Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clark, IN; Bullitt, KY; Jefferson, KY; Oldham, KY.

19 Apr 2024 06:25:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clark, IN; Floyd, IN; Bullitt, KY; Jefferson, KY; Oldham, KY.

19 Apr 2024 06:10:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Breckinridge, KY; Hardin, KY; Meade, KY.

19 Apr 2024 06:10:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleburne, AR; Independence, AR; Stone, AR.

19 Apr 2024 06:10:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Independence, AR; Izard, AR; Stone, AR.

19 Apr 2024 05:36:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clark, IN; Crawford, IN; Floyd, IN; Harrison, IN; Orange, IN; Perry, IN; Washington, IN; Meade, KY.

19 Apr 2024 05:35:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, IL; Hamilton, IL; Jefferson, IL; Wayne, IL.

19 Apr 2024 03:29:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gallatin, IL; Hamilton, IL; Saline, IL; White, IL; Posey, IN.

19 Apr 2024 03:29:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, IN; Daviess, IN; Greene, IN; Knox, IN; Sullivan, IN; Vigo, IN.

19 Apr 2024 03:29:07

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, MO.

19 Apr 2024 03:29:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bollinger, MO.

19 Apr 2024 03:16:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clark, IL; Coles, IL; Crawford, IL; Cumberland, IL; Jasper, IL.

19 Apr 2024 03:16:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Llano, TX.

19 Apr 2024 03:16:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Edwards, IL; Wabash, IL; White, IL; Gibson, IN; Posey, IN.

19 Apr 2024 03:16:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lawrence, IL; Richland, IL.

19 Apr 2024 03:16:34
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 februari 2015, 21:17 uur | Bericht #452049


De afgelopen week was voor met name het westen van het land best wel een week met teleurstellingen, maar over het algemeen was het toch wel een mooi winterweekje waarbijj er in de Ardennen tot aan 40 (!) cm sneeuw is gevallen en het heeft in de hele Benelux behoorlijk gevroren
Dat er af en toe verassingen zijn heeft de ochtendspits vandaag mogen ondervinden van “zoals het er nu uitziet” de voorlopig laatste sneeuwbuien.
Hieronder het sneeuwdekje dat Nederland vanmorgen bedekte, beter heb ik het niet gezienn deze winter.



En dat het ook best wel gevroren heeft op 10cm is hieronder wel duidelijk ( bijna -10 in Brabant !)



De eenzal deze winter als "best tof " beschrijven en de andere als een herhaling van de vorige winter.
Zelf hinkel ik een beetje op 1 been,het heeft hier in Den Haag wel gevroren maar de sneeuw die heeft onze hofstad over het algemeen overgeslagen en de vorst was nou niet vaak aanwezig.

Maar het lijkt er nou dan toch op dat het hele land afscheid gaat nemen van deze winterse periode en we in de richting gaan van hogere temperaturen.
 
Zelf heb ik mij niet erg bemoeid met het nowcasten van de sneeuw, ik moet zeggen "vanaf het begin" had ik niet zo een warm gevoel voor de sneeuwval in mijn eigen directe omgeving en dat kwam door de best wel hoge temperaturen die ik hier had ( elke keer rond de 5 tot 8 graden). Tenenkrommend was het  dan ook dat alle sneeuw inderdaad aan mijn neus voorbij is gegaan..maar ja dat heb je nou eenmaal aan de kust.

Wat ik wel gedaan heb is, is de modellen in de gaten gehouden of er zich nou wel of geen winterweer aan het ontwikkelen is. Er werd door sommigen al gepost over een Russische beer, een Polar Low en nog veel meer van deze mooie kreten maar wat doen de modellen nou?
Ook wordt er veel gesproken over de temperatur van het zeewater.. “dat deze zo hoog is”
Maar eigenlijk valt dat wel mee.. de temperatuur van het zeewater zit aardig op dezelfde lijn als de winter van 2012, dus om nou te zeggen dat de noordzee overdreven warm is is niet helemaal juist.. maar goed het kan kouder zoals je hieronder kan zien.



Maar nu even een gooi naar de lange termijn. Is het einde verhaal voor deze winter of gaan we nog een periode van vorst in ?

Zelf denk ik dat het heel moeilijk gaat worden. Roberto liet een hele mooie kaart zien waarbij hij de verwachtingen van meerdere modellen in 1 kaart heeft gezet maar ik denk dat de grote spelbreker de polarjet gaat worden.
Deze is echt run op run op dezelfde positie en dat is in het noorden. Eerder schreef ik er al over dat we koude kregen doordat we in een trog kwamen en zoals het er nu uitziet landen we in ruggen waarbij we onder invloed komen van drukgebieden uit het zuidwesten. Dit is mooit te zien doordat de hogedruk gebieden eerst een positie boven de UK kiezen en vervolgens Europa op stromen.  Maar doordat ze in het noorden de polarjet heeft is er weinig tot geen kans dat we te maken krijgen met een russiche beer of zelfs een scandihoog.
 
Hieronder de 500hPa kaart en de 300hPa kaart waarbij zowel EC als GFS dezelfde lijn volgen.

 



Dan kunnen we ook nog even kijken naar de indexen. De NAO is eigenlijk duidelijk,die gaat voorlopig niet meer negatief worden.
De AO biedt iets meer ruimte maar neigt ook meer naar de positieve kant .
"Positief op beide schalen is vaak negatief voor onze winters."
Je ziet hieronder de lange termijn van deze indexen waarbij je ook de marges ziet..( afwijkingen)





Dan heb ik ook nog een blikje geworpen op de stratosfeer discussies en die zijn eerlijk gezegd “stil”
Op het gebied van SSW is er nauwelijks tot geen signaal dus hier valt weinig over te posten.

Phoe ik krijg bijna het gevoel dat dit wel eens mijn laatste winteroptic voor deze winter zou kunnen worden, maar dat is niet helemaal terecht.
De afgelopen periode heeft zich behoorlijk divers gedragen, van sneeuw tot aan lente-achtige temperaturen maar al het kruit is zeker nog niet verschoten. Ik geloof niet dat we volop de lente induiken en dat we op 1 mrt op het terras zitten maar ik geloof ook niet dat we nog serieuze periodes van koude kunnen krijgen. Nou ja 1 mrt is het voor mij Lente maar er zullen zeker kansen zijn op winterse buien maar ik betwijjfel of dit nog enige vaste vorm krijgt..

Hieronder het stoplicht met de niet zo populaire kleur..sr ik kan het nu echt niet beter maken...





Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing   

Groen = Winter binnen de gestelde termijn
Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = er is kans op winterweer maar zeker kans op ( terugkeer naar)  temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn.

Definitie winterweer : 
1 van de volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig   
  • (stralings) vorst
  • hagel
  • sneeuw (nat en droog)
  • ijzel
  • ijsregen.
Definitie Winter :
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.


Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
 









  | Gewijzigd: 5 februari 2015, 21:21 uur, door Callie-P
gvh
Lid
Woonplaats: Gent
Berichten: 103
Lid sinds: 21 sep. 2011
5 februari 2015, 21:54 uur | Bericht #452053
Deze nacht en de nacht van vrijdag op zaterdag krijgen we wellicht wel serieuze vorst, niet vergeten. Daarna is het gedaan, dat ben ik met je eens.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: winschoten
Berichten: 923
Lid sinds: 20 dec. 2009
5 februari 2015, 22:34 uur | Bericht #452054
hai ik zag een  sneeuwkaartje langs komen in een topic die gesloten is, ,het zou gaan om zondag 14   feb.  alleen de 14 feb is  een zaterdag, voor wanneer is dat sneeuwkaartje nu  dan?

edit Callie-p: dat kaartje is voor zaterdag 14 februari
  | Gewijzigd: 6 februari 2015, 06:59 uur, door Callie-P
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
6 februari 2015, 00:03 uur | Bericht #452057
Ook even de nieuwste pluim, eensgezindheid over zachter weer tot en met dinsdag, woensdag/donderdag terug iets frisser.
De dagen daarna ligt buiten de betrouwbare termijn en neemt de spreiding weer toe.
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
6 februari 2015, 09:51 uur | Bericht #452061
Een stukje uit de KNMI guidance: Vandaag droog. Zaterdagochtend van het noorden uit heel lichte (onderkoelde) motregen bij het warmtefront. De eventuele neerslag valt op een bevroren ondergrond, hetgeen ijzelachtige toestanden tot gevolg zou kunnen hebben, NESO laat dit duidelijk zien. De vraag is vooral of het tot neerslag komt en hoe grootschalig deze neerslag dan wordt, vooralsnog gaan we ervan uit dat het lokaal glad kan worden. Wat er in de middag nog valt is gewone lichte regen of motregen bij temperaturen ruim boven nul.
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
cvandijk
Lid
Woonplaats: Borger (Dr)
Berichten: 283
Lid sinds: 29 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 februari 2015, 09:55 uur | Bericht #452062
Mooi verhaal Callie-P .
Jouw conclusie had ik drie dagen geleden al getrokken ( http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41913/winter-discussie-2014-2015-deel-3/451647/#message451759  )
Een blik op de weerkaarten van de laatste GFS run laat zien, dat we in ieder geval zeer standvastig weer krijgen onder een stevig hogedruk gebied (eind volgende week > 1045 mb!!). Echter de positie van het hoog is te zuidelijk, waardoor zachte lucht via de noordflank en Noordzee ons land bereikt.
 
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
6 februari 2015, 10:09 uur | Bericht #452064
Citaat van Callie-P, donderdag 5 februari 2015, 21:17 uurPhoe ik krijg bijna het gevoel dat dit wel eens mijn laatste winteroptic voor deze winter zou kunnen worden, maar dat is niet helemaal terecht.
De afgelopen periode heeft zich behoorlijk divers gedragen, van sneeuw tot aan lente-achtige temperaturen maar al het kruit is zeker nog niet verschoten. Ik geloof niet dat we volop de lente induiken en dat we op 1 mrt op het terras zitten maar ik geloof ook niet dat we nog serieuze periodes van koude kunnen krijgen. Nou ja 1 mrt is het voor mij Lente maar er zullen zeker kansen zijn op winterse buien maar ik betwijjfel of dit nog enige vaste vorm krijgt..

Wederom een goed stuk, maar ik ben niet anders gewend. Ik ben alleen een beetje huiverig om het begin van een meterologisch seizoen meteen als het einde van het were van het voorgaande seizoen te nemen. Het weer dat bij een bepaald seizoen hoort begint in dit kline landje (en dat kleinere landje ten zuiden van ons) vaak dicher bij het begin van  het astronomische seizoen dan bij het meteorologische seizoen. Maar je kunt statistieken nu eenmaal niet op een 21e van de maand beginnen, en om bv een winter pas op 1 januari te laten beginnen is ook zo iets.

Toch waren er de afgelopen periode af en toe opmerkingen te lezen dat "in maart alles nog mogelijk is"... Tja, dat hebben we 1 keer bewust meegemaakt dus het kan. Maar maart is de overgang naar het voorjaar, zeker de eerste twee weken, dus er is wel wat mogelijk, maar  echte winterse toestanden voor een langere duur, nee dat is niet erg "maarts".
Die beruchte maart  van 2013, dat was wel koud maar zeker geen winter naar de maatstaven van de winterliefhebbers hier, maar 1 of 2 ijsdagen in de Bilt




Koude maarten waren er wle meer, 2013 staat op plaats 7 van koude maanden maart, 1917, dat was pas een griebusmaart

(weerverleden.nl) | Gewijzigd: 6 februari 2015, 10:20 uur, door jcroon
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
6 februari 2015, 10:50 uur | Bericht #452065
KNMI waarschuwt al voor eventuele gladheid morgenochtend in de noordelijke provincies:
Kans op gladheid a.g.v. ijzel of lichte regen of motregen op een bevroren ondergrond Geldig: zaterdag 07 februari 2015 vanaf ca 06 uur gedurende ca 5 uur
 
Sepp
Lid
Woonplaats:
Berichten: 430
Lid sinds: 3 nov. 2011
6 februari 2015, 17:47 uur | Bericht #452080
Iedereen kan zeggen wat ze willen, maar het was een heerlijke dag vandaag!!!
De kracht van de zon voel je zelfs alweer,heerlijk...  
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
6 februari 2015, 20:34 uur | Bericht #452083
EC komt toch met een verrassing vanaf de 14e ...hoge druk opbouw vanaf de 15e boven Scandinavie. Het zou met niet verbazen als we nog diep de winter in gaan......nu kijken wat de andere modellen gaan doen. 






 
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
6 februari 2015, 21:06 uur | Bericht #452084
Citaat van Roberto Koopman, vrijdag 6 februari 2015, 20:34 uur EC komt toch met een verrassing vanaf de 14e ...hoge druk opbouw vanaf de 15e boven Scandinavie. Het zou met niet verbazen als we nog diep de winter in gaan......nu kijken wat de andere modellen gaan doen. 
 

Super dat optimisme! ik deel het (nog) niet met je maar van mij mag je gelijk hebben. Ik zat met jaloerse blikken naar het nieuws te kijken waar ze beelden lieten zien van een ondergesneeuwd italie....waarom wij niet een keer....grrrrrrr

ik heb nog geprobeerd je vorige post met dat kaartje met alle modellen naar dit topic te copien maar dat ging niet. 
"Als je wil" post dat kaartje nog even in dit topic want ik vond het een beetje jammer dat dat werk net verloren ging in het gesloten topic en kaartje liet mooi zien hoe verschillend de modellen denken !

Ps kijk even iets verder dan de viertiende... Dat hoog wodrt naar het zuidoosten gedrukt door de polarjet.... die jetstream moet eerst naar het zuiden afzakken anders kunnen we het echt vergeten....


  | Gewijzigd: 6 februari 2015, 21:12 uur, door Callie-P
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
6 februari 2015, 21:18 uur | Bericht #452085
Citaat van Callie-P, vrijdag 6 februari 2015, 21:06 uur Citaat van Roberto Koopman, vrijdag 6 februari 2015, 20:34 uur EC komt toch met een verrassing vanaf de 14e ...hoge druk opbouw vanaf de 15e boven Scandinavie. Het zou met niet verbazen als we nog diep de winter in gaan......nu kijken wat de andere modellen gaan doen. 
 

Super dat optimisme! ik deel het (nog) niet met je maar van mij mag je gelijk hebben. Ik zat met jaloerse blikken naar het nieuws te kijken waar ze beelden lieten zien van een ondergesneeuwd italie....waarom wij niet een keer....grrrrrrr

ik heb nog geprobeerd je vorige post met dat kaartje met alle modellen naar dit topic te copien maar dat ging niet. 
"Als je wil" post dat kaartje nog even in dit topic want ik vond het een beetje jammer dat dat werk net verloren ging in het gesloten topic en kaartje liet mooi zien hoe verschillend de modellen denken !

Ps kijk even iets verder dan de viertiende... Dat hoog wodrt naar het zuidoosten gedrukt door de polarjet.... die jetstream moet eerst naar het zuiden afzakken anders kunnen we het echt vergeten....


 

GFS 12z controle run kijk 6 dagen later eens ?  Ja ja ik blijf een optimist....en heb steeds gezegd de winter is pas ten einde in april.



En zoals verzocht het kaartje van gisteren...



En een nieuw plaatje met de huidige ontwikkelingen.  
Nu is het zo dat alleen GFS, CMA  het hoog wat nu bij Ierland ligt over centraal Europa laat draaien en samenvoegd met een nieuw Azoren hoog, die dan weer uitloopt naar 1045mb boven Ierland. (NCRMFW en NAVGEM vallen van de kaart (: )

  | Gewijzigd: 6 februari 2015, 21:46 uur, door Roberto Koopman
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
6 februari 2015, 21:27 uur | Bericht #452086
Maar als ik naar de oper kijk dan hebben we toch een heel ander beeld.... ( wat overigens past in de rest van de run)



We zullen het moeten afwachten, maar zoals ik net al zei.. met de jetstream ten noorden van ons kunnen we heeeel misschien koud weer krijgen op voorwaarde dat de jet afbuigt naar het zuiden ruim voor onze kust en wij in een trog belanden..

Elk model dat ik bekijk ( japans , russiche , amerikaanse, US navy, GEM ( canada) enz ) planten de jetstream zoals hieronder...
En dat is echt funest voor enige winterse mogelijkheden...




  | Gewijzigd: 6 februari 2015, 21:58 uur, door Callie-P
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
6 februari 2015, 21:47 uur | Bericht #452088
Citaat van Callie-P, vrijdag 6 februari 2015, 21:27 uur Blijf effe hangen.. Start even me pc op.. Gaan we even sparren
Yep, vandaar dat ik maar even een nieuw kaartje heb gemaakt.
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
6 februari 2015, 21:58 uur | Bericht #452089
Die Jet gaat in de controle run ook zuidelijk...ik denk alleen dat dit verhaal eerder gaat gebeuren dan GFS aangeeft, aangezien EC al stappen maakt in die richting van 240+

Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 februari 2015, 22:02 uur | Bericht #452090
Morgen ochtend een warmte front met op het front kans op lichte/motregen.

Temperatuur zal in het in de nacht en 's ochtends vroeg dalen tot plaatselijk -7 a -8 graden in het binnenland.
Tijdens passage van het warmte front oplopende temperatuur. Indien er neerslag gaat vallen kan dit IJZEL veroorzaken.

Ik zag in eerdere posts dat er al wat over is verteld dus ik houd het kort

Edit Callie-p : Prima post hoor ! dit mag zeker nog wel een keer genoemd worden aangezien er in het noorden Serieuze kans is op IJZEL ! en je weet nooit hoe ver die neerslag doortrekt en verder in het land ijzel veroorzaakt..

| Gewijzigd: 6 februari 2015, 22:07 uur, door Callie-P
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
6 februari 2015, 22:05 uur | Bericht #452091
Citaat van Roberto Koopman, vrijdag 6 februari 2015, 21:58 uur Die Jet gaat in de controle run ook zuidelijk...ik denk alleen dat dit verhaal eerder gaat gebeuren dan GFS aangeeft, aangezien EC al stappen maakt in die richting van 240+

Nou hij moet gaan meanderen dus aantrekken... nu is de AO index richting de nul aan het gaan danwel net iets eronder op de lange termijn.
Met andere woorden de vortex neemt in kracht af waardoor de jetstream ook langzamer zal gaan stromen..Meestal zorgt dit voor weinig verschuiving.
Ze neemt ( zo lijjkt het ) alleen niet genoeg af om te gaan uitwaaien zeg maar...


 
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
6 februari 2015, 22:08 uur | Bericht #452093
Citaat van Callie-P, vrijdag 6 februari 2015, 21:27 uur Maar als ik naar de oper kijk dan hebben we toch een heel ander beeld.... ( wat overigens past in de rest van de run)

We zullen het moeten afwachten, maar zoals ik net al zei.. met de jetstream ten noorden van ons kunnen we heeeel misschien koud weer krijgen op voorwaarde dat de jet afbuigt naar het zuiden ruim voor onze kust en wij in een trog belanden..

Elk model dat ik bekijk ( japans , russiche , amerikaanse, US navy, GEM ( canada) enz ) planten de jetstream zoals hieronder...
En dat is echt funest voor enige winterse mogelijkheden...




Dat klopt, maar ik heb ook al gezien dat de modellen mbt Jet niet eenduidig zijn en gaten vertoont. EC komt al met een afsplitsing..op 192+ en daarna op 240+ weer een poging gaat wagen...
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
6 februari 2015, 22:15 uur | Bericht #452094
Ik heb hier je control kaartje in de pluim staan... maar kijk eens waar de rest van de leden zich bevinden... Normaal zeg ik dat " control de weg kwijt is.."  :/

Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
6 februari 2015, 22:15 uur | Bericht #452095
Citaat van Callie-P, vrijdag 6 februari 2015, 22:05 uur Citaat van Roberto Koopman, vrijdag 6 februari 2015, 21:58 uur Die Jet gaat in de controle run ook zuidelijk...ik denk alleen dat dit verhaal eerder gaat gebeuren dan GFS aangeeft, aangezien EC al stappen maakt in die richting van 240+

Nou hij moet gaan meanderen dus aantrekken... nu is de AO index richting de nul aan het gaan danwel net iets eronder op de lange termijn.
Met andere woorden de vortex neemt in kracht af waardoor de jetstream ook langzamer zal gaan stromen..Meestal zorgt dit voor weinig verschuiving.
Ze neemt ( zo lijjkt het ) alleen niet genoeg af om te gaan uitwaaien zeg maar...


 

Zie bijgaand NAO forecast met diverse ensembles 
Bijvoorbeeld Ens 2, van gisteren (onderbroken blauwe lijn) en vandaag...is praktisch gezien tegenovergesteldde. Hoe bedoel je onzekerheid.



 
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 143 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 143, lezen 3 mensen het topic "Estofex Level 3 forecasts".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden