Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
kvdh98
Lid
Woonplaats:
Berichten: 2
Lid sinds: 14 jun. 2017
14 juni 2017, 12:10 uur | Bericht #480444
Van die (zware) onweersbuien waar dan van die tennisbal grote hagelstenen uitkomen, misschien afkomstig van een supercell, dit is de afgelopen zomers wel eens gebeurt. Wat mij dan vaak opvalt is dat de meeste storm (qua wind) wordt gemeten in de kustprovincies (dit vind ik logisch, want daar waait het sowieso het meest). Maar, de zwaarste neerslag (en de grootste hagel, rukwinden, meeste onweer) vind dan toch vaak plaats in het oosten van het land (soms ook het zuiden). Denk daarbij aan Heusden (ergens in de buurt van Eindhoven) dat een keer getroffen was door een 'tornado' en andere steden in die omgeving waar veel onweer voorkomt en veel neerslag in korte tijd valt. Ik woon zelf in noordoost brabant (vlakbij Den Bosch, in Nieuwkuijk). Laatst was er ook weer zo'n bui, waar veel onweer in zat en op buienradar zag ik dat de verwachting was dat er zo'n grote paarse vlek (100+ mm per uur neerslag) over mijn dorp zou komen. Maar net dat laatste moment schiet het er toch net langs en valt de meeste neerslag in de stad Den Bosch. Ik heb geen idee hoe dit komt..

Ik wil dan mooie videos hiervan maken maar iedere keer (vaak passeert zo'n bui vanuit het zuiden, zuidwesten, en de bui komt dan ook vrijwel altijd uit dezelfde hoek). Dit gebeurt vrijwel bij elke onweersbui, komt uit dezelfde hoek, verwacht enorme neerslag boven het dorp maar achteraf slaat het toch net een andere hoek uit en gaat het net langs ons. Ik vroeg me af waar dit mee te maken had. Wel hebben wij een natuurgebied de Loonse en Drunense duinen, waarvan ik van sommige heb gehoord dat dat de bui kan beïnvloeden omdat de duinen warme lucht hebben? Daardoor zou de bui afgedreven worden tot aan de maas en bij de maas zou de bui niet meer verder kunnen omdat daar een ander soort lucht boven hangt? 

Ook in Tilburg valt tijdens zo'n bui altijd veel neerslag. Maar waarom is het altijd raak in die steden en precies diezelfde plekken tijdens zo'n bui?

Ook zie ik vaak dat de buien naarmate ze het oosten gaan soms steeds verder ontwikkelen, en dan eenmaal in duitsland een explosie van zware neerslag van lange duur veroorzaken en zwaar onweer, hoe kan dit? Kan het ook dat zo'n zelfde bui vanuit het oosten naar het westen overtrekt en zich naar het westen toe verder ontwikkelt?
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
14 juni 2017, 12:25 uur | Bericht #480445
Hoi, 

ik zal hier later wat uitgebreider op antwoorden (of iemand anders) want heb nu even weinig tijd hiervoor. 

Eigenlijk hangt veel af van de soort setting, meest klassieke setting voor de meesten onder ons: binnenkomst van onweer van de FR-BE grens en zo doortrekkend naar het NO. Maar er zijn ook settings met onweer vanaf het oosten (Ostgewitter) en die hebben we vorig jaar ook een paar keer gehad. 
Maar ook andere settings waarbij bijvoorbeeld de westkust het meeste kans maakt, komen ook voor. 

Zal vanavond even wat voorbeelden opzoeken en hier in dit topic plaatsen  
Waarom deze advertentie?
Bac00
Lid
Woonplaats: Hoogeveen
Berichten: 510
Lid sinds: 22 apr. 2011
15 juni 2017, 00:08 uur | Bericht #480447
idd Svenne, setting/triggers zijn heel lastig voorspelbaar omdat er per locatie (grote) verschillen kunnen optreden en wanneer
de ene locatie een iets gunstigere setting heeft dan de ander, kan het zijn dat het voor de ene een teleurstelling wordt terwijl een ander 10km
verderop de hoofdprijs uit de lucht ziet vallen.

Verder is het ook zo dat de Noordzee en vooral ook de Atlantische Oceaan (golfstroom) een grote invloed hebben op het Nederlands klimaat (westkust net iets meer beinvloed dan Oost-NL).
Men zegt dat Nederland en Duitsland hetzelfde klimaat hebben (Cfb, beide landen) ik ben het daar niet mee eens, want hoe verder je naar het Oosten gaat (vanuit Nederland) des te meer invloed verliest de oceaan/zee en krijg je meer en meer te maken met omstandigheden die aan een landklimaat voldoen.
Het landklimaat kenmerkt zich door koude winters en hete zomers. En in de dagelijkse gang voor creëren van onweer zijn de omstandigheden voor een landklimaat dan ook net iets extremer (grotere verschillen) dan zeeklimaat.
Verder is het zo dat je in Duitsland een net iets betere ligging heeft om 3 luchtsoorten (vochtige oceaan, hitte land en polaire stroming) bij elkaar te laten komen wat dus een grotere kans geeft op "severe weather", in Nederland domineert de invloed van zee/oceaan, wat dan weer ten koste gaat voor de perfecte settings.

Er zijn ongetwijfeld veel factoren te noemen, maar ik ben van mening dat het klimaatverhaal een belangrijke factor is. | Gewijzigd: 15 juni 2017, 00:21 uur, door Bac00
kvdh98
Lid
Woonplaats:
Berichten: 2
Lid sinds: 14 jun. 2017
15 juni 2017, 08:16 uur | Bericht #480448
Bedankt voor jullie berichten! Ik keek bijvoorbeeld naar de 24 uurs buienradar van vandaag. Daar hebben ze bijvoorbeeld onweer voorspelt, vooral in de Achterhoek (dus het oosten). Als ik dan kijk zie ik eerst losse buien vanuit Limburg naar het oosten trekken, en vervolgens wanneer deze Duitsland bereikt gaan de buien samen, en vormt het een grote buienlijn met hele grote rode vlekken (veel neerslag), wat bij ons misschien maar 5 min. duurt zo'n hevige regen/hagelbui zou daar een stuk langer aanhouden. Toch hebben wij ook wel eens zo'n hevige bui, denk bijvoorbeeld aan Pinkpop, al was dat wel net over de grens met belgie volgens mij.. 

Het kan dus ook zo zijn dat bepaalde locaties (zoals Tilburg, Den Bosch) standaard een betere setting zouden hebben door omgevingsfactoren daar in de buurt? 
VandrHam
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 22
Lid sinds: 21 jun. 2012
15 juni 2017, 08:17 uur | Bericht #480449
Wat betreft het beinvloeden van een bui door de kenmerken van het land aan het aardoppervlak denk ik dat je kan stellen dat dit effect in Nederland echt minimaal is. Het verhaal dat een onweersbui niet over een rivier heen zou kunnen komen is in ieder geval een duidelijk broodje aap. Ook lijkt he me stug dat een bui door een gebied met droge zandgrond afgebogen wordt. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er misschien ten zuidwesten van jouw woonplaats omstandigheden zijn die een bui net even kunnen triggeren om iets feller uit te pakken waardoor het dus op buienradar lijkt alsof er een gigantisch regenpakket jouw kant op komt.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
15 juni 2017, 09:22 uur | Bericht #480451
Om het nog even over de kenmerken in het landschap te hebben die invloed kunnen hebben op onweer. Wel die zijn er zeker wel. 

Wat is de meest onweersrijke regio van België? Wel de Ardennen met als hotspot de Hoge Venen. Waarom is dit het geval: wel het heuvelachige landschap kan een trigger zijn voor onweersbuien (orografische trigger). 
Maar voor de westerlingen is de noordzee dan weer in het najaar een voordeel, bij koude bovenluchten over een warme noordzee kunnen door het grote temperatuurscontrast stevige buien ontstaan. Die zich dan ook beperken tot de kuststreek  

 
kvdh98
Lid
Woonplaats:
Berichten: 2
Lid sinds: 14 jun. 2017
22 juni 2017, 17:41 uur | Bericht #480596
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 22 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 22, lezen 2 mensen het topic "Verwachting extreem weer in Europa".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden