Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO; Pulaski, MO.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Leake, MS; Madison, MS.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6
ZZ88
Lid
Woonplaats: Zierikzee (Zeeland)
Berichten: 9
Lid sinds: 12 jun. 2015
26 augustus 2016, 18:31 uur | Bericht #473648
Begrijp me niet verkeerd, dit is absoluut niet verkeerd bedoel naar wie dan ook. Maar de term "Het wordt nowcasten" lees ik het hele afgelopen jaar eigenlijk in ieder kansentopic. Ik bedoel, is het dan zo moeilijk om te voorspellen waar de buien ontstaan? Of is het gewoon populair om te zeggen :D | Gewijzigd: 26 augustus 2016, 18:31 uur, door ZZ88
Benjamin
Beheerder
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 146
Lid sinds: 30 apr. 2010
26 augustus 2016, 18:44 uur | Bericht #473649
Citaat van ZZ88, vrijdag 26 augustus 2016, 18:31 uur Begrijp me niet verkeerd, dit is absoluut niet verkeerd bedoel naar wie dan ook. Maar de term "Het wordt nowcasten" lees ik het hele afgelopen jaar eigenlijk in ieder kansentopic. Ik bedoel, is het dan zo moeilijk om te voorspellen waar de buien ontstaan? Of is het gewoon populair om te zeggen :D
Het is inderdaad echt een serieuze term omdat er geen goede voorspelling op te doen is. Het kan linksom, het kan rechtsom. Alleen globaal valt er wat over aan te geven. 

Natuurlijk zou je een conclusie kunnen trekken op basis van kaarten, maar die is verre van sluitend! 
Waarom deze advertentie?
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 augustus 2016, 18:45 uur | Bericht #473650
Citaat van ZZ88, vrijdag 26 augustus 2016, 18:31 uur Begrijp me niet verkeerd, dit is absoluut niet verkeerd bedoel naar wie dan ook. Maar de term "Het wordt nowcasten" lees ik het hele afgelopen jaar eigenlijk in ieder kansentopic. Ik bedoel, is het dan zo moeilijk om te voorspellen waar de buien ontstaan? Of is het gewoon populair om te zeggen :D
Nee dat is toch ook zo. Je kan de kans alleen maar zo goed mogelijk neerzetten meer kan je niet doen. Tevens zal er een ruimte moeten zijn waarin een kans besproken kan worden. En idd het is lastig, als er 2 van de modellen voor zuid gaan 1 voor het midden 3 voor midden en noorden etc etc. Bijvoorbeeld zal er wat geruster in gaan met meer de neuzen 1 kant op. Maar ik ben al 5 jaar met onweerskansen bezig. Die zijn igg op 1 hand te tellen. En dan nog heb je geen garanties.;)

Ja dan word het idd lastig om een kans weg te zetten. Ik hoop dat ik dat aardig heb gedaan voor mij is het verder ook afwachten.

Maar dat doet niks af aan de potentie die er onder ligt. Die is in alle modellen gewoon fors. Ik heb wel een globaal idee, en dat staat duidelijk beschreven hierboven. Waar ik acht dat de buien, het meest gaan voorkomen. En daar blijf ik ook bij momenteel!!

Nowcasten is niet meer en niet minder dan de situatie in de gaten houden. Doormiddel van radars.e.d zal dan wel handig wezen, wat je je eventueel kan verwachten qua randverschijnselen en potentie.;) | Gewijzigd: 26 augustus 2016, 18:52 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 291
Lid sinds: 28 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 augustus 2016, 18:45 uur | Bericht #473651
Citaat van ZZ88, vrijdag 26 augustus 2016, 18:31 uur Begrijp me niet verkeerd, dit is absoluut niet verkeerd bedoel naar wie dan ook. Maar de term "Het wordt nowcasten" lees ik het hele afgelopen jaar eigenlijk in ieder kansentopic. Ik bedoel, is het dan zo moeilijk om te voorspellen waar de buien ontstaan? Of is het gewoon populair om te zeggen :D
Het is niet te voorspellen waar deze zullen onstaan binnen een straal van 100 km,
Bovendien zijn er zoveel factoren die meespelen om het tot een mooie show te laten worden.

1 klein ingredient die mist kan er voor zorgen dat er helemal niks komt!
Vandaar dat deze uitspraakt vaak voorkomt om iedereen duidelijk te maken dat er nooit een garantie is en om teleurstelling te voorkomen!

Groet
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
26 augustus 2016, 19:06 uur | Bericht #473652
Citaat van ZZ88, vrijdag 26 augustus 2016, 18:31 uur Begrijp me niet verkeerd, dit is absoluut niet verkeerd bedoel naar wie dan ook. Maar de term "Het wordt nowcasten" lees ik het hele afgelopen jaar eigenlijk in ieder kansentopic. Ik bedoel, is het dan zo moeilijk om te voorspellen waar de buien ontstaan? Of is het gewoon populair om te zeggen :D
Mocht je naar onweerskansen topics refereren dan is dat niet verwonderlijk.Onweerprognoses stellen de weermodellen en ook de meteoroloog die daarmee werkt steedsweer voor de nodige problemen. De oorzaak ligt niet zo zeer in de complexiteit en phsysische eigenschappen van onweersbuien maar veel meer in hun "kleinschalige dynamiek". Hierdoor glippen ze als het ware tussen de mazen van de weermodellen heen! Anders gezegd: de hedendaagse modeloplossingen (drie demensionale rasters) en weerdata input -output (satelieten) zijn gewoonweg nog te grof om dit te kunnen. Vandaar dat juist bij onweer maar ook bij grenslaag weersituaties (sneeuwvalgrens, ijzel) het veelal aankomt op nowcasten.

| Gewijzigd: 26 augustus 2016, 19:08 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 augustus 2016, 19:29 uur | Bericht #473653
Het KNMI heeft al wel een onweerswaarschuwing afgegeven. Morgen vanaf 18:00 in het hele land kans op onweersbuien.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
26 augustus 2016, 19:42 uur | Bericht #473654
En hierbij het kaartje van het KNMI:



Edit: ook nog een stukje uit de laatste guidance.

Neerslag:
Actueel op het koufront af en toe lichte regen, en een enkele lichte bui. Ook vannacht en morgenochtend is dit niet helemaal uit te sluiten. Hirlam laat dit signaal ook zien en toont een tijdelijke activering later vanavond en vannacht. Andere modellen laten niets gebeuren en aangezien Hirlam ook te warm is in het zuidoosten, met een te scherp front, houden we het op kans op een enkele bui. Voor morgen wordt het een heel ander verhaal. CAPE komt morgenavond lokaal boven de 2500 J/kg. Op basis van SBCIN lijkt alleen het zuidoosten kans te maken op convectie vanaf de grond, dan effectieve schering orde 40 kn. Elders zou convectie vanaf hoogte moeten gebeuren, dan shear meer orde 25-30 kn, maar nog wel icm veel CAPE. INDECS heeft voor morgen een hoge onweerskans in het hele land, 90+ tussen 15-21 UTC. Ook HARMONIE heeft een grote onweerskans in het zuidoosten en het westen/noorden, CY38 laat een wat meer verdeeld beeld zien, dus ook zware buien op andere plaatsen. De graupelplaatjes in CY38 geven een duidelijk signaal op grote hagel. | Gewijzigd: 26 augustus 2016, 19:43 uur, door Sven
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
27 augustus 2016, 00:08 uur | Bericht #473664
De nieuwe ec is ook weer binnen en laat duidelijk 2 zone's met kansen op initiatie zien namelijk de vore over Belgie en Zuidoost NL en het warmtefront over noordwest NL. Helaas laat ec het front over het noordwesten wel heel noordwestelijk trekken, zo noordwestelijk dat enkel de wadden meegepakt worden. Natuurlijk moeten we dit niet te letterlijk nemen aangezien ec ook al zuidelijker heeft gezeten en andere modellen meer voor het binnenland opteren. Dit model geeft ook enkele signalen op de vore over Belgie maar deze signalen zijn verre van overtuigend, desondanks berekent het model hier wel onweer op. Het feit is wel dat als er een bui goed doorploft op deze vore deze vol op SB gaat en meteen de potentie heeft op zwaar onweer met alles erop en eraan( denk dan vooral aan hagel) als gevolg van de hoge cape waarden en shear. Gfs gaat hier niet in mee maar is wel positiever voor het noordelijke deel van Nederland met stevige signalen meer het binnenland in. Het wordt weer nowcast modus aanzetten en hopen dat het positief uitpakt.
Je kan maar zo goed mogelijk neerzetten wat je denkt dat het kan worden, zekerheid is er nooit!



Ec met enkele signalen over Belgie,  lang niet overtuigend maar wel een aandachtspunt. Duidelijk te zien op het windkaartje dat de buien ontstaan op convergentie in de vore.

Neerslag over het noordwesten.
En dan nog even een blik op de actualiteit met de huidige positie van de vore en het koufront wat westelijker over midden NL, door de drukstijgingen ten noorden van ons en het naderende thermische laag wordt dit geheel weer opgetild en schuift het morgen langzaam terug richting het noordwesten.

De nieuwe Harmonie is nu ook binnen een geeft zeer forse buien langs de oostgrens wellicht geforceerd door dezelfde vore als ec maar met de orografie als extra trigger over de ardennen, de outflow en shear houden deze buien dan in stand.


Vanaf nu wordt het dus nowcasten en radars turen, fijne nachtrust en tot morgen!


  | Gewijzigd: 27 augustus 2016, 00:10 uur, door Sven
Daystar
Lid
Woonplaats:
Berichten: 125
Lid sinds: 8 jun. 2014
27 augustus 2016, 00:42 uur | Bericht #473665
Maar is de Noord Oostelijke wind dan geen probleem? die als het ware alles terug blaast.
Lijkt me niet bevordelijk voor het Onweer in het Noord-Oosten.
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
27 augustus 2016, 01:01 uur | Bericht #473666
Citaat van Daystar, zaterdag 27 augustus 2016, 0:42 uur Maar is de Noord Oostelijke wind dan geen probleem? die als het ware alles terug blaast.
Lijkt me niet bevordelijk voor het Onweer in het Noord-Oosten.

Nee hoor maakt niet echt uit, aangezien de trekrichting gewoon van zuidwest naar noordoost gaat, dit is enkel de wind aan het aardoppervlak.
Dit is mogelijk zelfs positief want dit draagt bij aan de verhoogde shear over het noorden die we in de modellen terugvinden, namelijk een zuidwestenwind over een noordoostenwind.
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 augustus 2016, 01:04 uur | Bericht #473667

Estofex is binnen en komt voor het zuidelijk deel van Nederland en het uiterste noorden van Belgie met een level 2 voor de risico op grote hagel en zware windstoten (downbursts).

SYNOPSIS

A strong elevated mixed layer is in place over France, the Benelux and western Germany. Ahead of an approaching trough, initially west of the British Isles, the flow is southwesterly. A weak shortwave trough is initially located over the Bay of Biscay and moves northeastward while deamplifying.

DISCUSSION

Level 1 area

The main difficulty of the forecast is the coverage of surface-based convection in a potentially volatile environment.

At 06 UTC... a surface front should be approximately located from near Nantes to Paris to Hanover per model forecasts. During the day, the front is expected to move northward as a warm front. Model consensus puts it over the southern Netherlands and central Northrhine Westphalia at 18 UTC.

Convergence near the front will help to increase low-level humidity, so that a zone of dew point temperatures of 20-22 C should be common along the front by the end of the afternoon. In combination with the steep lapse rates this should yield up to 3000 J/kg MLCAPE.

Although a weak shortwave trough approaches from the southwest, initiation of deep, moist convection near the front, where the greatest overlap of CAPE and deep-layer shear will be present, is very uncertain. It is likely hindered by some remaining CIN and low relative humidity due to the stout elevated mixed layer.

The GFS 12 UTC run is the most aggressive with some storms in the 15-21 UTC time frame near the front over western and central Netherlands. In contrast, the ECMWF 12 UTC run produces only relatively little precipitation. It does so, however, in the warm sector over Belgium, northern France and Germany (in addition to elevated convection over eastern Britain, the North Sea and later the far northern Netherlands and Germany).

The conditions near the front would in principle be able to sustain supercells with a risk of very large hail and damaging downbursts. With elevated storms further north, this risk would be lower, although large hail would still be possible given the sizable elevated CAPE predicted by a consensus of NWP models. Any storms further to the south would still pose a risk of large hail and severe winds, but they would be less organized because of the weaker deep-layer wind shear.

The most likely scenario will likely be that isolated storms will develop over northern or northeastern France, over Belgium, Luxembourg and possbly western Germany that will pose a local risk of hail and severe winds. Additionally, a number of elevated storms will likely affect the northern Netherlands and possibly northern Germany. Storm development in vicinity of the warm front is uncertain. Even though the coverage will may be low, a level 2 seems to be marginally warranted at the moment, given the strong instability.
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
27 augustus 2016, 09:00 uur | Bericht #473674
Stukje uit de meest recente guidance van het KNMI:

Neerslag:
Vanmiddag onweersbuien, gezien CAPE lokaal boven de 2500 J/kg. Op basis van SBCIN lijkt alleen het zuidoosten volgens Hirlam kans te maken op convectie vanaf de grond, dan effectieve schering orde 35 kn. Evt. supercell niet ondenkbaar, maar trekt dan waasrchijnlijk snel naar Duitsland. Elders zou convectie vanaf hoogte moeten gebeuren, dan shear meer orde 25-30 kn (multicell clusters), maar nog wel icm veel CAPE. INDECS heeft de kansen op onweer een stuk naar beneden gebracht (was> 90 %) en is nu tussen 54en 87 % voor 15-21 UTC. HARMONIE heeft wel een grote onweerskans in het zuidoosten en het westen/noorden, Harmonie38 laat een wat meer verdeeld beeld zien, dus ook zware buien op andere plaatsen. De graupelplaatjes (NESO) in Harmonie36 en Harmonie38 geven een duidelijk signaal op grote hagel.
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 augustus 2016, 11:39 uur | Bericht #473683
De setup van mijn kant voor vanavond en vannacht. Er zitten enige verschillen in de modellen, maar heb de puzzelstukjes een beetje vergeleken wat het meest relevant was voor de aankomende avond/nacht. Even teruggekoppelt naar Harmonie laat alles aardig over het zuidoosten trekken, toch vermoed ik dat dit niet helemaal klopt gezien ze daar nog in de subtropische lucht zitten en het te droog zal zijn voor het laten ontstaan van stevige buien of deze moeten vanaf de grond komen. Hoe dan ook lijkt het een situatie te zijn dat de buien eerst in het westen/zuidwesten van Nederland en het westen van Belgie ontstaan gezien daar de ingredienten het beste zijn, ook als ik de modellen vergelijk dat die gebieden het vaakst uitkomen.

Hoe dan ook is dat nog een onzekere punt waar het precies gaat ontstaan. Sorry voor de Belgen, maar de bechreven prognose is alleen voor Nederland opgesteld

Situatie
Een warmtefront ligt globaal van west naar oost over het land heen en trekt langzaam richting het noorden toe. Aan de zuidelijke kant van het front bevinden we ons in een subtropische lucht. Theta-E waardes komen uit rond de 72. 2 m. temperatuur komt uit op 24 graden in het noorden tot 31-33 in het zuiden/zuidoosten van Nederland. Een Hoog wat eerder boven het noorden van Nederland lag, ligt nu een stukje noordoostelijker tegen Denemarken aan. Dit biedt meer kans voor een vore die zich boven het noorden/noordwesten van Frankrijk ontwikkelt en richting Nederland trekt. Vanuit het zuidwesten loopt deze vore in het begin van de avond ons land binnen en verlaat in de nacht naar zondag het noordoosten van Nederland.

Neerslag
Combinatie met hoge temperaturen en luchtvochtigheid lopen de CAPE waardes in rap tempo op richting de 2000+ J/kg. In het zuiden en zuidwesten van Nederland zelfs boven de 3000+ J/kg. Deze pieken worden in de namiddag en avond behaald in Nederland op het moment dat de vore ons land inloopt. Op de vore een toenemende kans op zware onweersbuien. Waar exact de eerste exemplaren zullen ontstaan is onduidelijk. Neerslag signalen verschillen behoorlijk per model. Het meest relevant is het zuidwesten van Nederland. De buien zullen in rap tempo uitbreiden. Of Heel Nederland te maken krijgt met onweer is onzeker.  
In combinatie met hoge CAPE kan dit een vrij hoge bliksem frequentie opleveren met ontladingen boven de 300+ per minuut. Met een effectieve schering uitlopend van 20 KTS in het zuidoosten tot 40 KTS in het noordwesten van Nederland bestaan de buien vooral uit goed georganiseerde multicells, hoogstwaarschijnlijk een MCS systeem. Buien die los van de grond ontstaan kunnen snel trekjes van een supercell krijgen. Daarop een verhoogde kans op grote hagelstenen met een diameter van 4-6 cm, ook een stevige downburst is mogelijk met plaatselijk pieken tot 100-115 km/uur.
In de loop van de nacht verlaten de onweersbuien het noordoosten van Nederland.

Wind
Tijdens buien kans op downburst met pieken tot 80 km/uur.











Wees erop voorbereid zodra je buitenactiviteiten gaat doen vandaag! Houdt de radar goed in de gaten en kom niet voor verassingen te staan! Mocht je geen idee hebben wat je moet doen tijdens onweer staat op onze site een handige uitleg over wat je moet doen tijdens onweer.
http://www.art-of-thunders.nl/products/onweer-en-veiligheid/
  | Gewijzigd: 27 augustus 2016, 11:43 uur, door Leon Eikenaar
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Coentjuh
Lid
Woonplaats: Hilversum
Berichten: 370
Lid sinds: 24 jul. 2013
27 augustus 2016, 12:07 uur | Bericht #473687
Midden Nederland heeft ook goede kansen zie ik!
Dit jaar nog maar 1 keer echt zomers onweer gehad (23-06) dus hoop wel op wat onweer.
De temperatuur ligt helaas wel erg laag vergeleken de voorspellingen. 
Nu rond 12 uur is het nogmaar 23 graden. (al is dat natuurlijk niet het enige ingredient van onweer)
Wat me nog niet duidelijk is, is of de buien vanaf de grond ontstaan of niet?
Of begint het in Frankrijk (wat nu al gebeurt boven Parijs) en trekt het richting Nederland...

Nowcasten maar!

ps: Harmonie laat nu een rood groot (MCS?) zien vannacht rond 23 uur boven het ijselmeer en midden Nederland!
Vorige run was het nog het zuidoosten. Dit laat zien hoe onzeker alles nog is er kan nog van alles gebeuren
Harmonie laat eerst losse buien vormen in het zuidwesten trekkend naar het NNO de buien clusteren en gaan volgens dit model een vermoedelijk MCS vormen.
  | Gewijzigd: 27 augustus 2016, 12:16 uur, door Coentjuh
Zwaar onweer 2016: 1
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
27 augustus 2016, 12:16 uur | Bericht #473688
Citaat van Coentjuh, zaterdag 27 augustus 2016, 12:07 uur ps: Harmonie laat nu een rood groot (MCS?) zien vannacht rond 23 uur boven het ijselmeer en midden Nederland!
Vorige run was het nog het zuidoosten. Dit laat zien hoe onzeker alles nog is er kan nog van alles gebeuren
Harmonie laat eerst losse buien vormen in het zuidwesten trekkend naar het NNO de buien clusteren en gaan volgens dit model een vermoedelijk MCS vormen.
 

Daar heeft het zuiden geen profijt van denk ik ?
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Coentjuh
Lid
Woonplaats: Hilversum
Berichten: 370
Lid sinds: 24 jul. 2013
27 augustus 2016, 12:38 uur | Bericht #473690
Citaat van Weatherman, zaterdag 27 augustus 2016, 12:16 uur

Daar heeft het zuiden geen profijt van denk ik ?

Denk dat het zuiden het moet hebben van de lossen buien die vanaf de grond ontstaan!
Ze trekken vrij snel over helaas.
Maar de losse cellen kunnen  vaak een hogere bliksemfrequentie geven dan 1 MCS!
Kans op supercellen is namelijk ook aanwezig met vooral in het zuiden misschien wel weer erg grote hagelstenen....
Zwaar onweer 2016: 1
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
27 augustus 2016, 12:40 uur | Bericht #473691
Gewoon lantaarnpaal staren....Ow nee er komt onweer, geen sneeuw, dus kunnen we naar de satelliet kijken.Behalve onweer kan je ook de wolkontwikkeling (bloemkolen, paddestoelen) zien. Laat maar van die mooie grote ronde witte plukken zien. Zo groot als heel België en Nederland samen...:D...

| Gewijzigd: 27 augustus 2016, 12:41 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Silvato
Lid
Woonplaats: Venray
Berichten: 456
Lid sinds: 29 jan. 2012
27 augustus 2016, 12:44 uur | Bericht #473692
De tempratuur daalt in grote delen van Nederland alleen hier omgeving Arcen stijgt die nog volgens buienradar is het hier 27,0 volgens mijn auto (niet meest betrouwbaar 28,6) is dit al door de invloed van verandering die aanstaande zijn? Ben benieuwd wat het worden gaat, ben ik neerslachtig als ik denk dat het allemaal maar met een sisser gaat aflopen?
Coentjuh
Lid
Woonplaats: Hilversum
Berichten: 370
Lid sinds: 24 jul. 2013
27 augustus 2016, 12:52 uur | Bericht #473693
Citaat van Silvato, zaterdag 27 augustus 2016, 12:44 uur De tempratuur daalt in grote delen van Nederland alleen hier omgeving Arcen stijgt die nog volgens buienradar is het hier 27,0 volgens mijn auto (niet meest betrouwbaar 28,6) is dit al door de invloed van verandering die aanstaande zijn? Ben benieuwd wat het worden gaat, ben ik neerslachtig als ik denk dat het allemaal maar met een sisser gaat aflopen? Denk ik eerlijk gezecht ook!
De temperatuur zou tot 33 komen in het zuidoosten. Met hoge dauwpunten.

(ja het is nog geen 5 uur) alsnog zie ik het niet gebeuren maar ja Nowcasten


Estofex zit er ook redelijk naast.
Engeland en Frankrijk level 1 en daar is meer activiteit!
Maar wat niet is kan nog komen (het is ook pas voor de avond vooorspeld maar toch) | Gewijzigd: 27 augustus 2016, 12:53 uur, door Coentjuh
Zwaar onweer 2016: 1
wappy
Lid
Woonplaats: Haarlem-Schalkwijk
Berichten: 1195
Lid sinds: 26 jul. 2006
27 augustus 2016, 12:56 uur | Bericht #473694
Citaat van Silvato, zaterdag 27 augustus 2016, 12:44 uur De tempratuur daalt in grote delen van Nederland alleen hier omgeving Arcen stijgt die nog volgens buienradar is het hier 27,0 volgens mijn auto (niet meest betrouwbaar 28,6) is dit al door de invloed van verandering die aanstaande zijn? Ben benieuwd wat het worden gaat, ben ik neerslachtig als ik denk dat het allemaal maar met een sisser gaat aflopen?
Hier in westen loopt temp anders nogsteeds op
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 324 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 324, lezen 1 mensen het topic "Onweersbui boven Sydney levert prachtige foto's op".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden