 uur, door Arends
dv_chaser
Lid
Woonplaats: Assen
Berichten: 1345
Lid sinds: 30 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 september 2011, 01:09 uur | Bericht #284722
Citaat van Buitie, vrijdag 9 september 2011, 0:15 uur De getoonde schade leidt tot de conclusie dat de winden krachtig waren, en het dus in ieder geval per definitie een downburst is geweest. De schade is het bewijs.

Maar ik weet wel waar je mee zit: Je reageert op het bericht van Dennis Veninga: het was ook een beste rode lijn.
Volgens mij bedoelde hij daarmee, als reactie op het bericht van Tatanka, het best mogelijk is dat er verschillende downbursts zijn geweest ver uit elkaar.
En al die andere rode lijnen vertonen ook hetzelfde principe met luchtverplaatsing, alleen kwam daarbij de windsnelheid niet hoog genoeg om een downburst genoemd te mogen worden.


Juist..
Ik wou nou ook net niet zeggen dat alle rode lijnen duidde op een downburst Dat zou niet best zijn.
Een zwakke tornado weet ik ook niet zeker, ik ga uit van niet, Jan (tenminste hier in Assen niet dat, wel in Pekela), omdat een kameraad van mij 1-2km verder op woont en daar in de buurt ook schade was van waarschijnlijk een downburst.
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 201 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 201, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen van 3 en 4 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden