Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

19 Mar 2024 11:00:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 22:10:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 21:02:48

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Mar 2024 10:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Victoria, TX.

17 Mar 2024 22:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 21:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 21:05:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Live Oak, TX; McMullen, TX.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA; St. Bernard, LA.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:40:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:09:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 15:09:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vermilion, LA.

17 Mar 2024 14:36:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

17 Mar 2024 13:56:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 12:39:15
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
10 juli 2017, 15:17 uur | Bericht #480949
Zondagse zonsondergang (9 juli)
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
17 augustus 2017, 16:04 uur | Bericht #481768
De afgelopen weken hield extreme hitte zich vooral op in Zuid-Europa en de Balkan. Aan de randen van dit gebied was het met enige regelmaat onstabiel en konden onweersbuien onstaan. Zo ook in het Beierse Woud, waar ik een tijdje verbleef.

30 juli 2017
Bayerischer Wald, Duitsland



Mammatus aan de achterkant van een pittige onweersbui

Na de onweersbui klaarde het weer op en was er weer zicht op een mooie zonsondergang:


1 augustus 2017
Bayerischer Wald, Duitsland
Vanuit het zuidwesten naderde het nachtelijke schouwspel, na een hete dag met 35ºC werd de hitte tijdelijk verdreven.



3 augustus 2017
Bayerischer Wald, Duitsland

Opnieuw heet en onstabiel, ook te zien aan de lucht. Naast mammatus ook dit:

De lucht vlak voor de aankomst van een bui, lijkt zelfs een beetje op een shelfcloud?

4 augustus 2017
Bayerischer Wald, Duitsland

Mooie zonsondergang, met nog een extraatje.

Undulatus (asperatus?) wolken, samen met een mooie zonsondergang!

Linksboven een golvende doorzichtige wolkenlaag


9 augustus 2017
Noordwest-oostenrijk (Oberösterreich)

Vervolgens volgde opnieuw een aantal tropische dagen, waarna het in de avond van 9 augustus weer 'gewitterig' was. De bui was afkomstig uit de Alpen, maar bewoog zich richting de oevers van de Donau.





15 augustus 2017
Nederland

Dinsdag wilde een bui het nog proberen boven mijn hoofd, het resulteerde in een paar stevige knallen, erg lang hield de bui het niet vol.
Later, bij zonsondergang, verlichtte de zon nog wel net de buitjes die het boven Duitsland probeerden (daar lukte het overigens ook niet).

 
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Waarom deze advertentie?
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
18 januari 2018, 21:05 uur | Bericht #485007
Nog een aantal foto's van de afgelopen tijd

Zonsopgang, 1 september 2017


31 december 2017, de Alpen


5 januari, de Alpen



Iriserende nevels rond de zon.

Kelvin Helmholtz wolken, pas later op de foto's ontdekt! Dit is een vrij zeldzame wolkensoort omdat de wolken vrij kort zichtbaar zijn.
Deze golfvormige wolken waren ongeveer anderhalve minuut zichtbaar.


De brug over de Sylvensteinsee in nevel gehuld.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
11 april 2018, 22:43 uur | Bericht #486432
Niet zomaar ijs, 9 februari 2018

Talloze belletjes lucht opgesloten in een dikke laag ijs.

Eerste onweersbui bij zonsondergang, 8 maart 2018

Eerste bliksem van 2018 gezien op 8 maart, in 2016 kwam die pas 27 mei en in 2017 op 11 mei.

regenboog, 12 maart 2018


Kleine shelfcloud, 31 maart 2018

Vanuit het westen naderde een ex-onweersbui. Onweer bracht het niet, maar deze arcus wel!

''April showers'', 10 april 2018


10 april op de kalender en nu al een flink onweerscomplex. Delen van Nederland mochten zich gelukkig prijzen om zo vroeg al een onweersbui te krijgen met zo'n bliksemactiviteit. Op de bovenstaande foto de enige CG-ontlading die de bui hier geproduceerd heeft. Daarentegen waren er bijzonder veel IC-ontladingen (IC=intercloud, ontladingen binnen de wolk dus). Vervolgens kwam het deel over met zeer zware neerslag. Foto's maken werd zo onmogelijk, zodra je je raam wat open had kwam er weer een plens water naar binnen.
Vandaag weer totaal ander weer, nog steeds erg vochtig en daardoor ook de hele dag een beetje mistig.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
15 april 2018, 21:20 uur | Bericht #486498
Donderdag 12 april
Donderdag stond er een kans op onweersbuien die getriggerd zouden moeten worden door de Ardennen en het Sauerland. De kans werd echter alleen op kleine schaal benut rond het Sauerland. Ook hier nog niet veel spannends (''het is nog maar april''), dus ik ging er niet echt vanuit dat ik het geluk zou hebben dat er nog iets voorbij zou komen. Dat gebeurde dus wel, vanaf het Rurhgebied kwam een onweersbui naar Venlo om vervolgens richting Nijmegen te gaan, de bui had behoorlijk veel CC-ontladingen. Dus snel de camera erbij gepakt met als resultaat:





De bui had zo z'n up en downs en soms was er langere tijd niets. Maar dan keek ik weer even naar buiten en toen flitste het alweer:



Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
12 februari 2019, 13:40 uur | Bericht #490015

Dan maar geen winterweer...


Voor mijn gevoel is de winter pas net begonnen met die koude periode in januari, ik had de smaak te pakken. Helaas hebben Groenlandblokkades of Scandihogen de smaak niet te pakken en neigen we nu sterk in de richting van een vroege lente. Ik hoop stiekem nog op een herhaling van vorig jaar (winter in maart), maar de kans dat dat op die schaal opnieuw gebeurt is niet zo groot.

Om er voor februari het beste van te maken kunnen we beter de hoop op winter even opzij te leggen en te gaan genieten van de zon vanaf morgenmiddag (in de ochtend nog kans op motregen). Als ik naar onweer/zomerfoto's van vorig jaar kijk krijg ik zelfs al een beetje zin in het onweerseizoen!
Hier nog een aantal foto's van afgelopen lente/zomer:

Krachtig lente-onweer, 29 april 2018



Buienluchten, 30 april 2018



Windmolens kunnen ook fraai zijn in een landschap.

Zonsondergang, 23 mei 2018
| Gewijzigd: 12 februari 2019, 13:40 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
13 februari 2019, 12:32 uur | Bericht #490020

De droge zomer van 2018, 26 juli 2018








Eindelijk weer onweer, 8 augustus 2018


Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
15 augustus 2019, 22:47 uur | Bericht #491655

Slovenië - Meer van Bohinj - zomer 2018


Alweer ruim een jaar geleden was ik in Slovenië. Ik had nog een paar plaatjes over. Ik vond met name het heldere water met een groen-blauwige tint erg mooi.





Zuidwest-Friesland - voorjaar 2019

Molen & kerk van Workum


Zicht op IJsselmeer

Mooie wolkenluchten

4 mei 2019


4 mei 2019

13 juni 2019 (Zicht naar het noordwesten)

13 juni 2019 (Zicht naar het zuidoosten)

15 juni 2019 - Deze bui verdenk ik van supercel-eigenschappen (dan wel low-topped). Het was de enige geïsoleerde bui van dat moment en de cel hield het vol van 16:30 boven Zeeuws-Vlaanderen tot 22:00 Ruhrgebied. De multicel ontstond eerder al om 14:00 aan de Franse grens. De cel gaf hier kortdurend hevige neerslag.

Aan de achterzijde was in ieder geval de sterke inflow te zien, ook een kleine overshooting top.



19 juni 2019 - Whalesmouth voorafgaand aan agressief onweer. Erg veel gelegenheid foto's te maken was er niet, de ontladingen kwamen vlot dichterbij, vlak nadat ik naar binnen ging sloeg de bliksem op ongeveer 350 meter afstand in. Daardoor gingen de auto-alarmen af, verdere schade kon ik niet vinden, waarschijnlijk was het ingeslagen in de bliksemafleider.


19 juni  2019 - In de avond ontstonden nieuwe buien, echter was er onvoldoende energie aanwezig in de lucht voor onweer.

Afsluiting extreme hittegolf & Outflow boundary?
Wellicht dat ik hieronder een outflow boundary heb gefotografeerd. Op de radar zag ik namelijk rond dezelfde tijd een outflow boundary (verhoogde reflectiviteit) overtrekken, buiten zag ik deze wolkenformatie, die veel overeenkomsten vertoonde met de vorm van de outflow boundary op de radar.

26 juli 2019

Mooie zonsondergang met regenboog, mammatus en buien van windhoos
Vorige week vrijdag  (9 aug.) was een dynamische dag met veel buien. In de loop van de avond trokken er nog een zware bui over Noordwest-Nederland en aan de andere kant ook over de Ardennen en Duitsland. Beiden kon ik zien.

Blik op neerslag van buiencomplex van Duitsland. Hier bracht het een regenboog en kleine mammatus (zie onderstaande foto).


Rechts zien we nog net de toppen van de buien boven West-Nederland, links zien we kleine mammatus uit de ijskap van het buiencomplex van Duitsland zakken. | Gewijzigd: 15 augustus 2019, 22:55 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
16 augustus 2019, 14:35 uur | Bericht #491657

Tegenzonnestralen - anticrepusculaire stralen


Ik wist dat ze bestonden, maar ik had ze nog nooit gezien. Tegenzonnestralen, oftewel het omgekeerde van zonnestralen. Waar zonnestralen uit een verschijnpunt komen en dan divergeren (uit elkaar gaan), gaan tegenzonnestralen naar een verdwijnpunt aan de andere kant waar ze convergeren (samenkomen). Althans, het lijkt alsof ze divergeren en convergeren, maar in feite lopen ze parallel aan elkaar.

Tegenzonnestralen zijn vrij onbekend en worden veel minder vaak gezien doordat ze een stuk lastiger te zien zijn, alleen bij uitzondering worden ze echt goed zichtbaar, bijvoorbeeld wanneer er donkere wolken iets van onderen beschenen worden. Zo zag ik ze op 4 mei dit jaar. Het was mooi om te zien hoe je de zonnestralen kon volgen van verschijnpunt naar verdwijnpunt, het laat je toch klein voelen (dat de zonnestralen gewoon aan je voorbij gaan naar het verdwijnpunt, om vervolgens misschien wel eindeloos door de ruimte verder te gaan).



Schotland - zomer 2019
De week voor de hittegolf in de Benelux was ik in Schotland, hier had ik een week schitterend weer met slechts enkele buitjes en 20 tot 25°C.


Engelse legerplaats in de Highlands, in brand gestoken gedurende de laatste onafhankelijksheidsoorlog.



Een bui verlicht door de avondzon


Lichtende nachtwolken - In Schotland bleek het seizoen van de lichtende nachtwolken nog in volle gang, regelmatig waren deze nog aan de horizon te zien, terwijl in Nederland het seizoen een stuk korter is door de zuidelijkere ligging.


Een ''Loch'' midden in de Highlands, waar je lange tijd kan rijden met amper huizen te zien.


Het weer, ditmaal vanuit een ander perspectief.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
27 augustus 2019, 21:53 uur | Bericht #491720

Bui geeft mammatus & zacht gerommel


Ten zuiden van hier (Venlo) trok een actieve bui langs, ik genoot hier van het achtergrondgeluid van continu zacht geroffel. De updraft van de bui was mooi te zien en na een tijdje kwamen er uit de ijskap (van het aambeeld) mammatuswolken gezakt.


De updraft: te herkennen aan de cumulusstructuur.



Even later verscheen mammatus

Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
29 augustus 2019, 18:08 uur | Bericht #491753
Zeer agressief onweer midden in de nacht
Na de laatste tropische dag van de hittegolf (vandaag is de hittegolf hier afgelopen) naderde in de avond een koufront. Hoewel de modellen waren afgeschaald in de voorgaande 24 uur, was de instabiliteit niet per sé verdwenen. Het bleek in de late namiddag al in een strook van Brussel naar Utrecht dat er nog steeds wat mogelijk was (met name hagel, bliksem en regen).
Rond middernacht ontstonden er rond Brussel opnieuw een aantal multicellen met onweer, weliswaar hadden de ontladingen een lage frequentie. Toen deze iets noordelijk kwamen was hier ook weerlicht te zien en van tijd tot tijd plenste het even. In België kwam meer onweer, maar dat was nog te ver.

Om kwart over 4 's nachts zullen veel mensen wakker geschrokken zijn van de inslagen. Na enkele zeer mooie maar dichtbije CG's op het netvlies toch overtuigd geraakt om de camera erbij te pakken. Echter ging de activiteit eruit op het moment dat ik ook begon te fotograferen. Ik kon zowat de laatste ontladingen nog op de foto zetten:




Uiteindelijk was het een geval ''iets is beter dan niets''. De meest actieve cel trok rond 5 uur richting Venlo. De activiteit was vergeleken met eerdere buien flink hoger, het gaf hier stroboscoop weerlicht, helaas waren de CC's en CG's op de camera slechts enkele pixels groot. :p | Gewijzigd: 29 augustus 2019, 18:10 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
6 februari 2020, 19:28 uur | Bericht #492840
Overasseltse Vennen - 24 november
Een erg mooi gebied en een mooie rustige avond. Reflecties in het water en opkomende mist maakten het plaatje helemaal af. De Overasseltse Vennen is een natuurgebied bij Nijmegen, ontstaan uit rivierduinen.




Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
22 juni 2020, 17:04 uur | Bericht #493516

Dreigende luchten in juni



12 juni 2020 - eerste onweerssetting
Op vrijdag 12 juni kwamen er vanuit het zuiden de eerste echt grote onweersbuien opzetten. Het zou uiteindelijk de kenmerken van een MCS krijgen. Het ontstond in de omgeving van Luxemburg - Nancy en zou zijn laatste ontlading hebben voor de kust van Hull (Noordoost-Engeland). Het zou 800 km afleggen in 12 uur tijd. De neerslag zou het nog volhouden tot aan Edinburgh, waarna het gebied niet meer herkenbaar werd op de radar.

Tot zover de feitjes. Ik heb de aanloop aandachtig gevolgd, ik kon helaas niet bij het overtrekken van het meest felle deel zijn. Uiteindelijk heb ik nog wel het staartje meegekregen, wat voornamelijk bestond uit intercloud-ontladingen (flitsen binnen wolken). Ik heb wel één CG gezien (cloud to ground), die ook gelijk op de gevoelige plaat stond:


De eerste bliksemplaat van 2020, hopelijk volgen er nog veel.

Nadat de flitsen stopten bleef het die nacht nog lang regenen, uiteindelijk viel hier 's nachts nog ruim 25 mm aan regen.

17 juni 2020 - Veel wateroverlast elders, dreigende luchten in Noordoost-Brabant
De dagen ná 12 juni brachten zo nu en dan nog een korte plensbui, of een klap onweer (13, 17 en 18 juni). Zo intensief als 12 juni zou het echter niet meer worden.
Op de 17de zagen we het onweer steeds verder noordelijk verschuiven van West-Vlaanderen naar Antwerpen en uiteindelijk kwam het nog zo noordelijk als Zuid-Drenthe. In Noord-Brabant zagen we geen beelden van wateroverlast, de zware buien trokken niet over deze regio. Er was een kort onweersbuitje, dat bracht hier toch wel mooie donkere en dreigende luchten (en wat flitsen en rommels in de verte).


Een neerslagkern ten noordoosten van hier, aan de inflowzijde (rechterzijde foto) zag ik interessante structuren.



Aan de zuidoostelijke zijde, waar zeer waarschijnlijk de instroom van vochtige lucht plaatsvond, zag ik deze wolkenstructuren. Omdat het hier ging om de condensatie bij de instroom denk ik dat dit misschien wel kenmerken van een wallcloud kan hebben. Een volwaardige wallcloud is het naar mijn mening nooit geweest, gezien de kleine omvang.

18 juni 2020 - wederom dreigende luchten
Op de 18de kwamen er nog enkele onweersbuien voor, met name in Vlaanderen, Zeeland en Limburg. In mijn regio kwam er een bui binnen vanuit Limburg, onweer ging er bij nadering vrij snel uit. Het gaf wel een vrij fraaie buienlucht met deze keer een zwak arcusje.


Een bui trok vanuit de linkerhoek van de foto naar rechts, uiteindelijk ook over mijn standplaats.


Een kleine shelfcloud als afsluiter van een eerste onweersachtige periode voor de Benelux.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
22 juni 2020, 17:38 uur | Bericht #493517

Mooie zonsondergangen



Noord-Hollandse kust
In een maand met weinig tot geen onweer, was het eind mei wel mooi om even langs de branding te lopen en te kijken naar de zon, die langzaam verdwijnt achter de golven van de Noordzee.


Ook viel het op dat er erg veel schuim op het strand lag, wat misschien ook wel verband heeft met een eerder ongeluk met surfers, een flink stuk zuidelijker.


De zon zakt achter sluierbewolking, de eerste schaduwen kwamen al tevoorschijn achter deze eerste duinrand.


Ook een uitgelezen kans om even de hond uit te laten.

22 mei 2020 - Zonsondergang doet straatverlichting gloeien
Op de 22ste was er ook een erg mooie zonsondergang, hier zagen we mooi de gloed van de zonsondergang terug in de straatverlichting:


16 juni 2020 - Donkere wolken vóór lichtende nachtwolken
Op 16 juni waren er weer (erg) heldere lichtende nachtwolken aan de luchten. Er was echter ook een onuitgenodigde gast op de foto: middelhoge bewolking. Deze gaven wel een groot contrast tussen de heldere lichtende nachtwolken en de donkere wolken ervóór. Deze twee wolkensoorten zijn ook op compleet andere hoogtes, de middelhoge bewolking komt voor op circa 2 tot 7 km hoogte, terwijl lichtende nachtwolken voorkomen op 80 km hoogte.


Sterren, lichtende nachtwolken en middelhoge bewolking.

Terugblik februari 2020 - Zwarte woud
Begin februari toch maar even de sneeuw opgezocht, omdat de witte watjes ons niet wilden opzoeken in de Benelux. De maand februari was zeer stormachtig met bijna wekelijks een zaterdagstorm. Ook in het Zwarte Woud heeft het gestormd, en dat was goed te zien bij het wandelen. Er waren op sommige plaatsen veel bomen omgevallen over het wandelpad. Veel ''schade'' was bedekt met een laag sneeuw, maar soms waren de sporen van de verse stormschade goed te zien:


Veluwe - Dode boom daadwerkelijk dood?
In april ook nog een wandeling gemaakt door zuidelijke Veluwe. Op de route stond ook een dode boom, echter waarschijnlijk zit zo'n boom dan boordevol leven, zo was te zien aan de vele spechtengaten. Ook schimmels, torren en ander kleine verteerders doen zich waarschijnlijk tegoed aan voedzaam oud hout.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
28 juni 2020, 14:07 uur | Bericht #493618

Flitsende bui - vrijdag 26 juni 2020


Vrijdag 26 juni 2020 begon helder, in de warme lucht bereikte het kwik hier 32,2°C (Arcen 31,9°C). Vanuit het zuiden kwam een lading vochtige lucht richting het noorden, wat aanleiding gaf voor een mooie onweerskans. Hier kwam in rond 18:00 onder de ijskap van de bui bij Aken, maar dat maakte verder voor de kans niet heel veel meer uit, de zon had haar werk toen al gedaan.

Uiteindelijk werd de lucht vanuit het westen dan echt donker, hierbij kwamen voorzichtig wat undulatus asperatus wolken bij:

Van links kwamen de buien aanzetten, in de lucht vóór de bui uit kwamen af en toe plukjes undulatus asperatus voor.

Vervolgens langere tijd geprobeerd om bij daglicht wat flitsen op de gevoelige plaat te zetten. Het waren echter zwakke korte schichten, dus het was niet echt succesvol. Toen het ook begon te spetteren en flink te waaien (outflow boundary) toch maar een droog heenkomen gezocht (tot echte flinke regenval kwam het die avond niet).
Eenmaal binnen weer snel alles opzetten, dit werd vervolgend direct beloond met een prachtige ontlading (eerst CC, vervolgens bliksemkanaal naar de grond).



Als het schaap over de dam is, volgen er meer, dat klopte precies. Hierna werd het ene na het andere ladingsverschil gelijkgetrokken door een bliksemkanaal, als snelweg voor geladen deeltjes.






De spetters op het raam, ongewenst, of toch niet. Ze vertellen wel het hele verhaal, van de bui waarbij het van tijd tot tijd even spetterde.


Bliksems zien er soms irrationeel of kronkelig uit, wanneer we ons beseffen dat bliksem geen 2D verschijnsel is, maar 3D, en dus veel naar voren of naar achteren beweegt tijdens de ontlading, kunnen we een beeld maken dat ''loops'' of ''kronkels'' er vanaf een ander zichtpunt heel anders uitzien.


Toch wel mijn favoriete vorm, de dendriet, altijd mooie eindeloze vertakkingen.

| Gewijzigd: 29 juni 2020, 10:22 uur, door Lako
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
13 juli 2020, 14:37 uur | Bericht #493685

Undulatus Asperatus op de vroege morgen

Dinsdag 7 juli - dansende wolken

Komeet Neowise op weg naar de zon

Zondag 12 juli



Vliegtuig (rood) vliegt langs de komeet. Ze zullen wel mooi zicht hebben vanuit dat vliegtuig!

Vandaag nog eens proberen, op mijn foto's zat sluierbewolking in de weg. Ook was de schemering van de ondergaande zon nog niet helemaal weg. Met de verrekijker was hij al wel prachtig te zien, met het blote oog ook enigszins, maar dat kost wel wat moeite.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
26 januari 2021, 20:56 uur | Bericht #495500

Winterweer 1ste helft winter 2021

We lichten even 2 dagen eruit:

Een nacht met vorst - 10 december 2021
Voor één keertje kon ik mij geluksvogel noemen met een zonnige ochtend. Zowel in het westen als in het oosten was bewolking aanwezig, maar ik zat precies in het zonnige strookje tussen deze twee gebieden. In de nacht was het hier ook al als één van de enige plekken echt helder, het resulteerde in bijna matige vorst (-4,2°C). Overdag werd het niet overdreven warm met +1,5°C. Als zo'n kans zich voordoet moet je hem ook even verzilveren in een paar foto's:


Het gras, beschermt door een laag rijp.


De wereld door eendenijs. Door ruim -4°C 's nachts lag er een dun laagje ijs in een emmer.

Mist in de bossen - 9 januari 2021
Nog een dag waarin mijn omgeving de uitzondering op de regel was. Er was in het zuiden sprake van nachtelijke opklaringen, het werd -4,9°C. Hierdoor onstond overal mist. De verwachting was dat de mist overdag op zou klaren en voor een zonnige dag zou zorgen, maar in de schaduwen van de bossen konden mistflarden zich handhaven.
Locatie: Boschhuizer bergen (Venray) - Een Natura 2000 gebied. We vinden hier bos, heide en wat stuifzand, er groeien veel Jeneverstruiken.




Hier was de gehele ondergroei verwijderd om de heide de ruimte te geven uit te breiden. Typisch Nederlands natuurmanagement.


Één van de koudste nachten van deze winter tot dusver (in deze omgeving iig). | Gewijzigd: 26 januari 2021, 21:01 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
9 februari 2021, 21:01 uur | Bericht #495998
Plaatjes van maandag 8 februari 2021

Een werkelijk fenomenale winterdag, langdurig sneeuwval (kleine vlokjes, geen grote bijdrage aan sneeuwdek). Ik kreeg een wintersportgevoel door het zonnetje dat door de wolken prikte, terwijl het wel gewoon doorsneeuwde. Het was verder kalm en rustig, weinig andere mensen op de been.



Her en der was er een enkele boom die het gewicht van de sneeuw niet kon dragen. Midden in het bos was er amper wind en waaide er slechts weinig sneeuw van de bomen (vandaar het diep doorbuigen of knappen van een enkele boom).


 
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.317 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.573 leden.
Het nieuwste lid is paterbon.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 94 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 94, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden