Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:28:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:02:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Wyandotte, KS; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:57:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:24:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Leavenworth, KS; Wyandotte, KS; Buchanan, MO; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:17:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS; Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:44:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS.

18 Apr 2024 09:31:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:15:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS; Pottawatomie, KS.

18 Apr 2024 08:39:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 07:58:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS; Osage, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 07:48:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marshall, KS; Riley, KS; Washington, KS.

18 Apr 2024 07:25:16
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats: Bodegraven
Berichten: 258
Lid sinds: 30 mrt. 2012
18 september 2012, 21:39 uur | Bericht #371266
Hallo mensen, ik ben Myrthe, 10 jaar en ben heel erg bang voor onweer.h Hoelang al? Geen idee. Maar als ik maar een heeeel licht rommeltje hoor; zou ik me op school het liefst onder de tafel gooien, thuis in bed s' nachts vingers in de oren, ogen dichtknijpen, onder de dekens. Overdag spring ik zowat in de armen van mijn moeder. Ik zit hier echt mee. Mijn juf merkt zelfs dat ik niet lekker in mijn vel zit! Ik ga nu morgen naar een kinderpsycholoog, Irma van Deutekom van KinderKwesties. Ik hoop dat dit werkt... Ik ben echt helemaal klaar met deze angst. Het verslapt me. In bed durf ik helemaal niks. Niet roepen naar mijn ouders, niet bewegen... Als je tips hebt, zijn die echt warm welkom... Groetjes, Myrthe van de Veen, 10 jaar, Bodegraven (Zuid-Holland)
Als je bang bent en je durft niet voor je te kijken en je wil niet achter je kijken, kijk dan naast je want daar sta ik...
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
18 september 2012, 21:49 uur | Bericht #371268
Heb dit nooit gehad dus ik kan eigenlijk niets anders zeggen dan eens een keer naar onweerfimpjes zonder geluid te kijken om te zien hoe mooi zo'n flits wel is. Verder kunnen de leden van O-O zeker nog wat tips geven.;)

Verder nog veel succes met je angst en hopelijk geraak je er vanaf!
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Waarom deze advertentie?
Mogenar
Lid
Woonplaats: Antwerpen
Berichten: 177
Lid sinds: 11 jun. 2012
18 september 2012, 23:32 uur | Bericht #371278
Ik heb niet echt tips voor je, maar ik was als kind ook bang voor onweer (en harde geluiden in het algemeen). Als ik 's nachts een flits zag, deed ik snel mijn ogen en oren dicht om het niet te horen.

Nu is het helemaal omgekeerd, ik hou van onweer. Het fascineert me mateloos, ik geniet van elk onweer. Ik kan je niet echt helpen, maar misschien gaat het bij jou oook wel over vanzelf?
Woonplaats: Finsterwolde (Oost Groningen)
Berichten: 365
Lid sinds: 23 aug. 2006
19 september 2012, 08:49 uur | Bericht #371296
jouw angst is inderdaad extreem zeg.

ik ben ook lange tijd bang geweest, maar toen ben ik veel over onweer gaan lezen.
en zo ontdekte ik wat veilige plekken zijn, en wat onveilige plekken zijn tijdens onweer.
vanuit mijn veilige plek (huis, auto,boot) kan ik er nu volop van genieten!

maar ik zou nu bijvoorbeeld gaan hardlopen, maar gezien de radar blijf ik lekker thuis!
als je goed op de weerberichten let, weet je wanneer er onweer verwacht word, en kan je je erop voorbereiden!
ik hoop dat de psycholoog je kan helpen! als ik jou was zou ik lekker meelezen hier op onweer-online!
de leden hier zijn vaak erg enthousiast! en ook dat heeft mij geholpen bij het leren waarderen van onweer

veel sterkte gewenst!
en hopelijk uiteindelijk heel veel plezier hier op onweer-online!
mama van 2, gék op watersport,natuur,nieuws het weer en reizen. tevens brandweervrouw en gek op bijna alles wat een ander te gek is :)
babraaf
Lid
Woonplaats: Achterberg
Berichten: 211
Lid sinds: 24 jul. 2009
19 september 2012, 11:56 uur | Bericht #371310
Ik heb hetzelfde! snachts onweer vind ik echt heeeel eng..
Maar ja, omdat ik het zo vreselijk spannend vind, ben ik het stiekem ook wel leuk gaan vinden. Maar dan alleen overdag! De donkere luchten, de stilte voor de storm, de mooie flitsen, daarna een regenboog, megagrote hagelstenen... overdag is het veel minder eng.. Misschien klinkt het gek, maar ga er wat filmpjes van kijken op Discovery of Youtube.. dan zie je dat het ook heel mooi kan zijn...

En voor snachts..t ja, dan helpt alleen onder de dekens en oren dichtdrukken.. Misschien helpt het als je ouders rolluiken voor je raam willen hangen? dat dempt geluid en licht! succes..
Woonplaats: Halle
Berichten: 391
Lid sinds: 16 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 september 2012, 14:35 uur | Bericht #371321
Hoe komt dat je wordt ineens bang van de onweer? Heb je trauma meegemaakt vb blikseminslag dichtbij jou? Vroeger was ik ook doodsbang van de onweer maar nu amper. Ik heb enkele tips voor jou. Het zal raar klinken maar bij mij werkt wel. Je moet proberen boos op de onweer en vechten tegen hem (figuurlijk). Je kunt het doen met de camera. Je moet zoveel mogelijk bliksems opnemen met de camera. Als je hebt geen camera dan is er plan B. Je kunt de aantal bliksems tellen. Ik deed dat vroeger en vond leuk ;) Voor wat ben je echt bang? Bliksem of donder? Als de donder dan kun je oordop insteken of luide muziek of MP3. Blijven bang is niet goed. Je moet eens proberen jouw angst over te winnen. Bij de begin kun je misschien boek lezen over de onweer en begrijpt hoe werkt de onweer en enkele foto's te bekijken. Je kunt ook geluid van donders aanzetten zodat je gewoon wordt. Eerste stap is inderdaad moeilijk maar daarna wordt beter ;)
Woonplaats: Bodegraven
Berichten: 258
Lid sinds: 30 mrt. 2012
20 september 2012, 21:28 uur | Bericht #371389
Bedankt allemaal! Het ging goed bij Irma.
Als je bang bent en je durft niet voor je te kijken en je wil niet achter je kijken, kijk dan naast je want daar sta ik...
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
20 september 2012, 22:36 uur | Bericht #371392
Harstikke goed Myrthe!
Every cloud has a silver lining
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Berichten: 94
Lid sinds: 19 jul. 2012
20 september 2012, 22:52 uur | Bericht #371395
Ik zelf heb helemaal geen schrik van onweer,als het onweert ben ik juist buiten te vinden(zelfs midden in de nacht)in tegenstelling tot bijvoorbeeld een zonnige dag.Al heb ik dit jaar nog weinig onweer gezien.:(
Woonplaats: Bodegraven
Berichten: 258
Lid sinds: 30 mrt. 2012
17 oktober 2012, 21:01 uur | Bericht #373451
ik ben nu al 2x naar irma geweest en het ging goed ;)
Als je bang bent en je durft niet voor je te kijken en je wil niet achter je kijken, kijk dan naast je want daar sta ik...
Woonplaats: Bodegraven
Berichten: 258
Lid sinds: 30 mrt. 2012
27 december 2012, 00:47 uur | Bericht #380630
Meer reacties zijn welkom Sinds dat ik er veel over praat ben ik alerter en dat is ook eng...
Als je bang bent en je durft niet voor je te kijken en je wil niet achter je kijken, kijk dan naast je want daar sta ik...
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 december 2012, 12:02 uur | Bericht #380692
Hoi Myrthe,

Ik wil je wel een tip geven, maar dan niet over onweer.

Als je je aanmeldt op een forum, is het niet het beste idee om je echte naam te gebruiken. (ook gezien je leeftijd)
verder wens ik je veel succes met het overwinnen van je angst
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Woonplaats: Engelen
Berichten: 103
Lid sinds: 2 aug. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 december 2012, 17:24 uur | Bericht #380707
Bang zijn voor onweer is heel normaal en zelfs gezond. Bliksem kan voor behoorlijk wat problemen zorgen. Met je verstand zou je er voor moeten leren zorgen dat die angst niet te sterk wordt. Er zijn bepaalde dingen die je gewoon niet moet doen tijdens onweer:

- Buiten zijn (buiten een gebouw of auto);
- Waterkranen en de douche gebruiken tijdens onweer;
- Een vaste telefoon gebruiken in huis tijdens onweer.

Wat zou je dan juist wel kunnen doen? Onweer kan ook heel mooi zijn, dus je zou juist kunnen proberen naar onweer te kijken en te luisteren op een veilige plaats. Een auto is zo'n plek, want bliksem kan niet door het metaal van een auto heen komen. Neem dan iemand mee die niet bang is van onweer en zoek een mooie plek op om te kijken. Vroeger vond ik de harde donder maar niks, maar tegenwoordig vind ik zelfs de hardste klappen leuk. Hoe harder, des te leuker! Je kan Buienradar gebruiken om te kijken of er onweer op je af komt en er zijn tegenwoordig zelfs apps voor op de telefoon die aangeven waar onweer zit (bijvoorbeeld Blitzortung.org Viewer).

Als je weet dat je veilig zit, kun je zo zelfs van je grootste angst een groot plezier maken! Zeker als je samen met iemand anders ervan kan genieten . | Gewijzigd: 28 december 2012, 17:31 uur, door Gijs de Reijke
Level 3 Storm Chasers => https://www.facebook.com/level3stormchasers
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
29 december 2012, 02:07 uur | Bericht #380719
Dag Myrthe,
Allereerst; moedig van je dat je erover hebt geschreven. Je bent bij lange na de enige niet.
Al eerder heb ik uitgebreid geschreven over angst voor onweer en angsten in het algemeen. Ik weet niet of mijn verhaal nog ergens is terug te vinden.

Hoewel ik al lang op dit forum aktief ben, heb ik meer verstand van angststoornissen dan van weerkunde. Dus misschien heb je iets aan mijn verhaal.
Ik raad je aan onderstaande aandachtig te lezen (desnoods 2x)

Allereerst: Angst is nuttig en niet abnormaal.
Als mensen geen angst zouden hebben dan zouden we niet meer bestaan. In de pre-historie was het erg nuttig om angstig te zijn voor bijvoorbeeld roofdieren. Als je niet bang was als je er eentje tegenkwam dan werd je opgevreten.  De oermensen die bijvoorbeel niet bang waren en leeuwen en beren gingen aaien zijn opgegegeten en hebben dus geen kindertjes gekregen en zijn dus uitgestorven.
De mensen die zich realiseerden dat je beter geen gevaarlijke dingen kunt doen zoals leeuwen aaien, zijn de mensen die hard wegrenden. Zij zijn niet opgevreten en hebben dus wel kindertjes gekregen, die de angst voor het gevaar hebben geerfd. Jij en ik zijn daar de nakomelongen van.

Soms is angst niet nodig
Ansgt is vaak nuttig. Als je midden op een zebrapad staat en er komt iemand aangereden die niet remt, dan is het nuttig om bang te worden en te vluchten.
Toch kunnen er angsten ontstaan die niet nuttig zijn omdat er geen gevaar is. Veel mensen zijn doodsbamg voor muizen. Toch zijn muizen niet gevaarlijk. Ze eten je niet op en ze zijn nog banger voor jou. Angst voor muizen is niet nuttig maar het bestaat wel. Dat zelfde geldt voor angst voor spinnen. In de tropen kan spinnenangst nog wel nuttig zijn, want sommigen zijn giftig, maar in Nederland zijn geen gevaarlijke spinnen en toch zijn veel mensen er bang voor.
Angst kan ook aangeleerd zijn, bewust of onbewust en angst voor onweer is meestal aangeleerd.

Ansgt voor onweer
Als je een keer hevig bent geschrokken van een onverwachte onweersknal dan kan dat tot gevolg hebben dat je angstig blijft. Onbewust koppel je elke onweersbui aan die enorme schrik, en dat maakt je bang.
Ook kan angst voor onweer ontstaan omdat je ouders bijvoorbeeld angstig reageren op een naderende onweersbui. Er zijn ouders die zenuwachtig worden als het gaat onweren.Ze trekken de stekkers uit de stopcontacten, kinderen moeten weg bij de ramen, enz. enz. en ze wachten gespannen de naderende bui af en roepen "Oeh, en Ahh en OOhw "bij elke donderslag. Kinderen kunnen van dit gedrag van hun ouders aanleren om bang te zijn voor onweer.

Praten helpt niet en logica ook niet
V
eel mensen zullen je goedbedoeld zeggen dat het niet nodig is om bang te zijn. Iemand die bang is voor muizen snapt ook wel dat hij niet door een muis zal worden aangevallen en opgegeten. Toch is zo iemand bang. Iemand die angsten heeft, weet zelf meestal ook wel dat er niet echt een reden voor is, maar toch is er die angst.
Het is dus zinloos om jou uit te leggen dat je binnenshuis van onweer niks te vrezen hebt. Dat weet je zelf ook.  Toch heb je die angst. Schaam je er niet voor. Je hebt er geen idee van hoeveel mensen angsten hebben (en daar niet over durven te praten helaas)

Het goede nieuws
Het goede nieuws is dat je er met proffesionele hulp vanaf kunt komen. Er breekt dus hoogstwaarschijnlijk een moment aan dat je voor onweer niet meer zo bang zult zijn, ookal kan je je dat nu nauwelijks voorstellen.  Als je vooral bang bent voor de angst die je gaat krijgen omdat je weet dat er onweer komt (anticipatie-angst), of als je bang bent omdat je de vorige bui ook zo bang was (ook anticipatie-angst) dan kom je daarvan af. Daar zijn verschillende methoden voor. Jouw psycholoog zal de methode kiezen die bij je past. Google eens op EMDR, dat is een simpele maar doeltreffende methode om van angsten af te komen, vooral als die zijn ontstaan door een eerdere nare ervaring.

Succes!




Woonplaats: Bodegraven
Berichten: 258
Lid sinds: 30 mrt. 2012
10 januari 2013, 21:13 uur | Bericht #381694
Bedankt allemaal! Ik zit nu inderdaad bij een kinderpsychologe en die verwijst me door naar zo iemand waar je een koptelefoon opkrijgt enz als mijn psychologe het niet kan oplossen. We zien wel
Als je bang bent en je durft niet voor je te kijken en je wil niet achter je kijken, kijk dan naast je want daar sta ik...
Woonplaats: Bodegraven
Berichten: 258
Lid sinds: 30 mrt. 2012
28 januari 2013, 22:15 uur | Bericht #386048
Jep, ik ga denk ik van het weekend even een proef-EDMR laten doen. Of Irma het nou kan oplossen of niet.
Als je bang bent en je durft niet voor je te kijken en je wil niet achter je kijken, kijk dan naast je want daar sta ik...
Roxiejh
Lid
Woonplaats: Vlijmen
Berichten: 836
Lid sinds: 28 jun. 2011
30 januari 2013, 12:20 uur | Bericht #386196
Citaat van Myrthe van de Veen, maandag 28 januari 2013, 22:15 uur Jep, ik ga denk ik van het weekend even een proef-EDMR laten doen. Of Irma het nou kan oplossen of niet.
Ik heb ook emdr gehad.
Kan echt een super uitkomst zijn.
Hoop voor je dat het gaat werken.
Hou er wel goed rekening mee dat je na emdr hoofdpijn kan hebben en rust moet nemen.
Maar dat zullen zij je vast vertellen.

Ik had dat klachten erger werden in het begin maar dat is een normaal proces.
Had het overigens niet voor onweer.

Heeeeeeeeeel veel succes en hoop dat je snel over je angst heen bent.
Pure Nature, Just Love It .. Handle With Care, Love 'Nd Respect
Woonplaats: Bodegraven
Berichten: 258
Lid sinds: 30 mrt. 2012
8 april 2013, 15:14 uur | Bericht #392565
Het is gelukt!!!!! Na bijna 1 jaar ben ik erover heen!!! Ik hoef niet meer naar Irma!!!!
Als je bang bent en je durft niet voor je te kijken en je wil niet achter je kijken, kijk dan naast je want daar sta ik...
Woonplaats: Helmond (NB)
Berichten: 498
Lid sinds: 27 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 april 2013, 20:07 uur | Bericht #392579
Helemaal tof !!
Woonplaats: Leersum (utrecht)
Berichten: 1352
Lid sinds: 10 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 april 2013, 20:28 uur | Bericht #392580
Heel goed gedaan;) ,blijf deze site ook maar volgen, dan word je vanzelf een liefhebber van onweer!
Klapper van 2012: http://www.youtube.com/watch?v=uDkqolJIpZ8&feature=player_embedded


Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 451 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 451, lezen 4 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden