Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Sneeuwfit
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 238
Lid sinds: 25 mrt. 2013
29 juni 2015, 22:38 uur | Bericht #457615
Ik probeer hier om op mijn manier te verklaren waarom de Spaanse pluimen steeds vaker voorkomen.

Dat het tegenwoordig in de zomers bijna niet meer op een normale manier langdurig zonnig en tussen de 20-25 graden kan zijn, is mij ook steeds vaker opgevallen. Nederland ligt ook precies zo in Europa waarbij de lucht uit het zuiden hartstikke aflandig is, zonder dat er een zee of de grote wateroppervlakken tussenzit die de hete luchtaanvoer vanuit hete Zuid-Europa kan temperen en dat terwijl ik ergens gelezen heb dat de opwarming van de Aarde ervoor zou zorgen dat de hogedrukgebieden steeds hardnekkiger op hun plaats zouden blijven staan en daarbij zich steeds trager verplaatsen, ik heb vermoeden dat de Spaanse pluimen vaker voorkomen en ook dat deze steeds hardnekkiger worden, maar omdat de hogedrukgebieden door de jaren heen steeds pessimistischer worden, is er voor de zon ook alsmaar steeds meer de gelegenheid om de boel in Zuid-Europa extreem op te warmen. Als er een krachtig hogedrukgebied ten oosten van ons land ligt die zich erg traag verplaatst terwijl de lagedrukgebieden vanuit west-Frankrijk ons land steeds minder snel kunnen bereiken, dan duurt de extreem hete luchtaanvoer vanuit het zuiden ook langer en wordt deze hitte ook steeds verder naar het noorden getransporteerd.

De opwarming van de Aarde en het smelten van poolijs geven de hitte vanuit het zuiden ook steeds meer de gelegenheid om verder naar het noorden te transporteren.

Ik weet niet hoe jullie hierover denken, maar iets zegt mij dat dit nog veel extremer gaat worden in de toekomst, omdat de opwarming wel eens extra snel kan gaan daar waar erg grote landoppervlakte is, zoals Spanje en Frankrijk samen het geval is en omdat het voor Nederland een aflandige windrichting is zodra de hete lucht vanuit Zuid-Frankrijk naar ons land blaast.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
29 juni 2015, 23:46 uur | Bericht #457624
Leuke stelling!

De opwarming erbij halen? Tja in de jaren 40 waren er pas hittegolven. 11 stuks tussen '40 en '50, waarvan alleen al 4 stuks in 1947 met daarin 38 dagen boven de 25 graden, waarvan 16 boven de 30 graden. Was er sprake van opwarming? Direct daarna gedurende 24 jaren, tussen 1950 en 1975 geen één hittegolf. Een kleine ijstijd? Kortom, de extremen vielen vlak achter elkaar.

Ik denk dat het voorbarig is om het voorkomen van een spaanse pluim te verbinden aan opwarming, zoals het net zo discutabel is elke andere in een periode tijdelijk meer voorkomende weersituatie aan de opwarming te verbinden.

Maar als ik tijd heb wil ik wel eens met je verder zoeken naar verbanden van de hittegolven in de jaren 40 in relatie met Spaanse pluimen die dan in ieder geval niets met opwarming te maken hebben.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Waarom deze advertentie?
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 431 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 431, lezen 2 mensen het topic "Winter 2011 discussietopic deel 2".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden