Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fillmore, NE; Polk, NE; York, NE.

16 Apr 2024 14:12:53

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jefferson, KS.

16 Apr 2024 13:58:46

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS.

16 Apr 2024 13:45:04

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Osage, KS; Shawnee, KS.

16 Apr 2024 13:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Antelope, NE; Knox, NE; Pierce, NE.

16 Apr 2024 13:30:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Graham, KS; Norton, KS.

16 Apr 2024 13:30:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, NE; Nemaha, NE; Pawnee, NE; Richardson, NE.

16 Apr 2024 13:20:25

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Osage, KS.

16 Apr 2024 12:54:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Butler, NE; Colfax, NE; Dodge, NE; Saunders, NE.

16 Apr 2024 12:46:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Butler, NE; Saunders, NE.

16 Apr 2024 12:46:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coffey, KS; Lyon, KS; Osage, KS.

16 Apr 2024 12:39:38

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Butler, NE; Saunders, NE.

16 Apr 2024 12:37:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Somerset, MD; Worcester, MD.

16 Apr 2024 12:32:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, TX.

16 Apr 2024 12:32:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Henderson, NC; Transylvania, NC; Greenville, SC.

16 Apr 2024 12:32:24
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Jespert
Lid
Woonplaats: Hengelo
Berichten: 54
Lid sinds: 9 apr. 2015
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 juni 2016, 16:05 uur | Bericht #471687
Voor afgelopen woensdag waren de weergoden ons chasers weer eens gunstig gezind.

Estofex kwam met onderstaande waarschuwing:
A level 1 was issued for eastern BENELUX through northern Germany, central Czech Republic and eastern Poland mainly for excessive precipitation.

Veel regen! Hmm, niet helemaal fantastisch, want veel regen kan voor plotse aquaplaning of flash floods zorgen.
Dan maar de woensdag afwachten en kijken wat het weer brengt..
 

Het was woensdagmiddag rond 17:30 uur toen ik op pad kon. Ik had van te voren een blik op de radar geworpen en hetgeen waar ik bang voor was had zich zojuist voorgedaan: er ontstonden buien ten zuiden van me (de stroming was NNO), dus ik moest letterlijk achter de feiten aan rijden. Maar omdat het zware exemplaren waren (vooral in de regio Nijmegen/Wesel) met veel ontladingen en misschien wel randverschijnselen, zat ik eerder achter 't stuur dan ik voor mogelijk had kunnen houden: Chase is on!

Ik reed vanuit Hengelo via de A35 naar de Duitse A31 om zo snel mogelijk (op een verantwoorde manier) in de buurt van die buien te komen. Ik gokte erop dat er nieuwe aangroei ten noorden van de huidige buienlijn zou plaatsvinden (zie zwart omcirkelde gebied op onderstaande kaart)



Eenmaal op de A31 in Duitsland rijdend (noot: waar ik geen internetbundel tot mijn beschikking had), reed ik in zuidelijke richting en hield ik de oostelijke en zuidelijke hemel goed in de gaten. Het werd uiteindelijk ter hoogte van Borken/Dülmen ook donker in zuidelijke richting en ik besloot om de snelweg te verlaten in richting Borken/Bocholt. 

Voor mijn gevoel hadden de zware buien t.h.v. Nijmegen/Wesel noordelijke aangroei (of ontstonden er nieuwe buien). Ik reed op de B67 en zag ineens vanuit het niks een uitstulping. Nu zie ik na mijn eerste gespotte funnel in elke regenwolk verdachte uitstulpingen, maar dit was er ook écht een. Gauw met de telefoon vast een foto gemaakt (t.h.v. de zwarte pijl), mocht het beestje later niet meer te zien zijn.

Funnel (iPhone-kwaliteit)




Ik reed bij Borken de B67 (wat overigens een snelle oost-west tangent is) af in richting Raesfeld om de funnel met m'n DSLR vast te leggen, maar u raadt het al: de bui had de keutel ingetrokken.

Dan maar over op plan B: naar Nederland om nog snel een radarupdate te krijgen. Ik ben via Raesfeldt naar Dingden en Bocholt gereden en kwam uit het niets in een overstroomd wegdeel terecht waarin toch zeker 20 cm water stond: levensgevaarlijk dus! Deze overstroomde weggedeelten waren veroorzaakt door de bui die later o.a. Boxmeer en regio zou teisteren.

Vervolgens met gepaste snelheid doorgereden naar Bocholt om bij Aalten weer op Nederlandse bodem te zijn aangekomen. Ik was de grens nog niet over of de Blitzortung app begon te joelen. Goed nieuws! Gauw een blik geworpen op de ontladingen en ik werd beloond: er was aangroei in noordelijke richting, nét ten noorden van Borken.



Vanuit Aalten ben ik vervolgens via Winterswijk naar de grens met Oeding gereden en ineens doemde er een grote laaghangende wolkenformatie op. Deze stofzuiger wekte mijn aandacht en ik besloot een plek te zoeken in het open veld om te zien wat ik hoopte dat er aankwam. In Duitsland is het vinden van een open plek net zo eenvoudig als het vinden van Biergartens dus ik dacht dit varkentje wel even te kunnen wassen. Natuurlijk rijdt je op het moment supreme een bebouwde kom in en duurde het even voordat ik wat beter zicht had.

Uiteindelijk zou het allemaal wel goed komen en heb ik onderstaande platen kunnen schieten.

De foto van deze shelfcloud had nog imposanter kunnen zijn als het plaatsje Oeding niet had bestaan, want dan had ik vrij zicht op dit beest met nog meer scud clouds. (onderstaande is een panorama van zes foto's in portretstand, geschoten met een 10-18 objectief)


Even verderop heb ik nog wat langer gestaan en werd ik aangesproken door iemand die me vroeg wie ik was. Een Nederlander dus. "Ik ben Jesper", zei ik. Zijn antwoord was: "Mulderij?" The one and only! Hij bleek Marcel Bruggeman te zijn, waarvan ik alleen de naam kende en regelmatig voorbij zag komen op chaseverslagen van Anton Hilhorst. Leuk en toevallig!

Samen stonden we nog een tiental minuten naar deze visueel prachtige cel te kijken, met een mooie whales mouth en zoals bovenstaand uitwijst: een mooie shelf.

Achterzijde shelf met scudachtige wolken. (of whales mouth) én met Marcel Bruggeman rechtsonder


Zijkant van de cel, met neerslagkern links.


Neerslagkern van de cel.
| Gewijzigd: 8 juni 2016, 21:35 uur, door Jespert
Keep your head up!
Woonplaats: Winterswijk
Berichten: 13
Lid sinds: 10 sep. 2013
5 juni 2016, 21:53 uur | Bericht #471708
Gaaf verslag jesper, ik heb de bui met de shelfcloudlangs zien trekken vanuit Winterswijk. Zat er nog aan te denken om zelf (voor het eerst) te gaan chasen maar ik dacht dat ik net te laat was.
Waarom deze advertentie?
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
6 juni 2016, 00:51 uur | Bericht #471722
Prachtig verslag!!!
Jespert
Lid
Woonplaats: Hengelo
Berichten: 54
Lid sinds: 9 apr. 2015
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 juni 2016, 18:38 uur | Bericht #471926
Bedankt heren!
Keep your head up!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.847 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 99 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 99, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden