Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Osage, KS.

16 Apr 2024 14:42:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brown, KS.

16 Apr 2024 14:42:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, NE; York, NE.

16 Apr 2024 14:35:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Butler, NE; Seward, NE.

16 Apr 2024 14:35:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS; Doniphan, KS; Andrew, MO; Buchanan, MO; Gentry, MO; Holt, MO; Nodaway, MO.

16 Apr 2024 14:35:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS; Shawnee, KS.

16 Apr 2024 14:28:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS.

16 Apr 2024 14:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fillmore, NE; Polk, NE; York, NE.

16 Apr 2024 14:12:53

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jefferson, KS.

16 Apr 2024 13:58:46

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS.

16 Apr 2024 13:45:04

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Osage, KS; Shawnee, KS.

16 Apr 2024 13:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Antelope, NE; Knox, NE; Pierce, NE.

16 Apr 2024 13:30:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Graham, KS; Norton, KS.

16 Apr 2024 13:30:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, NE; Nemaha, NE; Pawnee, NE; Richardson, NE.

16 Apr 2024 13:20:25

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Osage, KS.

16 Apr 2024 12:54:04
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2560
Lid sinds: 29 mrt. 2016
26 januari 2021, 21:39 uur | Bericht #495501

Op reis naar de sneeuw!





Een beetje jammer was het wel, in de nacht naar zondag 24 januari trok een neerslaggebied van west naar oost over Zuid-Nederland en Vlaanderen. Ik wist van tevoren al dat ik hier in Noordoost-Brabant op het randje zou zitten, het gebied waar het front langere tijd zou gaan slepen lag net iets ten zuidoosten van mij.

Elders ook al verschillen
Ik hoorde van waarnemingen op zondagavond al dat er inderdaad lokale verschillen waren. Zo was draaide een actief (intensief) deel van het front net achter Breda in, hierdoor kwamen er uit Breda weinig meldingen van (natte) sneeuwval, terwijl het in de omgeving van Tilburg en Eindhoven later behoorlijk vlokte (intensieve natte sneeuw i.i.g.). Toen het neerslaggebied mij bereikte begon het als regen, behoorlijke regen (het kletterde tegen de ruiten). Binnen een half uur veranderde de regen in natte sneeuw, de intensiteit van de neerslag gaf me toch wat hoop dat er weldra ook wat zou blijven liggen. Het duurde echter (te) lang, dus hield ik het voor gezien.

Nét niet
De volgende ochtend bleek ook dat de situatie dieper in de nacht niet echt was veranderd. Op kliko en autoruit was net 0,5 cm te meten, en in het gras waren een paar sneeuwvlokken verstopt. Goed, jammer maar helaas, op naar de volgende kans (kansarm was het immers niet). Toen er later die dag meldingen binnenstroomde van sneeuw te Siebengewald (15 km), Nieuw Bergen (11 km) en Venray (10 km), bleek wel dat ik het echt op een haar na gemist had, dat was wel zonde. Gelukkig is er een belangrijk verschil tussen onweer en sneeuw, sneeuw kan je (met geluk) een dag later nog opzoeken, dat kan niet met onweer. Dus maandag de 25ste ging ik op een kort uitstapje!


Ik ben ook even zo vrij geweest een nul toe te voegen voor mijn woonplaats, gezien het gebrek aan een waarneming bij de interpolatie.

Echt wel dikke sneeuwmaandag!
In de tussentijd viel er in de nacht naar maandag nog een beetje sneeuw in mijn omgeving. 's ochtends was ik er vroeg bij om de sneeuwresten van die nacht te kunnen aanschouwen, bij de eerste zonnestralen verdween het namelijk (er lag circa 0,8 cm op kliko, gras en autoruit, op straat en akker was niets blijven liggen).


De mooie zonsopkomst en het (ingezoomde) sneeuwdekje samengebracht in één foto.

Maandagochtend vertrok ik naar de A73 die van Nijmegen naar Venlo loopt. Eenmaal op de A73 rijdend richting het zuiden zag je het sneeuwdek zienderogen dikker worden:


Binnen 15 km ging het van groen naar een pak sneeuw van 5 cm.


We zien hier Oost-Brabant, Zuid-Gelderland en Noord-Limburg. Het geeft een heel duidelijk beeld van de sneeuwgrens. Van Helmond naar Venray rijdt je de sneeuw in, ook van Nijmegen naar Venray rijdt je de sneeuw in. In Doetinchem was het ook groen, terwijl in de uiterste achterhoek 1 tot 3 cm sneeuw lag.

In het blauw is ter ondersteuning de loop van de rivieren weergegeven. In het rood zien we de A73 lopen, met de 3 locaties van de foto's hierboven. De Hamert ligt in de Maasduinen ten oosten van de Maas.


Hoge waterstand in de Maas
Wat eerst nog opviel, was dat de Maas redelijk hoog stond, je kon de liters gesmolten Ardennensneeuw zo langs zien drijven :p.
De rivier vulde het winterbed al redelijk (waar in de zomer koeien lopen, stond dus nu iets onder water). Toch vond ik het nog niet voldoende hoog om van hoogwater te spreken.



In de Maasduinen: tot 6 cm
Er was al wel wat smelt geweest gedurende de zondag, met name rond de bomen. De nacht naar maandag viel er juist weer misschien net 1 cm bij, dus de bomen waren allemaal mooi wit, terwijl er onder de bomen al wel een beetje smelt was.







Kortom, ik heb heerlijk genoten van de zon en sneeuw, het was een kleine moeite om even de Maas over te steken (die overigens niets met de scherpe sneeuwgrens te maken heeft), maar het gaf een compleet ander landschap! Ga ik vaker doen als ik net langs de pot pis. | Gewijzigd: 27 januari 2021, 14:25 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
26 januari 2021, 21:46 uur | Bericht #495503
Mooi hoor! Leuk om zo een verslagje te lezen
Waarom deze advertentie?
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.847 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 79 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 79, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden