Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dent, MO.

19 Apr 2024 00:36:52

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jefferson, MO; St. Louis, MO.

19 Apr 2024 00:35:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Massac, IL; Pulaski, IL; Ballard, KY; McCracken, KY.

19 Apr 2024 00:35:06

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Greene, IL; Jersey, IL; Macoupin, IL.

19 Apr 2024 00:35:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, IL; St. Clair, IL; St. Louis, MO; St. Louis City, MO.

19 Apr 2024 00:33:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, IL; Jersey, IL; Macoupin, IL.

19 Apr 2024 00:33:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McCulloch, TX; San Saba, TX.

19 Apr 2024 00:33:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sharkey, MS; Yazoo, MS.

19 Apr 2024 00:33:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jersey, IL; Madison, IL.

19 Apr 2024 00:20:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, MO; Jefferson, MO; St. Charles, MO; St. Louis, MO.

19 Apr 2024 00:16:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dent, MO; Phelps, MO.

19 Apr 2024 00:16:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Sharkey, MS; Yazoo, MS.

19 Apr 2024 00:16:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Macoupin, IL.

19 Apr 2024 00:16:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hamilton, TX; Mills, TX.

19 Apr 2024 00:16:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; St. Charles, MO.

19 Apr 2024 00:16:07
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 juni 2015, 00:10 uur | Bericht #457049
Loop er eigenlijk al een hele tijd in elke onweerkansen topic over te klagen. En ik dacht, laat ik er nu eens in t onzin gedeelte van dit forum. Een topic erover aanmaken en met een vraag komen waar ik dus al jaren mee zit: Waarom doven alle onweersbuien nou altijd net boven Gouda uit om daarna weer te activeren?

Bedoel, elke keer is het weer raak. Zit wekenlang te wachten op onweer. Er word onweer voorspeld. Ik de hele dag de buienradar/lightningradar en gedoe bijhouden. En er lijkt ook echt iets aan te komen. Maar dan ineens, veranderd t traject van de bui, of erger, hij dooft uit. En dan vervolgens is die voorbij Gouda, zie je m toch ineens weer verschijnen. En dit is serieus bloedirritant aan t worden.

Dacht dat t aan mezelf lag. Als in, PECH. Maar na afgelopen week weet ik dat dat niet zo is. In America (Limburg) immers ben ik helemaal in de watten gelegd qua onweer. Zelfs toen t nog boven Eindhoven lag volgens zeggen en er niks op de buienradar te zien was wat ook maar in de buurt kwam van America, zag ik al onweer. En dat onweer was behoorlijk groots, al heb ik dus gefaald met goede foto's. T boog vervolgens wel af, maar t bleef doorgaan. Toen t ging regenen gaf ik t op. En dacht ik, weer niet gelukt. Om vervolgens thuis in t vakantiehuisje, ruim 2 uur lang foto's te kunnen maken van onweer. De ene bui leek dan weer net voorbij, vloog ook langs, en de ander kwam precies over ons heen. (Foto's al gedeeld). Dus t ligt niet aan t feit dat ik een pechvogel ben.

Dus ik vraag me af, wat kan t dan zijn?

In een vorig topic zei iemand dat t door de grote rivieren kan zijn. Maar waarom activeert de bui na Gouda dan gewoon weer?
T kan ook door hagelkanonnen zijn? Of werken die niet? Geen idee of ze in Krimpenerwaard ze hebben, maar dat is n gebied van platteland voor kilometers to come. 
Is t omdat Gouda n redelijk grote stad is met 70k inwoners (Ook al krijgt eindhoven 2x zo groot gewoon wel de volle laag vaak). 

Sorry voor de wat simpele, kinderlijke, rare manier van typen. Domme vragen bestaan niet.

Misschien dat iemand mij iets meer duidelijkheid kan geven hierom. 

1 ding is zeker: T irriteert me echt dood. 
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Woonplaats: Heerlen
Berichten: 410
Lid sinds: 4 nov. 2009
13 juni 2015, 01:01 uur | Bericht #457053
Ik ben hier ook al een tijdje mee bezig, Hier in Zuid-Limburg ook erg vaak Dat buien zich net voor ze hier zijn splitsen of deactiveren en aan de andere kant weer activeren. 
Maar eigenlijk is dit iets heel normaals, en is bij iedere setting weer anders dus waarom en hoe is niet zo makkelijk te achterhalen, Al merk ik hier dat de dalen soms erg veel invloed hebben op het onweer ( zowel negatief als positief ) 

Meest voorkomende situatie naar mijn mening alhier is dat onweer Limburg binnen komt (Maastricht) met hoge bliksem activiteit en zodra het Geuldal in zicht komt gaat de activiteit eruit om na het dal richting Parkstad weer langzaam te activeren en bij het passeren van de duitse grens weer goed los gaat. 

Positieve invloed is er vooral als de kansen klein zijn en er toch wat ontstaat door orographische lift en je dan ook vaak in de Eifel/Ardennen/Heuvelland onweer ziet ontstaan.

Het blijft erg frustrerend zeker als je de hele dag aan het nowcasten bent, maar het hoort er nou eenmaal bij.




 
Waarom deze advertentie?
Mumra
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 70
Lid sinds: 26 jun. 2011
13 juni 2015, 02:35 uur | Bericht #457056
Het is redelijk willekeurig de verbanden die jullie menen te zien. Het zijn gewoon wispelturige dingen die onweersbuien. Wat er aan de oppervlakte is kan misschien een invloed hebben om zoiets als bv. thermiek op te wekken de ja of de nee, maar een onweersbui is al zo groot, die laat zich niet zo makkelijk tegenhouden of oppeppen door iets relatiefs kleins als een rivier, of een verhoging, verlaging in de geografie van enkele tientallen meters.


Beeld je op ware grote in het plaatje hierboven zoets als een rivier of wat heuvels en dalen in, denk je werkelijk dat die de luchtstromen zou kunnen veranderen dat het het hele onweerscomplex van vaak 10km+ kan doen instorten?
Komt bij dat met de komst van de interwebs, radarbeelden en lightningmaps alles en iedereen wel lijken te raken behalve jij, vergeet niet dat al die rode kruisjes en puntjes met grote rondjes van bliksems heel groot lijken op een klein kaartje, maar speldenpuntjes zijn van maar een paar kilometer waar je inslag echt zou kunnen 'voelen'. Je krijgt een soort coulissen-effect, overal lijkt telkens maar weer onweer te zijn behalve bij jou. Maar geloof me, bij iedereen lijkt dat zo, meestal zijn er nu eenmaal meer gebieden waar het niet onweert dan wel, en een afstand van 5km is al genoeg om een onweersbui te 'missen'.  
rvb
Lid
Woonplaats:
Berichten: 145
Lid sinds: 9 jan. 2014
13 juni 2015, 12:15 uur | Bericht #457064
de echte fikse heksenketel is meestal zeer lokaal, behalve als het onweer gigantisch is, maar dat heb ik niet vaak meegemaakt in nederland.

in de berichtgeving staat ook altijd lokaal, bv. 26 augustus 2011 - Ook vrijdag zijn verschillende onweersbuien over ons land getrokken die lokaal bijzonder zwaar waren en vergezeld gingen van zware windstoten, hagel en lokale wolkbreuken. 


25 & 26 mei 2009: Zware buien veroorzaken veel overlast

Op 25 mei 2009 stroomde zeer warme en onstabiele lucht uit over ons land. In de avond ontwikkelden zich boven het westen van het land enkele zware onweerscomplexen. In de vroege ochtend van 26 mei trok een actief onweerscomplex over vrijwel het gehele land. Blikseminslag, omgewaaide bomen en de hevige regen veroorzaakten plaatselijk veel overlast. Uit een analyse van de beschikbare gegevens volgt dat een dergelijke weersituatie zich gemiddeld eens per 5 a 10 jaar voordoet. | Gewijzigd: 13 juni 2015, 12:21 uur, door rvb
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 156
Lid sinds: 30 aug. 2014
13 juni 2015, 12:53 uur | Bericht #457068
Onweerbuien hebben maar een kort leven,kun je hier mooi zien op deze link http://www.meteociel.fr/observations-meteo/foudre-direct.php Zag gisteren middag al dat die buien hier niets zou worden.Als je nou 2 minuten aan klikt kun je mooi zien of die bui activer word of niet,  en welke kant de bliksems naar toe trekken. En heel vaak valt de bliksem activiet tegen,helaas:( | Gewijzigd: 13 juni 2015, 12:55 uur, door weergek111
Weer gek, vooral van onweer en storm. Ben meer een lezer. Maar als het hier in Nijmegen onweert dan meldt ik het. Nijmegen totaal al 13 dagen onweer in 2018
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 128
Lid sinds: 27 jul. 2006
13 juni 2015, 13:04 uur | Bericht #457069
Dit zelfde fenomeen hoorde ik vroeger van mijn Vader altijd als verklaring. Volgens zijn zeggen hadden grote water oppervlaktes, rivieren en heuvels in het landschap invloed op de koers of levensduur van onweersbuien. Voor zover ik nu weet is hiervoor geen keiharde wetenschappelijke onderbouwing gevonden.

Natuurlijk heb je de mogelijkheid dat veel van het onweer wat jij ziet aankomen ééncellige buien zijn die zichzelf uitdoven na een uurtje flink knetteren, als dit gebeurd vlak voor Gouda dan zal dit jouw "gevoel"  bevestigen. De multi-cells trekken misschien net buiten jouw gebied langs. Daardoor krijg je misschien het gevoel wat je nu beschrijft.

Verder zou je de schuld kunnen geven aan de invloed van de Noord Zee ongeveer 25km verderop, koelere wind vanaf Zee kan de energie uit een bui wegnemen omdat de temperatuur lager is en er dus minder convectieve energie aanwezig is. Als je de landkaart bekijkt zie je boven Gouda ook een aardige hoeveelheid plassen liggen die bij elkaar ook een aardig wateroppervlak opleveren welke wellicht koelere lucht veroorzaken waardoor er minder energie beschikbaar is voor de bui. (Let wel, ik zit hier maar wat te brainstormen over jou vraag!)

In elk geval of het nou bakerpraatjes zijn of niet, de grote rivieren hebben in het verleden al heel vaak de rol toebedeeld gekregen dat zij een onweer zouden tegenhouden of doen laten stoppen. Nogmaals keiharde wetenschappelijke bewijzen zijn hiervoor niet aanwezig! Het is meer van het niveau  Boerenwijsheid. Voor jou hoop ik dat we deze Zomer dan toch flink mooie buien voor Gouda op het programma krijgen ;)
Carpe Diem! maar niet uit mijn tuin....
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
13 juni 2015, 14:11 uur | Bericht #457071
http://www.knmi.nl/cms/content/23843/onweer_over_rivieren | Gewijzigd: 13 juni 2015, 14:20 uur, door Justin
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Heerlen
Berichten: 410
Lid sinds: 4 nov. 2009
13 juni 2015, 15:01 uur | Bericht #457073
Mumra, ik zeg zelf al dat iedereen dit meemaakt en het normaal is/ erbij hoord, maar het neemt niet weg dat meren/heuvels etc wel degelijk invloed kunnen hebben op een onweersbui, in Amerika zijn hier veel interessante stukken over geschreven waar op bepaalde plaatsen keer op keer de zelfde invloed van terrein/water te merken zijn ( negatief/positief ) 
 
krienie
Lid
Woonplaats: Hoenderloo
Berichten: 246
Lid sinds: 24 nov. 2009
13 juni 2015, 22:57 uur | Bericht #457078
Mijn moeder en zus (en ik vroeger ook) wonen in Mill (noordoost Brabant ) en zij maken vrijwel bij elke onweersbui mee dat de activiteit eruit gaat zodra de bui in de buurt komt of dat de bui gewoon afbuigt en om Mill heen trekt. Dit is altijd al zo geweest en onze theorie is ook dat dit komt omdat dit gebied vrij hoog ligt in vergelijking met omliggende gebieden. Vaak activeert de bui ook weer als hij Mill gepasseerd is dus ik geloof heilig in die theorie.
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 291
Lid sinds: 28 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 juni 2015, 19:51 uur | Bericht #457090
theoretisch zouden de buien dan zwaarder uitpakken bij jullie omdat de opwaartse stuwing hoger is!!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 139 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 139, lezen 5 mensen het topic "Surfer op hoge golf aan de zeeuwse kust 05-12".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden