Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Boone, WV; Fayette, WV; Kanawha, WV.

16 Apr 2024 20:57:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Boone, WV; Kanawha, WV; Lincoln, WV.

16 Apr 2024 20:57:51

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Plymouth, IA; Woodbury, IA; Union, SD.

16 Apr 2024 20:57:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jasper, IA; Mahaska, IA; Poweshiek, IA.

16 Apr 2024 20:57:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lee, IA; Hancock, IL.

16 Apr 2024 20:57:50

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Plymouth, IA; Woodbury, IA.

16 Apr 2024 20:57:50

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Plymouth, IA; Woodbury, IA; Dakota, NE.

16 Apr 2024 20:48:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, MO; Chariton, MO; Grundy, MO; Lafayette, MO; Linn, MO; Livingston, MO; Ray, MO; Saline, MO; Sullivan, MO.

16 Apr 2024 20:48:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hancock, IL; Lee, IA.

16 Apr 2024 20:45:45

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Colfax, NE; Cuming, NE; Dodge, NE.

16 Apr 2024 20:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kanawha, WV; Lincoln, WV; Putnam, WV.

16 Apr 2024 20:44:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fayette, WV; Nicholas, WV.

16 Apr 2024 20:44:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hancock, IL; McDonough, IL.

16 Apr 2024 20:39:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Wythe, VA.

16 Apr 2024 20:39:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO; Montgomery, MO; Warren, MO.

16 Apr 2024 20:39:51
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 303
Lid sinds: 6 jan. 2017
17 februari 2018, 16:01 uur | Bericht #485515
hallo Winterliefhebbers
en ook een niet te missen factor, de zon, die na een week anderhalf ook weer meer kracht krijgt.
zoals ik de kaarten zie en er een gemiddelde van neem is dat dit door kabbelt tot zo'n half maart en dan de lente inspringt.
enfin , we zullen het zien
gr uit Fryslan
Brouwer
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
17 februari 2018, 20:07 uur | Bericht #485518
Nieuwe EC run stuk kouder met vanaf wo overdag max 2-3 graden,snachts matige vorst
Waarom deze advertentie?
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
17 februari 2018, 21:24 uur | Bericht #485519
EC pluim winters


 
DannyB
Lid
Woonplaats: Goingarijp (ZW-Friesland)
Berichten: 32
Lid sinds: 11 dec. 2017
17 februari 2018, 22:18 uur | Bericht #485520
Op basis van de nieuwe runs ook weer mooie ijspluimen

midden, richting 8 centimeter



noordoost zelfs richting 10 centimeter!



nog steeds veel onzekerheden dus we blijven gespannnen afwachten wat de volgende runs gaan brengen;)
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
18 februari 2018, 05:41 uur | Bericht #485521
Bizar wat het GFS (oper) vanmorgen laat zien. WLA in optima forma (500 en 850 hPa) helemaal tot aan Spitsbergen met opbouw (pool)hoog en artic outbreak. Let ook eens op de compleet verstoorde PV en het verloop van de jetstream! Zelden vertoond!







Jet op 300 hPa 

 
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Woonplaats:
Berichten: 160
Lid sinds: 3 jul. 2009
18 februari 2018, 09:16 uur | Bericht #485522
Goedemorgen Alpenweerman (Johann). Ik als leek snap de geposte modellen niet. Zou u enige uitleg bij bovenstaande plaatjes kunnen geven? Dankuwel!
Kat Mandu
Lid
Woonplaats: Tilburg, Reeshof
Berichten: 117
Lid sinds: 12 feb. 2012
18 februari 2018, 10:23 uur | Bericht #485523
Citaat van Storm in een glas water, zondag 18 februari 2018, 9:16 uur Goedemorgen Alpenweerman (Johann). Ik als leek snap de geposte modellen niet. Zou u enige uitleg bij bovenstaande plaatjes kunnen geven? Dankuwel!
:) 
Handtekening
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
18 februari 2018, 11:20 uur | Bericht #485524
Citaat van Storm in een glas water, zondag 18 februari 2018, 9:16 uur Goedemorgen Alpenweerman (Johann). Ik als leek snap de geposte modellen niet. Zou u enige uitleg bij bovenstaande plaatjes kunnen geven? Dankuwel!
Ik snap het ook niet erg, maar ik durf niet zo veel te schrijven hier omdat ik de indruk heb dat alleen gevordenden gewaardeerd worden met hun epistels. tot die elite behoor ik bepaald niet. ik heb van geneeskunde meer verstand dan van het weer. Maar ik vermoed dat er bedoeld wordt dat poollucht onze regionen gaat bereiken en dat de jetstream afbuigt zodat er geen lauw oceaanweer onze kant uitkomt voorlopig.  Kortom, winters weer begrijp ik. 
jurrie
Lid
Woonplaats: delfzijl
Berichten: 643
Lid sinds: 17 dec. 2010
18 februari 2018, 11:31 uur | Bericht #485525
Citaat van Raymond, zondag 18 februari 2018, 11:20 uur Citaat van Storm in een glas water, zondag 18 februari 2018, 9:16 uur Goedemorgen Alpenweerman (Johann). Ik als leek snap de geposte modellen niet. Zou u enige uitleg bij bovenstaande plaatjes kunnen geven? Dankuwel!
Ik snap het ook niet erg, maar ik durf niet zo veel te schrijven hier omdat ik de indruk heb dat alleen gevordenden gewaardeerd worden met hun epistels. tot die elite behoor ik bepaald niet. ik heb van geneeskunde meer verstand dan van het weer. Maar ik vermoed dat er bedoeld wordt dat poollucht onze regionen gaat bereiken en dat de jetstream afbuigt zodat er geen lauw oceaanweer onze kant uitkomt voorlopig.  Kortom, winters weer begrijp ik. 

sluit mij bij deze 2 Citaatjes aan .

denk als woordje bizar word getikt , dat we een horror kunnen verwachten
RaymondVL
Lid
Woonplaats: Vlaardingen
Berichten: 56
Lid sinds: 29 dec. 2010
18 februari 2018, 11:41 uur | Bericht #485526
Wat ik dan weer bizar vind zijn de bevindingen van het KNMI. Kan het hele instituut dan maar bij het grof vuil gezet worden of lopen we zelf te hard van stapel?
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
18 februari 2018, 11:55 uur | Bericht #485527
Zoals ik het begrijp, schetst het GFS model (dat een van de leidende modellen is) een situatie waarbij op hoogte warme lucht de oceaan op wordt geloodsd (WLA..Warme Lucht Advectie). Als reactie hierop wordt er een hogedrukgebied gevormd (let wel..door dit model en in deze uitdraai) op de oceaan. Heel bijzonder is in de geschetste situatie dat de warme lucht helemaal tot aan Spitsbergen in het hoge noorden komt. Hierdoor wordt er een hogedrukgebied op de oceaan die bijna tot asn Spitsbergen reikt. Het gevolg is, dat er geen depressies vanaf de oceaan kunnen komen Eerder deze maand is er een plotselinge opwarming van de stratosfeer geweest, de Sudden Stratospheric Warming (SSW). Hierdoor is de "ring" van westenwinden op hoogte rond de Noordpool (Polar Vortex) gaan splitsen en uiteindelijk is daar nu niets van over. Dit maakt het makkelijker om aan de grond hogedrukgebieden te laten ontstaan waar ze normaalgezegd niet snel ontstaan in onze omgeving. In dit geval dus op de oceaan naar het hoge noorden. Gevolg van deze drukverdeling is dat uiteindelijk een Arctic Outbreak op gang wordt gezet. Aan de oostflank van het hoog op de oceaan wordt vanaf zeer hoge breedte (Noordpool) Arctische(=pool) lucht naar west en midden Europa getransporteerd wordt. Dit is de droom van elke winterliefhebber. Het kan hierdoor erg koud gaan worden in onze omgeving. Een nadeel is dat dit erg laat in het seizoen komt. Hierdoor heeft de zon meer kracht en kan het overdag tot 3 graden dooi komen. In de nacht tot matige vorst, maar bij droge lucht, zoals in dit geval, tast de dooi het ijs niet snel aan. Althans, dit is zoals ik het begrijp. Komende dagen blijven volgen deze situatie, om te kijken hoe de details zich gaan ontwikkelen.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
18 februari 2018, 11:59 uur | Bericht #485528
Citaat van RaymondVL, zondag 18 februari 2018, 11:41 uur Wat ik dan weer bizar vind zijn de bevindingen van het KNMI. Kan het hele instituut dan maar bij het grof vuil gezet worden of lopen we zelf te hard van stapel?
Dat is op basis van de pluim van gisterenavond, zie HIER.

De periode waarover dit tekstje gaat is vanaf 28 februari, de ochtendpluim is op die termijn wel weer wat afgekoeld. Als ook de avondpluim deze trend volgt, dan krijg je morgen gewoon een ander tekstje Er is dus helemaal niks mis mee met wat ze zeggen



Edit: dit is bijvoorbeeld KMI (op basis van ochtendruns):


  | Gewijzigd: 18 februari 2018, 12:09 uur, door Sven
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 februari 2018, 12:02 uur | Bericht #485529
Kan het licht op groen?

Edit Sven: als het zo ver is, zal dit het geval zijn | Gewijzigd: 18 februari 2018, 12:10 uur, door Sven
Woonplaats:
Berichten: 160
Lid sinds: 3 jul. 2009
18 februari 2018, 12:54 uur | Bericht #485530
Citaat van stratocumulus, zondag 18 februari 2018, 11:55 uur Zoals ik het begrijp, schetst het GFS model (dat een van de leidende modellen is) een situatie waarbij op hoogte warme lucht de oceaan op wordt geloodsd (WLA..Warme Lucht Advectie). Als reactie hierop wordt er een hogedrukgebied gevormd (let wel..door dit model en in deze uitdraai) op de oceaan. Heel bijzonder is in de geschetste situatie dat de warme lucht helemaal tot aan Spitsbergen in het hoge noorden komt. Hierdoor wordt er een hogedrukgebied op de oceaan die bijna tot asn Spitsbergen reikt. Het gevolg is, dat er geen depressies vanaf de oceaan kunnen komen Eerder deze maand is er een plotselinge opwarming van de stratosfeer geweest, de Sudden Stratospheric Warming (SSW). Hierdoor is de "ring" van westenwinden op hoogte rond de Noordpool (Polar Vortex) gaan splitsen en uiteindelijk is daar nu niets van over. Dit maakt het makkelijker om aan de grond hogedrukgebieden te laten ontstaan waar ze normaalgezegd niet snel ontstaan in onze omgeving. In dit geval dus op de oceaan naar het hoge noorden. Gevolg van deze drukverdeling is dat uiteindelijk een Arctic Outbreak op gang wordt gezet. Aan de oostflank van het hoog op de oceaan wordt vanaf zeer hoge breedte (Noordpool) Arctische(=pool) lucht naar west en midden Europa getransporteerd wordt. Dit is de droom van elke winterliefhebber. Het kan hierdoor erg koud gaan worden in onze omgeving. Een nadeel is dat dit erg laat in het seizoen komt. Hierdoor heeft de zon meer kracht en kan het overdag tot 3 graden dooi komen. In de nacht tot matige vorst, maar bij droge lucht, zoals in dit geval, tast de dooi het ijs niet snel aan. Althans, dit is zoals ik het begrijp. Komende dagen blijven volgen deze situatie, om te kijken hoe de details zich gaan ontwikkelen.
Dank voor je uiteenzetting! Nu begrijp ik het (en beetje). Laten we hopen op een mooi slot van de winterperiode.
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
18 februari 2018, 15:22 uur | Bericht #485531
De ensembles van GFS worden steeds kouder. Krijgen we deze winter dan toch nog een écht winterse periode? Spannend!!

Midden Nederland


Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
18 februari 2018, 15:52 uur | Bericht #485532
Als de dagen lengen, gaan de nachten strengen!

Februari eindigt dit jaar zonnig en vrij koud. Vanaf dinsdag stroomt met een schrale noordoostenwind steeds koudere lucht ons land binnen. De middagtemperaturen liggen dan tussen 2 en 5 graden en ’s nachts vriest het licht tot matig met minima tussen -1 en -6 graden. De krachtiger wordende februarizon is veelvuldig te zien en maakt een hoop goed. Februari wordt één van de zonnigste ‘sprokkelmaanden’ ooit gemeten.

..........................

Gaat de winter van 2018 de winter van 1948 achterna?
Wie in de statistieken duikt, komt maar één winter tegen die tot half februari geen winterweer bracht, maar daarna wel een vorstperiode. De winter van 1948 was net als deze winter, tot half februari boterzacht. Daarna doken we even vol de winterkou in. In De Bilt lag de middagtemperatuur zes dagen rond of enkele graden onder het vriespunt en in de nachten vroor het matig tot streng.

Op 20 februari werd het niet warmer dan -5,5 graden en dit is nog steeds de koudste 20 februari sinds 1901. In Winterswijk kwam het zelfs drie nachten tot strenge vorst met minima onder -10. Het bleef zes dagen vriezen en daarmee was sprake van een regionale koudegolf (vijf ijsdagen op rij waarvan drie nachten met strenge vorst). De zachte schrikkeldag was de voorbode van een warme maartmaand.


Gaan we dit jaar de winter van 1948 achterna? Tot half februari had het amper gevroren, maar daarna werd het volop winter met in Winterswijk -11,4 graden op 24 februari.

Weeronline.nl
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
18 februari 2018, 16:35 uur | Bericht #485534
Citaat van Storm in een glas water, zondag 18 februari 2018, 9:16 uur Goedemorgen Alpenweerman (Johann). Ik als leek snap de geposte modellen niet. Zou u enige uitleg bij bovenstaande plaatjes kunnen geven? Dankuwel!
Hellöchen..... net uit bed (nachtdienst) dus geen tijd voor je vraag. Maar ik zie dat  "stratocumulus" al een mooi antwoord heeft gegeven! 

Toevoeging
Blokkerende hogedrukgebieden zijn vrijwel stationaire hogedrukgebieden die zich op vrij hoge breedte ontwikkelen en daarmee een blokkade vormen voor de depressies van de westelijke circulatie. Een blokkade kan van een week tot een maand duren en heeft een ingrijpende invloed op de algemene circulatie en het weer in een groot gebied. Ze komen vooral voor in het voorjaar en aan de oostzijde van de oceanen, vooral op het noordelijk halfrond. Het weer in deze periode is droog en warm in de zomer en koud in de winter.

Het hogedrukgebied ontstaat uit golven in de westelijke hoogtestroming bij het polaire front. De bovenstroming bestaat uit lange golven met daarop kortere die zich kunnen ontwikkelen tot depressies. Als echter vooral de rug sterk toeneemt (door advectie warme luchtmassa's zet deze uit en hebben daardoor meer ruimte nodig en tillen zo de hogere luchtlagen als het ware op en zorgt daar voor hogedruk  /hoger geopotentiaal) kan zich ook een afgesloten hoog vormen.

De hoogte van het zgn geopotentiale niveau (gpdm of dam) kun je op de bijgevoegde 500 hPa kaart bepalen adhv de kleuren, kijk maar eens in de rug naar de gele en oranje kleuren en het diagram. Bij oranje staat bv 564 oftwel het 500 hPa drukvlak is hier opgetild naar 5640 meter! Hoe hoger dit vlak ligt hoe meer WLA



Dit gaat gepaard wederom met een sterke convergentie in de bovenlucht waarna het hoog vrijwel stationair kan worden. In de bovenlucht is dit hogedrukgebied relatief zeer warm. Zie bv kaart hieronder voor de 23 februaroi met de WLA dan al  helemaal tot over de pool en de vorming van een zelfstandig hoog met een "warme kern" (oranje)



Blokkerende hogedrukgebieden zijn vrijwel stationaire hogedrukgebieden die zich op vrij hoge breedte ontwikkelen en daarmee een blokkade vormen voor de depressies van de westelijke circulatie. Een blokkade kan van een week tot een maand duren en heeft een ingrijpende invloed op de algemene circulatie en het weer in een groot gebied. Ze komen vooral voor in het voorjaar en aan de oostzijde van de oceanen, vooral op het noordelijk halfrond. Het weer in deze periode is droog en warm in de zomer en koud in de winter.

Hieronder nog de situatie op 500 hPa (5 km hoogte) voorde 27e februari. Het hoog met een kerndruk van maar liefst 1060 hPa springt er me zijn "warme kern" (hoog geopotentiaal vlak, 5760 meter) als het ware uit. 



advectie = De horizontale verplaatsing van een eigenschap (bijvoorbeeld warmte, koude, vochtigheid) in de atmosfeer door de beweging van lucht (wind).

Zie ook Alpenweerman WIKI 

.

  | Gewijzigd: 18 februari 2018, 16:54 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
18 februari 2018, 16:43 uur | Bericht #485535
Citaat van Raymond, zondag 18 februari 2018, 11:20 uur Citaat van Storm in een glas water, zondag 18 februari 2018, 9:16 uur Goedemorgen Alpenweerman (Johann). Ik als leek snap de geposte modellen niet. Zou u enige uitleg bij bovenstaande plaatjes kunnen geven? Dankuwel!
Ik snap het ook niet erg, maar ik durf niet zo veel te schrijven hier omdat ik de indruk heb dat alleen gevordenden gewaardeerd worden met hun epistels. tot die elite behoor ik bepaald niet. ik heb van geneeskunde meer verstand dan van het weer. Maar ik vermoed dat er bedoeld wordt dat poollucht onze regionen gaat bereiken en dat de jetstream afbuigt zodat er geen lauw oceaanweer onze kant uitkomt voorlopig.  Kortom, winters weer begrijp ik. 

Heeft verder helemaal niets met "elite "te doen en domme vragen bestaan niet. Daar komt nog bij dat juist een forum bij uitstekt geschikt is om kennis uit te wisselen en te discussieren en dat geldt voor alle "niveaus"!

Kortom veel lezen en gewoon vragen 



 
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
18 februari 2018, 17:03 uur | Bericht #485537
Zeer interessant om te volgen dit. CFS voorspeld nu ook een koude maart (voor wat het waard is) en dat  kan nog weleens uitkomen ook. 

AO index ook nog steeds zeer negatief tot in maart.



GFS laat wederom prachtige winterse kaarten zien. Wat gaan we nog krijgen voor winter?



Berichten samengevoegd door Sven
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
18 februari 2018, 20:32 uur | Bericht #485542
Oper in nieuwe run is minder koud.
Zie hieronder de verschillen. Deze run Hoge druk (ook)ten westen van ons.
Vorige run zie afbeelding was dit niet zo.
Scherpste kou is er in deze run uit. Wel meer sneeuwkansen

Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.847 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 76 mensen aan het browsen op het forum. 4 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 76, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden