Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Halle
Berichten: 391
Lid sinds: 16 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 januari 2016, 17:08 uur | Bericht #468617
Ik ga misschien een nieuwe videocamera kopen om de onweders te filmen. Maar ik begrijp term 'groothoeklens' niet zo goed. Er zijn 2 videocamera's. Ene camera heeft groothoeklens van 29,8 mm terwijl andere heeft 26,8 mm. Welke is best? Dus hoe lager de afstand, hoe groter het beeld wordt? Of omgekeerd?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
1 februari 2016, 14:26 uur | Bericht #468642
Citaat van studio dewolf, zondag 31 januari 2016, 17:08 uur Ik ga misschien een nieuwe videocamera kopen om de onweders te filmen. Maar ik begrijp term 'groothoeklens' niet zo goed. Er zijn 2 videocamera's. Ene camera heeft groothoeklens van 29,8 mm terwijl andere heeft 26,8 mm. Welke is best? Dus hoe lager de afstand, hoe groter het beeld wordt? Of omgekeerd? Hmm, nog geen antwoord ondanks zoveel fotoliefhebbers hier?

Hoewel ik geen filmer ben en ook niet veel foto's meer maak (zoals ik in het analoge tijdperk wel deed) probeer ik toch een antwoord te geven.

Of een lens een groothoek lens voor de sensor betekent, hangt af van de maat van de sensor. Die sensor kan voor die twee camera's verschillend van maat zijn, waardoor de effectieve brandpuntafstand hetzelfde is en hoeft vervolgens zelfs niet eens een effectieve groothoek zijn.
Probeer eens achter de cropfactor te komen van beide camera's (of in ieder geval de effectieve maat van de sensor). Vermenigvuldig die cropfactors met de genoemde brandpuntafstanden. Kom je daarmee in de buurt van de 50mm, dan heb je helemaal geen groethoeklens, maar een normale lens.
Overigens is de grootste sensor meestal het best. Maar hoe groter hoe duurder!

Ben benieuwd!
 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Waarom deze advertentie?
Jespert
Lid
Woonplaats: Hengelo
Berichten: 54
Lid sinds: 9 apr. 2015
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 februari 2016, 19:22 uur | Bericht #468653
Als klopt dat groothoek voor een videocamera hetzelfde is als voor een spiegelreflexcamera (wat ik aanneem), dan kan ik je dit vertellen;

Een objectief met een grote brandpuntsafstand (en een kleine beeldhoek) is een teleobjectief (range 85 mm tot 300+ mm)
is een objectief met een klein brandpuntsafstand (en een grote beeldhoek) is een groothoekobjectief (range kleiner dan 35 mm)
Keep your head up!
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
1 februari 2016, 19:36 uur | Bericht #468654
Citaat van Jespert, maandag 1 februari 2016, 19:22 uur Als klopt dat groothoek voor een videocamera hetzelfde is als voor een spiegelreflexcamera (wat ik aanneem), dan kan ik je dit vertellen;

Een objectief met een grote brandpuntsafstand (en een kleine beeldhoek) is een teleobjectief (range 85 mm tot 300+ mm)
is een objectief met een klein brandpuntsafstand (en een grote beeldhoek) is een groothoekobjectief (range kleiner dan 35 mm)
Je hebt gelijk wat het laatste betreft, maar dat gaat alleen op als de sensor in de camera even groot is als de oppervlakte van de 24X36mm film zoals dat in de oude analoge spiegelreflexcamera het geval was. Lang niet alle digitale camera's zijn uitgevoerd met dat formaat sensor. Die zijn veelal kleiner. Die verhouding drukt men uit in een cropfactor. Zie verder mijn verhaal hierboven.
 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Beverwijk
Berichten: 101
Lid sinds: 18 feb. 2010
2 februari 2016, 12:04 uur | Bericht #468677
50mm is standaard, onder 50mm is groothoek, boven 50mm is tele. (Volgens de regels gezien bij een full-size sensor).

Full-size 100mm wordt op een 1,6 crop sensor 160mm.
32mm op een full-size sensor wordt 51,2mm op een 1,6 crop sensor. (Ongeveer de standaard 50mm dus).

Oftewel, op een 1,6 crop moet je een lens kleiner dan 32mm hebben om in het groothoek segment te belanden.

Kortom wat hierboven al gezegd is maar misschien even duidelijker uitgelegd.

Greetszzz,

M-T
 
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.841 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 176 mensen aan het browsen op het forum. 4 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 176, lezen 4 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden