Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
5 mei 2017, 13:45 uur | Bericht #479660
GFS komt met interessante kaarten voor volgende week vrijdag en zaterdag. De CAPE ligt rond 600-1000 J/kg en het neerslagsignaal is vrij fors te noemen. We zitten dan in warme lucht en dat is goed te merken aan de temperatuur, met voldoende zon kan de temperatuur lokaal stijgen naar graad of 22. Bovendien zal het doordat de lucht aardig vochtig is nogal klam aanvoelen, let op dit zijn voorlopige kansen met dus nog een flinke slag om de arm, wel komt al een tijdje terug en komt EC ook met z'n soort setting aanzetten.
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 mei 2017, 20:22 uur | Bericht #479661
Een leuke situatie om te volgen inderdaad. Ook ECMWF komt steeds met dit signaal en is zelfs een tikkeltje forser.




 
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 mei 2017, 21:41 uur | Bericht #479682
De setting blijft erin zitten voor komende donderdagavond, vrijdag en zaterdag! Door de toenemende warmte neemt de kans op onweer ook toe!


Voor meer regio's check http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwing/weersverwachting/onweerskansen/
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
9 mei 2017, 11:07 uur | Bericht #479688
Alle kansen van 11 tot en met 13 mei kunnen in het aparte topic worden besproken dat werd opgezet door lid Tatanka! 
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 mei 2017, 14:10 uur | Bericht #479775
Is er donderdag kans op onweer?
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
15 mei 2017, 14:12 uur | Bericht #479776
Citaat van bliksemdenhaag, maandag 15 mei 2017, 14:10 uur Is er donderdag kans op onweer? Is momenteel een lastige situatie, timing wordt heel belangrijk. Daarom even wachten op enkele korte termijn modellen die vanavond beginnen binnen te lopen  
 
tony
Lid
Woonplaats: Ingen
Berichten: 250
Lid sinds: 12 apr. 2009
16 mei 2017, 00:13 uur | Bericht #479782
Is er ook enige kans op onweer? Ik lees dat de warmte afgestraft word door regen. Maar ik lees niks over onweer? Wat zijn de kansen?
Live now cause today can be your last
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 mei 2017, 06:33 uur | Bericht #479783
Citaat van tony, dinsdag 16 mei 2017, 0:13 uur Is er ook enige kans op onweer? Ik lees dat de warmte afgestraft word door regen. Maar ik lees niks over onweer? Wat zijn de kansen?
Die is ondanks de leuke cape overdag klein. Het front ligt in de meeste modellen nog te ver weg om activatie te geven, dit moet de komende runs nog verbeteren. Probleem nou is in een zeer groot aantal modellen dat ze het front dus, nog te ver af hebben van de onstabiliteit. Op een gegeven moment komt het front ook wel dichterbij. Maar dan is de onstabiliteit zo geslonken of zelfs helemaal weg. Dat er niet meer overblijft dan een buiig neerslagfront.

Mondjesmaat komt een enkele model dus dichterbij maar voorlopig doe ik er nog niks mee qua kans. Op een enkele model iets wegzetten is nog te vroeg. En die enkele model is ook nog verre van optimaal. Zo staan de kansen er dus voor momenteel, op ruim een dag. Moet nog veel aan gesleuteld worden.!!!


Het staat ook duidelijk in de guidance beschreven

Modelbeoordeling:


Modellen komen qua positie van de frontale systemen redelijk overeen. Vooral Hirlam berekent lichte neerslag in de warme sector. Dinsdag overdag blijven de temperaturen in Hirlam in het midden en noorden wat achter t.o.v. de andere modellen. Wellicht is dit te koppelen aan de hierboven genoemde zwakke frontale structuren. Woensdag is er in alle modellen een convectief neerslagsignaal te zien, vrijwel beperkt tot de Noordzee.

Neerslag:


Vooral in de noordelijke helft van de FIR af en toe lichte regen. In de warme sector wordt met name door Hirlam nog lokaal lichte regen berekend boven land. De andere modellen komen daar niet of nauwelijks mee. Nabij het koufront af en toe regen, wellicht ook een ingebedde bui. Woensdag ook een convectief neerslagsignaal met de toenemende PVA. Harmonie laat ook een onweerskans zien, vooral nabij de Engelse oostkust.





Vanavond laat bekijk ik de boel nog eens weer.!!

  | Gewijzigd: 16 mei 2017, 06:39 uur, door Tatanka
there can be only one
tony
Lid
Woonplaats: Ingen
Berichten: 250
Lid sinds: 12 apr. 2009
16 mei 2017, 09:53 uur | Bericht #479785
Bedankt voor het stukje tatanka duidelijk en overzichtelijk.
Live now cause today can be your last
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 852
Lid sinds: 1 okt. 2006
16 mei 2017, 12:19 uur | Bericht #479809
Stukje van Weerplaza:

Donderdag kans op flinke buien

Het kan onweren op donderdag, zelfs rond zonsopkomst al.

Het zomerse weer is helaas geen lang leven beschoren. Op donderdag liggen al vroeg in de ochtend (rond zonsopkomst) de eerste buien over het zuidwesten van het land. Deze buien trekken vervolgens noordoostwaarts over het land en worden actiever, omdat de zon in het oosten en noordoosten nog de temperatuur doet oplopen naar 20 of 21 graden. Bij de zwaarste buien is kans op onweer en hagel.

 
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
19 mei 2017, 07:35 uur | Bericht #479857
Goedemorgen,

Ik zet mijn pijlen momenteel maar op morgenmiddag...:)

Guidance:
Zaterdag vooral overdag meest geïsoleerde Cb's met toppen tot rond FL250.
Zaterdag vooral overdag ook kans op onweer bij de buien onder invloed van PVA en een afkoelende bovenlucht bij de hoogtetrog. Cape dan orde 400-700 J/kg, FZL rond FL060 dus lokaal wat kleine hagel is niet uitgesloten.
Bac00
Lid
Woonplaats: Hoogeveen
Berichten: 510
Lid sinds: 22 apr. 2011
20 mei 2017, 02:47 uur | Bericht #479870
Zojuist even zitten neuzelen in de kaarten van GFS.
Wat ik niet snap is dat in Frankrijk van 24 tm 31 mei iedere dag in ongeveer hetzelfde gebied abnormale CAPE-waarden voor gaan komen.
Wil dat dan ook zeggen dat het in die periode elke dag daar tot onweer komt? En waarom zit er tot begin Juni geen beweging in? Komt er een Hogedrukgebied verankeren boven de Benelux?
Wellicht nog een beetje ver weg, maar het is wel een eenduidig beeld wat ik zie.
Wat misschien ook wel interessant is om te vermelden dat wanneer begin Juni het geheel wel in beweging komt, het geheel mogelijk boven het Zuidelijk deel van de Benelux komt te liggen. Het lijkt er dus op dat de rest van de maand Mei voor Nederland in elk geval aangenaam zomers verloopt!
 
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 mei 2017, 08:09 uur | Bericht #479871
Citaat van Bac00, zaterdag 20 mei 2017, 2:47 uur Zojuist even zitten neuzelen in de kaarten van GFS.
Wat ik niet snap is dat in Frankrijk van 24 tm 31 mei iedere dag in ongeveer hetzelfde gebied abnormale CAPE-waarden voor gaan komen.
Wil dat dan ook zeggen dat het in die periode elke dag daar tot onweer komt? En waarom zit er tot begin Juni geen beweging in? Komt er een Hogedrukgebied verankeren boven de Benelux?
Wellicht nog een beetje ver weg, maar het is wel een eenduidig beeld wat ik zie.
Wat misschien ook wel interessant is om te vermelden dat wanneer begin Juni het geheel wel in beweging komt, het geheel mogelijk boven het Zuidelijk deel van de Benelux komt te liggen. Het lijkt er dus op dat de rest van de maand Mei voor Nederland in elk geval aangenaam zomers verloopt!
 
Cape waardes zeggen niet alles over de kans op onweer, want er spelen meer factoren mee dan alleen CAPE. De reden dat het hier stabiel blijft is, omdat er inderdaad een Hoog zich gaat opbouwen boven onze gebieden en de onstabiele massa op een afstandje houden. ;) Wat die week daarna zal gaan gebeuren is voor iedereen een raadsel. Misschien wordt de warmte al eerder afgestraft door onweer
 
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 mei 2017, 08:13 uur | Bericht #479872
Vanmiddag vooral in het binnenland buien met kans op onweer.

Situatie
Boven de Noordzee bevindt zich een lagedrukgebied die in de loop van zaterdag verder richting Schotland trekt. Rondom het lagedrukgebied zit op 500 HPA hoogte (5,5 km hoogte) een koude luchtbel met temperaturen rond de -25 graden. Op eigen hoogte merken we weinig van deze kou en ligt het kwik rond de middaguren tussen de 13-17 graden. Met dit temperatuurverschil kunnen er in de loop van de middag met behulp van d...e dagelijkse gang (warmte) buien tot ontwikkeling komen. Een trog zorgt voor extra forcering.

Neerslag
In de loop van de middag leven de buien vooral in het binnenland op door de dagelijkse gang en een trog die voornamelijk over het zuidoostelijke helften van Nederland heen trekt. CAPE waardes nemen in het gehele land toe rond de 200 J/kg, waardoor de kans op onweer niet geheel uitgesloten is. Bliksemactiviteit gering tot lokaal bij een goed georganiseerde cell matig. Schering in de polaire gedeelte nauwelijks aanwezig, elders matig -> convectiemodus vooral single cells tot enkele slecht georganiseerde multicells (betere cellen zien we terug in het noordoosten).

In de avond verdwijnen de meeste buien weer.

Wind
Tijdens buien kans op windvlagen.





Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2564
Lid sinds: 29 mrt. 2016
20 mei 2017, 16:14 uur | Bericht #479876
Er zijn vandaag inderdaad enkele pittige buitjes actief, een enkele bevat ook onweer (en hagel). Momenteel op het IJsselmeer bij Enkhuizen en in Groningen (Uithuizen).

In het rode gebied zijn er de komende tijd nog enkele onweersbuien mogelijk, die her en der ontstaan. Wanneer de avond invalt verdwijnt het onweer en later ook de buienactiviteit.
 
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Bac00
Lid
Woonplaats: Hoogeveen
Berichten: 510
Lid sinds: 22 apr. 2011
20 mei 2017, 17:03 uur | Bericht #479878
Citaat van Leon Eikenaar, zaterdag 20 mei 2017, 8:09 uur  Misschien wordt de warmte al eerder afgestraft door onweer
 

Ik hoop zo van niet, kaarten zijn in elk geval nog steeds gunstig!
Het mooiste is natuurlijk 2 a 3 weken zomers weer met elke dag kans op warmte-onweer, aangezien dat de hitte er mooi in houdt!
En dan na die weken mag het een keer goed afgestraft morgen hier a la Duitsland gisteren, wat een spektakel daar zeg!
Woonplaats: Gouda
Berichten: 553
Lid sinds: 17 apr. 2012
22 mei 2017, 00:26 uur | Bericht #479886
Goedemorgen Onweerfanaten(H),

Na een lange winterslaap ben ik dan eindelijk weer ontwaakt. De zomer gaat beginnen en we willen natuurlijk allemaal graag weten welke kansen we zullen krijgen en hoeveel onweer er gaat komen. Mijn antwoord is: "Ik weet het niet" haahahah.
Net als sommigen van jullie heb ik in ieder geval al wat onweer mogen meemaken al was het niet veel.
Ik vind het altijd leuk om zo ver mogelijk vooruit te kijken want wat mij verbaasd is dat wetenschappers wel weten wanneer een ster explodeerd die hier miljoenen lichtjaren vandaan is maar het toch nog steeds zo moeilijk is om onweer te voorspellen.

Toen ik vanochtend wakker werd (zondagochtend) was ik erg verrast om te zien dat we de komende week in het weekend een hete zomerdag gaan krijgen op zaterdag. En dat na een nogal droge lenteweek met temperaturen tussen de 21 en 26 graden voordat het weekend uberhaupt aanbreekt.
Ik wil het dus gaan hebben over potentiële onweerskansen op de avond en nacht van zaterdag naar zondag.

Ik weet wat jullie denken haha. Het is nog veel te vroeg om hier een conclusie uit te trekken en dat zal ik dan ook zeker niet doen. Wat ik echter wel ga doen is een bepaalde verwachting scheppen omdat de kaarten er gewoon niet om liegen en ik er heilig van overtuigd ben dat komende zaterdag wellicht spannend zou kunnen gaan worden.
Inde kaarten van wetterzentrale is inmiddels als wat onstabiliteit waargenomen op volgende week woensdag. Hier deed ik eerst niks mee want ik dacht bij mezelf dat dit wel heel erg ver van ons verwijderd is nog. Echter heb ik inmiddels deupdates en die gaan vooral voor de nacht van zaterdag op zondag. Modellen kunnen nog veranderen dus een garantie is het zeker niet. Maar we doen er naar mijn mening wel goed aan om de zaak in de gaten te gaan houden. Spannend!!;)

In de runs lijkt de onstabiliteit van Zuid-West naar Noord-Oost te trekken met in Zeeland de grootste onstabiliteit. Een klassiek scenario van onweer dat vanuit Frankrijk binnenkomt en via Duitsland weg trekt.
 
Aantal onweersdagen 2020
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 mei 2017, 11:17 uur | Bericht #479888
Volle warme tot lokaal zomerse week in het verschiet, komend weekend tropische waarden in zicht (Kleine vooruitblik onweerskansen) + wat uitleg over parameters op model Gfs.




Vandaag al een lokale zomerse dag met veel zon. De oosten- tot zuidoostenwind voert warme lucht aan. De temperatuur loopt op naar 21-24 graden in het noorden, 24 à 25 graden in het binnenland en de zuidelijke helften kunnen mogelijk de 26 graden al halen. De dagen daarna houdt het mooie weer met veel zon aan (morgen mogelijk in de morgen wat minder). Met op grote schaal 20-24 graden lokaal 25 graden is het dus aangenaam weer. Rond aankomend Hemelvaart-weekend lopen de temperaturen verder op met op uitgebreide schaal 25 graden of meer. De modellen Gem en Ecmwf o.a komen zelfs met tropische waarden in dat weekend. Pakken we model Gfs dan is die minder warm maar gewoon zomers ook.!!

Komen en gaan van hogedrukgebieden.
Vandaag ligt een hoog boven zuidelijk scandinavie en zorgt voor een oosten tot zuid-oostelijke aanvoer van warme lucht. Zoals boven aangegeven levert dat vandaag al een warme tot zomerse dag op. Enigste smet van de week is morgen als een oclussie die vannacht al voor onze kust ligt morgenvroeg voor wat lichte neerslag kan zorgen. In de middag is deze al grotendeels weg getrokken richting dld en kan er opnieuw vanuit het westen ruimte komen voor de zon. Meteen word er al vanuit de azoren een nieuwe hogedruk gebied opgebouwd, en daarvoor ligt nog een hoogterug ( een uitloper van een hogedrukgebied). Deze zorgt woensdag en donderdag alweer een iets stijgende lijn weer op grote schaal. En vanaf vrijdag gaan we nog meer naar hogere waarden als ook eerder genoemde hogedruk is toegenaderd. In aankomend hemelvaart-weekend schuift het geheel nog wat verder oostwaarts en dan gaat de stroming helemaal van zuid-oost naar zuid. En dan is er ruimte voor nog warmere aanvoer zoals boven beschreven.!!

Onweerskansen weekend (begin volgende week).

Ik kan hier heel kort over zijn maar dat is ook de termijn. Er komen wel leuke Cape kaarten langs van tijd tot tijd. Maar Cape is slechts een factor in een groter geheel. Een hele belangrijke zaak is dat deze warme trend er in blijft, en dat is voorlopig een zeer belangrijke. En gezien de vooruizichten ziet dat er wel goed uit.

De korte termijn modellen zullen ons een beter inzicht geven moeten gaan geven over de kansen zoals gewoonlijk (hoop ik :( zie afgelopen woensdag).

Voorlopig is alleen model Gfs bezig met onweer en laat ook wel signalen zien. Ecmwf ook wel een beetje maar die heeft het nog meer op afstand en is te droog. Model Gem die ik niet heel vaak gebruik is nog droger en komt ook met nog forsere tropische waarden dan Ecmwf, vooralsnog vind ik dat niet realistisch, en geeft dan ook geen signalen. Wil zich het 1 en andere een beter beeld gaan geven dan moeten zeker Ecmwf ook wel komen, en straks zo pakweg tegen vrijdag ook de modellen harmonie en wrf4km. De gewone Wrf zal vanavond al voor zaterdag binnen komen en morgenavond voor zondag. Dus ook in model wrf kunnen we dan al een inzage krijgen omtrent weekend

Zal op bassis van 1 model (Gfs) eens uitleggen wat er een beetje bij komt kijken allemaal. En ik gebruik zo'n beetje bij elkaar inclusief korte termijn modellen 6 modellen voor kansen. Hoe meer zielen des te meer vreugd zeggen ze wel vaak. Om in iedergeval een betere kans neer te zetten. Want een kans blijft natuurlijk altijd nog een kans, ligt er ook allemaal aan wat er aan onstabiliteit onder schuilt etc etc.

Wellicht heb je er wat aan!!



Kaart 1 Cape kaart: 1500-2000 j/kg gemiddelde waardes voor bijvoorbeeld zondag. Kan prima nog forser worden of minder of naar een totaal andere dag of helemaal niet.



Kaart 2 : Op de 10m wind kan je gaan kijken of er een front zit. Dit kan je zien aan een duidelijke verandering in de wind. Zoals je ziet zie je ook een strookje liggen daar die dit toont. In deze run zie je hem liggen van noord naar zuid-zuidoost ( tussen de rooie lijnen) dit is een thermische vore, maar wel een zwakke de windveren kunnen nog wat chaotischer zijn.



Kaart 3 Cin: CIN is de afkorting van Convective Inhibition, ofwel convectieve remming, en is dus een parameter die aantoont of er convectie op kan treden. In deze speciefieke run is op de kaart te zien dat de Cin beduidend minder is op het front (trigger zie kaart boven). En zoals ik aangeef boven is ie er de thermische vore. Daarvoor uit zal het lastig worden om buien te triggeren met bijna een negatieve waarde van -200 j/kg.


Gaan we naar onderen dan pakken we de neerslag kaart. En dan zal dat zich ook moeten vertalen in signalen.

Kaart 4 neerslag kaart: Zoals je hieronder ziet zie je de signalen totaal anders liggen dan het front. Maar pakt het in de aanwezigheid van het front wel signalen op. Dit noemt men in de onweerswereldje geen goeie overlap. Een goeie overlap is dat de signalen evenwijdig aan het front liggen. Er zal zeker onweer opzitten, maar zoals je ziet is de overlap niet perfect en schot er dus nog wat aan. Je zal dan gebrekkige signalen terug zien.!!  Op kaart 5 pakken we de onweersignalen/symbolen en die zal dit dan ook aantonen.!!.

Zoals boven aangegeven (Kaart 2) zie je dat in tegenstelling van het front die noord-zuid-zuidoost is georienteerd, de signalen hier van noordwest-zuid-oost liggen.




Kaart 5 onweersymbolen: Hier zie je dat er wel degelijk onweer opzit, maar dat het een een rommeltje is. Gaat het op volle waardes dan is het een goed gesloten geheel. Hier zie je duidelijk dat alleen in dit model al heel veel dingen missen nog. Dit alleen al is een verschil tussen potentieel zwaar onweer. Of onweer wat binnen de perken blijft, ook weer afhankelijk wat er scheringsgewijs staat.



Tuurlijk kan deze run straks weer compleet in de prullenbak maar het is enkel en alleen even om iets aan te tonen. Om jullie ook eens een inzicht te geven wat er bij komt kijken om iets weg te zetten als zijnde kans . En dan ben ik eens nog niet op het scherings verhaal in gegaan en andere severe parameters. 



Hoop dat jullie het interessant vonden mochten jullie nog meer vragen hebben ik ben regelmatig te vinden in de onweerschat onder op front pagina. Of je kan ze hier stellen.!!

Ik zal zeker weer met updates komen in de aanloop, maar voorlopig gaan we eerst genieten van een serie fraaie dagen.

Mvg Tatanka
| Gewijzigd: 23 mei 2017, 08:16 uur, door Tatanka
there can be only one
Bac00
Lid
Woonplaats: Hoogeveen
Berichten: 510
Lid sinds: 22 apr. 2011
23 mei 2017, 07:28 uur | Bericht #479889
Of er onweer komt zaterdag, denk dat de kans niet zo heel groot is..
GFS laat onweer vooralsnog achterwege met verder van NL verwijderend onweers"potentie" gebied.

Kaarten neigen sinds 2e helft gisteren meer en meer naar zondag/maandag (maar het kan wellicht ook al zaterdag op zondag zijn of zelfs dinsdag).
Zeker is wel dat de reguliere dagopwarming (maximum tussen 16:00 en 18:00) en verloop van dagen constant warm (on)stabiel weer voor een
met de dag hoger oplopende CAPE-waarden zorgt.

Het meest verse kaartje van GFS voor as maandag 18:00 is het meest hoopvol, alhoewel er altijd nog een verschuiving van tijdvak mogelijk is met het naderen van het weekend.... Bijna zeker is in ieder geval wel dat het komend weekend of de dagen erna 1 moment zal zijn dat de omstandigheden perfect zullen zijn voor de nodige ingredienten om het tot onweder te laten komen...
Met een beetje mazzel en goede hoop is de onstabiliteit rond eind vd middag/begin avond op het hoogtepunt.



  | Gewijzigd: 23 mei 2017, 07:30 uur, door Bac00
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 mei 2017, 07:55 uur | Bericht #479890
Citaat van Bac00, dinsdag 23 mei 2017, 7:28 uur Of er onweer komt zaterdag, denk dat de kans niet zo heel groot is..
GFS laat onweer vooralsnog achterwege met verder van NL verwijderend onweers"potentie" gebied.

Kaarten neigen sinds 2e helft gisteren meer en meer naar zondag/maandag (maar het kan wellicht ook al zaterdag op zondag zijn of zelfs dinsdag). Zeker is wel dat de reguliere dagopwarming (maximum tussen 16:00 en 18:00) en verloop van dagen constant warm (on)stabiel weer voor een met de dag hoger oplopende CAPE-waarden zorgt.

Het meest verse kaartje van GFS voor as maandag 18:00 is het meest hoopvol, alhoewel er altijd nog een verschuiving van tijdvak mogelijk is met het naderen van het weekend.... Bijna zeker is in ieder geval wel dat het komend weekend of de dagen erna 1 moment zal zijn dat de omstandigheden perfect zullen zijn voor de nodige ingredienten om het tot onweder te laten komen...
Met een beetje mazzel en goede hoop is de onstabiliteit rond eind vd middag/begin avond op het hoogtepunt.



Leuk stukje!!

Grote factor hierin zijn de dp,s theta 850hpa. Ec benut de warmte meer als je de 850hpa kaarten erbij pakt t.o.v de 2meter temps. Gfs toont op 2 meter niveau een veels te vochtig patroon. En haalt het bij lange niet bij de 2m temps van Ec,alleen op maandag al zit er een verschil in van 4-6 graden. Waarbij Ec de waardes over de tropische grens tilt(Ec is hier naar mijn mening en ook in eerdere warmte impulsen toch beter in).


Model Gem er maar eens bijgepakt want ik wil dit jaar ook eens kijken hoe die presteerd, en die volgt Ec aardig ook. Het zijn voor mij dan al 2 modellen die een streepje voor hebben. Pas later zie je in de modellen Ecmwf,Gem ook meer vocht komen (Medio volgende week), en dan komt het ook in die modellen tot omzetting in Cape en signalen. Gfs duikt nou dus ook die week in, maar loopt achter de feiten aan. Voorlopig is het echt wachten op wat meer modellen die mee gaan met elkaar. 

Wat ook nog mogelijk is en niet in modellen staat er hoeft maar een lullig thermisch laagje te ontstaan in die hitte boven Frankrijk, en het kan feest zijn. En ook evengoed niet, maar ik ga er persoonlijk niet van uit dat dit zonder slag of stoot dr uit gaat. We moeten even geduld hebben.!!

Focus ligt dik op zomerse tot tropische dagen eerst, dat is voor nou een trend die er wel instaat. Mochten er significante dingen verschijnen waardoor er toch wat eerder kansen dr in komen zal dat zeker gemeld worden. We zitten nog maar op dinsdag voor evtuele kansen op een kleine week tot week. Er kan nog zo gigantisch veel gebeuren in postieve als negatieve zin!

Mvg Tatanka

  | Gewijzigd: 23 mei 2017, 08:22 uur, door Tatanka
there can be only one
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 123 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 123, lezen 7 mensen het topic "Etna blaast smoke rings".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden