Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 0
Lid sinds: 22 mei. 2012
22 juni 2017, 00:53 uur | Bericht #480542
Hoi, Ik ben Yvonne, 34 jaar en kom uit Amersfoort. Vanaf mijn jeugd ben ik extreem bang voor onweer. Ik heb in de zomer van 1991 zeer zwaar droog onweer meegemaakt toen ik nog in Friesland woonde. De hele nacht flits, boem!!! Met geen spat regen. Mijn moeder schonk er geen aandacht aan en zei dat ik maar gewoon rustig moest gaan slapen... Sinds die tijd ben ik panisch!!! Ik sluit me op in de badkamer met muziek op mijn oren, steeds op de buienradar kijken, ik ga nooit op vakantie. Hooguit in de winter weekje in Nederland. Buikklachten, paniek aanvallen, huilbuien en slaap bijna niet. Ik ga er zo gebukt onder dat het bijna ondragelijk is. Vrienden begrijpen het ook niet zo goed. Ze doen hun best maar ik voel me hier zo ontzettend alleen in staan en ik schaam me voor mijn angst. Ik ben niet bang dat het inslaat maar het heftige verschijnsel daar ben ik zo bang voor. EMDR therapie heeft helaas niet voldoende geholpen. Wie herkend deze extreme vorm van angst voor onweer? Lieve groeten, Yvonne | Gewijzigd: 22 juni 2017, 04:18 uur, door yvonne heek
yvonne
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
22 juni 2017, 10:16 uur | Bericht #480548
Hallo Yvonne,

Als eerste welkom op Onweer Online.
Het is heel vervelend voor je dat je met deze angst leeft, dat de therapie niet goed genoeg geholpen heeft en je je vaak onbegrepen voelt.
Maar, je bent niet de enige die met deze angst leeft en ik wil je ook op het hart drukken, je hiervoor niet te schamen!
Je bent hier op het juiste adres, de lotgenoten die je zoekt, zijn ook hier te vinden. 

Voorstel: log eens in bij de chat.
De "angst voor onweer" chat, is er speciaal voor mensen die angst hebben voor onweer. Zo kan je elkaar helpen om de angst te proberen te overwinnen, of om afleiding te zoeken tijdens het onweer.
Bij de "onweer" chat kan je ook uitstekend terecht. Je wordt bijgestaan en door de onweersbui heen gepraat, het geeft je de nodige afleiding. Hier vind je niet alleen lotgenoten, maar ook onweersliefhebbers. Wie weet, bereik je uiteindelijk het punt, dat je door het enthousiasme van anderen, zelf ook wat rustiger wordt. Je hebt in ieder geval dan de afleiding én het begrip die je in die tijd zo hard nodig hebt.

Groetjes Joyce
 
Waarom deze advertentie?
Franka
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 137
Lid sinds: 26 jul. 2006
22 juni 2017, 10:19 uur | Bericht #480549
Hoi dat is wel heel vervelend voor je. Er is in de chat via mobiel een angstkanaal in de chat. Als je binnen bent ben je gewoon veilig. Haal de stekkers van de apparaten eruit als het dichtbij is. Ook voor je eigen veilige gevoel. Ik heb dat ook wel eens ervaren zon bui. En was vroeger ook bang. Nu film ik het voor het raam je gaat het dan ook beter begrijpen wat het is. Ik weet ook welke therapie je bedoeld. Ik heb ook facebook Franka Vd Meij foto met lang donker blond haar als je dat fijn vind. Liefs.
Woonplaats: noordwolde (frl)
Berichten: 192
Lid sinds: 10 jun. 2010
22 juni 2017, 12:34 uur | Bericht #480562
Ik sluit me aan bij wat er al gezegd is kom naar de chat,maar ik heb nog wel een tip voor je voor je angst;
Probeer eens bach rescue bij angstige momenten ,dit is op natuurlijke basis en maakt niet suf oid en het werkt best wel snel,dit is bij de drogist verkrijgbaar !
Kienke
Lid
Woonplaats: Kortenaken
Berichten: 11
Lid sinds: 22 jun. 2017
22 juni 2017, 15:44 uur | Bericht #480587
Ik had iets vergelijkbaar met vliegangst. Ik heb me uiteindelijk verdiept in de materie en weet nu vrij veel over vliegtuigen en de manier waarop een vlucht verloopt. Als ik een vlucht moet nemen, bereid ik dat maximaal voor. Dat gaat zo ver dat ik de vliegroutes, landingsbanen en de luchthaven zelf volledig tot in detail ga uitpluizen. De meeste mensen vinden dit nogal vreemd, maar het is mijn manier om ermee om te kunnen gaan en ja dat helpt.

Toen ik als kind ook heel angstig was bij onweer, was het mijn vader die me mee naar buiten nam en mij zoveel mogelijk uitleg gaf over het fenomeen. Daardoor ben ik er ook gefascineerd door geraakt en nu voel ik een gezonde spanning als het gaat onweren

De truc zit 'm dus vaak in het negatieve naar iets positiefs om te buigen.

Zo kan je ook iets gaan doen wat je heel leuk vindt telkens als het gaat onweren. Zo ga je het onweer op den duur associëren met iets positief. Dat, en eventuele ademhalingsoefeningen om te kalmeren, zouden toch al heel wat beterschap moeten brengen. Google eens naar 'Hartcoherentie oefeningen' , zo kan je in stress situaties de kalmte weer bewaren.

Veel succes!
Freakout
Lid
Woonplaats: Almere
Berichten: 32
Lid sinds: 3 jul. 2009
22 juni 2017, 17:26 uur | Bericht #480595
Hey Yvonne, Je zou mij zeker een lotgenoot kunnen noemen. Ik heb zelf vanaf omstreeks mijn 13de levensjaar zonder duidelijke aanleiding een heftige angst voor onweer ontwikkeld. Bij onweerswaarnemingen draaide mijn maag 180 graden en ging ik het liefst met isolerende koptelefoon en sterk dichtgeknepen ogen onder de dekens bidden dat het snel voorbij zou zijn. Gezien het feit dat ik destijds een jongen in zijn tienerjaren was moest ik hier snel vanaf komen. Irrationele angst is funest voor je aanzien in vriendengroepen en op scholen. Ik besloot ook om EMDR therapie te ondergaan en dit heeft mij niets geholpen. Na jaren met dit probleem door te hebben gesukkeld heb ik eindelijk iets gevonden wat mij wel behoorlijk heeft geholpen. Het gaat als volgt: Zorg dat je een koptelefoon hebt die redelijk geluid kan isoleren. Als er een onweersbui nadert pak dan een trein die rechtstreeks de onweersbui in gaat en ga muziek luisteren. In deze setting kun je gewend raken aan het onweer om je heen en stiekem eens uit het raam kijken als je angst het begint toe te laten. Wat de voordelen hier van zijn is dat je je tussen de mensen begeefd en dat de bromgeluiden van de trein in combinatie met de muziek die je luistert er voor zorgt dat je de donders niet meer waarneemt. Een ander groot voordeel is dat je jezelf kunt geruststellen met de gedachte dat de bui sneller voorbij is dan als je thuis zou zitten omdat je er recht tegenin rijd met de trein en hij hierdoor dubbel zo snel overtrekt. Verder zijn treinen sterk verlicht waardoor de flitsen minder intens worden, zeker als het donker is. Ik ben inmiddels 24 en heb nog steeds spanning als er onweer aan komt maar het is niets in vergelijking met de angst die ik voorheen had. Ik hoop dat je hier iets mee kan. | Gewijzigd: 22 juni 2017, 17:28 uur, door Freakout
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
23 juni 2017, 00:11 uur | Bericht #480623
Ik was vroeger ook bang. Dat kwan door het gedrag van mijn omgeving en het gebrek aan kennis.
Mijn adviezen: Face your fear, en ga onweer studeren.
Hier is veel info te vinden, maar helaas ook veel rommel. Zo staat hier ergens boven dat je de stekkers eruit moet trekken als het dichtbij is !! Niet doen: onweer is per definitie gevaarlijk als je het kunt horen. Bliksem kan 30 km afleggen. Zelf trek ik geen stekkers. Als het misgaat dan worden in de kabels van niet aangesloten apparaten toch inductiespanningen opgewekt en heb je alsng schade. En voor de rest niet aan kranen enz komen.
Probeer iemand te vinden die je meeneemt naar een lekkere onweersbui, maar dan op grote afstand, om te kijken of ontdekken hoe mooi en verschillend bliksems kunnen zijn. En ga steeds een stapje verder. Zo is het ongeveer bij mij gegaan. Ik sta nu vaak buiten de bui op te wachten en zo lang als het nog droog is blijf ik buiten. Het lefst blijf ik de hele tijd buiten, maar ik heb meer hekel aan regen dan aan bliksem, dus kijk ik vanachter de ramen verder.
En ook vooral kennis opdoen, er is genoeg te vinden. Als je specifieke technische info nodig hebt hoor ik dat graag.
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
23 juni 2017, 10:55 uur | Bericht #480625
Citaat van Arends, vrijdag 23 juni 2017, 0:11 uur Ik was vroeger ook bang. Dat kwan door het gedrag van mijn omgeving en het gebrek aan kennis.
Mijn adviezen: Face your fear, en ga onweer studeren.
Hier is veel info te vinden, maar helaas ook veel rommel. Zo staat hier ergens boven dat je de stekkers eruit moet trekken als het dichtbij is !! Niet doen: onweer is per definitie gevaarlijk als je het kunt horen. Bliksem kan 30 km afleggen. Zelf trek ik geen stekkers. Als het misgaat dan worden in de kabels van niet aangesloten apparaten toch inductiespanningen opgewekt en heb je alsng schade. En voor de rest niet aan kranen enz komen.
Probeer iemand te vinden die je meeneemt naar een lekkere onweersbui, maar dan op grote afstand, om te kijken of ontdekken hoe mooi en verschillend bliksems kunnen zijn. En ga steeds een stapje verder. Zo is het ongeveer bij mij gegaan. Ik sta nu vaak buiten de bui op te wachten en zo lang als het nog droog is blijf ik buiten. Het lefst blijf ik de hele tijd buiten, maar ik heb meer hekel aan regen dan aan bliksem, dus kijk ik vanachter de ramen verder.
En ook vooral kennis opdoen, er is genoeg te vinden. Als je specifieke technische info nodig hebt hoor ik dat graag.

...Er is hier veel info te vinden, maar ook veel rommel.... Mijns inziens is het jammer dat je deze woordkeuze gebruikt. Er werd hier geprobeerd te helpen. De verklaring die je erna omschrijft was voldoende geweest. 
Verder staan er op het forum tal van onderwerpen over het gevaar van onweer en wat te doen. Deze zijn te vinden als je onder het kopje forum bij "zoeken" de termen intypt.

Daarbij werkt de manier voor de een om over de angst heen te komen, niet hetzelfde als voor de ander. De manieren die weergeven worden, kan Yvonne altijd meenemen en uiteindelijk uitproberen (elke tip/hulp is welkom zeg ik dan!).
Maar als ik lees hoe groot haar angst is, zou het voor haar al een grote overwinning zijn, als ze zich al zou kunnen verplaatsen van de badkamer, naar bv. de woonkamer. 

Yvonne, ik zou je willen adviseren om het met hele kleine stapjes te doen en deze dan niet te zien als een klein stapje, maar elke stap als een overwinning (positieve benadering).
Kijk eens of het werkt als er iemand bij je is. Eerst samen op de badkamer, buienradar uit. Want hoe meer je de bui op je af ziet komen, des te groter is de kans dat je paniekaanvallen toeslaan. Bouw dit langzaam op. Doe de deur van de badkamer open (steeds met iemand bij je, die je kan opvangen en tegen je praat. En dit hoeft helemaal niet over het naderende onweer te zijn, koetjes en kalfjes; afleiding). Volgend stapje, ga samen in de hal staan, enz enz. En ja, het kan gebeuren dat je een terugslag krijgt, dat maakt niet uit, is zelfs normaal. Niet opgeven, maar blijven doorzetten. En vergeet niet, je bent niet de enige!  Er staan altijd mensen voor je klaar om je te helpen, zoals bv. hier op de site.



 
 
Elsje1987
Lid
Woonplaats: Boxmeer
Berichten: 1
Lid sinds: 18 jul. 2017
19 juli 2017, 11:25 uur | Bericht #481167
Hoi, Ik ben nieuw op dit forum. Lees dat er meerdere mensen last hebben van angst voor noodweer? Hier staat het zweet momenteel al op mijn voorhoofd bij de berichtenvoor vandaag.
Els
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
19 juli 2017, 11:34 uur | Bericht #481168
Citaat van Elsje1987, woensdag 19 juli 2017, 11:25 uur Hoi, Ik ben nieuw op dit forum. Lees dat er meerdere mensen last hebben van angst voor noodweer? Hier staat het zweet momenteel al op mijn voorhoofd bij de berichtenvoor vandaag.

Welkom! Neem een kijkje in de chat onderaan de site. Daar zullen vast wel leden zijn die ook angstig zijn voor onweer
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
19 juli 2017, 11:35 uur | Bericht #481169
Citaat van Elsje1987, woensdag 19 juli 2017, 11:25 uur Hoi, Ik ben nieuw op dit forum. Lees dat er meerdere mensen last hebben van angst voor noodweer? Hier staat het zweet momenteel al op mijn voorhoofd bij de berichtenvoor vandaag. Hoi Elsje, eerst en vooral welkom op OnweerOnline! 

Je bent hier inderdaad niet de enige met angst voor onweer, niet iedereen is er liefhebber van. Wat ik zou zeggen (moest je tijd hebben), kom gerust eens in de chat een kijkje nemen, hier zitten vaak ook andere mensen met angst voor onweer en we proberen iedereen er doorheen te praten  
 
Woonplaats: Gouda
Berichten: 553
Lid sinds: 17 apr. 2012
19 juli 2017, 18:08 uur | Bericht #481214
Welkom angsthazen (grapje

Allereerst natuurlijk van harte welkom op de site!
Ik weet vanuit mijn eigen jeugd hoe jullie je voelen. Zelf was ik vroeger als de dood voor onweer. Dusdanig zelfs dat ik letterlijk op de bank naast mijn pa lag te trillen van de angst. Naarmate ik wat ouder werd en de pubertijd in ging ben ik me wat meer gaan verdiepen in hoe onweer precies werkt. Waar komt het vandaan en wat is precies het nut van onweer en hoe kan het toch dat je van die harde knallen hoort?

Vroeger dacht men vaak dat donder werd veroorzaakt door de wolken die tegen elkaar aan botsten en nog veel verder in het verleden sprak men zelfs of donkere supernatuurlijke wezens die het geweld in de hemel veroorzaakten. Klokken werden geluid om deze kwade demonen af te schrikken. Dit was natuurlijk een levensgevaarlijke hobby want de klokkenluiders werden zelf de bliksemafleiders hierdoor.

Bliksem is letterlijk licht dat 5 keer zo heet is als de oppervlakte van de zon. Wanneer dat door de lucht giert met ongeveer 297600 Kilometer per seconde dan explodeert de lucht eromheen letterlijk. En dat is wat de donder veroorzaakt. 

Wat heeft mij m'n angst doen overwinnen? Gek genoeg door het op te zoeken in plaats van door ervoor weg te rennen.
Dit betekent niet dat ik buiten op een flatgebouw ging staan en riep: "Raak me dan!" maar ik ben voor het raam gaan kijken elke keer weer. Hierdoor begon ik op een gegeven moment te merken dat de angst vanzelf weg ging.

Vooral toen ik me realiseerde in onderzoek dat bliksem zelfs heeft bijgedragen aan het ontstaan van leven op aarde. En nog steeds een belangrijke bron van fotosynthese is.

Angst voor onweer is hetzelfde als angst voor een achtbaan. Zodra je erin bent geweest en/ of het hebt meegemaakt dan wil je nog een keer. Dit kan met onweer soms langer duren maar ik zou zeggen voor iedereen die bang is. Begin vandaag, desnoods met oordopjes in amar wel kijken voor een dicht raam. Volgende keer met 1 oordopje, daarna zonder. En kijk gewoon hoe het gaat. De angst hoeft niet vandaag weg maar het is belangrijk de eerste stap te zetten.

Hopelijk heb ik jullie hiermee een beetje kunnen helpen richting een oplossing. Sterkte en vooral voorspoed!!
 
Aantal onweersdagen 2020
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 170 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 170, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden