Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO; Pulaski, MO.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Leake, MS; Madison, MS.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 35
Lid sinds: 8 jun. 2009
1 augustus 2014, 14:07 uur | Bericht #435830
Het valt mij op dat de laatste tijd (iig laatste decennia) buien(lijnen) met Noord of Noordoostelijke richting vaak afbreken rondom de lijn Lemmer - Assen (en vervolgens verder Noord-Oost weer opbouwen).
Ook as zaterdag lijkt dat te gebeuren als het aan HARMONIE ligt. En dat terwijl de temps in het (noord)oosten het hoogste zullen zijn. En aan de -li lijkt het ook niet te liggen.

Wie weet wat hier de meteorologische reden voor is? inversie? Is het de CAP of SIN? de koelte van het Ijsselmeer?

Vroeger bereikten MCS'en vaak nog zeer actief grote delen van Friesland. Ook lag de startlocatie van de convectie vroeger vaker in Friesland. Dikke bakken met water, hagel en zware windstoten.. De laatste jaren blijft van dit alles vaak een uitgeregend lijntje over met wat zwakke CC bliksems. (muv de beruchte 26 mei 2009 en enkele andere data).

Wat ik daarnaast vaak meemaak hier in Drachten is dat buien zelfs lijken te splitsen voor Drachten en nadien weer aanbouwen. Natuurlijk kan dit altijd toeval zijn. Maar ik heb sterk het idee dat dit statistich gezien, en zeker in vergelijking met vroeger, veel vaker optreed.

Iemand een idee? Of haal ik nu emotie en statistiek door elkaar? | Gewijzigd: 1 augustus 2014, 14:08 uur, door NLSupercell
-Lorenzo-
Lid
Woonplaats: Culemborg
Berichten: 191
Lid sinds: 28 aug. 2010
1 augustus 2014, 15:17 uur | Bericht #435833



http://www.knmi.nl/cms/content/23731/onweersdagen | Gewijzigd: 1 augustus 2014, 15:23 uur, door -Lorenzo-
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Oude Pekela
Berichten: 286
Lid sinds: 11 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 augustus 2014, 15:50 uur | Bericht #435836
Duidelijk emotie... Zie Groningen/Drenthe (een en al emotie) | Gewijzigd: 1 augustus 2014, 15:50 uur, door Floris-Jan
Prachtige ontlading (06-08-13') op film vastgelegd: http://youtu.be/1KIWtsZxQ7g?t=2m45s
-Lorenzo-
Lid
Woonplaats: Culemborg
Berichten: 191
Lid sinds: 28 aug. 2010
1 augustus 2014, 15:54 uur | Bericht #435837
Wel grappig dat in de afgelopen weken juist bijzonder veel onweer was in de lichtblauwe gebieden.
markHt
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 407
Lid sinds: 10 jun. 2014
1 augustus 2014, 16:25 uur | Bericht #435840
Misschien hebben jullie meer kans op onweer in de herfst/winter omdat het ijselmeer dan nog warm is?
Onweersdagen 2017: 7
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 augustus 2014, 16:30 uur | Bericht #435841
Citaat van markHt, vrijdag 1 augustus 2014, 16:25 uur Misschien hebben jullie meer kans op onweer in de herfst/winter omdat het ijselmeer dan nog warm is?

en de noordzee/waddenzee
#KeepOnSmiling
markHt
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 407
Lid sinds: 10 jun. 2014
1 augustus 2014, 16:37 uur | Bericht #435843
Volgens mij kan t dit weekend wel goed komen. Vanuit het zuiden buien Aan het begin van de middag bereikt een buiengebied de zuidgrens. Naarmate de buien verder noordwaarts trekken, worden ze nog wat zwaarder. Dat ligt mede aan het feit dat in het oosten en noorden de temperatuur oploopt tot rond 28 graden, en misschien lokaal tot 30 graden. De buien bereiken het noordoosten waarschijnlijk pas tegen of in de avond. Na de passage van de buien daalt de temperatuur tot rond 22 graden. Bron: weerplaza.nl. | Gewijzigd: 1 augustus 2014, 16:38 uur, door markHt
Onweersdagen 2017: 7
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 augustus 2014, 16:37 uur | Bericht #435844
maar het is waar dat je de buien als ze in friesland komen hun kracht en onweer vaak verliezen, zo ook afgelopen maandag. Op de blikseminslagenkaart zie je steeds minder bliksem naarmate de bui noordelijker. De zee is niet heel koud door de warme zomer en het ijselmeer ook niet. Maar toch lijken de buien daar altijd nog last van te hebben.
#KeepOnSmiling
WouterO
Lid
Woonplaats:
Berichten: 4
Lid sinds: 10 aug. 2012
1 augustus 2014, 16:54 uur | Bericht #435848
Het is misschien wel toeval, maar ik weet dat het ijselmeer of grote waterpartijen invloed kunnen hebben op de buien,zomers kan het de buien doen verpieteren, terwijl het in de herfst is het de voeding buien actieveren. Buien uit Frankrijk als ze Friesland bereiken zijn meestal afgezwakt. Maar wacht maar af in de herfst zijn wij aan de beurt
Woonplaats: Noardburgum
Berichten: 46
Lid sinds: 30 nov. 2010
1 augustus 2014, 23:35 uur | Bericht #435882
Hey oud-chaser,

Wat wij inderdaad veel meemaakten tijdens de paar chases die we gedaan hebben. Heeeeel lang geleden.

Vroeger haalden ik de info weg van de radio/TV moest het doen met Jan Pelleboer en Armand Pien (BRT), google deze mannen eens). Je kreeg dan een kaartje te zien met een vore erop of een occlussie, schatte dan in waar je ongeveer moest zijn en aan de hand van wolken en de barometer ging je op pad. Slagingspercentage van 1%. Ook waren de berichtgevingen nog niet sensatie nieuws zoals nu het geval is.
We wisten vroeger pas als er hevig onweer een 20 km verder op was geweest als er schade bij kwam en het bericht lazen in de kranten.

Nu kunnen we in de ochtend voor de pc gaan zitten de laatste runs bestuderen en gedurende dag via alle moderne middelen  precies zien wanneer we ongeveer ons moeten gaan opstellen om het "op te vangen". 

Wat jij ziet zie ik ook, je ziet het al aan de sattelietbeelden dat de bui(enlijn) klaar is. Op de lijn die je beschrijft. Zeldzaam komt het voor dat we eens een goed onweer krijgen. 

Het kaartje wat je hierboven ziet zijn onweersdagen. Wat is een onweersdag, als de waarnemer een donder hoort is het een onweersdag. Dus onweer wat op pak en beet 10 km van je langs trekt en je de donder hoort wordt gerekend als onweersdag. (lees VWK- forum-Men spreekt pas van een onweersdag op het waarnemingsstation als er donder is gehoord. Wanneer er dus alleen weerlicht is gezien is het geen onweersdag. (Weerlicht kan in het donker al op 100 kilometer afstand zichtbaar zijn en dat is natuurlijk niet op of nabij het station. Waarnemingen van weerlicht zijn wel welkom, maar het geldt niet als een onweersdag.)

Dus het kaartje laat niet "echt" onweer zien.

Ik hou mijn hart vast in het najaar als het relatief warme zee water ons parten gaat spelen als de noordwestelijke stroming op gang komt. Tijd zal leren.



Een dreigend gerommel, steeds luider, natuur wordt opeens stil.De wind trekt aan, het word iets kil.Het gerommel zwelt aan, het geflits neemt toe.De smaragd groene lucht....I'am in heaven.
Hulk
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 42
Lid sinds: 20 jul. 2014
2 augustus 2014, 08:47 uur | Bericht #435911
In de provincies Groningen en Drenthe hebben onweersbuien altijd moeite met de Hondsrug,
en bij de stad Groningen lijkt het vaak alsof het onweer net ten westen of ten oosten van de stad langstrekt, in plaats van er direct overheen.
Zou het Paterswoldsemeer wat direct onder de stad ligt hiermee te maken kunnen hebben?
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
2 augustus 2014, 10:14 uur | Bericht #435927
Citaat van Thunderknight, vrijdag 1 augustus 2014, 23:35 uur
Ik hou mijn hart vast in het najaar als het relatief warme zee water ons parten gaat spelen als de noordwestelijke stroming op gang komt. Tijd zal leren.


bedoel je dan dat door het warmere zeewaterbdan normaal meer en mogelijk ook zwaarder onweer krijgen
#KeepOnSmiling
Ruurd
Lid
Woonplaats: Almelo Overijssel
Berichten: 155
Lid sinds: 29 jul. 2006
2 augustus 2014, 15:02 uur | Bericht #436058
Ik heb het idee dat Drachten e.o. een invloed heeft van hoogspanningsdraden en natuurlijk wateren zoals het Burgummermeer, Prinses Margriet kanaal etc.... Nabij de stroom centrale kan het vaak aardig spoken.. Daarnaast zorgt het wad ook voor enige aantrekking of afstoting... Ik ben nu zelf woonachtig in Almelo, en wij hebben hier eigenlijk met het zelde te maken. Als je ziet hoeveel onweersbuien hier omheen zijn getrokken, in plaats van recht over het dak... da's niet leuk meer. Of het trekt allemaal lang Enschede en dan via de Duitse grens naar boven, of het trekt hier onderlangs richting Rijssen/ Nijverdal. Dus splits buien zijn ook hier aan de orde.
19RFDX179
Woonplaats: Noardburgum
Berichten: 46
Lid sinds: 30 nov. 2010
2 augustus 2014, 15:54 uur | Bericht #436088
Hoogspanningsdraden hebben geen invloed op onweer, ook rivieren en meren niet. 

http://www.onweer-online.be/forum/topic/26473/de-bui-en-de-rivier/ 
Hier in staat wel waarom.

| Gewijzigd: 2 augustus 2014, 15:55 uur, door Thunderknight
Een dreigend gerommel, steeds luider, natuur wordt opeens stil.De wind trekt aan, het word iets kil.Het gerommel zwelt aan, het geflits neemt toe.De smaragd groene lucht....I'am in heaven.
Woonplaats:
Berichten: 35
Lid sinds: 8 jun. 2009
2 augustus 2014, 18:59 uur | Bericht #436194
Het verbaast me niks als deze zwakke lijn die er nu aankomt na het passeren van Drachten weer intensiveert met nieuwe cellen. as usual.  

-eigen edit-

ok ik zeg niks meer... | Gewijzigd: 2 augustus 2014, 19:03 uur, door NLSupercell
pkd19
Lid
Woonplaats: Burdaard
Berichten: 631
Lid sinds: 9 feb. 2013
2 augustus 2014, 19:06 uur | Bericht #436196
Citaat van NLSupercell, zaterdag 2 augustus 2014, 18:59 uur Het verbaast me niks als deze zwakke lijn die er nu aankomt na het passeren van Drachten weer intensiveert met nieuwe cellen. as usual.  

-eigen edit-

ok ik zeg niks meer...


er groeien nu al buitjes rechts van de regenlijn,hopen dat die nog wat doorgroeien.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 152 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 152, lezen 2 mensen het topic "Winter discussietopic 2015/2016 deel 2".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden