Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 22:10:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 21:02:48

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Mar 2024 10:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Victoria, TX.

17 Mar 2024 22:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 21:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 21:05:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Live Oak, TX; McMullen, TX.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA; St. Bernard, LA.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:40:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:09:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 15:09:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vermilion, LA.

17 Mar 2024 14:36:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

17 Mar 2024 13:56:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 12:39:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Galveston, TX.

17 Mar 2024 10:41:55
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
15 juni 2020, 15:21 uur | Bericht #493439
Zeg, al die argumenten zijn natuurlijk welbekend en meegewogen hè. Ik, noch anderen, zijn van gisteren.
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2527
Lid sinds: 29 mrt. 2016
15 juni 2020, 15:32 uur | Bericht #493440
Citaat van Wim Blanken, maandag 15 juni 2020, 12:58 uur Ik ga volledig met jullie mee in deze analyse. Hier in Middelstum viel me al op dat veel buien voor Noord-Groningen splitsen of oplossen om al snel daarna ofwel in Friesland, Waddenzee of Duitsland opnieuw op te bloeien. Vroeger was het vaker raak dan nu. Als Geo-ICTér wil ik graag een nadere analyse maken maar kan de data niet vinden van bliksemdetectie van de afgelopen jaren. 

Weet iemand of er ergens datasets gedownload kunnen worden? En dan geen plaatjes maar werkelijke data van ontladingen inclusief coordinaten etc.

Zover ik weet, hebben o.a. het KNMI en bijvoorbeeld Kachellmannwetter wel datasets die jij bedoelt, met precieze gegevens over de hoeveelheid onweer per locatie. Er zijn echter kapers op de kust voor deze informatie, namelijk verzekeringsmaatschappijen die deze data gebruiken om te bepalen of schade van bijvoorbeeld een zolderbrand wel degelijk door een blikseminslag kan komen, of dat dit fraude kan zijn. De meeste organisaties achter bliksem-detectiesystemen zoals SAFIR kunnen de budgetten aanvullen met de verkoop van deze informatie aan verzekeringsmaatschappijen.

Hierdoor zijn deze datasets (zover ik weet dus) niet openbaar, en moet er (tenzij voor wetenschappelijke doeleinden) voor betaald worden.
Er zijn nog wel enkele kaarten beschikbaar met de totale hoeveelheid ontladingen per 5x5 km pixel (per maand of per jaar).
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/gegevens/mow (Maand of jaar aanklikken dan vindt je de kaart na wat scrollen).

Ook zijn er gedetailleerdere locaties te vinden bij meteologix/kachellmann, alleen hier kan je ze dus niet over langere tijd opsommen:
https://meteologix.com/nl/lightning/groningen/20200613-1545z.html (inclusief informatie over positieve en negative ontladingen).

Ik vrees dat de informatie waar je specifiek naar op zoek bent niet beschikbaar is met voldoende detail voor Groningen. :|
Die informatie is dus commercieel geworden.
 
Hogeland
Als we het verder nog hebben over het Hogeland, dan denk ik dat de meest voor de hand liggende oorzaak ook grote invloed heeft. De zee in de buurt zorgt er ten noorden van Groningen voor dat de warme voeding van de buien stilvalt. Dit effect is merkbaar in een strook van circa 20 km vanaf de kust, met name in situaties met weinig stroming of kans op zeewind. Door wat koelere lucht vanaf zee zijn buien die puur afhankelijk zijn van energie vanaf de grond al snel wat zwakker.

Er kan wel degelijk onweer naar het Hogeland komen, voornamelijk op drie manieren:
- Elevated onweer afhankelijk van energie boven de circa 800 meter
Het effect van de zee is iets hoger in de atmosfeer minder te merken, hierdoor kunnen ''elevated'' onweersbuien (voeding van hogere lagen) wel gewoon door, deze buien zien we het meest 's nachts.

- Onweer met een wat sterkere zuidelijke stroming
Hiermee wordt de toevoer vanaf zee volledig tegengehouden en kan de toevoer van energie vanaf het vasteland gewoon doorgaan.

- Onweer tussen Augustus en september
In deze periode is het zeewater al behoorlijk warmer geworden, hierdoor is er meer voeding voor onweer beschikbaar aan de kust.

Zodoende lijkt mij dat het effect van de zee uiteindelijk veel meer invloed heeft dan een grondsoort of hoogteverschil van 4 tot 10 meter.
Het is wel typisch dat je soortgelijke berichten zelden hoort van de Friese kust of van de regio Den Helder-Petten. Dat zal wel te maken hebben met de verdeling van de leden en misschien de verschillen tussen Noord-Groningen en Oost-Groningen (omdat Oost-Groningen al véél minder last heeft van toevoer vanaf zee).

Ik denk dat het uiteindelijk een combinatie is van zowel pech, de psychologische effecten van Benniegek en de geografische ligging vlakbij zee.

Misschien nog wel het beste op te lossen zo:

 Inpoldering Plan van Diggelen. Auteursrecht verlopen. Publiek domein.
Trouw - de-waddenzee-was-er-bijna-niet-meer-geweest
Grapje natuurlijk, ik vind dat de Waddenzee een onmisbaar onderdeel is van de natuur en het landschap van de Friese en Groningse kust. :D | Gewijzigd: 15 juni 2020, 16:14 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Middelstum
Berichten: 70
Lid sinds: 24 mei. 2014
15 juni 2020, 17:53 uur | Bericht #493443
Bedankt voor dit antwoord! Ik ga zelf ook nog eens navragen bij het KNMI of er mogelijkheden zijn om dit soort data te openbaren. Als de enige reden verzekering is lijkt me dat een zwaktebod van ze. Ik kom er spoedig op terug!
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
15 juni 2020, 21:10 uur | Bericht #493448
Citaat van W. in t Erland, maandag 15 juni 2020, 15:32 uur Citaat van Wim Blanken, maandag 15 juni 2020, 12:58 uur Ik ga volledig met jullie mee in deze analyse. Hier in Middelstum viel me al op dat veel buien voor Noord-Groningen splitsen of oplossen om al snel daarna ofwel in Friesland, Waddenzee of Duitsland opnieuw op te bloeien. Vroeger was het vaker raak dan nu. Als Geo-ICTér wil ik graag een nadere analyse maken maar kan de data niet vinden van bliksemdetectie van de afgelopen jaren. 

Weet iemand of er ergens datasets gedownload kunnen worden? En dan geen plaatjes maar werkelijke data van ontladingen inclusief coordinaten etc.

Hogeland
Als we het verder nog hebben over het Hogeland, dan denk ik dat de meest voor de hand liggende oorzaak ook grote invloed heeft. De zee in de buurt zorgt er ten noorden van Groningen voor dat de warme voeding van de buien stilvalt. Dit effect is merkbaar in een strook van circa 20 km vanaf de kust


Zodoende lijkt mij dat het effect van de zee uiteindelijk veel meer invloed heeft dan een grondsoort of hoogteverschil van 4 tot 10 meter.




Klei is toch vochthoudender en kouder dan altijd sneller opgewarmde zandgrond dat dus voor meer voeding en elevation zorgt, en als dat plots wegvalt... En ik vraag me altijd af of verschillende grondsoorten niet verschillende energiepotentiaal hebben door andere samenstelling en vochtretentie, en veranderingen daarin niet ook voor (hoe licht ook) effect op elektromagnetisme in de laagste atmosfeer kan zorgen en net hier dat remmende zetje kan geven dat zo vaak te zien is. 
Het uitdoven van de lading in dondersystemen vanuit zuidwest gebeurt tussen Assen en Groningen, niet 20km van de kust. Al zal het mee kunnen spelen met andere factoren (de boerenkennis van opkomend/afgaand water is natuurlijk ook bekend, misschien ook berucht?).

Beh, ik ben te moe om al te coherent te zijn, sorry.

Magoe, ik heb hier (ook al voor de splitsing, en bij de buren) al vaker Groningers erover gelezen, en het is hier bij boeren en stadse liefhebbers een bekend verschijnsel maar wij zijn wel gewoon gek (psychologisch is het voornamelijk toch?), geen probleem. Natuurlijke processen kunnen (zullen, m.i.) een rol spelen, maar ik heb nog geen theorie gehoord die sluitend laat staan overtuigend is na 15 jaar radar turen bij naderende onweersystemen en de laatste ongeveer 8 jaar in het bijzonder, plus de ervaringen van legio anderen. Zou leuk zijn als er grondiger onderzoek naar gedaan werd, en het serieuzer genomen werd, maar je stuit altijd weer op scepsis en vastgeroeste denkbeelden, alsof wetenschap stil hoort te staan en dat alles al wel denkt te weten. Dan ligt het wel gewoon aan ons. En ik laat het ook maar weer lekker rusten, dagdag!
Benniegek
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 118
Lid sinds: 14 dec. 2013
16 juni 2020, 10:36 uur | Bericht #493450
Hier een goed topic uit 2009, wat nog wat meer op deze kwestie ingaat. https://www.onweer-online.nl/forum/topic/11948/waar-onweert-het-het-vaakst-in-nederland/
Daystar
Lid
Woonplaats:
Berichten: 125
Lid sinds: 8 jun. 2014
16 juni 2020, 16:53 uur | Bericht #493453


  | Gewijzigd: 1 september 2020, 15:21 uur, door Daystar
Woonplaats: Middelstum
Berichten: 70
Lid sinds: 24 mei. 2014
16 juni 2020, 19:56 uur | Bericht #493461
Wellicht heeft het ook met klimaatverandering te maken?

Dat de waddenzee ook te maken heeft met stijging van de zeespiegel in combinatie met bodemdaling door gaswinning? 

En dat daardoor de afkoeling van de lucht harder gaat dan voorheen? 
front
Lid
Woonplaats: zaandam
Berichten: 620
Lid sinds: 24 aug. 2009
16 juni 2020, 21:36 uur | Bericht #493466
wat is er vandaag gebeurt in dordrecht??! :o
BertD
Lid
Woonplaats: Roeselare
Berichten: 702
Lid sinds: 22 jul. 2013
16 juni 2020, 22:19 uur | Bericht #493468
Onweerloos Dordrecht is vandaag van de kaart geveegd door een tornado. Er komt dus wel degelijk onweer voor hier. 
Onweersdagen 2019: 19
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
16 juni 2020, 23:43 uur | Bericht #493470
Volgensmij kan dit topic voor Dordrecht al gesloten worden
Woonplaats: Brakel
Berichten: 28
Lid sinds: 5 jul. 2010
17 juni 2020, 10:47 uur | Bericht #493471
Nou niet meer klagen in Dordrecht he. Jullie hebben gisteren genoeg gehad voor een jaar...... | Gewijzigd: 17 juni 2020, 10:48 uur, door bigmacx22002
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
17 juni 2020, 15:52 uur | Bericht #493479
Citaat van Daystar, dinsdag 16 juni 2020, 16:53 uur
En wat Richardus ook al zei is het een Beetje flauw om het direct op Psychologie te gooien het het doen voorkomen dat het allemaal tussen de Oren zit.
Ik en mijn mede Groningse en Dordrechtse Forum genoten zijn onweersliefhebbers en ik denk dat we ze over het algemeen wel alle 7 op een rij hebben.
Dat er elders zwaardere buien vallen met veel regen in korte tijd en dat de Zomers Heter worden en dat we geen Winter meer hebben word er ook niet gezegt dat het tussen de Oren zit.
Ik denk wel dat er een beetje waarheid in zit, maar niet zoals Richardus het beschrijft. Las hiervoor ook iets van kaartjes die niet zouden kloppen.
Als we het als liefhebbers over Onweer heben verwachteh we vette  flitsen... veel, en hard en  goed zichtbaar en naar de grond. Bij voorkeur niet op ons  bolletje  maar we willen ons toch wel goed kapot schrikken.  Maar ook ik heb dat de laatste tijd niet gemerkt. Gisteren, U weet wel, de bui uit Chaam... Dat ging behoorlijk los en toch viel het niet op, bijna allemaal hoog in de lucht.

En dan heeft het best geonweerd en we zeggen toch al snel, het "was niet veel". Da is toch wel een beoordeling van de situatie tussen onze oren. Wat ook tussen de oren kan meespelen is dat het vroeger altijd anders was. We beleefden het anders, we waren er misscien banger voor zodat het meer indruk maakte.  Misschien is er ook wel wat evranderd maar zoals we het als klein ukkie beleefden zullen we het nooit meer beleven.

 
Benniegek
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 118
Lid sinds: 14 dec. 2013
17 juni 2020, 17:30 uur | Bericht #493483
Ik denk dat het volgende artikel een mooie afsluiter is voor dit topic, Onweersloos Dordrecht.
https://indebuurt.nl/dordrecht/nieuws/weer/wateroverlast-en-stormschade-door-noodweer-zo-ziet-dat-eruit-in-dordrecht~116741/ | Gewijzigd: 17 juni 2020, 17:30 uur, door Benniegek
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 852
Lid sinds: 1 okt. 2006
18 juni 2020, 18:11 uur | Bericht #493502
En waar is  P.den Ouden nu???  Dordt nu voor de 4e keer onweer in 1 week tijd!   Dit wordt nu zeer irritant omdat nu Spijkenisse telkens gemist wordt.   Maar zo is het weer nu eenmaal en we kunnen helaas niet zelf bepalen waar een onweersbui komt.  Want van mij mag dat gewoon 2x per week en in de avond en nacht na een warme dag.  Maar vanaf morgen is het zowiezo weer over met het onstabiele weer en gaan we na het weekend de bakoven weer in met 28 tot 32 graden zoals ik GFS en EC ziet.
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 286
Lid sinds: 27 mei. 2007
22 juni 2020, 12:41 uur | Bericht #493515
Onweersbuien lossen steevast de laatste - vele - jaren ook op in het gebied Arnhem tot en met Doetinchem. Waar dat aan ligt is vele donderliefhebbers uit onze regio een raadsel, maar het is zeer opvallend.
Daystar
Lid
Woonplaats:
Berichten: 125
Lid sinds: 8 jun. 2014
23 juni 2020, 21:11 uur | Bericht #493520


  | Gewijzigd: 1 september 2020, 15:21 uur, door Daystar
Wim735
Lid
Woonplaats: Middelstum
Berichten: 38
Lid sinds: 7 jul. 2017
7 september 2022, 17:47 uur | Bericht #498564
Helaas, Om 3 uur opgestaan vanmorgen om het onweer in Middelstum te zien. Enkel een paar weerlichtjes en één CG die volgens lightning.com in Groningen stad zou zijn opgetreden. Lichte donder in de verte. 7 mm regen 

Om 4 uur maar weer mijn bed in gedoken. 

Teleurstelling. 

Alweer. 
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.317 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.573 leden.
Het nieuwste lid is paterbon.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 64 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 64, lezen 2 mensen het topic "Discussietopic winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden