Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO; Pulaski, MO.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Leake, MS; Madison, MS.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scott, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO; Warren, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Miller, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pike, MO.

19 Apr 2024 08:34:21
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 januari 2015, 08:24 uur | Bericht #447466
#KeepOnSmiling
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2015, 06:45 uur | Bericht #447506
Lijkt een stevige storm te worden aan het einde van de week.

edit callie-p : ik heb dat plaatje verwijderd. Tatanka had heel scherp opgemerkt dat het een 850hPa kaartje was... gaat dus nergens over dit kaartje...




  | Gewijzigd: 6 januari 2015, 12:12 uur, door Callie-P
#KeepOnSmiling
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Katwijk aan Zee
Berichten: 119
Lid sinds: 14 feb. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2015, 10:11 uur | Bericht #447509
hier in katwijk gaat het ook flink waaien zie link
http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=48303
ollie1234
Lid
Woonplaats: Naaldwijk
Berichten: 214
Lid sinds: 21 jul. 2011
6 januari 2015, 10:57 uur | Bericht #447510
Citaat van Lako, dinsdag 6 januari 2015, 6:45 uur Lijkt een stevige storm te worden aan het einde van de week.

beste lako is dit een betaald plaatje van wetteronline? want kan nergens dat plaatje vinden op de site
of heb je misschien een link?

  | Gewijzigd: 6 januari 2015, 12:02 uur, door Callie-P
Silvato
Lid
Woonplaats: Venray
Berichten: 456
Lid sinds: 29 jan. 2012
6 januari 2015, 10:59 uur | Bericht #447511
Mogelijk een weeralarm

Stukje uit de Guidance:

Met de frontale systemen in de buurt en de actieve jet zien we een onstuimige atmosfeer. Dit leidt donderdag tot veel neerslag, EPS gaat uit van etmaalsommen van 10-30 mm. Voor zaterdag is de wind het aandachtspunt in een brede warme sector en nabij het koufront. Overschrijding op weeralarmkansen is een aandachtspunt met zware winstoten boven land van 75-100 en aan zee 100-120 km/u. Ook de rest van de aandachtsperiode is er van tijd tot tijd veel wind.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
6 januari 2015, 11:35 uur | Bericht #447513
Ergens hoop ik dat Tatanka weer opduikt want dit is toch wel zijn ding.. ( maar misschien is het onderstaande wel de rede dat hij zich nog niet gemeld heeft..

Komend weekend wordt het zeker geen mooi weekend.. nou ja " zeker"  laat ik het zo zeggen het lijkt niet zo te zijn dat we terrassenweer krijgen.
Maar er is wel veel onzekerheid hoe deze storm zich gaat verplaatsen. Persoonlijk denk ik dat het zeker wel heel stevig gaat waaien aan de kust maar ik denk dat een mogelijke echte storm zich gaat beperken tot het waddengebied.
Wat wel elke keer terugkomt in de kaarten zijjn de zware windstoten die voor het hele land gelden.

Ik volg dit lagedruk gebiedje nou al een paar dagen en GFS en EC laten eigenlijk constant precies hetzelfde pad zien..
Nuance is dat EC de kern ten noorden van Oslo laat langs trekken en GFS laat hem over Oslo gaan.
Echter dit wil niet zeggen dat het bladstil is in de rest van het land.. tegen de wind in fietsen kan best wel even pittig zijn..

Hieronder 3 setjes van kaarten waarop 1 setje opvalt want EC laat pas op zondag de hardste bodemwind zien terwijjl de storm zelf eigenlijk op zaterdag voorbij trekt..




De vaantjes hieronder werken als volgt.. elk streepje is 10 knopen wind en een half streepje is 5 knopen.
windkracht 8 is vanaf 34 knopen.




De windstoten hieronder zijn wel serieuze jongens want hier zit men wel rond de 9 bfrt en in het noorden zelfs 10.. maar let op dit zijn windstoten plus deze  onderste 2 kaarten zijn erg indicatief.



Kortom het zal aan zee zeker afzien zijn

  | Gewijzigd: 6 januari 2015, 11:43 uur, door Callie-P
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
6 januari 2015, 11:50 uur | Bericht #447514
Citaat van ollie1234, dinsdag 6 januari 2015, 10:57 uur Citaat van Lako, dinsdag 6 januari 2015, 6:45 uur Lijkt een stevige storm te worden aan het einde van de week
beste lako is dit een betaald plaatje van wetteronline? want kan nergens dat plaatje vinden op de site
of heb je misschien een link?

geen idee waar deze vandaan komt.. op wetteronline kan ik hem i.e.g niet (meer) vinden. Edit Tatanka had heel goed gezien dat het een 850hPa kaartje was. heeft dus helemaal NIETS te maken met bodemwind...

Dit is het laatste plaatje van Wetteronline...( hierop kan je mooi zien dat de storm inderdaad noordelijk langs trekt)

| Gewijzigd: 6 januari 2015, 12:13 uur, door Callie-P
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2015, 11:51 uur | Bericht #447515
Even een vooruitblik op aankomend weekend .

Vanaf vrijdag zien we al een gestage opbouw richting zaterdag. Langs de noord-west kust maar met name de wadden.(8/9bft stormachtig/storm) momenteel op de kaarten. Een echt zeer zware storm lijkt denemarken aan te gaan doen 11/12bft (volle westerstorm). En windstoten aldaar met pieken tot 140+km per uur. Daar dus kans op serieuze ontwrichting van de kustlijn/dagelijks leven.

Aandachtspunt voor ons land gaat het op grote schaal meer uit naar de windstoten. Vrijdag al door een uitdiepend laagje 975mb tussen schotland en denemarken. En vervolgens op zaterdag snel gevolgt door zijn grotere broer met 965mb iets meer uitgediept (vrijwel bijna zelfde koers iets zuidelijker). Hoever deze gaan reiken en ook het uurgemiddelde is afhankelijk hoever zich deze knapen nog gaan uitdiepen. Zakken ze iets zuidelijker af de noordzee in dan meteen een flinke toename windstoten en uurgemiddelde.(Later meer).

Gedurende de periode hou ik het vooralsnog op 100-120 km langs de Nw-kust/wadden. En landinwaarts toch ook 75-100 km per uur,hetgeen vrij fors is. Over belgie oogt het wat rustiger vanwege de noordelijke ligging van de laagjes. Maar ook daar komen signalen terug 75-90 km per uur boven land.(vrijdag/zaterdag). Let op hier komen de convectieve windstoten op koufronten nog bij waarvan de modellen morgen binnen druppelen (Wrf4km/harmonie).

Vanaf morgen dus al inzage in harmonie/wrf4km dan ook nieuw bericht. Gezien er ook veel buien meekomen,betere kijk op convectieve windstoten.

Ik post geen kaarten bij deze omdat calliep die hier al boven heeft getoond.


Ps: De kaart die Lako gepost heeft is zwaar overdreven van wetteronline althans op 850hpa niet. Maar op 850hpa kan ik ook wel orkaanberichten zetten vrijwel elke week. Sensatie ten top dat bericht!!!


Mvg niels.

Edit Callie-p : ik zat al met smart op je te wachten | Gewijzigd: 6 januari 2015, 12:00 uur, door Callie-P
there can be only one
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
6 januari 2015, 12:22 uur | Bericht #447517
Citaat van De Friese Weerman, dinsdag 6 januari 2015, 12:15 uur GFS laat in haar nieuwe run geen winterweer meer zien op zeer lange termijn, dat wat ze de laatste dagen wel lieten zien.
Kweet niet waar je hebt gekeken.. maar de 6h run is niet veel anders dan de 0h run ...
Nog steeds een (tijjdelijke) blokkade rond de 20ste januari... en daarna een paar keer sneeuwkansen vanaf 216h... dus ik weet niet hoor... niet veel veranderd...( of het uitkomt is een ander verhaal )

p.s. in mijn openingspost heb ik overigens ook gemeld dat de blokkade tijjdelijk was...maar zoals je zelf herhaaldelijk gezegd hebt.. lange termijn.. laten we eerst maar eens weer een weekje wachten totdat de blokkade geweest is( als deze komt)

| Gewijzigd: 6 januari 2015, 12:27 uur, door Callie-P
joris put
Lid
Woonplaats: haaksbergen (weatherfreak)
Berichten: 268
Lid sinds: 1 dec. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2015, 13:00 uur | Bericht #447519
Tatanka even een vraagje. wat is er nodig om bv een storm front te laten verplaatsen. Vaak zien we bv bij sneeuw voorspellingen dat een sneeuw gebied binnen twee dagen twee honderd kilometer zuidelijker of noordelijker komt te liggen. Is het ook mogelijk dat de storm die nu zijn zwaartepunt rond Denemarken heeft bv morgen twee honderd kilometer zuidelijker komt te liggen.  
bv dank
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2015, 13:20 uur | Bericht #447520
Citaat van jrisput, dinsdag 6 januari 2015, 13:00 uur Tatanka even een vraagje. wat is er nodig om bv een storm front te laten verplaatsen. Vaak zien we bv bij sneeuw voorspellingen dat een sneeuw gebied binnen twee dagen twee honderd kilometer zuidelijker of noordelijker komt te liggen. Is het ook mogelijk dat de storm die nu zijn zwaartepunt rond Denemarken heeft bv morgen twee honderd kilometer zuidelijker komt te liggen.  
bv dank
Ja dat moet de komende dagen allemaal duidelijk worden. Maar wat je nou schetst 200 km zuidelijker/noorderlijker is wel heel rigoreus (maar cker niet onmogelijk) gezien de tijdspanne. Vooralsnog zie ik kleine tekenen van rapid cyclonessis (Uitdiepen) terug in de modellen.

Verder bestaat altijd de mogelijkheid op secundaire laagjes onder de invloed van de lagen die nou in de modellen staan. Die elk ook weer venijnig uit kunnen pakken. Vooralsnog zitten Ec en gfs aardig op 1 lijn zei het Ec iets later komt met de wind opties. De secundaire opties zie ik  nog niet terug daarvoor zitten we nog te ver van de situatie.


Op je vraag waardoor ze bepaalde koersen gaan aanemen is afhankelijk van het golvende patroon in de straalstroom zie hier.http://nl.wikipedia.org/wiki/Lagedrukgebied


Dus vooralsnog een gestage ontwikkeling. Met aandachtspunten op eerdere berichten van mij en calliep.
 
  | Gewijzigd: 6 januari 2015, 13:32 uur, door Tatanka
there can be only one
cvandijk
Lid
Woonplaats: Borger (Dr)
Berichten: 283
Lid sinds: 29 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2015, 13:45 uur | Bericht #447523
Citaat van Tatanka, dinsdag 6 januari 2015, 13:20 uur Ja dat moet de komende dagen allemaal duidelijk worden. Maar wat je nou schetst 200 km zuidelijker/noorderlijker is wel heel rigoreus (maar cker niet onmogelijk) gezien de tijdspanne. Vooralsnog zie ik kleine tekenen van rapid cyclonessis (Uitdiepen) terug in de modellen.
 

Gezien de ligging van de jet-stream zatermiddag, net boven Nederland met een gemiddelde snelheid van ca. 170 kn (= 315 km/u (1 kn = 1,852 km/u)) kan het verder uitdiepen van de depressie activeren of onder de jet-stream ontstaat een kleine felle randstoring (nog geen tekenen gezien op de luchtdruk weerkaart).
Opvallend is verder, dat de gemiddelde snelheid van de jet-stream boven Nederland met ca. 20 kn is toegenomen t.o.v. gisteren.

Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2015, 13:51 uur | Bericht #447524
Citaat van cvandijk, dinsdag 6 januari 2015, 13:45 uur Citaat van Tatanka, dinsdag 6 januari 2015, 13:20 uur Ja dat moet de komende dagen allemaal duidelijk worden. Maar wat je nou schetst 200 km zuidelijker/noorderlijker is wel heel rigoreus (maar cker niet onmogelijk) gezien de tijdspanne. Vooralsnog zie ik kleine tekenen van rapid cyclonessis (Uitdiepen) terug in de modellen.
 

Gezien de ligging van de jet-stream zatermiddag, net boven Nederland met een gemiddelde snelheid van ca. 170 kn (= 315 km/u (1 kn = 1,852 km/u)) kan het verder uitdiepen van de depressie activeren of onder de jet-stream ontstaat een kleine felle randstoring (nog geen tekenen gezien op de luchtdruk weerkaart).
Opvallend is verder, dat de gemiddelde snelheid van de jet-stream boven Nederland met ca. 20 kn is toegenomen t.o.v. gisteren.



Juist voor de 2e laag op zaterdag iets meer opties voor een zuiderlijk koers jetstream zakt dan ook af en vertoond meer golvend beeld...voor vrijdag lijkt ie wat contstanter in de uitvoer richting scandinavie. Maar nog steeds in deze setting genoeg voor windkansen op vrijdag al.
  | Gewijzigd: 6 januari 2015, 13:52 uur, door Tatanka
there can be only one
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
6 januari 2015, 15:21 uur | Bericht #447525
Even een ander onderwerp.
Ik heb eindelijk kans gezien mijn onweerskaarten van 2014 bij te werken en vorig jaar was 6 januari alweer de tweede dag dat het ergens in nederland onweerde volgens de KNMI bliksemkaarten. Nu staan we sinds 27 december 2014 droog...
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2015, 16:15 uur | Bericht #447530
Citaat van ollie1234, dinsdag 6 januari 2015, 10:57 uur Citaat van Lako, dinsdag 6 januari 2015, 6:45 uur Lijkt een stevige storm te worden aan het einde van de week.

beste lako is dit een betaald plaatje van wetteronline? want kan nergens dat plaatje vinden op de site
of heb je misschien een link?

 

ik vond dat plaatje op twitter (van wetteronline.de). Vast om sensatie te maken, vond het plaaje ook al erg onduidelijk :/
#KeepOnSmiling
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2015, 17:20 uur | Bericht #447534
Lijkt een 'normale' storm te worden zaterdag




| Gewijzigd: 6 januari 2015, 17:20 uur, door Lako
#KeepOnSmiling
Woonplaats: Hoogkarspel
Berichten: 189
Lid sinds: 21 jun. 2012
6 januari 2015, 17:22 uur | Bericht #447535
Citaat van Silvato, dinsdag 6 januari 2015, 10:59 uur Mogelijk een weeralarm

Stukje uit de Guidance:

Met de frontale systemen in de buurt en de actieve jet zien we een onstuimige atmosfeer. Dit leidt donderdag tot veel neerslag, EPS gaat uit van etmaalsommen van 10-30 mm. Voor zaterdag is de wind het aandachtspunt in een brede warme sector en nabij het koufront. Overschrijding op weeralarmkansen is een aandachtspunt met zware winstoten boven land van 75-100 en aan zee 100-120 km/u. Ook de rest van de aandachtsperiode is er van tijd tot tijd veel wind.

De weeralarm criteria worden zo goed als zeker niet bereikt, dus waarom roep je nu zomaar zoiets uit het niets?
Woonplaats:
Berichten: 38
Lid sinds: 30 nov. 2011
6 januari 2015, 17:26 uur | Bericht #447536
Citaat van OnweerHoogkarspel, dinsdag 6 januari 2015, 17:22 uur Citaat van Silvato, dinsdag 6 januari 2015, 10:59 uur Mogelijk een weeralarm

Stukje uit de Guidance:

Met de frontale systemen in de buurt en de actieve jet zien we een onstuimige atmosfeer. Dit leidt donderdag tot veel neerslag, EPS gaat uit van etmaalsommen van 10-30 mm. Voor zaterdag is de wind het aandachtspunt in een brede warme sector en nabij het koufront. Overschrijding op weeralarmkansen is een aandachtspunt met zware winstoten boven land van 75-100 en aan zee 100-120 km/u. Ook de rest van de aandachtsperiode is er van tijd tot tijd veel wind.

De weeralarm criteria worden zo goed als zeker niet bereikt, dus waarom roep je nu zomaar zoiets uit het niets?
Nou, die kans is volgens het staafdiagram 30 %. Criteria is namelijk >100 km/h. Vandaar dat ze genoemd worden.

 
weerweer
Lid
Woonplaats: arnhem
Berichten: 578
Lid sinds: 10 jun. 2014
6 januari 2015, 17:42 uur | Bericht #447537
Echte extreme weersituaties komen hier niet of zelden voor uiteindelijk. Zal wel meevallen dus. | Gewijzigd: 6 januari 2015, 17:43 uur, door weerweer
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
6 januari 2015, 18:05 uur | Bericht #447538
Citaat van weerweer, dinsdag 6 januari 2015, 17:42 uur Echte extreme weersituaties komen hier niet of zelden voor uiteindelijk. Zal wel meevallen dus.
Volgens mij moeten jullie de posts van Tatanka en van mij maar eens opnieuw lezen.
ik gaf al aan dat de storm zoals hij nu op de kaarten staat nog niet echt indruk maakt, maar tegelijkertijd zullen de windvlagen mogelijk(!) een aandachtspunt zijn...zie post tatanka...
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 200 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 200, lezen 4 mensen het topic "schuim op de weg".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden