Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Amy
Lid
Woonplaats: Hernen
Berichten: 14
Lid sinds: 15 jun. 2013
16 juni 2013, 11:31 uur | Bericht #396934
Hoi allemaal,

Ik ben hier sinds gister nieuw. Ik ben 12 jaar en ik ben namelijk MEGA TURBO bang voor onweer.:( Ik kijk elke dag heel vaak op buienradar om te kijken of er onweer aankomt. Nu heb ik toevallig gezien dat het maandag tot en met donderdag kan gaan onweren en nu is gelijk al mijn hele dag verpest. Een paar weken geleden was ik op een weekendkamp van scouting en we sliepen in een tent en toen ging het onweren... Ik was compleet in paniek. Ik lag te trillen als een gek en het rare was: ik kon niet meer stoppen met trillen zo bang was ik. De volgende dag op het kamp was ik ziek. Mijn moeder kwam me ophalen maar eerst moest ze 3 uur rijden voor ze bij me was. Ik ben blij dat ze het wel gedaan heeft. Later toen ik thuis was een week daarna ofzo. Was het donker en toen zag ik een flits. Ik deed gauw mijn ogen dicht en barste binnen een seconde in huilen uit en sprong meteen naar mijn moeder.

Op school ben ik ook bang voor onweer maar dan gelukkig wel een stuk minder. Maar het allerengst vind ik als het s''avonds onweert. Vooral de harde knal vind ik dood eng.

Ik heb ook al heel veel gelezen over onweer maar ik word er niet minder bang van. Heel veel zeggen ook dat je als afleiden een mp3 aan moet zetten of tv kijken maar wat nou als de onweer zo dichtbij is dat alle stekkers en kabels eruit moeten? Wat heb je dan om je afteleiden? Nee, geen boek, als ik in paniek ben kan ik geen letter lezen.

Ook ben ik mijn hele leven al bang voor harde knallen zoals vuurwerk maar dat is elk jaar een beetje aan het verminderen.

Hebben jullie misschien tips voor mij die kunnen helpen om minder bang te worden voor onweer?:( Ik zou heel erg graag willen weten hoe het voelt om niet bang te zijn voor onweer.

Alvast bedankt

Groetjes,
Amy
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 juni 2013, 11:36 uur | Bericht #396936
Das niet leuk amy beste kan je hier in de chat komen daar zitten Moderators en mensen die je meer kunnen vertellen en praat makkelijker

http://www.onweer-online.nl/chat/
there can be only one
Waarom deze advertentie?
Nedjerov
Lid
Woonplaats: Leiden
Berichten: 37
Lid sinds: 24 aug. 2012
16 juni 2013, 11:42 uur | Bericht #396938
He Amy,

Allereerst; ik herken je probleem. Ik ben zelf een paar jaar lang panisch geweest voor onweer, nadat er een bliksem was ingeslagen in een hoge boom pal tegenover mijn huis. Ik was toen een jaar of 10, alleen thuis en dat was blijkbaar nogal een trauma.

Het zal je waarschijnlijk niet veel helpen als ik zeg dat onweer nu ook weer niet zo gevaarlijk is, maar voor de volledigheid: Er worden zelden mensen getroffen door bliksems en als dat dan gebeurt, gaan ze lang niet allemaal dood. En de harde knallen zijn slechts vervelend voor je oren, niet voor je gezondheid. De windvlagen en dergelijke kunnen onze huizen prima hebben, dus dat zal je ook geen kwaad doen.

De komende week zal het inderdaad vast wel eens gaan onweren. Hier is iedereen nog aan het debatteren wanneer en waar, maar er zullen wel wat buitjes gaan vallen. Misschien is het een goed idee om, als het komt, gewoon met iemand ernaar te gaan kijken. Veilig vanuit je huis, binnen, droog en waar niets je kwaad kan doen. Dat hielp mij ook heel erg: ik ging samen met mijn moeder (handje vasthouden e.d.) kijken naar het onweer en in het begin was ik er goed bang van. Maar er gebeurde ons niets en na een paar keer buien kijken nam de sensatie het over dat onweer heel spectaculair is en dat ik er niet panisch over hoef te zijn.

Het is misschien een beetje vreemd om dat te vragen aan je vader, moeder, oom, tante, misschien zelfs een leraar. Maar het hielp mij in ieder geval wel behoorlijk. Ik vind onweer nu vooral gaaf.

Succes ermee! | Gewijzigd: 16 juni 2013, 12:50 uur, door Nedjerov
Amy
Lid
Woonplaats: Hernen
Berichten: 14
Lid sinds: 15 jun. 2013
16 juni 2013, 12:13 uur | Bericht #396945
hoi,
Alvast bedankt voor de tips. Ik wil graag gebruik maken van de chat maar ik snap het niet zo goed. Dit staat er namelijk:

Welkom op de chat van onweer-online.nl. Wanneer je al een IRC-programma op je computer hebt geinstalleerd kun je verbinden met irc.onweer-online.nl. Daarna kun je het channel #onweer-online joinen.

Webchat
Diegene die nog geen IRC-programma hebben, kunnen gebruik maken van een van de twee onderstaande webchat programma's. Wanneer je een snelle computer hebt, kun je de linker Java-webchat gebruiken. Heb je een wat oudere PC, geen Java geinstalleerd of maak je gebruik van een bedrijfs-firewall, dan kun je de rechter CGI-webchat gebruiken.


Maar als ik op het rechter vierkant druk dan kom ik in de chat maar dan is niemand er terijl als je op home drukt zie je dat er 13 leden op de chat zijn.
Als ik op het linker vakje druk dan krijg ik allemaal meldingen dat ik iets moet downloaden. Hoe werkt dat?

Groetjes,
Amy
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 juni 2013, 12:17 uur | Bericht #396946
Webchat moet je doen amy zag je net wel binnenkomen en ook weer wegaan ...maar het is zondag en het was nog vroeg en ik was met iets anders bezig;)

Mbitt webchat moet je hebben
| Gewijzigd: 16 juni 2013, 12:19 uur, door Tatanka
there can be only one
Mogenar
Lid
Woonplaats: Antwerpen
Berichten: 177
Lid sinds: 11 jun. 2012
16 juni 2013, 12:51 uur | Bericht #396948
Ik had als kind een angst voor harde geluiden (donder dus ook); en dat is nu allemaal weg. Ik krijg er zelfs een kick van als ik het hoor!

Wat misschien helpt is proberen het fenomeen onweer volledig te begrijpen, in al zijn aspecten. Vroeger (prehistorie) was de mens ook bang voor onweer omdat men totaal niet wist wat het was. Probeer wat filmpjes op youtube te zoeken over hoe onweer werkt, en hoe mooi een onweersbui wel kan zijn.


Amy
Lid
Woonplaats: Hernen
Berichten: 14
Lid sinds: 15 jun. 2013
16 juni 2013, 16:36 uur | Bericht #396988
Hoi Bedankt voor jullie reacties .Ja ik was vroeger ook heel erg bang voor harde/zachte knallen. Toen schrok ik al als een ballon kapot werd geknalt. Toen was vuurwerk nog mijn grootste angst maar dat is elk jaar al aan het verminderen. Nu is onweer dus mijn allerergste angst. Ik ben blij dat er hier veel andere mensen zijn die het zelfde probleem hebben en dat er mensen zijn die er veel van af weten. Maar tips zijn natuurlijk nog altijd welkom Groetjes, Amy | Gewijzigd: 16 juni 2013, 19:18 uur, door Amy
Woonplaats: Bodegraven
Berichten: 258
Lid sinds: 30 mrt. 2012
16 juni 2013, 16:58 uur | Bericht #396993
 Hoi Amy,
Ik logde me hier ook in omdat ik bang was, maar ik ben er nu overheen!
Ik heb hulp gezocht bij een kinderpsychologe (Ben 11) en zij heeft me geholpen.
Ook effectief is EDMR. Hier zou je meer over kunnen Googlen.
Langzaam is mn angst enthousiasme geworden en nu vind ik onweer zelfs mooi!
Ik wens je HEEEEEEEEEEEEEEEL VEEEEEEEEEEL succes!!!

~Myrthe
Als je bang bent en je durft niet voor je te kijken en je wil niet achter je kijken, kijk dan naast je want daar sta ik...
Amy
Lid
Woonplaats: Hernen
Berichten: 14
Lid sinds: 15 jun. 2013
17 juni 2013, 19:13 uur | Bericht #397292
hoi,

Ja ik had al een stukje van jou verhaal gelezen ergens op het forum. Ik en mijn moeder hebben nu besloten om ook te gaan kijken voor hulp.
Ze heeft vandaag een berichtje gestuurt naar iemand waar zij ook iets van hulp krijgt want die gene zou misschien iemand kennen die mij misschien kan helpen. Wel fijn voor je dat het geholpen heeft. Ik zou echt heel blij zijn als ik over een tijdje onweer ook leuk zou vinden. Dat zou ik me nu niet kunnen voorstellen haha

Groetjes,
Amy
Sa'ke
Lid
Woonplaats: herent/ Leuven BE
Berichten: 261
Lid sinds: 11 sep. 2011
17 juni 2013, 21:36 uur | Bericht #397350
hoi
Heb je dit topic al gelezen?
http://www.onweer-online.be/forum/topic/8856/angst-voor-onweer/

Ik zal hier een uitgebreider antwoord geven van wat ik daarnet gepost heb in dat topic:

Ik ben niet bang voor onweer, maar ik wordt wel helemaal opgewonden, super alert en een beetje hyper. Ik heb bijvoorbeeld heel veel moeite om stil te zitten en te concentreren als het onweert. Wat ik doe om rustig(er) te worden is de seconden tellen tussen de bliksem en de donder. Zo hou ik mezelf bezig en je weet hoe ver het onweer van je af is. (3 seconden = 1km ver) Ik ben dan altijd teleurgesteld als het onweer verder weg trekt. Je bent dan ook ingesteld op de donder en daardoor verschiet ik minder van een harde klap. Het tellen  leidt ook je gedachten af dus helpt waarschijnlijk ook tegen angst. Als je te fel in paniek bent om te tellen kun je misschien samen met iemand (je moeder ...) luidop tellen.

Verder ga ik soms met een hete tas chocomelk met honing en een dekentje (als het niet te warm is) voor het schuine raam zitten kijken naar het onweer en de regen. Dat maakt me ook een stuk rustiger. Je bent denk ik te bang om alleen naar het onweer te kijken als ik het zo lees, maar misschien helpt het als je samen met familie/vrienden chocomelk drinkt, onder een dekentje kruipt en gezellig iets samen doet zoals een gezelschapspel. Zo kunnen ze je misschien helpen om je rustig te houden. Je kunt dit ook combineren met het tellen door i.p.v met de dobbelsteen te gooien de seconden gebruiken die tussen de bliksem en donder zit.

Zelf heb ik ook een paar keer iets meegemaakt waardoor ik geleerd heb dat als je op een veilige plek bent (en de stekkers hebt uitgetrokken), je niet bang hoeft te zijn.
Zo was ik eens tijdens een zwaar onweer in de kerk voor een optreden en de bliksem sloeg in op de bliksemafleider van de kerktoren. Er was een keiharde klap en de elektriciteit viel uit. Natuurlijk was iedereen geschrokken, maar uiteindelijk was er niets aan de hand behalve dat we plots in het donker zaten. Het was eigenlijk best sfeervol met het kaarslicht en zo. (Sindsdien doe ik als het 's avonds/ 'snachts onweert soms alle lichten uit en doe ik kaarsen aan, super gezellig maar mss niet zo'n goed idee als je bang bent van de bliksem)

Ook was een paar jaar terug de bliksem twee keer ingeslagen bij de buren wat verderop in de straat. Natuurlijk ook keiharde knallen waarvan je tegen het plafond vliegt, maar ze hadden geen schade behalve aan hun elektrische toestellen die in het stopcontact staken en de verzekeringskast die volledig in shut-down modus was.


Ik hoop dat je een oplossing vindt voor je angst

Groetjes
Sa'ke
| Gewijzigd: 18 juni 2013, 11:14 uur, door Debbieke
Woonplaats: Finsterwolde (Oost Groningen)
Berichten: 365
Lid sinds: 23 aug. 2006
17 juni 2013, 22:37 uur | Bericht #397375
Hoi amy!

welkom op onweer-online!

Bang zijn voor onweer is verschrikkelijk vervelend! en vaak kom je ook nooit helemaal van je angst af.

als kind was ik ook al bang voor onweer! net zo erg als jij.
ik ging er van zweten en bibberen, en trok dekens over mijn hoofd om de flitsen maar niet te zien!

op mijn 22e werd mijn zoontje 2 jaar... het onweerde heel hard! en omdat ik zo bang was heeft hij erg lang gehuild.
hij voelde gewoon dat zijn mama zo bang was:(

dat wou ik niet langer! ik wou me niet langer verstoppen voor onweer! en ik wou zeker niet mijn angst overbrengen op mijn kindje! ik moest maar eens 'groot' zijn!
ik ben net als jij veel gaan opzoeken over onweer. maar dat hielp niet meteen.
totdat ik ging zien... hoe mooi het eigenlijk is. 
ik ben toen een weblog begonnen op msn (lovelylightning) en al gauw had ik veel leden die net als ik veel over het weer wisten of juist wilden weten.
juist door dat gebabbel met mensen die het juist mooi vinden of juist net als ik angstaanjagend, ging ik het steeds interresanter vinden!
onweer-online werd toen geboren! 
ik ben al vanaf het begin lid!

en nog steeds ben ik er bang voor hoor, maar ik vind het inmiddels ook adembenemend mooi!
ik vertrouw erop dat ik in huis en in de auto gewoon veilig ben! daardoor kan ik ervan genieten!
ik hoop nu zelfs op onweer! en als het eenmaal onweert gaat mijn hartje nog steeds tekeer! maar het is goed zo... want wat is het mooi!

en mijn zoontje is inmiddels 9 en vind niks mooier dan onweer en extreem weer! hij is een grote fan van de stormchasers!
mijn dochtertje van 7 vind het ook prachtig! die gaat zelfs in de deuropening staan om de donder beter te horen en de wind te voelen!

ik denk dat jij hier op onweer-online helemaal op je plek bent!
en ik hoop dat je net als ik, naast je angst,uiteindelijk door het enthousiasme van de leden hier ook kan gaan genieten van het spektakel!


groetjes Stephanie-Jennifer

mama van 2, gék op watersport,natuur,nieuws het weer en reizen. tevens brandweervrouw en gek op bijna alles wat een ander te gek is :)
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 291
Lid sinds: 28 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 juni 2013, 22:46 uur | Bericht #397383
hoe graag ik je ook wil helpen moet ik zeggen dat jij het bent die er voor moet werken!!
mij heeft het geholpen door een camera te kopen en het weer te gaan bestuderen. (door het te leren kennen ga je het waarderen).

Tevens is onweer alleen niet gevaarlijk juist je onwetendheid over het weer en het fenomeen is gevaarlijk....

 
Amy
Lid
Woonplaats: Hernen
Berichten: 14
Lid sinds: 15 jun. 2013
19 juni 2013, 08:01 uur | Bericht #397851
hoi!
Bedankt voor jullie reacties. Ik en mijn moeder zijn gister bezig geweest met het zoeken van een kindertherapeut. We hebben er een gevonden en gebelt. Helaas nam ze niet op dus hopen we dat ze vandaag terug belt.;)

groetjes,
amy 
Amy
Lid
Woonplaats: Hernen
Berichten: 14
Lid sinds: 15 jun. 2013
26 juni 2013, 14:50 uur | Bericht #400244
ze heeft terug gebelt maar zij doet alleen therapie voor volwassenen. Nu hadden we nog een andere gevonden maar die is op vakantie en komt vrij laat pas terug dus we zijn nog steeds druk bezig met zoeken.
Woonplaats: Nuenen
Berichten: 52
Lid sinds: 19 jun. 2013
26 juni 2013, 21:32 uur | Bericht #400258
Hey hoi Amy.

Je bent bang voor onweer.
Maar je bent niet de enige hoor, maar je angst is een beetje teveel daarvoor.
Ik hoop je een beetje gerust te kunnen stellen.
Kijk, geheel ongevaarlijk is het natuurlijk niet, het is en blijft een fenomeen wat enorme krachten heeft.
De donder is alleen maar het geluid wat voortkomt doordat de bliksem zich door de lucht een weg heeft gebaand.
Okee, het maakt een hoop herrie, maar dat is dan ook het enige, de donder is volstrekt ongevaarlijk.
De bliksem echter, tja, die kan gevaarlijk zijn.
Maar bliksem die van de ene wolk naar de andere springt, daar hoef je echt niet bang voor te zijn.
Bliksem van wolk naar de aarde is wel een gevaarlijk ding.
Dus als je dat ziet, tel de seconden van het zien van de flits tot het horen van de donder.
Het geluid gaat zo ongeveer 320 meter per seconde, dus als voorbeeld, flits en 10 seconden later de donder.
Dan is het onweer 3,2 km van je af.
Maar de kans dat je getroffen wordt door de bliksem,... die is echt heeeeel klein.
Ga nooit schuilen onder een boom, ben je op een open veld, ga dan zo snel mogelijk weg.
In een auto kan je niks gebeuren, in huis ook niet.
Maak je eigen niet te druk, angst is iets wat je je eigenlijk jezelf aanpraat.
Als kind was ik ook bang van onweer, nu sta ik zolang het droog blijft buiten te kijken naar de bliksems.
Sterker nog, ik ga met de auto zoeken naar buien als die in de buurt zijn.
Echt,... je hoeft niet bang te zijn.
Onweer is alleen vervelend als je net lekker aan het luisteren bent naar je favoriete muziek.
Nou Amy,... niet meer bang zijn, ik zou zeggen, leer ervan te genieten, heb ik ook gedaan.

Greetzzzzz,.. Weerstation Aurora
Ik rie un Zundapp
Woonplaats: Pannerden (oost Gelderland)
Berichten: 627
Lid sinds: 17 jan. 2013
27 juni 2013, 00:05 uur | Bericht #400265
Hey Aimy,

Mijn broertje had vroeger ook angst voor onweer.
Hij werd heel stil, verstopte zich in bed onder de dekens en kon niet alleen gelaten worden.
Hij vond mijn enthousiasme over onweer dan ook vreemd.
Ik probeerde hem altijd uit zijn bed te praten, vertelde hem over wat ik zag en hoe mooi het was en over de donders die hij niet wou horen.
Zijn reactie was dan altijd, hou op ik wil er niks over horen!
Toch kwam hij naar verloop van jaren steeds vaker uit bed met onweer, stond soms zelfs naast me, en is tegenwoordig ook niet meer bang.

Ik denk dat, dat komt omdat hij bijna altijd in een omgeving was met iemand die erg van onweer hield.
Door mijn entausisme en gebrek aan angst, nam zijn angst af, en interessen toe.
Zo ging het ook met vuurwerk. Hij vond het wat eng en erg spannend. En ik super.
Nu vind hij het bijna net zo leuk als ik.

Dus misschien helpt het om iemand te vinden in je familie, vrienden, of iemand uit je klas met wie je onweer kan bekijken als ze zelf van onweer houden is dat mooi mee genomen, maar als ze er zelf bang voor zijn helpt het ook, want dan kunnen ze je makkelijk begrijpen, steunen er van af helpen.
Stap voor stap opbouwen. Zodat je ermee kan omgaan in plaats van te ontvluchten.
Bijvoorbeeld; eerst je handen op je oren houden als er onweer overdag is, zodat je flitsen niet goed ziet en de donder niet goed hoort.
Dan steeds je handen iets meer van je oren af halen zodat je het steeds beter kan horen. Zodra je het te hard vind gaan, kan je je handen weer op je oren drukken.
Op school word dit natuurlijk lastig, maar als je er thuis aan gewend raakt, dan op school natuurlijk ook.

Als je aan de donder gewend bent geraakt is de volgende stap naar flitsen kijken overdag, of als je dat te eng lijkt, filmpjes opzoeken op youtube.
Bijna dezelfde ervaring maar toch niet echt onweer, lekker veilig dus.:)

Dan een goede stap voor het echt bekijken zoals mijn broertje soms ook deed; als het donker is naar onweer kijken met de gordijnen dicht. Door de flits kan je een beetje inschatten hoe hard de donder word. Hoe feller de flits hoe harder de klap.
Als je dan al aan kan zal de meeste angst al weg zijn.

Dan nog een heel andere tip wat een psychologisch trucje is.
Je kunt met je moeder afspreken dat, elke keer als het onweert, je iets krijgt, bijvoorbeeld snoep, taart.
Het liefst zo bijzonder mogelijk, wat je weinig krijgt maar je echt super lekker vind.
En als je op school zit, op kamp bent, of bij een vriend of vriendin, en het onweer, krijg je het zodra je thuis bent.
Zo kun je onweer in je hersenen gaan linken met iets heel lekkers, en misschien ga je dan misschien wel naar onweer verlangen als je dat snoepje (of iets anders) al heel lang niet gehad hebt:P

Mijn moeder heeft dat trucje bij mij en mijn broertje gebruikt bij dingen die we nooit wilde doen.
Zoals naar de dokter gaan. Als we rustig naar de dokter gingen, en niet moeilijk gingen doen, dan mochten we erna een ijsje halen.
Naar de dokter gaan is daardoor nooit een probleem geweest.
Nu heb ik alleen nog steeds zin in ijs als ik van de dokter af kom:P

Ik hoop dat iets van mijn verhaal je kan helpen en de rest van de reacties van de leden ook:)
Veel succes en sterkte bij de onweers buien!

Koen
Onweer 2014 :15x
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x

21-4; pittig met hagel, 7-5; 3 inslagen dichtbij, 8-5 donders, 22-5 (0:00) mooie donders, veel regen. 22-5 (16:50) wat donders. 6-7 1 onverwachte donder. 9-7 Matig onweer, wel wat flinke donders. 12-7 matig onweer in de nacht. 24-7 matig onweer, diepe donders. 26-7 Donders in de verte 29-7 Meerdere onweersbuitjes.
2-8 Een paar donders en zware regenval. 3-8 5:30 gewekt door positieve CG. Paar flinke donders, zware regen. 4-8 donders, 5-8 donders, 6-8 1 donder. 26-8 Donders bij een bui in de ochtend, matige onweersbui in de middag. 27-8 pittige onweersbui, flinke donders, mooie bliksems en hagel. 11-9 Een paar mooie donders en bliksems.
Woonplaats: Halle
Berichten: 391
Lid sinds: 16 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 juni 2013, 10:54 uur | Bericht #400272
Vroeger was ik ook doodsbang van de onweer maar nu amper. Ik heb enkele tips voor jou. Het zal raar klinken maar bij mij werkt wel. Je moet proberen boos op de onweer en vechten tegen hem (figuurlijk). Je kunt het doen met de camera. Je moet zoveel mogelijk bliksems opnemen met de camera. Als je hebt geen camera dan is er plan B. Je kunt de aantal bliksems tellen. Ik deed dat vroeger en vond leuk :P  Blijven bang is niet goed. Je moet eens proberen jouw angst over te winnen. Bij de begin kun je misschien boek lezen over de onweer en begrijpt hoe werkt de onweer en enkele foto's te bekijken. Je kunt ook geluid van donders aanzetten zodat je gewoon wordt. Eerste stap is inderdaad moeilijk maar daarna wordt beter ;)
Amy
Lid
Woonplaats: Hernen
Berichten: 14
Lid sinds: 15 jun. 2013
17 juli 2013, 19:07 uur | Bericht #401018
Hoi allemaal, Ik ben een beetje laat met reageren maar dat komt omdat ik op scoutingkamp was. Maar nog bedankt voor jullie reacties. Koen die tip van dat als het onweert dat je dan iets lekkers krijgt kan misschien best wel helpen. Ik denk niet dat ik dan meteen van mijn angst af kom maar ik denk dat het misschien wel een klein beetje kan helpen. Op scoutingkamp heeft het gelukkig niet geonweerd en daar ben ik wega blij me. We hadden daar alleen maar mooi weer maar een avond was er regen maar dat was niet zo erg. Verder zijn in en mama nog druk aan het kijken voor kindertherapie. We hadden er ondertussen ook al veel gevonden maar de meeste zijn alleen voor volwassenen helaas. Dus we zijn nog steeds aan het zoeken. Groetjes, Amy P.s. Tips zijn natuurlijk nog altijd welkom
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
17 juli 2013, 19:29 uur | Bericht #401019
Mijn dochtertje heb ik van de onweersangst afgeholpen door iets positiefs te doen als het onweert. Bij een knallende bui enkele jaren geleden, het duurde zowat de hele nacht en velen zullen zich dat nog herinneren, was mijn dochtertje van toen een jaar of 4 doodsbang. Ze is bij ons in bed gekropen en ik had toen een bepaald soort dropjes toevallig in huis en die ben ik gaan halen uit de keuken. We hebben in bed dropjes zitten eten, bij elke knal eentje (het waren veel knallen en kleine dropjes gelukkig). Als mijn dochtertje haar dropje op had, zat ze te wachten op de volgende knal, want dan kwam er weer een dropje. Het werd reuze gezellig. Die dropjes hebben we nog steeds in huis, maar ze mogen alleen gegeten worden als het onweert en dat is ook de enige keer dat je in bed mag snoepen. Die dropjes (pectoraaltjes) heten hier "onweersdropjes" en daar blijft iedereen vanaf tenzij het onweert. Nu is het zo dat als er onweer wordt voorspeld, dat mijn dochtertje zich erop verheugt, want dan gaan we 's nachts dropjes eten. Het is een teleurstelling voor haar als de onweer niet komt, of als ze hoort dat ze er doorheen geslapen heeft. Ik zou Amy willen voorstellen zoiets met haar ouders af te spreken. Maak er iets gezelligs van! Voorts heb ik enkele jaren gelden een uitgebreid verslag op dit forum geschreven over ansgt voor onweer en de behandeling ervan. Dat moet vast nog ergens te vinden zijn.
Amras
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 554
Lid sinds: 25 mei. 2009
17 juli 2013, 19:51 uur | Bericht #401020
@Raymond: Wat een geweldige pedagogisch verantwoorde en positieve manier om gedrag te veranderen! Hulde!
Regen, das gewoon vloeibare zonneschijn
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 156 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 156, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden