Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Phillips, KS; Rooks, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 12:33:33

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Stealth
Lid
Woonplaats: Wijchen
Berichten: 333
Lid sinds: 27 jun. 2009
25 juli 2011, 00:31 uur | Bericht #263412
aan dat kaartje heb ik ook niet zoveel. Ik woon in Wijchen vlakbij nijmegen en ik woon op een grensvlak (zelfs bijna op een snijpunt van 2 assen)
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 4
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
25 juli 2011, 10:27 uur | Bericht #263448
Citaat van Shadow112, zondag 24 juli 2011, 23:05 uur ...
Het gaat mij niet om strakke lijnen.

Maar een benadering van wat nu ongeveer n-o, n-w, midden, westen, oosten, noorden etc zou zijn is wel handig voor het publiek.

Ik hoor regelmatig die vragen hier op het forum. Bv: knmi geeft aan dat er sneeuw kan vallen in het noord-oosten. Tja, wat vindt het knmi nou precies het noord-oosten?

Daar gaat het om.

Meestal geeft het KNMI wel meer info dan alleen 'dat er sneeuw kan vallen in het noord-oosten'. Meestal toch ook de trekrichting van een neerslaggebied of buien.

Voorbeeld:
Uitgaande van jouw gegeven 'dat er neerslag kan vallen in het noord-oosten'
Is die trekrichting ZW (meestal door KNMI aangevuld met 'vanuit het NO trekt een neerslaggebied in ZW-richting over het land en zal tegen de avond het ZW van het land bereiken'), dan weet je dat het neerslag niet tot het uiterste NO (kuststreek Eems en Groningse grens met Duitsland) beperkt zal blijven.
Is de trekrichting in NO richting, dan komt er helemaal geen neerslag in de rest van het land en wordt het later op de dag ook droog in het uiterste NO.
En bij een trekrichting in ZO- (of NW) (waarmee niet het ZO of NW van Nederland bedoeld wordt!) richting sleept het neerslag gebied zich over het NO van Nederland. Hoe ver het in het land in het NO? Ja dat is afhankelijk van de vorm van het neerslag gebied. Is het golfvormig, dan kan het de ene keer ook het oosten van Friesland en een groot deel van Drenthe bereiken. En een moment later weer niet.

Kan hier nog meer over schrijven, maar ik denk dat het beter aan de hand van de praktijk gedaan moet worden, bijv wanneer er vragen over komen bij een bepaald weerbericht. We kunnen echter niet van het KNMI verwachten dat ze alle steden en dorpen gaan noemen en het tijdstip waarop de neerslag een bepaald dorp bereikt.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
25 juli 2011, 10:38 uur | Bericht #263449
Citaat van Stealth, maandag 25 juli 2011, 0:31 uur aan dat kaartje heb ik ook niet zoveel. Ik woon in Wijchen vlakbij nijmegen en ik woon op een grensvlak (zelfs bijna op een snijpunt van 2 assen)
Het weer trekt zich gelukkig niets aan van grensvlakken en snijpunten van door ons getekende assen. Dus gewoon in de gaten houden waar het 'weer' vandaan komt om te bepalen of en ongeveer wanneer het jou bereikt. Een weersverandering die uit het Oosten komt bereikt jou in ieder geval het snelst. (even er van uitgaande dat de treksnelheid gemiddeld is en er geen dagen over doet om van de Duitse grens jou te bereiken ).
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 747
Lid sinds: 7 aug. 2006
25 juli 2011, 11:21 uur | Bericht #263455
Citaat van Skroei, zondag 24 juli 2011, 21:33 uur En dan heb je ook nog : "buien trekken vooral over het westelijk deel van het land "
Dan is het waarschijnlijk de 'linker helft' vh land en hoort opeens Friesland wel weer bij het westen, althans een deel...

Zoiets ?


best leuk lezen hier

in Noord-holland heb je ook nog een West-Friesland
brabant is voor mij echt zuiden maar Breda valt in midden west brabant, het maakt het uitleggen niet echt gemakkelijker
Firstwing
roytjee24
Lid
Woonplaats: Nijverdal
Berichten: 339
Lid sinds: 12 nov. 2010
25 juli 2011, 11:44 uur | Bericht #263464
ik woon duidelijk in het oosten.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
25 juli 2011, 11:48 uur | Bericht #263466
Het verbaast me dat het KNMI weet waar wij allemaal wonen, houden ze ons in de gaten ofzo? Hoe weten ze nou waar ik woon, ze hebben mijn adres helemaal niet... rare boel daar hoor...

Ennuh, dat plaatje van Ben is wel erg inzichtelijk zo in 9 compartimenten! | Gewijzigd: 25 juli 2011, 21:51 uur, door Tyshane
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2564
Lid sinds: 29 mrt. 2016
25 januari 2021, 23:12 uur | Bericht #495485

Welke weerplaza pluim past het beste bij jouw woonplaats?

Met hulp van andere forumleden kon ik achter de preciese locaties komen waar de prikpunten voor de pluimen liggen (op Twenthe na, hier heb ik het geografisch middenpunt gepakt van de regio). Daarna heb ik een interpolatie gepakt voor het dichtst bijzijnde meetpunt. Dat levert de onderstaande kaart op.

Echter zegt afstand niet alles, zo is een pluim voor Eelde meer geschikt voor het binnenland doordat Eelde toch al snel een vijftigtal kilometer van de zee afligt. Terschelling is juist een pluim die zwaar beïnvloed wordt door de zee.
Als we kijken naar het eiland Schiermonnikoog, ligt het dichterbij Eelde dan bij Terschelling, terwijl het qua klimaat véél meer bij Terschelling hoort. Daarom heb ik een eigen interpretatie toegevoegd die soms afwijkt van het dichtst bijzijnde prikpunt.



Het levert ook voor mezelf wel een aantal verrassingen op, zo keek ik regelmatig naar de pluim zuidoost, maar voor mijn omgeving is de pluim zuid dus veel beter om te gebruiken.

Eerder W. in t Erland (Winterland)
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 254 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 254, lezen 2 mensen het topic "Weerfoto's van W. in t Erland".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden