Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
16 juli 2018, 12:03 uur | Bericht #487728
Tja, wat moet een mens nog melden in het zomertopic Als we iedere dag iets gaan posten (wat dan iedere keer hetzelfde liedje zal zijn => warm en droog) dan krijgen we nog kritiek dat we te veel posten  

Er moet ook iets te melden zijn hé Maar ik wou vandaag zeker nog een postje zetten over wat de modellen de laatste dagen als weerbeeld schetsen  

Dat die 40 graden direct wordt uitvergroot in de media is natuurlijk niet nodig, maar de kans is wel degelijk aanwezig dat we een reeks dagen gaan krijgen met temperaturen van +30 graden op grote schaal!
Woonplaats: Borger, Drenthe, Netherlands
Berichten: 105
Lid sinds: 19 aug. 2012
16 juli 2018, 12:13 uur | Bericht #487730
Citaat van RaymondVL, maandag 16 juli 2018, 11:50 uur Oh jee, 1 van de leden denkt wellicht misschien wie weet toch niet of wel dat het mogelijk wellicht misschien volgende week 40 graden kan worden. Weerplaza gooit er een persberichtje uit en de hongerige clickbait redacties schreeuwen het uit alsof er een weeralarm a la sneeuwvlokjes op de weg zijn. Man man man.... wat een paniek. Ok, het is tot nu toe een behoorlijk warme en gortdroge zomer maar overdrijven is ook een vak apart. Update: Lol! Dominique was me net een stapje voor :D
Er staat ook in het artikel, dat er nog nooit eerder leden zijn geweest die zo'n hoge temperatuur aan hebben gegeven. Dus tja, bijzonder is het wel. En dat het bijzonder heet gaat worden, daar lijkt het wel op. | Gewijzigd: 16 juli 2018, 12:14 uur, door Dominique de Graaff
Waarom deze advertentie?
pkd19
Lid
Woonplaats: Burdaard
Berichten: 631
Lid sinds: 9 feb. 2013
16 juli 2018, 12:54 uur | Bericht #487731
Citaat van Dominique de Graaff, maandag 16 juli 2018, 12:13 uur Citaat van RaymondVL, maandag 16 juli 2018, 11:50 uur Oh jee, 1 van de leden denkt wellicht misschien wie weet toch niet of wel dat het mogelijk wellicht misschien volgende week 40 graden kan worden. Weerplaza gooit er een persberichtje uit en de hongerige clickbait redacties schreeuwen het uit alsof er een weeralarm a la sneeuwvlokjes op de weg zijn. Man man man.... wat een paniek. Ok, het is tot nu toe een behoorlijk warme en gortdroge zomer maar overdrijven is ook een vak apart. Update: Lol! Dominique was me net een stapje voor :D
Er staat ook in het artikel, dat er nog nooit eerder leden zijn geweest die zo'n hoge temperatuur aan hebben gegeven. Dus tja, bijzonder is het wel. En dat het bijzonder heet gaat worden, daar lijkt het wel op.

Dan zijn ze de zomer van 2003 vast 'vergeten'..
dcbbeets
Lid
Woonplaats: Wadenoijen
Berichten: 10
Lid sinds: 11 jan. 2011
16 juli 2018, 13:07 uur | Bericht #487732
Als het 5 op een volgende dagen 25 graden en 3 dagen 30 graden of meer is dan spreekt men van een hittegolf. Hoeveel dagen is het dan nu al achter elkaar 25 graden of meer en het vooruitzicht is niet dat het nu koeler wordt, maar heter. Dat wordt dan een lange hittegolf toch?
Woonplaats: Borger, Drenthe, Netherlands
Berichten: 105
Lid sinds: 19 aug. 2012
16 juli 2018, 13:54 uur | Bericht #487734
Citaat van pkd19, maandag 16 juli 2018, 12:54 uur Citaat van Dominique de Graaff, maandag 16 juli 2018, 12:13 uur Citaat van RaymondVL, maandag 16 juli 2018, 11:50 uur Oh jee, 1 van de leden denkt wellicht misschien wie weet toch niet of wel dat het mogelijk wellicht misschien volgende week 40 graden kan worden. Weerplaza gooit er een persberichtje uit en de hongerige clickbait redacties schreeuwen het uit alsof er een weeralarm a la sneeuwvlokjes op de weg zijn. Man man man.... wat een paniek. Ok, het is tot nu toe een behoorlijk warme en gortdroge zomer maar overdrijven is ook een vak apart. Update: Lol! Dominique was me net een stapje voor :D
Er staat ook in het artikel, dat er nog nooit eerder leden zijn geweest die zo'n hoge temperatuur aan hebben gegeven. Dus tja, bijzonder is het wel. En dat het bijzonder heet gaat worden, daar lijkt het wel op.

Dan zijn ze de zomer van 2003 vast 'vergeten'..

Denk dat ze die leden uit 2003 niet vergeten zijn. Of weet jij het beter? ;). Show me

Ik citeer:

Slechts één van de vijftig berekeningen voor volgende week geeft deze hitte aan, dus de kans is 2 procent. Maar waarom wij er toch van schrokken: we hebben zo'n voorspelling nog nóóit gezien en sommigen werken hier al meer dan 25 jaar.

| Gewijzigd: 16 juli 2018, 13:55 uur, door Dominique de Graaff
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
16 juli 2018, 14:03 uur | Bericht #487735
Citaat van dcbbeets, maandag 16 juli 2018, 13:07 uur Als het 5 op een volgende dagen 25 graden en 3 dagen 30 graden of meer is dan spreekt men van een hittegolf. Hoeveel dagen is het dan nu al achter elkaar 25 graden of meer en het vooruitzicht is niet dat het nu koeler wordt, maar heter. Dat wordt dan een lange hittegolf toch?

Dit staat toevallig in de meest recente KNMI guidance:

In Arcen is het hittegolfgetal van Tijm inmiddels opgelopen naar 14,3. Dit getal is de som van Tx-25>0 in een onafgebroken periode. De huidige periode duurt nu 4 dagen en zal waarschijnlijk nog lang voortduren. Het ECEPS indachtig met een bias van +1°C is voor het zuidoosten en oosten een top10-notering voor de aanstaande periode waarschijnlijk en een top5-notering goed mogelijk. Eventuele neerslag zal de komende periode niets afdoen aan de toenemende droogte.

KNMI guidance

| Gewijzigd: 16 juli 2018, 14:04 uur, door reedtimmer
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 juli 2018, 15:13 uur | Bericht #487738
Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is, betekend t ook dat als er nu onweer komt, we Amerikaanse waarden gaan krijgen, en als er een storm komt alle bomen ala minuut omvallen? ALS! tot op heden blijft de warmte een beetje te lang aanwezig na mijn zin, droog prima, maar wel max 23 graden graag. En media houden van aandacht, dus logisch dat ze overdrijven (vaak negatief)...
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 juli 2018, 17:35 uur | Bericht #487740
Gelukkig heb ik vakantie met deze temps. Maar een zware onweersbui is meer dan welkom met deze warmte.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
16 juli 2018, 17:54 uur | Bericht #487741
Citaat van Herdervriend, maandag 16 juli 2018, 15:13 uur Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is, betekend t ook dat als er nu onweer komt, we Amerikaanse waarden gaan krijgen, en als er een storm komt alle bomen ala minuut omvallen? ALS! tot op heden blijft de warmte een beetje te lang aanwezig na mijn zin, droog prima, maar wel max 23 graden graag. En media houden van aandacht, dus logisch dat ze overdrijven (vaak negatief)... Warm/heet weer staat niet automatisch gelijk aan onweer of zelfs zwaar onweer. Dit kan zelfs perfect geruisloos overgaan naar frissere temperaturen
Voor onweer heb je onstabiliteit nodig
 
Woonplaats: Rotterdam
Berichten: 227
Lid sinds: 26 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 juli 2018, 18:19 uur | Bericht #487742
Onstabiliteit is precies wat we missen helaas. Als ik naar buiten kijk, zie ik dat de wolken proberen om te groeien, maar er is helaas niks wat ze verder triggert om te groeien, dus kakt het allemaal in Helaas......
Born to be wild!
Woonplaats:
Berichten: 84
Lid sinds: 31 dec. 2015
16 juli 2018, 20:29 uur | Bericht #487746
Boven 40 kan helemaal niet, dit is Nederland.

In de Bilt is 4x de 35°C gehaald, temperaturen waar ik niet warm van word.

Edit Sven: post wat beleefder gemaakt... | Gewijzigd: 16 juli 2018, 21:10 uur, door Sven
de Hel van 16 laat nog op zich wachten...
tot die tijd ander weer nieuws.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
16 juli 2018, 21:08 uur | Bericht #487747
Citaat van orkaanlover, maandag 16 juli 2018, 18:19 uur Onstabiliteit is precies wat we missen helaas. Als ik naar buiten kijk, zie ik dat de wolken proberen om te groeien, maar er is helaas niks wat ze verder triggert om te groeien, dus kakt het allemaal in Helaas...... Heel droge luchtlaag Dat zorgt er ook voor dat veel neerslag alweer verdampt (die je nu ziet op de radar boven BE) voor het de grond raakt
 

Citaat van deHelvan16, maandag 16 juli 2018, 20:29 uur Boven 40 kan helemaal niet, dit is Nederland.

In de Bilt is 4x de 35°C gehaald, temperaturen waar ik niet warm van word.
Onder perfecte omstandigheden zou dit wel degelijk gehaald kunnen worden.
Als je ooit al 38,6 graden in NL gehaald heb (BE trouwens 38,8) dan lukt 40 graden ook wel onder perfecte omstandigheden.
Dit zal ooit wel gehaald worden hoor.
 

Berichten samengevoegd door Sven
Woonplaats: Borger, Drenthe, Netherlands
Berichten: 105
Lid sinds: 19 aug. 2012
16 juli 2018, 22:05 uur | Bericht #487752
Citaat van deHelvan16, maandag 16 juli 2018, 20:29 uur Boven 40 kan helemaal niet, dit is Nederland.

In de Bilt is 4x de 35°C gehaald, temperaturen waar ik niet warm van word.

Edit Sven: post wat beleefder gemaakt...
Geen 40 graden omdat het Nederland is? Vreemde logica. Het weer houdt zich niet aan de grenzen van een land. Het weer ontwikkeld zich naar omstandigheden, en die zijn variabel. Óók voor Nederland. Gezien jij alles op het verleden basseerd en niet op de huidige omstandigheden: We hebben maar zo'n 100 jaar aan metingen. Wat er de 5 miljard jaar ervoor gebeurd is op dit stukje aarde, is niet geregistreerd. Er zal vast wel een keer 40 graden gehaald zijn
 
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
16 juli 2018, 22:10 uur | Bericht #487753
Citaat van Dominique de Graaff, maandag 16 juli 2018, 22:05 uurGeen 40 graden omdat het Nederland is? Vreemde logica. Het weer houdt zich niet aan de grenzen van een land. Het weer ontwikkeld zich naar omstandigheden, en die zijn variabel. Óók voor Nederland. Gezien jij alles op het verleden basseerd en niet op de huidige omstandigheden: We hebben maar zo'n 100 jaar aan metingen. Wat er de 5 miljard jaar ervoor gebeurd is op dit stukje aarde, is niet geregistreerd. Er zal vast wel een keer 40 graden gehaald zijn
 
Ja maar toen bestond Nederland nog niet :p sorry kon dit niet laten liggen :p
 
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 juli 2018, 07:50 uur | Bericht #487757
Citaat van Sven , maandag 16 juli 2018, 22:10 uur Citaat van Dominique de Graaff, maandag 16 juli 2018, 22:05 uurGeen 40 graden omdat het Nederland is? Vreemde logica. Het weer houdt zich niet aan de grenzen van een land. Het weer ontwikkeld zich naar omstandigheden, en die zijn variabel. Óók voor Nederland. Gezien jij alles op het verleden basseerd en niet op de huidige omstandigheden: We hebben maar zo'n 100 jaar aan metingen. Wat er de 5 miljard jaar ervoor gebeurd is op dit stukje aarde, is niet geregistreerd. Er zal vast wel een keer 40 graden gehaald zijn
 
Ja maar toen bestond Nederland nog niet :p sorry kon dit niet laten liggen :p
 

Incorrect, Nederland bestaat al eeuwen. Alleen Nederland zoals we kennen is pas rond 1600 ontstaan.
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 852
Lid sinds: 1 okt. 2006
17 juli 2018, 09:02 uur | Bericht #487758


Gisteravond een uur of 21:30 na een hele lange tijd de 1e bliksem van deze zomer weer gevangen.  Kwaliteit is niet heel denderend en je moet niet teveel verwachten van je telefoon.
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 juli 2018, 09:09 uur | Bericht #487759
Als het maar de 27e onbewolkt weer is ivm de maansverduistering.

Volgens zeggen zou t net na 12-en hard geregend hebben in Gouda, niks van gemerkt echter.
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
kempenn
Lid
Woonplaats: Wervershoof
Berichten: 49
Lid sinds: 28 jun. 2009
17 juli 2018, 16:48 uur | Bericht #487763
gewoon even een willekeurig vraagje, als ik het weer goed gevolgd heb hebben we nu dit mooie droge weer te danken aan een blokkade, nu is mijn vraag wat als we deze blokkade eind december/januari zouden hebben gekregen? zou er dan een kans op een elfsteden tocht zijn geweest of is het niet zo'n soort blokkade?
ton1959
Lid
Woonplaats: rotterdam
Berichten: 191
Lid sinds: 1 sep. 2013
17 juli 2018, 20:14 uur | Bericht #487765
Citaat van Dominique de Graaff, maandag 16 juli 2018, 11:48 uur Aangezien er vrijwel niets meer over de zomer in discussie wordt geplaatst.. (jammer, want voor het onweerloze seizoen de winter is het hier gek genoeg stervens druk).. 

Rara hoe komt dat nou?? het zit hier vol met koukleumpjes...en de pc is met dit weer minder in trek.

Lees meer,,,

 
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
17 juli 2018, 21:10 uur | Bericht #487767
Citaat van kempenn, dinsdag 17 juli 2018, 16:48 uur gewoon even een willekeurig vraagje, als ik het weer goed gevolgd heb hebben we nu dit mooie droge weer te danken aan een blokkade, nu is mijn vraag wat als we deze blokkade eind december/januari zouden hebben gekregen? zou er dan een kans op een elfsteden tocht zijn geweest of is het niet zo'n soort blokkade?
Vooral op grotere hoogte zien we een geblokkeerd stromings patroon geinnitieerd door een noordelijke verlopende polaire jet en zuidelijke subtropenjet. Typerend daarbij het persitsterende karakter en steeds weer afsnoerende hoogtelagen met voorkeur oost Europa en speciaal de westelijke Middellandse zee en oosteliijke Atlantische Oceaan (Biskaje) waardoor daar juist de persist. koude anomalien boven zuidwest Europa tot over de Canarische Eilanden)

Aan de grond zien we boven gote delen van west en midden Europa vooral een vlakke drukverdeling met steeds weer zuidwest tot zuid component (Azorenhoog / trog voorzijde) .Al naar gelang dominante sturende drukgebieden tijdelijk dan ook continentaal. (Scandinavie hoog, anti-cyclonaal) maar veelal toch ook cyclonaal! (warme lucht uid ZO tot O).

Voor koud winterweer met vorst nou niet bepaald kaarten die je wilt zien als schaatsliefhebber laat staan een evt. Elfstedentocht. 

 
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 123 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 123, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden