Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Onweer-Online.nl
Beheerder
Woonplaats:
Berichten: 121
Lid sinds: 26 aug. 2015
10 januari 2017, 21:31 uur | Bericht #477054

Storm- en sneeuwkansen 12 t/m 15 januari 2017


Het team van OnweerOnline heeft besloten over te gaan tot een speciaal topic voor de korte termijn (detail)verwachtingen voor de periode van donderdag 12 t/m zondag 15 januari 2017, ten aanzien van de aanwezige sneeuwval- en stormkansen. Hiermee wordt tijdens deze periode, die naar verwachting druk zal verlopen, chaos in het discussietopic bespaard. 
 

In dit topic:

• Discussie omtrent sneeuwkansen die vallen in de periode 12 t/m 15 januari 2017
• Discussie omtrent stormkansen die vallen in de periode 12 t/m 15 januari 2017
 

Voor de verwachtingen buiten deze termijn en dus het verdere verloop van deze winterfase blijft het Winter Discussietopic beschikbaar.

Wij wensen iedereen alvast flinke sneeuwmassa's toe! 
Onweer-Online.nl

| Gewijzigd: 10 januari 2017, 21:33 uur, door Onweer-Online.nl
De grootste, leukste en gezelligste online weercommunity van de Benelux!
Woonplaats: Nijverdal
Berichten: 23
Lid sinds: 9 jan. 2017
10 januari 2017, 22:20 uur | Bericht #477056


Ziet er goed uit, maar komt dit uit?? | Gewijzigd: 10 januari 2017, 22:21 uur, door Hector Pascal
Waarom deze advertentie?
poiejopie
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 45
Lid sinds: 26 jul. 2008
10 januari 2017, 23:27 uur | Bericht #477060
Naast de verwachtte sneeuw en stormkansen kunnen we , zoals in een ander topic al werd aangehaald , mede door de versterkte aantrekkingskracht vanwege samenvallen van zon en maan , een significante opzet van de waterstanden verwachten. Veerdiensten kunnen hierdoor belemmerd worden of zelfs uit de vaart worden genomen. Naarmate het windveld achter de depressie lager over de Noordzee trekt , zal er meer water in de trechter in zuidelijke richting nabij zuid Holland en Zeeland en de Waddenzee ingeperst worden. Vooralsnog zijn er geen voorwaarschuwingen hieromtrent uitgegeven. Voor reizigers toch wel iets om rekening mee te houden.
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
11 januari 2017, 00:17 uur | Bericht #477065
We staan aan de vooravond van een mooie winterse periode, zo lijkt het! Sneeuw, regen, wind, onweer, alles komt voorbij! Morgen (Morgen al?? De tijd vliegt..) gaat deze periode van start met gelijk een zeer interessante situatie. Er wordt door verschillende modellen behoorlijk veel neerslag berekend alleen nu is de grote vraag: wordt het regen, natte sneeuw of toch droge sneeuw? Of gaan we het allemaal voorbij zien komen?

GFS18z laat tegen vrijdagochtend de volgende neerslagsom zien:


Een behoorlijke som dus! EC laat op dit moment vrijwel hetzelfde beeld zien. Er is echter nog niks zeker..

Hieronder een gifje met het lagedrukgebied dat bij ons voor neerslag gaat zorgen. 


Het laag neemt tijdelijk ook zachtere lucht mee waardoor niet alle neerslag als sneeuw zal gaan vallen. Na passage van het laag stromen koudere (boven)luchten weer binnen. Hieronder een voorbeeld daarvan:


En nog even een gifje van de neerslag:


Natuurlijk gaat dit niet allemaal als (droge) sneeuw vallen. Was het maar waar. Morgenmiddag is het simpelweg nog te warm. Zowel EC als GFS komen met temperaturen van rond de 5 graden. 

EC12z voor donderdagmiddag 16u


De timing is momenteel redelijk positief. Het actiefste gedeelte bereikt ons tegen de avond. De temperatuur is dan al wat gezakt en zeker met deze neerslagintensiteit gaat ook neerslagafkoeling zijn werk doen. 

In het gebied waar de neerslagintensiteit hoog is daalt de temperatuur richting het vriespunt:




Ik denk dat vrijwel iedereen sneeuw gaat zien. Zeker donderdagavond kan het er goed uitkomen. Een (nat) sneeuwdek is tijdelijk mogelijk gezien de intensiteit. Het oosten en zuidoosten hebben de beste papieren maar dat is logisch. 

Ook na morgen zijn er nog volop kansen dus niet getreurd! 

Ik probeer elke dag bij te leren dus mocht ik iets niet goed bekijken of verwoorden laat het gerust weten! | Gewijzigd: 11 januari 2017, 02:10 uur, door Stefanv
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
11 januari 2017, 08:09 uur | Bericht #477069
Een stukje uit de guidance geplukt wat betreft donderdag (KNMI):

Donderdag bij de golf matige regen die in de avond aan de noord- en westflank van het laag over kan gaan in (natte) sneeuw. Het is de vraag in hoeverre de neerslagintensiteit voldoende is om het nulgradenniveau naar de grond te brengen: alleen Harmonie36 heeft regionaal een signaal voor droge sneeuw, de andere modellen houden het toch op natte sneeuw of sneeuw. Het neerslaggebied trekt vrij snel oostwaarts, wat een beperkende factor is wat de sneeuwaccumulatie betreft. Ook zal het waarschijnlijk dus om vrij "natte" sneeuw gaan, met een hoge sneeuwdichtheid (ratio < 10:1).
Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
11 januari 2017, 08:23 uur | Bericht #477070
GFS00z laat een erg mooi situatie zien voor vrijdagnacht: eerst regen op donderdagavond gevolgd door flinke sneeuwval, of het natte sneeuw of droge sneeuw is is de vraag natuurlijk. Maar gezien de intensiteit die berekend word is droge sneeuw niet onmogelijk en zeker niet als je met neerslagafkoeling te maken hebt. De positie van het neerslaggebied verschild nogal maar dat is vaak zo met dit soort kleine laagjes, de vorige runs was het meer het zuiden van het land/belgie en deze run krijgt het hele land ermee te maken. De positie zal denk ik nog wel een aantal keren veranderen. Spannend!

| Gewijzigd: 11 januari 2017, 08:25 uur, door Onweerfreak12
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
11 januari 2017, 09:07 uur | Bericht #477076
WRF sneeuwkaart donderdag


Woonplaats: Arnhem, Netherlands
Berichten: 20
Lid sinds: 9 nov. 2013
11 januari 2017, 09:30 uur | Bericht #477077
hirlam kom hier mee aanzetten.


| Gewijzigd: 11 januari 2017, 09:32 uur, door Daan Den Hartog
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
11 januari 2017, 09:59 uur | Bericht #477080
Nieuwe sneeuwkaartjes Ec00z











| Gewijzigd: 11 januari 2017, 10:03 uur, door Stefanv
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
11 januari 2017, 10:34 uur | Bericht #477085
Flinke signaal boven Brabant, mooie kaartjes
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
11 januari 2017, 10:57 uur | Bericht #477090
Ik ben v.b.w. de sneeuwval toch nog terughoudend temeer omdat het hoogresolutie model van Arpege nauwelijks een sneeuwdek berekent! Weliswaar is het model vanmorgen wat positiever voor de oostelijke delen van het land maar verder toch nauwelijks tot geen vorming van een gesloten sneeuwdek. Ben benieuwd hoe het model de komende 48 uur zijn sneeuwprognose al of niet naar boven toe gaat bijstellen. Helaas biedt het nog hogere resolutie model Arome nog geen houvast omdat de vrijdag nog buiten de verwachtings periode valt.



Veel sneeuw wordt er overigens verwacht in de Ardennen en Duitse Middelgebergtes en natuurlijk in de NW en W Staugebieden van de Alpen!
  | Gewijzigd: 11 januari 2017, 11:00 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
11 januari 2017, 11:02 uur | Bericht #477091
Hoop niet dat, dat kaartje uitkomt. | Gewijzigd: 11 januari 2017, 11:10 uur, door Weatherman
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
11 januari 2017, 11:16 uur | Bericht #477094
Dank jullie wel voor ook de kritische noten. Het zet mij in ieder geval met beide benen op de grond. Dat laatste model (waar Johann het over heeft) kende ik nog niet. Elke dag leer ik hier weer bij. Erg fijn!!
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
11 januari 2017, 11:33 uur | Bericht #477100
Citaat van Alpenweerman, woensdag 11 januari 2017, 10:57 uur Ik ben v.b.w. de sneeuwval toch nog terughoudend temeer omdat het hoogresolutie model van Arpege nauwelijks een sneeuwdek berekent! Weliswaar is het model vanmorgen wat positiever voor de oostelijke delen van het land maar verder toch nauwelijks tot geen vorming van een gesloten sneeuwdek. Ben benieuwd hoe het model de komende 48 uur zijn sneeuwprognose al of niet naar boven toe gaat bijstellen. Helaas biedt het nog hogere resolutie model Arome nog geen houvast omdat de vrijdag nog buiten de verwachtings periode valt.
 

Maar HiRLAM dan? Dat is ook een hoog resolutiemodel..

| Gewijzigd: 11 januari 2017, 11:34 uur, door reedtimmer
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
11 januari 2017, 11:52 uur | Bericht #477103
Citaat van reedtimmer, woensdag 11 januari 2017, 11:33 uur Citaat van Alpenweerman, woensdag 11 januari 2017, 10:57 uur Ik ben v.b.w. de sneeuwval toch nog terughoudend temeer omdat het hoogresolutie model van Arpege nauwelijks een sneeuwdek berekent! Weliswaar is het model vanmorgen wat positiever voor de oostelijke delen van het land maar verder toch nauwelijks tot geen vorming van een gesloten sneeuwdek. Ben benieuwd hoe het model de komende 48 uur zijn sneeuwprognose al of niet naar boven toe gaat bijstellen. Helaas biedt het nog hogere resolutie model Arome nog geen houvast omdat de vrijdag nog buiten de verwachtings periode valt.
 

Maar HiRLAM dan? Dat is ook een hoog resolutiemodel..




Klopt, maar ik zet toch liever in op Arpege dat vaak dit soort situaties (sneeuw) beter oppakt. De komende 48 uur zal het allemaal wat duidelijker gaan worden en het is te hopen dat ook Arpege zijn sneeuw verwachtingen wat naar boven toe zal gaan bijstellen! 

Guidance KNMI
Aan de noord- en westflank van de uitslaande golf in het polaire front kan de neerslag in de nacht naar vrijdag in de vorm van (natte) sneeuw vallen. In de staafdiagrammen met de sneeuwfracties valt echter wel op dat de grotere sneeuwfracties samenvallen met de alweer lagere neerslagintensiteiten. (De sneeuwvalstaafjes geven het product van sneeuwfractie en neerslagsom en kunnen bij lagere sneeuwfracties zeker niet als sneeuwaccumulatie beschouwd worden). Bij de trog van vrijdag kunnen winterse buien voorkomen, vooral landinwaarts mogelijk met enige sneeuwaccumulatie in de loop van de dag. 



 
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 januari 2017, 12:45 uur | Bericht #477105
Mogelijke koers laagjes sneeuwkans donderdag



Elke lijntje is een ander model, donkergroen is bijvoorbeeld GFS. Over de onderste twee heb ik mijn twijfels wat voor modellen het zijn maar denk dat de lichtgroene het Duitse (niet HD) model is en de lichtblauwe het Australische model.

Bron: kachelmannwetter.com | Gewijzigd: 11 januari 2017, 12:48 uur, door Lako
#KeepOnSmiling
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
11 januari 2017, 13:08 uur | Bericht #477111
Dat is een interessant kaartje, Lako. Ten noorden van de kern zit je het beste want daar zit de meeste neerslag. De koers is in ieder geval behoorlijk onzeker en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven. Dat wordt morgen (s)nowcasten! | Gewijzigd: 11 januari 2017, 13:10 uur, door Stefanv
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
11 januari 2017, 13:21 uur | Bericht #477112
Geef mij de blauwe lijn maar dan zit ik het beste denk ik.  :p
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Pienjo
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1
Lid sinds: 11 jan. 2017
11 januari 2017, 13:26 uur | Bericht #477113
Goedemiddag,

​Na jaren van meelezen ( en meegenieten) toch maar besloten actief te gaan.
​Studerend in Groningen, ouders tussen Assen en Groningen in en een weerfanaat, dat ben ik.

​Over de kansen; onzekerheid lijkt troef door de temperaturen en de positie van het laagje. Nowcasten maar!

 
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
11 januari 2017, 14:40 uur | Bericht #477115


Donderdag in de loop van de avond kan het met name in het midden, oosten en later mogelijk ook in het zuid(oost)en enkele uren gaan sneeuwen. Hierdoor kan zich een sneeuwdek vormen en is er kans op gladheid.

Klik hier om de waarschuwing voor je eigen provincie te bekijken. | Gewijzigd: 11 januari 2017, 14:43 uur, door reedtimmer
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.335 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 251 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 251, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2023".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden