Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO; Pulaski, MO.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Leake, MS; Madison, MS.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scott, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO; Warren, MO.

19 Apr 2024 08:34:21
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
14 november 2014, 12:19 uur | Bericht #442249
Vereniging de Friesche Elf Steden onderzoekt mogelijkheid om alle leden te laten starten bij Elfstedentocht

De Koninklijke Vereniging de Friesche Elf Steden gaat komend jaar onderzoeken of het mogelijk is om alle leden bij een Elfstedentocht te laten starten. Op dit moment kunnen slechts de leden met startrecht aan elke Elfstedentocht starten en hebben de leden met een startkans slechts in een even of oneven jaar die kans. Met het nieuwe beleid zou het verschil tussen leden met startkans en leden met startrecht vervallen en kan elk lid meedoen. Voorzitter Wiebe Wieling van de Vereniging maakte dat vanochtend bekend. Alle leden ontvangen vandaag (vrijdag 14 november) de Ledenbrief waarin het voornemen verder wordt toegelicht. Het voorstel wordt besproken op de Algemene Ledenvergadering van de Vereniging in december.

De afgelopen jaren is het bestuur veelvuldig bevraagd op haar leden- en startbeleid. Met name de onzekerheid bij de groep startkansers, die dus gekoppeld zijn aan een even of oneven jaar, is groot. Het uitgangspunt was altijd het bestuursbesluit uit 1997, dat zei dat het leden- en startbeleid na de eerstvolgende Elfstedentocht opnieuw zou worden bekeken. Nu een van de leden het onderwerp op de agenda van de Ledenvergadering heeft gezet, en de laatste Elfstedentocht al 17 jaar geleden was, heeft het bestuur van de vereniging besloten om het beleid opnieuw onder de loep te nemen. Het afgelopen jaar heeft het bestuur een en ander uitgezocht en ook besproken met diverse partners. Het bestuur legt tijdens de Algemene Ledenvergadering in december dan ook aan de leden voor om de mogelijkheid om alle leden te laten starten, verder te onderzoeken.

Er zijn een aantal overwegingen waarom het bestuur van mening is dat een onderzoek naar een gewijzigd beleid op dit moment past. Een selectie:

    de komst van de nieuwe ijshal in Leeuwarden bij het WTC, waar vanaf 2015 de in- en uitschrijving van de deelnemers plaatsvindt. Dit zorgt voor beduidend minder logistieke problemen dan de in- en uitschrijving op de huidige locatie (vliegbasis Leeuwarden);
    de ervaringen bij andere tochten de afgelopen jaren met meer dan 50.000 deelnemers over 15 cm ijs en de vergelijkingsmogelijkheden met onze situatie;
    de kennis over de draagkracht van goed ijs is verbeterd. De vereniging wil deze gegevens nog wel via een wetenschappelijk onderzoek op de eigen situaties toetsen;
    een inschrijven die nagenoeg waterdicht is en gebruik van andermans startkaart nagenoeg uitsluit;
    gebruik van herkenningsmiddelen, waardoor zwartrijden direct herkenbaar wordt en daarmee ingrijpen door onze organisatie mogelijk maakt (naast de sociale controle), waardoor het aantal zwartrijders sterkt wordt terug gebracht.

Daarnaast zijn er een aantal wijzigingen door te voeren die een aangepast leden- en startbeleid mogelijk zou kunnen maken: 

    een gewijzigde startprocedure:
        meer startgroepen;
        een pauze na de eerste helft van de startgroepen om de spreiding van deelnemers te bevorderen;
        ietwat aanpassen van de starttijden, zonder grote gevolgen;
    alternatief bij start aan Zwettehaven door eventueel extra pontonbrug over Van Harinxmakanaal, afhankelijk van ijscondities;
    gewijzigde stempelprocessen bij de stempelposten door bijvoorbeeld veranderde opstellingen en meerdere stempelposten op het ijs en / of op de wal te plaatsen;
    routeaanpassingen door alternatieve routes te prepareren, daar waar nodig.

Het bestuur neemt nog een jaar de tijd om alle consequenties goed door te lopen en eventuele hobbels te onderzoeken. Als uit dat onderzoek blijkt dit het niet mogelijk blijkt om alle leden te laten starten, dan wordt het beleid op dit punt niet gewijzigd. Het gewijzigde leden – en startbeleid geldt daarnaast nog niet voor een eventuele Elfstedentocht in 2014/2015.

De vereniging heeft op dit moment zo’n 30.000 leden, daarvan heeft zo’n 30% startecht, zo’n 70% heeft nu startkans. Mocht het nieuwe beleid realiseerbaar zijn, dan geldt dat alleen voor leden die voor 1 juni 2014 lid waren van de Vereniging. Aanmeldingen na deze datum worden geplaatst op een wachtlijst en stromen in bij het openvallen van plaatsen in het ledenbestand.

Bron:Koninklijke Vereniging De Friesche Elfsteden
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Renssie
Lid
Woonplaats:
Berichten: 296
Lid sinds: 10 nov. 2011
16 november 2014, 22:01 uur | Bericht #442357
Het spijt me Ben47. Een elfstedentocht zal niet meer georganiseerd kunnen worden. Teveel sensatie voor radio, televisie en internet. Tenzij de Noordzee, tot 500 meter uit de kust, dichtvriest.
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
16 november 2014, 23:41 uur | Bericht #442372
Citaat van Renssie, zondag 16 november 2014, 22:01 uur Het spijt me Ben47. Een elfstedentocht zal niet meer georganiseerd kunnen worden. Teveel sensatie voor radio, televisie en internet. Tenzij de Noordzee, tot 500 meter uit de kust, dichtvriest. Ik heb je mening doorgestuurd aan de Koninklijke Vereniging De Friesche Elfsteden.... Een kopie aan koning winter....:D

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats:
Berichten: 244
Lid sinds: 27 okt. 2012
17 november 2014, 09:23 uur | Bericht #442384
Citaat van Renssie, zondag 16 november 2014, 22:01 uur Het spijt me Ben47. Een elfstedentocht zal niet meer georganiseerd kunnen worden. Teveel sensatie voor radio, televisie en internet. Tenzij de Noordzee, tot 500 meter uit de kust, dichtvriest. Het gaat toch om de ijsdikte, als er overal 15 cm ijs ligt kan de tocht gewoon door gaan. Uiteindelijk ligt het aan het weer of we wel of geen tocht krijgen. De Friesche Elfsteden weten dit ook en hebben in 2012 dan ook verstandig besloten, ondanks de media-sensatie

jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
17 november 2014, 13:10 uur | Bericht #442388
Citaat van Cookiebakker, maandag 17 november 2014, 9:23 uur Citaat van Renssie, zondag 16 november 2014, 22:01 uur Het spijt me Ben47. Een elfstedentocht zal niet meer georganiseerd kunnen worden. Teveel sensatie voor radio, televisie en internet. Tenzij de Noordzee, tot 500 meter uit de kust, dichtvriest. Het gaat toch om de ijsdikte, als er overal 15 cm ijs ligt kan de tocht gewoon door gaan. Uiteindelijk ligt het aan het weer of we wel of geen tocht krijgen. De Friesche Elfsteden weten dit ook en hebben in 2012 dan ook verstandig besloten, ondanks de media-sensatieJuist die  radio, tv en internet sensatie moet het mogelijk maken dat iedereen  het spektakel kan meemaken zonder dat de wegen naar Friesland  dichtslibben, gewoon thuis blijven kijken.. Als DAT een reden zou zijn om het niet door te laten gaan is dat geen overweging voor de  vereniging maar is het aan de lokale  overheden als provincie en  gemeente om eventueel al dan niet te besluiten geen vergunning te verlenen vanwege de maatschappelijk ontwrichting die de massale toeloop met zich mee zal brengen.

Gewoon provincie op slot en alleen toegang tot het Noorden als je een startbewijs kunt overhandigen dan wel in gezelschap van iemand met startbewijs bent (bv familie, ondersteuning)  en het hele evenement hoeft geen enkel probleem te geven. 8)

En statistisch gezien is de kans op een tocht groter dan  de kans op een witte kerst



| Gewijzigd: 17 november 2014, 13:11 uur, door jcroon
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 november 2014, 17:06 uur | Bericht #442398
Citaat van jcroon, maandag 17 november 2014, 13:10 uur Citaat van Cookiebakker, maandag 17 november 2014, 9:23 uur Citaat van Renssie, zondag 16 november 2014, 22:01 uur Het spijt me Ben47. Een elfstedentocht zal niet meer georganiseerd kunnen worden. Teveel sensatie voor radio, televisie en internet. Tenzij de Noordzee, tot 500 meter uit de kust, dichtvriest. Het gaat toch om de ijsdikte, als er overal 15 cm ijs ligt kan de tocht gewoon door gaan. Uiteindelijk ligt het aan het weer of we wel of geen tocht krijgen. De Friesche Elfsteden weten dit ook en hebben in 2012 dan ook verstandig besloten, ondanks de media-sensatieJuist die  radio, tv en internet sensatie moet het mogelijk maken dat iedereen  het spektakel kan meemaken zonder dat de wegen naar Friesland  dichtslibben, gewoon thuis blijven kijken.. Als DAT een reden zou zijn om het niet door te laten gaan is dat geen overweging voor de  vereniging maar is het aan de lokale  overheden als provincie en  gemeente om eventueel al dan niet te besluiten geen vergunning te verlenen vanwege de maatschappelijk ontwrichting die de massale toeloop met zich mee zal brengen.

Gewoon provincie op slot en alleen toegang tot het Noorden als je een startbewijs kunt overhandigen dan wel in gezelschap van iemand met startbewijs bent (bv familie, ondersteuning)  en het hele evenement hoeft geen enkel probleem te geven. 8)

En statistisch gezien is de kans op een tocht groter dan  de kans op een witte kerst


ik ben zomaar bij de route, klein stukje lopen of fietsen.




#KeepOnSmiling
Woonplaats:
Berichten: 244
Lid sinds: 27 okt. 2012
17 november 2014, 18:05 uur | Bericht #442402
Weet niet of ik de vraag hier mag stellen, maar kent iemand 2 leden van de Friesche Elfsteden? Ik wil graag lid worden, maar dan heb ik een kopie nodig van de ledenpas van 2 leden. Maar ik ken niemand die lid is:(
Renssie
Lid
Woonplaats:
Berichten: 296
Lid sinds: 10 nov. 2011
17 november 2014, 19:05 uur | Bericht #442414
Citaat van Ben47, zondag 16 november 2014, 23:41 uur Citaat van Renssie, zondag 16 november 2014, 22:01 uur Het spijt me Ben47. Een elfstedentocht zal niet meer georganiseerd kunnen worden. Teveel sensatie voor radio, televisie en internet. Tenzij de Noordzee, tot 500 meter uit de kust, dichtvriest. Ik heb je mening doorgestuurd aan de Koninklijke Vereniging De Friesche Elfsteden.... Een kopie aan koning winter....:D

Zullen zij vast op hebben zitten wachten. Persoonlijk geloof ik wel in de goede wil van de mensen van 't bestuur met Jan Oostenbrug voorop. Het is gewoonweg niet meer verantwoord om ooit zo'n tocht te organiseren. Vandaar dat ik dat aangaf, dan minstens 500 meter breedte aan kustlijn bevroren moet zijn, om uberhaupt deze wereldse tocht te kunnen organiseren. 

Of dat de tocht midden in de kerstvakantie valt, dan hebben veel mensen, die hier gek van zijn een andere activiteit onder hun benen gesnoerd. 

By the way, dat maan-verhaal: 

Je hebt gelijk dat het weer met de maan niet overal 't zelfde is. Dat kan ook niet. Maarrrrr,......

Het is bekend dat bij wassende maan, het weer type dat dan heerst, over 't algemeen aanhoudt. De maan zorgt voor een standvastig weer type. Dat kan regen zijn, vorst of droogte of whatever voor een bepaalde gebied. 

jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
17 november 2014, 21:11 uur | Bericht #442421
Citaat van Lako, maandag 17 november 2014, 17:06 uur ik ben zomaar bij de route, klein stukje lopen of fietsen. Ja maar die enkele noorderling zal het probleem niet zijn he.. Op basis van aantal dan, ik zeg niets over het eventueel al dan  niet mogelijk  nuchter kunnen blijven of niet. Van mijn Friese collega  heb ik vernomen dat "de nuchter Fries" een verzinsel is, daar waar het een schaatstocht langs elf steden betreft.






wazzaah
Lid
Woonplaats: Terschelling Midsland
Berichten: 100
Lid sinds: 27 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 november 2014, 16:32 uur | Bericht #442453
Begin jaren 80 hebben ze vast ook gedacht dat er nooit meer 1 zou komen en toen waren er opeens 2 achter elkaar. Qua organisatie mbt het publiek zal sneeuwval een belangrijke rol spelen, de laatste 3 tochten was er nauwelijks een sneeuwdek maar zou het zoals in 63 worden dan komt half Nederland onderweg naar Friesland waarschijnlijk stil te staan in de auto.
Woonplaats:
Berichten: 244
Lid sinds: 27 okt. 2012
18 november 2014, 17:34 uur | Bericht #442462
Toch is het qua publiek anders bij een Elfstedentocht. In 1997 waren er net zoals nu ook wel hooligans, toen misschien nog wel erger als nu. Een Elfstedentocht pas in het rijtje van een WK-wedstrijd op het museumplein of een koninginedag in Amsterdam. Heel veel mensen op één plek en toch zijn er weinig ongevallen of vechtpartijtjes.

Met een Elfstedentocht heerst een onder het publiek een groot saamhorigheidsgevoel wat er voor zorgt dat het gezellig is. De laatste tocht hield iedereen zich ook netjes aan de regel dat je als toeschouwer niks op het ijs te zoeken had. De mensen die niks met zo'n tocht hebben komen er ook niet op af. Wat de sfeer alleen maar ten goede komt. 

En wat betreft qua organisatie, als het bestuur van de vereniging zich gewoon aan hun eigen draaiboeken houdt. (ijs gemiddeld 15 cm) dan kan er toch niks misgaan?

Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 158 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 158, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving orkaan Matthew".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden