Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Maastricht
Berichten: 464
Lid sinds: 5 jul. 2009
29 januari 2019, 19:39 uur | Bericht #489856
Een beetje achteraf maar het is ook een lange tijd geleden dat ik hier actief was om mijn chaseverslagen te typen. Desondanks hoop ik dat het nog is toegestaan.

Zoals elke chase, begint het met het verzamelen van de nodige gegevens. De kaartenbak opentrekken en pinpointen van de locatie. Wat duidelijk was, is dat je er zo vroeg mogelijk bij moest zijn omdat de cellen mogelijk vormden tot MCS. Nadeel is dat je dan geen structuur meer ziet of bliksem door de hoeveelheid aan water om de bui heen. Eigenlijk was het de bedoeling naar Luxemburg te gaan om daar de boel op te wachten. De onstabiliteitskern lag in dat gebied. Een paar uur voor vertrek kijk je nog even de laatste run, en bevestig je dat de kans iets verder westelijk ligt. Een groot probleem wat zich nu al voortdeed was de buiigheid in de ochtend. Dat heeft ervoor gezorgd dat de gewenste temperatuur van 20 graden niet bereikt werd waardoor het opkomend systeem later geactiveerd werd.


Met de bui die in Frankrijk al de nodige activiteiten had op de korrel vertrokken ik en Menno ( mijn 12 jarige zoon ) richting Bastogne.


Na 90 minuten rijden met de nodige vertragingen kwamen we aan bij Bastogne, We hadden een mooie plek gekozen op een heuvel. Daar kon je de bui zien aankomen. Menno streek zich neer in het gras en ik verzorgde de lunch. Havermoutpannenkoeken. Straks hadden we immers geen tijd meer om te eten. We konden wel de potenciele energie zien. De blauwe lucht verdween langzaam en de stratusvorming begon te ontwikkelen. Toen ik de radar erbij wilde pakken kwam ik tot de conclusie dat sommige radaren niet naar behoren werkte in ons gebied. Iets wat we zeker moeten uitzoeken voor de volgende trip. Blind chasen is niet handig en ook nog eens gevaarlijk. Ik heb dus Lightningmaps erbij gepakt en Kachelmann wat net t randje kon meepakken. Daarop bleek dat de bui die in Frankrijk een tornado op de grond had gezet iets westelijker van onze positie uit zou komen. Waarop ik besloot naar Rochefort te rijden. Ondertussen hielden Patrick Defeche en Ronald me op de hoogte. Hun waren ook onderweg naar Neufchateau.

Als er iets vervelend is, is dat wel dat je niets kan zien. Dat betekend dus dat je visueel op pad moet gaan in samenwerking met de laatste beelden die je op de radar hebt gezien. Je zit in een bergengebied dus je moet goed gaan opletten hoe je gaat rijden versus de trekrichting van de buien. Patrick gaf me nog een hint om te vertellen waar hij was waarop er een flinke wallcloud te zien was. Hierbij besloot ik naar Rochefort door te rijden en uit de neerslagzone te geraken. Met succes want buiten Rochefort zag ik dit uit de bergen opdoemen. Dan opnieuw naar de map kijken en zien of je deze bui kan passeren en hem nog een keer vastleggen. Bij de laatste foto boven een viaduct de laatste foto gemaakt voor hij richting Helaas ging het daar mis. Ik miste een afslag waardoor ik hem kwijt raakte. Echt heel jammer want nog geen 50 km verder heeft deze zelfde bui in Namen een ravage veroorzaakt.



WE GAAN RICHTING ESHWEILER
Beetje verward door de situatie zijn Menno en ik doorgereden naar Eshweiler. Want Sven en Lynette van Vortex stonden op ons te wachten en het onweer dat langzaam dichterbij kroop. Het was toen al snel duidelijk dat het om een paar bowecho’s ging en 3 supercells. Waaronder een een HP SC bleek te gaan worden. Bizar voor het tijd van het jaar. Hiervoor moesten we een flinke inhaalslag maken. We kwamen langs Aachen en toen konden we de flitsen al goed waarnemen. Gelukkig was de bui achter ons en wisten we dat we de bui bij Eshweiler konden oppikken. Sven had zich inmiddels verzameld samen met Twentechasers, Patrick en Silvio in Julich. Ok een stukje verder rijden nog. Het was het dan ook wel erg waard. Aangekomen de spullen uitgeladen en van de bliksemshow genoten.
Na een half uur genoten te hebben van de show begonnen we toch wel een beetje zenuwachtig te worden van de structuren die we zagen opdoemen en het radarbeeld wat we via Kachelmann konden zien. Er was een Bow zichtbaar en 3 supercells. Allemaal kwamen ze onze kant uit. We hadden ons zo ingegraven dat we eigenlijk precies goed stonden. Maar er zat zoveel potentie in de lucht dat 2 van deze Sc’s zonder waarschuwing gewoon konden rightmoven en zaten wij onder de hagelkern. Of erger! En dat was niet de bedoeling. Hierop besloten Sven en ik dat we de groep op de vaste weg wilde hebben, voor het geval dat het mis zou gaan. We hebben ons iets verder gesitueerd wat direct aansloot op de grote weg. Inmiddels was iedereen weer druk bezig met fotograferen en filmen terwijl Sven en ik de radar in de smiezen hield. De bui ten oosten van ons kreeg een rotatiemelding. Dat idee hadden we al gezien de inflow band gewoon goed zichtbaar was. Ook de steeds groter wordende wallcloud en de draaiende beweging van deze cel kenmerkend aan de strepen. De 3 grote windturbines die niet meer wisten welke kant ze uit moesten draaien. Continue op de rem, draaien en weer op de rem. Wind veranderde constant. Neerslag hebben we heel even gehad, een paar druppels meer niet. Dan het kippevel moment. Het afgaan van het luchtalarm. Jankend kon je de sirene over de groeve horen galmen tussen het gedonder door. De SC die steeds grotere vormen aannam was serious business! We zagen de steeds grotere wallcloud opdoemen in het bliksemlicht. Steeds verder zakkend en je zag de flarden fractus in de rondte zwaaien. Iedereen dacht hetzelfde, dit is gewoon een poging tot het  vormen van een hoos. De wallcloud heb ik duidelijk op foto, dus ik neem contact op met Skywarn Nederland en geef de melding wallcloud oost van Julich. Weer draaide de wind. Dit keer was het duidelijk. Nu kwam de bak met wind op ons af. We moeten nu in de auto. Terwijl iedereen druk bezig is met de spullen inladen slaat er op een halve km een CG+er in. Direct de knal en iedereen had door dat we nu een veilig onderkomen moesten gaan zoeken. Net in de auto gestapt kregen we te maken met flinke zijwinden en een hoop geknetter! Toen 10 minuten later het zicht relatief beter was heb ik besloten naar huis te gaan. Menno was ook erg moe. Het was dan ook half 1 snachts. De rest wilde ook naar huis. Dus hebben we hier afgesloten met zijn allen. Op de terugweg had ik eigenlijk ook wat foto’s moeten maken. Want we kregen nog politiebegeleiding op de snelweg naar Nederland. Op de A44 bij Aldenhoven lagen halve bomen verspreid over de snelweg. De brandweer was druk bezig deze in stukken te zagen. De politie heeft me toenslingerend over de A44 begeleid. Bijzonder!







HET OPMAKEN VAN EVENTUELE SCHADERAPORT
Terwijl we nog aan het wakker worden zijn, zijn Sven en ik druk bezig met het zoeken naar meer materiaal, datawijs. getuigen etc. We kunnen niet gelijk roepen dat we een tornado hebben gespot want dat kan niet bevestigd worden. We hebben daarop de DWD ( Deutche Wetter Dienst), Kachelmann ,de persvoorlichter van de brandweer gesproken en de centralist meldkamer Düren Kreis (gemeente waar de regio onder valt). Er is inderdaad 2x een luchtalarm afgegaan in de regio Nordr-Westfalen voor “zeer zwaar weer” (geen tornado melding) om te vragen wat voor schade er gemeld is.

Een bliksem inslag in een huis (voor onderzoek geen brand)
En veel takken , bomen , en meer flora. Hierbij was het kenmerkende volgens de centralist dat de meldingen in een lijn op de kaart stonden en steeds intensiever werden.


Een valwind of downburst lijkt uitgesloten gezien schadepatroon. Het pad is gecreëerd door circulaire bewegingen. Er is geen indicatie van de sterkte , geen indicatie van de breedte of vernielingen maar wel hebben we wel op basis van de door de meldkamer gegeven adressen een “globaal” spoor kunnen maken.

EINDCONCLUSIE
Hebben we een tornado in wording gezien, ja of nee. De meningen zijn verschillend. En dat is vrij normaal in de stormchasing community. Iedereen heeft zijn eigen mening of visie. Toch is timing essentieel als het gaat om waarnemingen. En kan iemand anders, die 10, 15 of zelfs 50 km van onze groep zit, niet hetzelde zien en voelen als wij dat doen. We zijn er om van elkaar te leren en kijken wie de beste is hoort er naar onze mening niet bij.

Dat gezegd te hebben, de supercel was roterend, die melding hebben we gezien via Kachelmann, dat betekent dat de kans aannemelijk is dat er zich een hoosverschijnsel kan voordoen. Echter hebben we dit niet op beeld. Wat we wel op beeld hebben is een poging tot. Hiervoor hebben we enkele partijen benaderd, waaronder het ESWD, DWD en Kachelmann. Ook zijn we in gesprek geweest met de centrale meldkamer van de regio. We hebben van DWD nog later een bericht gekregen dat bij Erkelenz 18m/s wind is gemeten. Dat is over windkracht 8. Ook leggen we dit voor aan andere erkende stormchasers. Zo ook Hans Stans van Skywarn Nederland. Zijn visie hierover:

Dat het hier ging om een supercel met meso is duidelijk. dat is te bevestigen via diverse radarkanalen. De wall onder de meso zie je snel stijgende fractusplukken eronder betekenen voor wat mij betreft inderdaad hoospotentie.


 Ook heb ik Fransois Debets van Stormplatform aan zijnn oren getrokken en gevraagd om zijn interpretatie. Hiervoor heb ik net als bij Hans hem een paar fotos gestuurd gemaakt door onze groep.

Dat er een meso was kon je duidelijk zien aan de beelden van Kachelmann. Er zat een roterende massa in. als er schadespoor is… toch wel tornado mogelijk. Rechts heb je de wall idd met fractus. clear slot zit tussen de wall en je cirkel en dat betekent dat een tornado idd bij de cirkel kan beginnen. Maar als ik dit zie… had dit een grote kunnen worden wat betreft afmeting. Is een flinke circulatie.


De combinatie van verschillende meningen, waaronder de voorgaande gerespecteerde waarnemers, plus de data en het beeldmateriaal wat we hebben, classificeert Xtremechasing deze waarneming als PLAUSIBLE tornado in de catagorie 0 van de Enhanced Fujita Scale (EF). Dit omdat we vinden dat er een duidelijke connectie bestaat tussen ons beeldmateriaal plus de data die we hebben mogen ontvangen van het DWD en Kachelmann. Echter is dit onze bevinding. Ook hebben we deze melding doorgegeven aan deTornadodienst Duitslanden ESWD. in ons later verslag hebben we helaas moeten concluderen dat het helaas geen tornado was maar het geschaald is naar Downburst/valwind

  | Gewijzigd: 29 januari 2019, 19:41 uur, door GraphicNizor
Never stop Chasing --> www.xtremechasing.nl
Festival Weerman --> www.weerbewaking.nl
Bedrijfsfotografie -->> www.pxpro.nl
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 279 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 279, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden