Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Knox, MO; Lewis, MO.

16 Apr 2024 19:22:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Boone, IA; Franklin, IA; Hamilton, IA; Hardin, IA; Humboldt, IA; Marshall, IA; Polk, IA; Story, IA; Wright, IA.

16 Apr 2024 19:20:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lucas, IA; Wayne, IA.

16 Apr 2024 19:19:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hardy, WV.

16 Apr 2024 19:09:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Frederick, VA; City of Winchester, VA.

16 Apr 2024 19:09:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Davis, IA; Wapello, IA.

16 Apr 2024 19:08:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mercer, MO; Putnam, MO.

16 Apr 2024 19:07:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mercer, MO.

16 Apr 2024 19:07:12

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, NE; Platte, NE.

16 Apr 2024 19:03:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Knox, MO; Lewis, MO; Shelby, MO.

16 Apr 2024 19:03:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Appanoose, IA; Davis, IA; Wapello, IA.

16 Apr 2024 18:54:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lee, IA; Van Buren, IA; Clark, MO; Scotland, MO.

16 Apr 2024 18:53:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Stanton, NE.

16 Apr 2024 18:53:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grundy, MO; Mercer, MO; Sullivan, MO.

16 Apr 2024 18:53:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adair, MO; Macon, MO.

16 Apr 2024 18:46:49
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
14 januari 2019, 22:51 uur | Bericht #489588
Mooie post Callie-P (zoals altijd ) maar ik wil toch op enkele zaken inpikken

Maar voor ik op heel je verhaal ga inpikken, eerst nog even iets over de kortere termijn.
Komende donderdag lijken we in de loop van de namiddag (na de passage van een regenzone) kans te maken op wat winterse buien met temperaturen die op 850hpa dalen tot -7 graden. Natte flatsen op meerdere plaatsen lijken mogelijk, mits genoeg intensiteit misschien lokaal zelfs even wat wittig. Om hier meer over te kunnen zeggen is het wachten op de korte termijn modellen waar we morgenavond een eerste blik kunnen op werpen.




Kijken we dan weer wat verder, dan zien we in ECMWF (GFS wil er niet van weten) zelfs nog een sneeuwkansje er uit persen op zondag met een front dat doodloopt op de Benelux.

Zondag is natuurlijk nog te ver weg, maar ik wil gewoon even aanduiden dat er zeker niet moet gewanhoopt worden en dat er helemaal niets in de kaarten staat. Maar ik geef je volledig gelijk dat de modellen nogal vaak serieus wisselen van gedachten.

Heeft dit dan te maken van de SSW die begin januari plaats vond? Want er wordt meer en meer gesteld dat de koppeling naar leefniveau er stilaan aan komt. Wat natuurlijk geen enkele garantie biedt op enig winterweer bij ons, het verhoogt misschien wel de kansen.;)

Wat me heel erg opvalt is de setting die wordt geschets rond 23 januari. Het is iets dat ik sinds gisteren ben beginnen volgen omdat ALLE modellen met een dik laag komen aandraven richting onze regio's. Het is natuurlijk ver weg, maar de eensgezindheid in de modellen is groot te noemen.

Om even ECMWF en GFS er bij te nemen:



De bijhorende sneeuwplaten staan reeds in de post hierboven, maar als dit uitkomt, mogen we sowieso op actie gaan rekenen. Het is mij inziens zeker interessant om volgen, eerst om te kijken of dit gaat blijven staan en ten tweede om te kijken wat dit exact kan gaan betekenen voor onze regio's. Het is ver weg ik weet het, maar het is me te opvallend hoe dat alle modellen hier mee komen aandraven.

En daarna? Dat zien we dan wel weer, eerst maar eens de komende dagen


 
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
15 januari 2019, 07:44 uur | Bericht #489589
Dank jullie wel voor jullie mooie posts ☺️ heel duidelijk. Spannende kaarten zo! Ik zag een van de modellen gisteren met dat enorme laag rond de 23 ste met een kerndruk (ik denk en hoop overdreven ????) met een kerndruk boven Denemarken van 943 Hpa????. Dit is dan misschien extreem, het geeft wel aan dat er iets staat te gebeuren. Al met al erg spannend allemaal!
Waarom deze advertentie?
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
15 januari 2019, 08:25 uur | Bericht #489590
Ah, het stoplicht is er weer met m.i.  De juiste kleuren voor nu, maar die konden best wel eens van rood/oranje  naar oranje gaan de komende dagen, maar dan nog niet voor langere termijn.
Ook mij is opgevallen dat er een enorm laag aan zit te komen met wel een spectaculair lage kerndruk, waarvan de kern vooralsnog boven de noordelijke Noordzee uit lijkt te gaan komen. Dat zou dan wel eens een (flinke) storm kunnen gaan opleveren.
De atmosfeer wordt in elk geval flink opgeschud dan, en dat maakt het vooruitzicht spannend, maar vooral erg onzeker. Het is nu letterlijk: Het kan vriezen, en het het kan dooien.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
15 januari 2019, 09:28 uur | Bericht #489591
Het is maar te zien welk model je volgt, want EC stuurt het laag richting Spanje en GFS mist het laag in de vorige run (da nu zo typisch nadat je eens een post erover hebt gezet waarbij alle modellen dit laag lieten zien...



Daarom dat ik ook aangeef dat alle opties nog open liggen, maar het is en blijft interessant om te volgen  
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
15 januari 2019, 12:12 uur | Bericht #489596
Laag richting Spanje -> Italie en dan graag een opbouwend hoog boven Noord Europa, dan ga ik toch mn schaatsen maar weer zoeken 
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
15 januari 2019, 12:52 uur | Bericht #489597
Ec komt in de ochtendrun voor donderdag met een trogstoring die over het noorden van Nederland zou trekken en mogelijk voor enkele cm sneeuw zou kunnen zorgen. Dit wordt ook ondersteunt door Hirlam


Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
15 januari 2019, 20:22 uur | Bericht #489605
het is op dit moment erg raar met de modellen... de nieuwe pluim die gaat weer nergens over.. ..ja hij is wel goed voor winters weer... maar wat de pluim aangeeft is niet  in lijn met wat  de control zelf  aangeeft... ik weet het niet.. misschien moeten ze eens een rebootje doen van wat systemen..

Ik zag de post van  Jens, en de statement dat Hirlam het ondersteund is nogal wat.. niet dat Jens dat zegt maar  Hirlam zit er (Meestal) goed op..
maar als ik dan hirlam bekijk dan zegt ze het volgende..

Neerslag soort REGEN... maaaar




Temperatuur 850hPa  1500 mtr in het westen -7 ! ( is goed !)



temp 500hPa is ijskoud... ( ook goed)



De onderstaande kaart moeten de getallen het liefst minimaal 12 zijn of lager.. in dit geval voor het westen ook goed...



Goed de 2 mtr is voor het westen 5 graden max.. en met een ondergrens van 4.. dat is eigenlijk te hoog...

kortom... een heleboel kaarten zeggen.. JA het gaat sneeuwen.. maar de neerslag kaart denkt er heel anders over..

ow en hieronder even de 2 pluimen... GFS is nu echt officieel de weg kwijt..maar wel gunstig voor ons... en EC is toch nu echt een stuk kouder geworden.. maar dit is eigenlijk niet in lijn met de hoofdrun...
Nu heb ik in mijn geheugen zitten graven.. en ik kan mij herrineren dat de modellen elke keer bizirk gaan als wij te maken krijgen met de invloed van een SSW.. de ene keer giing de champagne open en de keer daarna was een glas water voldoende..

misschien gaan we nog wel onwijze verassingen krijgen.... ik hoop het...de slee-en staan klaar...







 
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
15 januari 2019, 20:38 uur | Bericht #489606
Helder verhaal hierboven, al denk de computer er anders over...... Gewoon afwachten, de kansen op wintersweer zijn wel heel groot. 
Het temperatuur plaatje bij de post van callie-P is wel interessant. Dit betekent een optimale omstandigheid van sneeuw....namelijk net tegen het vriespunt. Het is i.i.g. geen harde (grond)-vorst..... | Gewijzigd: 15 januari 2019, 21:25 uur, door Rens@weer
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
Woonplaats:
Berichten: 160
Lid sinds: 3 jul. 2009
15 januari 2019, 22:09 uur | Bericht #489607
Zelfs Weeronline heeft de 14-daagse verwachting ten opzichte van vanmorgen flink bijgesteld. Voor winterliefhebbers in positieve zin.
Benniegek
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 118
Lid sinds: 14 dec. 2013
16 januari 2019, 11:22 uur | Bericht #489616
De laatste GFS pluim van Callie-P niet serieus nemen, we hebben duidelijk te maken met een of andere renderfout.

Edit Callie-p  : dat klopt.. vandaar dat ik ook zeg dat GFS de weg kwijt is Hieronder de nieuwe pluim die een stuk realistischer is...
| Gewijzigd: 16 januari 2019, 14:59 uur, door Callie-P
yahnav
Lid
Woonplaats:
Berichten: 5
Lid sinds: 1 feb. 2012
16 januari 2019, 11:27 uur | Bericht #489617
Volgens Ed Aldus, weerman van RTV Rijnmond, heeft het vreemde gedrag van GFS alles te maken met de shutdown in de VS.
Voor wat het waard is!
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
16 januari 2019, 12:26 uur | Bericht #489620
Citaat van yahnav, woensdag 16 januari 2019, 11:27 uur Volgens Ed Aldus, weerman van RTV Rijnmond, heeft het vreemde gedrag van GFS alles te maken met de shutdown in de VS.
Voor wat het waard is!
Het klopt inderdaad dat er in GFS sinds eind december wat fouten zitten en die door de shutdown niet worden weggewerkt. Daarom is ook de lancering van de nieuwe oper (de gfs-para) al uitgesteld tot februari. De vraag is natuurlijk welke invloed die fouten hebben en of die al dan niet een grote invloed hebben op de runs en pluimen, dat is koffiedikkijken  
 
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
16 januari 2019, 16:22 uur | Bericht #489622
verasssingen verassingen... GFS gaan we maar even in de ballenbak leggen want die zwabbert als een dronken konijn...
EC daarin tegen heeft er zin in gekregen en komt zelfs aan het einde van haar run met strenge vorst !

Gaat het dan toch gebeuren ???.. hebben de weergoden gedacht.. " dat sooitje ongeregeld bij OO zullen we eens even laten zien wie de baas is door even alles volledig tegen de verwaching in om te gooien..??"

nou ja... hoe dan ook ik ga er maar even van genieten dat we zulke kaarten hebben.. en het is gelijk een mooi moment om het stoplicht even een heel ander plaatje te geven... ( enige jammere is dat EC de sneeuw er volledig uitgegooid heeft... maar ja je kan niet alles hebben)

Onderstaand is wel wat LT maar ach... hij is gewoon mooi






en het onderstaande hebben we ook nog niet gezien deze winter..... heerlijk toch




En zelfs meneer Hellman gaat van nul naar ????




  Termijn: tot 10 dagen vanaf plaatsing   
Groen = Winter binnen de gestelde termijn
Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = Er is kans op winterweer maar zeker kans op ( terugkeer naar)  temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood = Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn

Definitie winterweer: De volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig:(stralings) vorst
  • Hagel
  • Sneeuw (nat en droog)
  • IJzel
  • IJsregen

Definitie winter: Dezelfde weersomstandigheden als bij winterweer alleen hierbij is sprake van (bijna) elke nacht vorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.


Extra uitleg stoplicht: ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
 







  | Gewijzigd: 16 januari 2019, 17:01 uur, door Callie-P
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 januari 2019, 19:29 uur | Bericht #489624
Eindelijk positieve winter berichten. Kom maar op met de kou.
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
16 januari 2019, 20:03 uur | Bericht #489625
Ec komt vanavond met een geweldige run met nu ook sneeuwkansen komende dinsdag/woensdag, en op LT een echte prachtkaart met een goed ontwikkeld scandihoog en dito koudebel.

Gelieve deze 240u kaart wel nog met een korrel zout te nemen aangezien dit nog ver weg is en we eerst maar eens in de kou moeten komen maar hij is zo mooi dat ik hem moet posten :p.

| Gewijzigd: 16 januari 2019, 20:03 uur, door Jenss
ruben88
Lid
Woonplaats: Terborg
Berichten: 19
Lid sinds: 3 jan. 2016
16 januari 2019, 20:49 uur | Bericht #489626
Ik ga toch maar voorzichtig de schaatsen opzoeken op de zolder.

Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2560
Lid sinds: 29 mrt. 2016
17 januari 2019, 00:43 uur | Bericht #489629

Morgen kans op natte sneeuw


De afgelopen dag regende het. Voor diegene die niet van regen, maar wel van winter houden misschien niet zo prettig. Maar tegen hen kan ik wel zeggen, het regent voor een goed doel! Op woensdag trok er namelijk een koufront over de Benelux. Achter dit koufront bevond zich al iets koudere lucht, aan de grond is het nu zo'n 5°C en op 1,5 km hoogte is het al -4°C. Die -4°C op 850 hPa (1,5 km hoogte) is niet voldoende voor winterse neerslag. Er komt echter nog een tweede lading met nog een fractie koudere bovenluchten.

Trog in de ochtend: her en der een verdwaalde vlok natte sneeuw
Rond 8 uur 's ochtend begint de neerslag vanuit het noordwesten te activeren, er trekt namelijk een trog van west naar oost over de Benelux. Achter deze trog zitten leuke bovenluchten van -6 tot -8°C. Tijdens de overgang naar een koudere polaire lucht kan er tijdens de meest intensieve neerslag al dankzij neerslagafkoeling wat natte sneeuw vallen, de meest actieve neerslag trekt waarschijnlijk van West- naar Oost-Nederland, daar dus ook de grootste kans op een vlok natte sneeuw. De vorming van iets wat lijkt op een sneeuwdek is dan nog zeer onwaarschijnlijk.

De situatie, een laag boven Denemarken, een trog over de Benelux en koude bovenluchten met polaire buien daarachter. Boven Ierland zien we een rug van hogedruk ook dichterbij komen, hierover aan het eind van dit bericht nog wat.

Na de trog: polaire buien
In de middag beginnen er dan vanaf de Noordzee talrijke buien te komen. Op 1,5 km is het -7°C, aan de grond door invloed van de Noordzee nog 4°C tussen de buien door. In buien, met name wanneer meerdere buien achter elkaar trekken, kan het kwik zakken tot 2°C. Hiermee stijgt de kans op natte sneeuw.

Talrijke buien met van tijd tot tijd ook wat vlokken natte sneeuw. Het uiterste punt van West-Vlaanderen misschien net in de schaduw van Engeland.

Richting de avond neemt de temperatuur met name in het binnenland steeds verder af, uiteindelijk is het in de late avond op grote schaal 1°C, aan de kust blijft het met wind van zee nog iets warmer. De buiigheid zal langzaam afnemen, de buien die echter verder landinwaarts gaan zullen op steeds grotere schaal natte sneeuw bevatten en lokaal is met veel geluk een tijdelijk sneeuwdekje mogelijk.
Mocht er in de nacht nog een zwak buitje landinwaarts weten te komen, kan er vrijdagochtend een flinterdun laagje sneeuw zijn dat snel wegsmelt. De kans is zeer klein, maar wel aanwezig (de temperatuur ligt 's nachts namelijk onder nul in het binnenland, nachtvorst).

Buiigheid neemt langzaam af, aandeel natte sneeuw neemt richting de avond fors toe.


Het KNMI heeft een code geel gegeven voor winterse buien.

Vrijdag wordt het droog, want de eerdergenoemde rug van hogedruk komt boven ons hoofd te liggen en bedrukt daarmee de buienvorming, ook warmen de bovenluchten weer iets op, waarmee de kans op winterse buien erg klein wordt. Vrijdag wordt het 4°C aan de kust en 2°C in het binnenland.

Kort samengevat: startschot koudere periode
Morgen in de ochtend nog een gebied met hoofdzakelijk regen, verder polaire winterse buien in de middag met naarmate de avond valt een steeds groter aandeel natte sneeuw of zelfs met veel geluk een tijdelijk sneeuwdekje.
Al met al vormen de buien van morgen een mooi startschot van een koudere periode, de 8°C die woensdag nog op verschillende plaatsen gehaald werd, zullen we voor langere tijd niet meer zien!

  | Gewijzigd: 17 januari 2019, 00:44 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
17 januari 2019, 08:45 uur | Bericht #489633
Op de sat is de trog uit het verhaal van Erland hierboven te zien, er lijkt ook nog een tweede trog achter te zitten (zwarte lijnen) en daarachter zien we stevige geclusterde winterse buien die later vanmiddag onze richting uitkomen (blauw omcirkeld).


ruben88
Lid
Woonplaats: Terborg
Berichten: 19
Lid sinds: 3 jan. 2016
17 januari 2019, 09:32 uur | Bericht #489634
Weer prima pluimen!

ECMWF:

GFS:

 
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
17 januari 2019, 16:37 uur | Bericht #489646
Citaat van ruben88, donderdag 17 januari 2019, 9:32 uur Weer prima pluimen!

Of prima weer pluimen!:p
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.847 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 70 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 70, lezen 3 mensen het topic "Onweerskansen 24-25 Augustus 2023".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden