Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Phillips, KS; Rooks, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 12:33:33

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Mary
Lid
Woonplaats: Brussel
Berichten: 3
Lid sinds: 9 jun. 2014
9 juni 2014, 18:57 uur | Bericht #430037
Heejj iedereen, ik zit met een redelijke dringende vraag. Ik ben enorm bang van onweer en vooral van de bliksem. Als ik donder hoor ben ik niet zo bang, totdat ik de bliksem zie. Ik las dat jullie me misschien zouden kunnen helpen en ik hoop het eigenlijk wel... het begint te veel grip op mijn leven te krijgen. Dankje!                                                                                                                                                                                                                              
Charlotte
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 juni 2014, 19:01 uur | Bericht #430055
Citaat van Mary, maandag 9 juni 2014, 18:57 uur Heejj iedereen, ik zit met een redelijke dringende vraag. Ik ben enorm bang van onweer en vooral van de bliksem. Als ik donder hoor ben ik niet zo bang, totdat ik de bliksem zie. Ik las dat jullie me misschien zouden kunnen helpen en ik hoop het eigenlijk wel... het begint te veel grip op mijn leven te krijgen. Dankje!                                                                                                                                                                                                                              

ja, dat is vervelend. in huis ben je veiligst. doe bijv gordijnen dicht en ga een film kijken zodat afgeleid word
#KeepOnSmiling
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Gouda
Berichten: 553
Lid sinds: 17 apr. 2012
9 juni 2014, 19:07 uur | Bericht #430067
Citaat van Mary, maandag 9 juni 2014, 18:57 uur Heejj iedereen, ik zit met een redelijke dringende vraag. Ik ben enorm bang van onweer en vooral van de bliksem. Als ik donder hoor ben ik niet zo bang, totdat ik de bliksem zie. Ik las dat jullie me misschien zouden kunnen helpen en ik hoop het eigenlijk wel... het begint te veel grip op mijn leven te krijgen. Dankje!                                                                                                                                                                                                                              

Hoe raar het ook klinkt Mary, je kan het beste gewoon in huis voor het raam gaan staan kijken. Jezelf afleiden en de gordijnen dicht doen werkt alleen maar averechts want daar overwin je jouw angst niet mee. Zelf was ik er vroeger ook als de dood voor maar ik ben gewoon mijn angst in het gezicht gaan kijken en nu vind ik onweer prachtig
Aantal onweersdagen 2020
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Mary
Lid
Woonplaats: Brussel
Berichten: 3
Lid sinds: 9 jun. 2014
9 juni 2014, 19:07 uur | Bericht #430068
Is tv kijken terwijl het onweert niet gevaarlijk? Dat is wat ik altijd gehoord heb...
Charlotte
Mary
Lid
Woonplaats: Brussel
Berichten: 3
Lid sinds: 9 jun. 2014
9 juni 2014, 19:08 uur | Bericht #430074
Citaat van Viktor Peters, maandag 9 juni 2014, 19:07 uur Citaat van Mary, maandag 9 juni 2014, 18:57 uur Heejj iedereen, ik zit met een redelijke dringende vraag. Ik ben enorm bang van onweer en vooral van de bliksem. Als ik donder hoor ben ik niet zo bang, totdat ik de bliksem zie. Ik las dat jullie me misschien zouden kunnen helpen en ik hoop het eigenlijk wel... het begint te veel grip op mijn leven te krijgen. Dankje!                                                                                                                                                                                                                              

Hoe raar het ook klinkt Mary, je kan het beste gewoon in huis voor het raam gaan staan kijken. Jezelf afleiden en de gordijnen dicht doen werkt alleen maar averechts want daar overwin je jouw angst niet mee. Zelf was ik er vroeger ook als de dood voor maar ik ben gewoon mijn angst in het gezicht gaan kijken en nu vind ik onweer prachtig


Ik vind onweer op tv ook best mooi, maar op het moment zelf ben ik er als de dood voor... Ik heb vooral schrik dat de bliksem inslaat.
Charlotte
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 juni 2014, 19:19 uur | Bericht #430105


als je naar bliksem gaat kijken, begin dan overdag wanneer de bliksem niet heel fel.en als j dat niet meer eng vind, 's nachts!

#KeepOnSmiling
Mary
Lid
Woonplaats: Brussel
Berichten: 3
Lid sinds: 9 jun. 2014
9 juni 2014, 19:59 uur | Bericht #430227
Citaat van Lako, maandag 9 juni 2014, 19:19 uur


als je naar bliksem gaat kijken, begin dan overdag wanneer de bliksem niet heel fel.en als j dat niet meer eng vind, 's nachts!



Dankje voor de tip! Ga dat zeker proberen.
Charlotte
Woonplaats: Halle
Berichten: 391
Lid sinds: 16 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 juni 2014, 20:36 uur | Bericht #430325
Je moet eens proberen te filmen. Proberen de bliksems op jouw beeld vastleggen ;) TV kijken is slecht idee.
Franka
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 137
Lid sinds: 26 jul. 2006
9 juni 2014, 21:34 uur | Bericht #430454
ja ik kan je de tip geven om het geluid met dopjes de baas te worden en vooral het te leren begrijpen en herkennen . en als je thuis bent en het komt dichtbij de stekkers er eventueel uit. maar in de stad gebeurt er vaak niet veel. want daar is het huis geaardt. succes.
Franka
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 137
Lid sinds: 26 jul. 2006
9 juni 2014, 21:34 uur | Bericht #430456
ja ik kan je de tip geven om het geluid met dopjes de baas te worden en vooral het te leren begrijpen en herkennen . en als je thuis bent en het komt dichtbij de stekkers er eventueel uit. maar in de stad gebeurt er vaak niet veel. want daar is het huis geaardt. succes.
Nele
Lid
Woonplaats: Wetteren
Berichten: 10
Lid sinds: 9 jun. 2014
9 juni 2014, 21:58 uur | Bericht #430530
Mijn psycholoog gaf me vroeger ook de opdracht niet te vluchten voor het onweer maar net te kijken. Indien veilig ook eens buiten te gaan. Ik ben ontzettend bang voor de wind. Het was zo stillekesaan aan het beteren. Blijkbaar zouden je hersenen door veelvuldige blootstelling aan een angstprikkel steeds ongevoeliger worden en jij dus steeds minder bang. Dit forum en de radars helpen mij ook heel erg, merk ik. Het maakt het allemaal grijpbaarder en minder oncontroleerbaar.
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 99
Lid sinds: 8 jun. 2010
10 juni 2014, 04:06 uur | Bericht #430910
Een aantal tips

- Adem door je neus, niet je mond. Als je door je mond ademt, krijg je meer lucht binnen (hyperventilatie) wat angst gevoelens kan verergeren.
- Vraag jezelf af hoe erg je op dat moment écht in gevaar bent. De kans dat bliksem bij jou inslaat is vrij klein. De kans dat je geraakt wordt door bliksem is 1 op de 2 miljoen. De kans dat je geraakt wordt door bliksem wanneer je in een huis zit is vrijwel 0.
- Probeer positieve dingen te bedenken over onweer en schrijf ze op.
- Angst is niet slecht, onweer kan wel degelijk gevaarlijk zijn als je in een open veld staat. Maar vergeleken met Auto ongelukken, ziektes, bijensteken enz is de kans veel kleiner dat je wat overkomt. Probeer het te relativeren.
- Blootstelling / kijken kan werken, maar alleen als de ervaring positief is. Daarom wordt vaak geadviseerd om in hele kleine stappen te werken om het vertrouwen langzaam aan op te bouwen.
- Verwacht niet dat je binnen in maand of zelfs een half jaar van je angst af bent. Het kan soms wel een jaar duren voordat je er mee om kunt gaan.
- Yoga lessen / Mediteren / Emotional Freedom Technique / Ontspannen in het algemeen . Hoe minder spanning buiten je angst voor onweer, hoe minder spanning voor onweer zelf.
- Humor. Zoek wat grappige filmpjes of cartoons op tijdens een bui. Lachen ontspant. Zelf als het 'nep' lachen is.
- Sporten vermindert stress, en dus ook angst. Een half uurtje per dag flink fietsen is genoeg om seratonine in je hersenen aan te maken. (zorgt voor geluksgevoel)
- Gezond eten. Omega 3 vet (wilde alaska zalm, walnoten), fruit, groente hebben een positief effect op je testeron niveau waardoor de angst minder wordt.
Teveel suiker (frisdrank, koek) en vet (mcdonalds, vlees, boter) hebbeneen negatief effect op angst. | Gewijzigd: 10 juni 2014, 04:52 uur, door Black7Wolf
MyrShalom
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 435
Lid sinds: 23 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 juni 2014, 17:10 uur | Bericht #431149
Hoi Mary,

Ik had enorme angst voor onweer en inderdaad dan voor de bliksem (want ja, de donder zelf is niet gevaarlijk, behalve dan misschien voor je oren als het té dichtbij is ). Ik ben er in een jaar tijd grotendeels overheen gekomen. Ik was zelf niet alleen bang bliksem maar zelfs voor donkere wolken, want daar zou wel eens bliksem uit kunnen komen. Ik ben dus begonnen met het bekijken van foto's van donkere luchten, tot uiteindelijk foto's van dreigende onweersluchten. Toen ik dat kon zonder angst te voelen ben ik foto's van bliksem gaan bekijken. En toen ik dat zonder angst kon filmpjes van bliksem gaan bekijken. Uiteindelijk ben ik ook hier gaan meegenieten en chase-verslagen en onweersfoto's en filmpjes van leden gaan bekijken, en zo werd ik meegetrokken in het enthousiasme en lukte het me uiteindelijk een keer, een jaar nadat ik begonnen was, om overdag te filmen tijdens onweer. Het heeft daarna nog twee jaar geduurd voor ik ook 's nachts naar de bliksem durfde te kijken. Afgelopen nacht durfde ik dat voor het eerst en ik kan nu zeggen dat ik 100% over mijn angst voor onweer heen ben.

Mijn topic staat hier ook. Misschien heb je daar ook nog iets aan. Veel succes!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 260 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 260, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen 27-28 augustus 2016".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden