Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
9 januari 2021, 16:55 uur | Bericht #495208

Opletten voor gladheid


Komende nacht is het weer opletten voor gladheid door het bevriezen van natte weggedeeltes alsook aanvriezende mist. KMI plaats ook een waarschuwing voor mist. Die konden ze voor hier, uiterste westen van Vlaanderen, trouwens de hele dag laten staan want zicht is niet hoger geweest dan 200m en ondertussen zit het weeral potdicht. Lokale ijsdag is hier op enkele plekken gehaald (niet op KMI weerstations) met temperatuur die niet boven -0,7 graden is geweest.

KNMI



KMI
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 10
Lid sinds: 9 jan. 2017
9 januari 2021, 20:36 uur | Bericht #495209
Komt het stoplicht weer tevoorschijn?
Waarom deze advertentie?
Onweer-Online.nl
Beheerder
Woonplaats:
Berichten: 121
Lid sinds: 26 aug. 2015
9 januari 2021, 21:30 uur | Bericht #495211
Update Temperatuurpluimen 09-01-2021 21:30 uur

ECMWF:


GFS:
| Gewijzigd: 10 januari 2021, 00:47 uur, door Thijs.
De grootste, leukste en gezelligste online weercommunity van de Benelux!
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
9 januari 2021, 22:05 uur | Bericht #495212

Eerste landelijke ijsdag België


Het was nipt, maar de eerste officiële ijsdag is genoteerd in Ukkel vandaag (het Belgische De Bilt zeg maar). Lokaal zijn er in België waarschijnlijk nog plaatsen geweest waar een ijsdag mocht worden genoteerd want op veel plekken bleef de mist de hele dag hangen waardoor de temperaturen ook bleven hangen.

Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
9 januari 2021, 22:35 uur | Bericht #495213
Betrouwbaarheid is nog klein, maar ik wil jullie de laatste run van ECMWF niet onthouden!

Waarom niet? Wel meer winters kan die niet zijn, er komen aardig wat sneeuwstoringen in voor en aansluitend gewoon dik de diepvries in.
Plaatjes even ter illustratie:


Omslag komende donderdag?




Boven een sneeuwdek kan het wel wat koud worden



Het moet nu even blijven staan en ook andere modellen moeten hierin mee. Hieronder de meest recente pluim waarin je duidelijk een zachtere cluster ziet (tussen zwarte lijnen) waar GFS meer op zit te hinten.



De laatste 4-5 runs en pluimen van ECMWF zijn wel steeds koeler geworden, fingers crossed dat we dit scenario gaan volgen. To be continued!
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
10 januari 2021, 08:47 uur | Bericht #495214
Ben benieuwsd Svenn of dit rond 19 januari uitkomt!
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
Onweer-Online.nl
Beheerder
Woonplaats:
Berichten: 121
Lid sinds: 26 aug. 2015
10 januari 2021, 09:30 uur | Bericht #495215
Update Temperatuurpluimen 10-01-2021 09:30 uur

ECMWF:


GFS:
| Gewijzigd: 10 januari 2021, 14:57 uur, door Thijs.
De grootste, leukste en gezelligste online weercommunity van de Benelux!
Winterfan
Lid
Woonplaats: Noordwolde
Berichten: 6
Lid sinds: 27 dec. 2020
10 januari 2021, 09:56 uur | Bericht #495216
Het blijft me opvallen de verschillen tussen de 2 modelen.. Van de ec begint m'n winterhart te kloppen en gfs ja.... Doodsaai.... Zeg maar... En als de lijntjes dicht bij elkaar zitten (groene) hoe betrouwbaarder toch.?... Dan lijkt me de ec een hele mooie uitdraai
Wsa
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
10 januari 2021, 10:15 uur | Bericht #495217
Citaat van Rens@weer, zondag 10 januari 2021, 8:47 uur Ben benieuwsd Svenn of dit rond 19 januari uitkomt! De overgang ligt veel eerder dan 19 januari, namelijk komende donderdag. Dan zien we een laagje onze richting uitkomen en die bepaald in welke luchtsoort we terecht komen. Dat is stap 1 in het hele verhaal.

De ochtendruns doen het perfect en laten het laagje nu zowat over de Frans-Belgische grens trekken. Aan de noordflank hiervan wordt ijskoude lucht aangevoerd. Dit moet ook zo gaan gebeuren, stel dat het laagje door het noorden van Nederland trekken, dan zit zowat heel de Benelux met 10 graden. Gelukkig zien we die zachtere opties in ECMWF meer en meer verdwijnen en ook in de GFS ochtendrun neemt dit scenario de bovenhand.

Hieronder zie je duidelijk het verschil als je aan de zuidkant of aan de noordkant van het laagje zit. Aan de Frans Belgische grens gaan de temperaturen naar 10 graden, terwijl de temperaturen in Nederland op sommige plaatsen amper nog boven het vriespunt uitkomen.



Ook duidelijk te zien aan de temperaturen op 850hpa!


En dan koelt het natuurlijk alleen maar verder af


Ook GFS doet nu aardig mee in de 0z run!

 

Sneeuw?

Laat ons nu eerst maar eens kijken of dat laagje de goeie richting blijft uitgaan. Want een koerswijziging van 200-300km maakt in onze mini-landjes een wereld van verschil! Mogelijks dat aan de noordkant van het laag wat sneeuw valt. Maar die details zullen we eerder dinsdag gaan uitklaren. Dan staat het laagje hopelijk nog steeds op de goeie positie gepland en kunnen we met de korte termijn modellen er naar toe werken.






Het grote voordeel is dat als we eenmaal in die ijskoude lucht zitten, de sneeuwkansen veel gemakkelijker gaan dan actueel bijvoorbeeld. Net zoals ik gisteren al even wat kaartjes plaatste, post ik er ook nog eentje uit de EC run van deze ochtend (die blijft wel wat hinten op sneeuwkansen komend weekend, GFS is droger). Maar dit zijn allemaal zaken die later pas uitgeklaard zullen worden.





Sneeuwdek kan wel belangrijk gaan worden als je echt naar strenge vorst wil gaan, zonder sneeuwdek wordt dit lastig. Maar goed, dat zijn nu even wat details. Laat ons nu eerst maar eens toewerken naar komende donderdag en dan zien we wel weer wat het vervolg wordt.


Nog even de pluim, hier zie je duidelijk dat het scenario grote ondersteuning krijgt en zie je wat sneeuwdek doet met de temperaturen aan de hand van de hoofdrun (rode lijn)

Even maastricht genomen vanwege duidelijker effect sneeuwdek op temperatuur.

Citaat van Winterfan, zondag 10 januari 2021, 9:56 uur Het blijft me opvallen de verschillen tussen de 2 modelen.. Van de ec begint m'n winterhart te kloppen en gfs ja.... Doodsaai.... Zeg maar... En als de lijntjes dicht bij elkaar zitten (groene) hoe betrouwbaarder toch.?... Dan lijkt me de ec een hele mooie uitdraai
Ik heb even de pluim van GFS genomen op de site van meteociel want er loopt iets mis met de automatische geplaatste pluimen hierboven. Dan zie je de tendens ook wel omkeren ten opzichte van vorige runs Rest van het verhaal hierboven in mijn post Prikpunt ergens midden Nederland trouwens.








Edit: ook nog even ICON er bij. Die laat bijvoorbeeld het laagje door zowat zuid-Nederland trekken en komt aan de noordflank hiervan met 7cm sneeuw. Positie & intensiteit zijn niet onbelangrijke details die de volgende dagen moeten uitgeklaard worden. Dinsdag hebben we meer modellen er bij om meer in detail te gaan kijken!

| Gewijzigd: 10 januari 2021, 11:34 uur, door Sven
Kat Mandu
Lid
Woonplaats: Tilburg, Reeshof
Berichten: 117
Lid sinds: 12 feb. 2012
10 januari 2021, 11:51 uur | Bericht #495219
Citaat van Sven , zondag 10 januari 2021, 10:15 uur Citaat van Rens@weer, zondag 10 januari 2021, 8:47 uur Ben benieuwsd Svenn of dit rond 19 januari uitkomt! De overgang ligt veel eerder dan 19 januari, namelijk komende donderdag. Dan zien we een laagje onze richting uitkomen en die bepaald in welke luchtsoort we terecht komen. Dat is stap 1 in het hele verhaal.

De ochtendruns doen het perfect...


Bedankt Sven voor de duidelijke en uitgebreide uiteenzetting. Ziet er allemaal best veelbelovend uit! :)  Daarom dacht ik vanochtend even: "Moet toch binnenkort de schaatsen maar even laten slijpen...". Uhh oh ja, waar ook weer? :( (Y)
Handtekening
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 108
Lid sinds: 2 aug. 2017
10 januari 2021, 12:04 uur | Bericht #495220
Welke kleur toont het stoplicht op dit moment?
 
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 303
Lid sinds: 6 jan. 2017
10 januari 2021, 12:53 uur | Bericht #495221
hallo allemaal
prachtig die kaarten allemaal, wordt je blij van in deze tijd, iets om naar uit te kijken.
stoplicht van callie-p nu op geel denk ik.
wel leuk om hem nu wat vaker te tonen met deze kaarten,
spannend

gr ut fryslân
Brouwer
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
10 januari 2021, 13:59 uur | Bericht #495223
Heyyy,

Callie-p  (Ik dus ) heeft al heel lang door allemaal terechte en natuurlijk onterechte redenen niet meer geschreven.. ook de winters de afgelopen jare waren niet echt motiverend om uberhaupt iets te schrijven aangezien er van winter geen sprake was.. Maar nu begint het toch weer te kriebelen.. Ik houd de modellen natuurlijk in de gaten en ik word best wel vrolijk van de huidige pluimen...  de modellen rommelen al weken met hints richting ( serieus) winter weer.

Echt weer grote stukjes schrijven zoals vroaghar zal ik denk ik niet meer doen aangezien we tegenwoordig een aantal fantastisch nieuwe schrijvers hebben die de mooiste stukjes schrijven.. en om niet in herhaling te vallen ( ook saai voor jullie) lees ik lekker mee en houd ik mij bij de kleine aanvullingen ..

Kortom na 10/11 jaar onweeronline is het goed om te zien dat het forum nog springlevend is en nu met toch wel serieus winterweer in aantocht hoop ik dat het weer een feestje wordt!  | Gewijzigd: 10 januari 2021, 14:00 uur, door Callie-P
Novi
Moderator
Woonplaats: Meppel
Berichten: 394
Lid sinds: 31 mei. 2018
10 januari 2021, 15:09 uur | Bericht #495225
Citaat van Callie-P, zondag 10 januari 2021, 13:59 uur Heyyy,

Callie-p  (Ik dus ) heeft al heel lang door allemaal terechte en natuurlijk onterechte redenen niet meer geschreven.. ook de winters de afgelopen jare waren niet echt motiverend om uberhaupt iets te schrijven aangezien er van winter geen sprake was.. Maar nu begint het toch weer te kriebelen.. Ik houd de modellen natuurlijk in de gaten en ik word best wel vrolijk van de huidige pluimen...  de modellen rommelen al weken met hints richting ( serieus) winter weer.

Echt weer grote stukjes schrijven zoals vroaghar zal ik denk ik niet meer doen aangezien we tegenwoordig een aantal fantastisch nieuwe schrijvers hebben die de mooiste stukjes schrijven.. en om niet in herhaling te vallen ( ook saai voor jullie) lees ik lekker mee en houd ik mij bij de kleine aanvullingen ..

Kortom na 10/11 jaar onweeronline is het goed om te zien dat het forum nog springlevend is en nu met toch wel serieus winterweer in aantocht hoop ik dat het weer een feestje wordt! 
En doe je nog wel het stoplicht?
 
Twitter account over het weer: twitter.com/weerextremen.



Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
10 januari 2021, 15:18 uur | Bericht #495226
Citaat van Callie-P, zondag 10 januari 2021, 13:59 uur Heyyy,

Callie-p  (Ik dus ) heeft al heel lang door allemaal terechte en natuurlijk onterechte redenen niet meer geschreven.. ook de winters de afgelopen jare waren niet echt motiverend om uberhaupt iets te schrijven aangezien er van winter geen sprake was.. Maar nu begint het toch weer te kriebelen.. Ik houd de modellen natuurlijk in de gaten en ik word best wel vrolijk van de huidige pluimen...  de modellen rommelen al weken met hints richting ( serieus) winter weer.

Echt weer grote stukjes schrijven zoals vroaghar zal ik denk ik niet meer doen aangezien we tegenwoordig een aantal fantastisch nieuwe schrijvers hebben die de mooiste stukjes schrijven.. en om niet in herhaling te vallen ( ook saai voor jullie) lees ik lekker mee en houd ik mij bij de kleine aanvullingen ..

Kortom na 10/11 jaar onweeronline is het goed om te zien dat het forum nog springlevend is en nu met toch wel serieus winterweer in aantocht hoop ik dat het weer een feestje wordt! 

 

Aan dat stoplicht beleven kennelijk veel mensen plezier. Dus Callie-P wat let je. Daar hoeven toch geen lange lappen tekst bij? 
ik zou zeggen, oranje en vanaf as woe misschien groen.

Berichten samengevoegd door W. in t Erland
Onweer-Online.nl
Beheerder
Woonplaats:
Berichten: 121
Lid sinds: 26 aug. 2015
10 januari 2021, 21:30 uur | Bericht #495228
Update Temperatuurpluimen 10-01-2021 21:30 uur

ECMWF:


GFS:
| Gewijzigd: 10 januari 2021, 22:01 uur, door Thijs.
De grootste, leukste en gezelligste online weercommunity van de Benelux!
Woonplaats: Nieuwerkerk
Berichten: 18
Lid sinds: 10 jan. 2021
10 januari 2021, 21:44 uur | Bericht #495229
pluimen worden weer al mider
rtrtrtrt
Reofreak
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 5
Lid sinds: 2 jun. 2019
10 januari 2021, 21:48 uur | Bericht #495230
Uiteraard, had niet anders verwacht🤣
Rvedder
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
10 januari 2021, 21:56 uur | Bericht #495231
Scenario daarentegen voor donderdag wordt wel duidelijk. Laagje lijkt een zuidelijke koers te gaan volgen dus kom Nederland (en waarschijnlijk grootste deel België) snel in koudere lucht. Houdt wel in dat de sneeuwkansen voor die dag ook afnemen. Maar die details worden later wel uitgeklaard.

Hieronder laatste pluim. Eensgezindheid tot en met zaterdag is vrij groot te noemen met temperaturen net boven het vriespunt en meestal wat lichte vorst later in de week (beetje het weertype zoals heden).



Na de zwarte lijn neemt de onzekerheid aardig toe (was ook in de zeg maar 'goeie' pluimen). Zachtere oplossingen zijn weer toegenomen. Ook de hoofrun is helemaal anders, maar die was dan ook wel het mooiste winterlid dat we in lange tijd hadden gezien.

Is momenteel beetje koffiedikkijken wat er na zaterdag gaat gebeuren. Want winterse opties (zoals bijvoorbeeld avondrun GFS) behoren zeker tot de mogelijkheden. Wordt weer vervolgd
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
10 januari 2021, 22:38 uur | Bericht #495233
Ik ben er zelf verbaasd over dat het weer me ineens zo bezighoudt. In deze barre tijden een nostalgisch verlangen naar sneeuw en vorst en misschien wel schaats-ijs. En nu zie ik weer meer leden naar de wat warmere oplossing gaan. Hoe vaak hebben we die teleurstelling al niet gehad de laatste jaren. Maar goed, het is te vroeg om te juichen maar ook te vroeg om somber te zijn. Een strakke westcirculatie is er tenslotte ook (nog) niet. Morgen nieuwe dag nieuwe kansen.
Terug naar boven
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 279 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 279, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden