Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Rots53
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 250
Lid sinds: 26 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 januari 2018, 13:52 uur | Bericht #484782
Leuke kaart (kaartje van Houten), maar enige uitleg lijkt mij op z'n plaats, begrijp anders de context niet.
Bedankt voor uitleg ;) | Gewijzigd: 15 januari 2018, 13:57 uur, door Rots53
Woonplaats:
Berichten: 81
Lid sinds: 11 dec. 2011
15 januari 2018, 15:00 uur | Bericht #484783
Goede middag, ik post bijna nooit, en ook ik voel de teleurstelling van weer een verloren winter (?). Maar Als ik goed naar de pluim (EC) kijk dan is er nog niets verloren. Sterker nog, mocht het dubbeltje de goede kant op vallen dan wordt de winter steviger dan eerder in de kaarten stond (kwakkelweer). De pluim ziet er nu iets beter uit.. fingers crossed
Waarom deze advertentie?
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
15 januari 2018, 16:38 uur | Bericht #484784
Citaat van morninglory, maandag 15 januari 2018, 15:00 uur Goede middag, ik post bijna nooit, en ook ik voel de teleurstelling van weer een verloren winter (?). Maar Als ik goed naar de pluim (EC) kijk dan is er nog niets verloren. Sterker nog, mocht het dubbeltje de goede kant op vallen dan wordt de winter steviger dan eerder in de kaarten stond (kwakkelweer). De pluim ziet er nu iets beter uit.. fingers crossed
Feit is teleurstelling bij sommigen.
Feit is dat een koude winter eerder uitzondering dan regel is.
Feit is dat februari de koudste maand is.
Feit is dat het te vroeg is om de winter af te schrijven.
Feit is dat we deze week meteorologhisch interessante ontwikkelingen gaan zien.
Feit is dat het leuk is hier rond te kijken en laten we het met zijn allen zo houden.  Weer5 blijft weer , dus verrassingen zijn altijd mogelijk.
Woonplaats: Middenmeer
Berichten: 24
Lid sinds: 5 dec. 2016
15 januari 2018, 17:15 uur | Bericht #484787
Eerste en laatste keer dat ik iets zeg over teleurstellende verwachtingen: praten over Winterverwachtingen, dus praten we over wat we verwachten. Laten we aub hier niet praten over het persoonlijk effect hebben,wat die wel of niet teleurstellende verwachtingen op ons humeur hebben, ik snap dat mensen soms niet krijgen van het weer of klimaat wat ze graag willen, doch daar hebben we RTL boulevard toch voor, daar kunnen we al onze wel of niet belangrijke dingen kwijt aan de media. Heerlijk voor velen. Doch ik wil me graag beperken tot het weer en eventueel klimaat. Dank allen die dit lezen en voor de mogelijkheid deze off topic melding te kunnen, cq mogen, te plaatsen. Moderators, indien ongepast in jullie ogen, mag het direct verwijderd worden. Dank jullie wel.
Eduard
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 156
Lid sinds: 30 aug. 2014
15 januari 2018, 17:56 uur | Bericht #484788
Storm baan mogelijk zuiderlijker, Nederland krijgt de volle laag.
Weer gek, vooral van onweer en storm. Ben meer een lezer. Maar als het hier in Nijmegen onweert dan meldt ik het. Nijmegen totaal al 13 dagen onweer in 2018
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
15 januari 2018, 18:13 uur | Bericht #484789
Zuidelijker was toch juist minder tot geen wind?
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2540
Lid sinds: 29 mrt. 2016
15 januari 2018, 18:19 uur | Bericht #484790

Koude bovenluchten & winterse neerslag


Na het regengebied waar we momenteel mee te maken hebben, stroomt er lucht afkomstig van Groenland binnen. Omdat er tussen Groenland en de Benelux nog een enorme plas relatief warm water ligt, merken we hier aan de oppervlakte nog niet zoveel van. Maar op ongeveer 1500 meter hoogte koelt het wel flink af. Door het temperatuursverschil tussen de Noordzee en de bovenluchten ontstaan er morgen veel buien.

Dinsdag
Dinsdag wordt het over het algemeen gewoon 5ºC, gelukkig bestaat er ook nog zoiets als neerslagafkoeling. Tijdens buien kan het namelijk afkoelen tot 2 à 3 graden. Bij deze temperatuur neemt de kans op winterse neerslag toe, denk dan aan hagel, natte sneeuw en een verdwaalde klap onweer tussen de regen.

Geel = winterse neerslag

Nacht van dinsdag op woensdag
Richting de nacht koelt het af tot ongeveer 1ºC in het binnenland tot 3ºC aan de kust (invloed van zee). Dit opent nieuwe mogelijkheden voor sneeuw. De buien blijven ook 's nachts nog even doorgaan, dus gecombineerd met wat neerslagafkoeling kan de natte sneeuw ook tijdelijk droge sneeuw worden.
Denk er wel aan dat dit gaat over lokale buien, dus lokaal kan het met wat geluk (of pech voor postbodes;)) 's nachts tijdelijk wit worden (lokaal ong. 1 cm).

Oranje = drogere sneeuw

Woensdag
Woensdag overdag stijgt de temperatuur weer, dus een eventueel sneeuwdekje zal ook weer snel wegsmelten. Neerslag zal weer meer uit natte sneeuw/regen i.p.v. drogere sneeuw bestaan.
Ook wordt het vanuit het zuidwesten voorzichtig wat droger, dit is een wat rustiger moment voor de donderdag... | Gewijzigd: 15 januari 2018, 18:22 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 156
Lid sinds: 30 aug. 2014
15 januari 2018, 18:25 uur | Bericht #484791
Citaat van Weatherman, maandag 15 januari 2018, 18:13 uur Zuidelijker was toch juist minder tot geen wind? Veel wind, windkracht 12 is zelfs mogelijk, HTTPS://WNL.TV /

Edit Sven: even je caps lock afgezet
  | Gewijzigd: 15 januari 2018, 18:51 uur, door Sven
Weer gek, vooral van onweer en storm. Ben meer een lezer. Maar als het hier in Nijmegen onweert dan meldt ik het. Nijmegen totaal al 13 dagen onweer in 2018
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
15 januari 2018, 18:33 uur | Bericht #484792
Donderdag gaat het flink waaien. Zeer zware windstoten aan de kust, maar ook in het binnenland zijn mogelijk die voor veel overlast kunnen zorgen.
Hier 2 modellen die veel wind verwachten aankomende donderdag:

1: GFS laat donderdagnacht de meeste wind zien. Dit in tegenstelling tot de meeste andere modellen die het sterkste windveld later laten zien. De koers van de depressie is zuidelijker geworden.

2. ICON-EU is een van de heftigste verwachtingen. Windstoten tot wel 176 kilometer per uur verwacht dit model aan de westkust. Ook in het binnenland komen zeer zware windstoten voor. De tijd van de heftigste wind ligt in de ochtend.

De details moeten zich nog ontwikkelen, maar het gaat donderdag in iedergeval flink waaien.  | Gewijzigd: 15 januari 2018, 18:34 uur, door Tieske
Picobyte
Lid
Woonplaats: Stadskanaal/Kopstukken
Berichten: 694
Lid sinds: 31 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 januari 2018, 18:44 uur | Bericht #484793
Lijkt me mooi als het donderdag echt goed los gaat met die storm. Mega jumps maken gaat nu eenmaal beter met een stevig briesje.
Bliksem is gewoon gratis random stroom.Die donder krijg je er extragratis nog bij.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
15 januari 2018, 19:05 uur | Bericht #484794
Er komt vanavond een apart topic voor de stormkans van komende donderdag zodat het wintertopic niet 'ondergesneeuwd' (sorry voor de woordspeling ) raakt!

Edit: topic staat, alles wat betreft komende donderdag kan dus HIER worden besproken, voor de andere dagen ben je nog steeds in dit topic welkom om de kaarten te bespreken
| Gewijzigd: 15 januari 2018, 19:45 uur, door Sven
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
16 januari 2018, 10:16 uur | Bericht #484809
Winterse licht puntjes

Deze week moeten we ons door zeer turbulent weer heenbijten en al met al is het meer herfst dan winter! Mogelijk dat in de loop van de volgende week dan toch de winter een vuist weet te maken. Zo komt de operationele uitdraai van het ECMWF weer met een mooie winterse setting op de proppen. Ook de CTRL gaat mooi mee vwb de koude oplossing. Verder toch ook nog wel veel bandbreedte binnen de diverse ENS oplossingen!


ECMWF oper en ctrl met een mooie winterse setting in de loop van de volgende week!

Maar goed, niet geschoten is altijd mis dus kom er maar in Thialf

Korte termijn sneeuw opties
Interessant wordt het overigens voor de woensdag en donderdag wanneer met te maken gaan krijgen met een portie Höhenkaltluft ( T500 tot -40 graden) en de nodige geforceerde instabiliteit  (winterse buien / onweer) met zels sneeuw kansen en wellicht ook de vorming van een sneeuwdkje!!




| Gewijzigd: 16 januari 2018, 10:20 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
16 januari 2018, 10:33 uur | Bericht #484811
Dat zou heel mooi zijn en zeer welkom.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Patrick E
Lid
Woonplaats: Lochem
Berichten: 83
Lid sinds: 16 jan. 2012
16 januari 2018, 11:11 uur | Bericht #484814
In de nieuwe pluim van buienradar ( krijg het plaatje maar niet op deze site) dat de rode en blauwe lijn onder de 0 graden duiken.
​Dus mensen, schrijf de winter nog niet af, we zijn pas halverwege.
 
Lukas
Lid
Woonplaats: Nijmegen
Berichten: 144
Lid sinds: 28 nov. 2010
16 januari 2018, 20:02 uur | Bericht #484823
De avondrun van ECMWF maakt bovenstaand praatje van Johann hier voor alweer teniet. De Russische beer probeert Scandinavië in te nemen, maar depressies vanaf de oceaan drukken het weg. Hopelijk morgen weer zoals vanmorgen....
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
16 januari 2018, 20:06 uur | Bericht #484824
Citaat van Lukas, dinsdag 16 januari 2018, 20:02 uur De avondrun van ECMWF maakt bovenstaand praatje van Johann hier voor alweer teniet. De Russische beer probeert Scandinavië in te nemen, maar depressies vanaf de oceaan drukken het weg. Hopelijk morgen weer zoals vanmorgen.... Het was dan vanmorgen ook een dik koude uitbijter, zie pluim van deze ochtend hieronder Let ook op de gigantische spreiding die er is. Zal straks nog even een uitgebreidere post maken want er staan wel nog leuke dingen deze week op de planning

Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
16 januari 2018, 21:33 uur | Bericht #484827
Om niet aan een post te zitten van tig kaartjes, ga ik het proberen kort te houden maar toch het beeld schetsen, even op basis van ECMWF

Komende nacht en morgenochtend zullen er weer meer dan genoeg buien vallen, ook gebonden aan een trog. In opklaringsgebieden zakt de temperatuur tot net boven het vriespunt, maar in neerslag zal deze ook zakken door neerslagafkoeling. Dit kan lokaal een tijdelijk wit dekje opleveren.





KNMI over vannacht en morgenochtend: Komende nacht en woensdagochtend koelt het tijdens intensieve buien, maar ook tijdens opklaringen, af tot dichtbij het vriespunt en zou er tijdelijk droge sneeuw kunnen vallen die blijft liggen. Dat is ook het moment dat de koudste bovenlucht passeert. Grootste kansen in de oostelijke helft van het land. Elders kan het kortstondig wit worden bij een fellere winterse bui.

Kijken we even verder in de week, dan zien we ook nog kansen. (de kansen van donderdag zijn gekoppeld aan een stormlaag, die kunnen dan ook in het aparte topic worden besproken ). Hieronder even de laatste sneeuwpluim voor De Bilt: dan zien we ook op vrijdag en zaterdag signalen terugkomen en ook zondagavond/nacht kan wel eens interessant gaan worden. Hier staat al enkele runs een uitdovend dooifront in, ook GFS heeft die wel staan, maar raakt niet vanuit Frankrijk over de grens



ECMWF voor zaterdagochtend (om er een kaartje uit te halen)


ECMWF voor zondagavond:

Wat het zal gaan worden richting vrijdag en de rest van het weekend zien we dan wel weer


Goed dan even kijken wat er verder in de kaarten staat. Wel ik kan daar vrij kort over zijn, de onzekerheid neemt wel heel snel toe vanaf maandag (kijk naar die spreiding!). De kans op zachter weer is wel duidelijk groter dan kouder weer, maar goed dan zien we dan wel weer. Heeft vooral te maken met de positie van ruggen en laagjes.

De temperatuurpluim


De windrichtingpluim: gewoon om aan te tonen dat het zowat alle richtingen kan uitgaan


To be continued

PS: zoals gemeld is er voor de storm/sneeuwkans voor donderdag een apart topic: HIER ;) | Gewijzigd: 16 januari 2018, 22:36 uur, door Sven
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 303
Lid sinds: 6 jan. 2017
18 januari 2018, 13:54 uur | Bericht #484977
hallo weermannen,
kans dat het gewoon weer zacht weer wordt is sterk aanwezig als ik de kaarten goed begrijp.
hoop dan maar weer gevestigd op februari, hoop nog op een keerpunt met echte kou
 
Brouwer
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
18 januari 2018, 14:02 uur | Bericht #484978
Citaat van Lightningman, donderdag 18 januari 2018, 13:54 uur hallo weermannen,
kans dat het gewoon weer zacht weer wordt is sterk aanwezig als ik de kaarten goed begrijp.
hoop dan maar weer gevestigd op februari, hoop nog op een keerpunt met echte kou
 
Ik zal vanavond met een uitgebreider bericht komen over de komende dagen wat daar nog van mogelijkheden liggen. Vanaf maandag komt er inderdaad serieus zachter weer onze richting uit. Wat vanaf het weekend daarna gebeurd zien we dan wel weer, dan spreken we weer over termijn ook natuurlijk. 


 
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2540
Lid sinds: 29 mrt. 2016
18 januari 2018, 19:06 uur | Bericht #484998
Actieve buien
Op dit moment naderen vanuit Groot-Brittannië een aantal actieve buien. Aan de Belgische kust is er op dit moment ook onweer aanwezig.


Naast onweer, is ook hagel, natte sneeuw en later drogere sneeuw (vooral op hogergelegen delen) mogelijk.

Eerder W. in t Erland (Winterland)
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 209 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 209, lezen 3 mensen het topic " Lente discussietopic 2021".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden