Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 22:10:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 21:02:48

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Mar 2024 10:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Victoria, TX.

17 Mar 2024 22:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 21:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 21:05:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Live Oak, TX; McMullen, TX.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA; St. Bernard, LA.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:40:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:09:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 15:09:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vermilion, LA.

17 Mar 2024 14:36:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

17 Mar 2024 13:56:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 12:39:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Galveston, TX.

17 Mar 2024 10:41:55
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2526
Lid sinds: 29 mrt. 2016
18 juni 2021, 08:15 uur | Bericht #496849

Topic uitgebreid naar zondag 20 juni

Na een rustige zaterdag zonder een onweerskans, keert zondag de onstabiele lucht weer terug met een onweerskans in de nacht van zaterdag op zondag, en zondagmiddag.



Eerder W. in t Erland (Winterland)
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 juni 2021, 11:31 uur | Bericht #496854
De buien trokken over heel Nederland, maar het onweer leek zich vooral rond Ede te centeren. 
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Regio Rotterdam - Voorne Putten
Berichten: 30
Lid sinds: 7 dec. 2012
18 juni 2021, 11:46 uur | Bericht #496855
Hey goedemorgen beste mensen. Laatse login was 2013 🙈 zag ik. Een wonder dat er nog ingelogd kon worden. Meerdere mensen die hun uitvalbasis rond en op de Veluwe hebben vandaag? Zo de spullen in de auto richting Gelderland. | Gewijzigd: 18 juni 2021, 11:49 uur, door Summer ice
Never say never
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2526
Lid sinds: 29 mrt. 2016
18 juni 2021, 12:39 uur | Bericht #496856
Citaat van Summer ice, vrijdag 18 juni 2021, 11:46 uur Hey goedemorgen beste mensen. Laatse login was 2013 🙈 zag ik. Een wonder dat er nog ingelogd kon worden. Meerdere mensen die hun uitvalbasis rond en op de Veluwe hebben vandaag? Zo de spullen in de auto richting Gelderland.
Welkom terug!
Van de meesten heb ik gehoord dat ze eerder rond het IJsselmeer gaan zitten (oostzijde, dus Friesland, Flevoland). Ikzelf zoek een plekje rond Zwolle.


We zien in de meeste modellen een begin van de eerste cellen rond 16:00 in de zuidelijke Randstad. Tussen 17:00 en 19:00 bereiken de buien het meest waarschijnlijk hun hoogtepunt. Ik verwacht dat dit rond het IJsselmeer komt te liggen.

Voor iedereen buiten het aandachtsgebied
Buiten het aandachtsgebied is de kans op onweer kleiner. Er zijn modellen die ook buiten het voornaamste aandachtsgebied onweersbuien laten voorkomen, toch wel een stukje minder zwaar dan dat wat er in de namiddag mogelijk is rond het IJsselmeer.



Richting de avond verplaatst het aandachtsgebied zich naar het oosten
Waar de buien mogelijk rond het IJsselmeer het meeste dynamiek (randverschijnselen, structuur) hebben, kunnen de buien in het oosten richting 20:00 wat hogere onstabiliteit pakken. Daar dus wellicht minder dynamisch, maar wel kans op hoge intensiteiten.



Geen grootschalig onweer
Voor diegenen die denken dat zwaar onweer gelijk staat aan grootschalig onweer. Helaas, de buien die we nu zien kunnen zeer fors zijn, maar je moet ze wel opzoeken omdat de kans dat ze toevallig over jouw woonplaats trekken gewoon klein is (tenzij je op de perfecte plek woont).
Een tipje van de sluier, misschien in de nacht naar zondag wel grootschaliger onweer in de vorm een squall. | Gewijzigd: 18 juni 2021, 12:54 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
18 juni 2021, 14:01 uur | Bericht #496859
Vandaag lijken mij meer gebieden kansen te hebben dan afgelopen nacht/ochtend. We gaan het zien.....  

De laatste guidance van het KNMI.
Vanaf nu nowcasten  

Guidance modelbeoordeling

Modellen algemeen tot +48 uur, geldig tot zaterdag 19 juni 2021 24.00 locale tijdGuidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HARMONIE run van 00 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.Modelbeoordeling door meteoroloog

Synoptische situatie:

Een lagedrukgebied boven het noordwesten van Frankrijk trekt noordwaarts en ligt vanavond nabij de Theemsmonding. Daarna trekt het laag (met ingedraaide occlusie) via East-Anglia en vervolgens het noorden van de FIR naar het Skagerrak, waar het zaterdagmiddag aankomt. Bijbehorend noord-zuid georiënteerd koufront (thetaw925 van ongeveer 17°C) bereikt aan het begin van de nacht naar zaterdag het zuidwesten, trekt noordoostwaarts en passeert zaterdagmiddag de oostgrens. Het koufront blijft in de buurt van het uiterste zuidoosten slepen en trekt later zaterdagmiddag weer noordwaarts als warmtefront, daarbij kantelend naar een WZW-ONO-oriëntatie. Zondag 00 UTC ligt het warmtefront boven het midden van het land. In de warme lucht passeren vanmiddag en -avond een thermische vore. Deze vore gaat gepaard met een kortgolvige hoogtetrog op 500 hPa, die vrijwel dezelfde koers volgt. Aan het einde van zaterdagavond ligt er een volgende thermische vore boven België. In de nacht naar zondag trekt deze vore van zuidwest naar noordoost over het land.

Modelbeoordeling:

De stratus die momenteel over de noordwestelijke Waddeneilanden en de Noordzee liggen, wordt het best weergegeven door HAP1 en HAP3. Qua convectie vanmiddag lijken de Harmonies wat minder aktief dan in de vorige runs, vooral wat betreft windstoten. Tussen de verschillende harmonies zitten natuurlijk ook verschillen tussen de timing, locatie en intensiteit van de buien. Het is een kwestie van nowcasten waar de zwaarste buien gaan voorkomen. Deze zwaarste buien zijn de buien die van de grond komen en de kans daarop is in het oosten het grootst, want daar zijn de temperaturen het hoogst.



Temperatuur:

Vandaag in het zuiden en oosten nog 30+, zaterdag is het nog erg onzeker. EC en Hirlam laten wederom ongeveer 28°C zien in het zuidoosten, Harmonie is iets kouder.

Wind:

Vanmiddag en -avond komen vrijwel alle Harmonievarianten met lokaal zware windstoten bij buien op de vore. Vooral HA40 geeft zware (rond 90 km/u) windstoten in de oostelijke helft. Hier komen de buien vanaf de grond (grote schering, goed georganiseerd) en bovendien is in het oosten het duidelijkst een droge laag aanwezig. Verdamping van neerslag zou dan kunnen zorgen voor deze zwaardere windstoten. Wellicht dat ook water loading een bijdrage levert. Ten noorden van het laagje zit vanmiddag een NO 6 in de noordwestelijke kustgebieden. Niet alle modellen doen dit, we noemen deze 6 wel in de verwachtingen. Ten zuiden van het laagje boven de Noordzee is een duidelijker knijpzone aanwezig waarin de wind fors toeneemt, tot 7 Bft zaterdagnacht en -ochtend in de westelijke kustdistricten.

Bewolking:

Voor de mist en stratus boven de Noordzee volgen we HAP1. Later zien we de mist en stratus zich concentreren nabij het laag, wat in alle modellen gebeurt. Door ophoping van vocht en warmte samen met weinig wind in de kern is dit ook zeer aannemelijk. Bij de buien van vrijdagmiddag en -avond Cb's met vrij hoge basis (4000-5000 vt) en toppen FL450 en hoger. Actueel boven de Noordzee ook nog CBs, toppen FL350.

Neerslag:

Vanmiddag meer dan 2000 J/kg aan CAPE, schering 0-6 km is 30-40 kn, in het noorden en lokaal wat meer, 40-50 kn. Convectiemodus wordt dan overwegend multicell/squall line. Daar waar de schering wat hoger is, kom je richting de convectiemode supercell. Lokaal kunnen er enkele tientallen mm regen vallen. Ook is er kans op grote hagel (2-5 cm).

Zicht:

Boven zee actueel mist, in/nabij het de kern van het laagje mogelijk weer mist / stratus aan dek. We volgen daarin voorlopig HAP1. Verder zichtverminderingen door neerslag.

Paraaf meteoroloog: tuenterUitgifte: 18/06/2021 13.11 uur LT.

Bron: KNMI
 
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 128
Lid sinds: 27 jul. 2006
18 juni 2021, 14:05 uur | Bericht #496860
Vanavond stelling nemen op Checkpoint Charley (Dijk Enkhuizen -Lelystad) of niet? Tips welkom ^^
Carpe Diem! maar niet uit mijn tuin....
Woonplaats: 's-Gravenzande
Berichten: 1684
Lid sinds: 11 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 juni 2021, 14:47 uur | Bericht #496861
Nadat mijn verwachting voor gisteren vannacht aardig tot waarheid gekomen is... Heb ik nu goede moed op een mooi gedonder!!!
Thijs en Tatanka bedankt voor jullie inzet en bestedingen van vrije tijd. 

Laten we hopen op een prachtig onweer weekend  

 
Groetjes Bjorn


Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
rocal
Lid
Woonplaats: Veldhoven
Berichten: 172
Lid sinds: 11 jan. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 juni 2021, 15:43 uur | Bericht #496862
Op dit moment o ontwikkelt zich boven veldhoven / eindhoven de eerste bui zich razendsnel. Het schiet omhoog.
dimi72
Lid
Woonplaats: Gemert
Berichten: 72
Lid sinds: 17 jul. 2009
18 juni 2021, 15:56 uur | Bericht #496863
Blijft alleen niet veel van over. Is hier in Gemert overheen gekomen en.loste op. Na wat gerommel nu weer zonnig met een beetje wind. Citaat van rocal, vrijdag 18 juni 2021, 15:43 uur Op dit moment o ontwikkelt zich boven veldhoven / eindhoven de eerste bui zich razendsnel. Het schiet omhoog.

Woonplaats: Pijnacker
Berichten: 11
Lid sinds: 15 aug. 2020
18 juni 2021, 16:44 uur | Bericht #496867
Boven Delft/Pijnacker gerommel
Mumra
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 70
Lid sinds: 26 jun. 2011
18 juni 2021, 16:47 uur | Bericht #496868


Zo trekt een beste bui langs Utrecht nu.
 
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 juni 2021, 17:29 uur | Bericht #496872
Code oranje voor Noord- en Zuid-Holland

#KeepOnSmiling
DBThunder
Lid
Woonplaats: De Meern
Berichten: 2
Lid sinds: 18 jun. 2021
18 juni 2021, 17:32 uur | Bericht #496873
Beste Tatanka en anderen die altijd met uitgebreide berichten en analyses komen. Ik geniet ervan! Keep up the good work. Alle modellen en berichten geven nooit garanties. Het weer doet wat het wil en alles is afhankelijk van de juiste ingrediënten op die ene plek. Hierbij een foto van een mooie bui langs Utrecht!
Novi
Moderator
Woonplaats: Meppel
Berichten: 394
Lid sinds: 31 mei. 2018
18 juni 2021, 17:47 uur | Bericht #496877
Code oranje uitgebreid:

| Gewijzigd: 18 juni 2021, 17:53 uur, door Lako
Twitter account over het weer: twitter.com/weerextremen.



Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
18 juni 2021, 17:48 uur | Bericht #496878
We hadden hier vannacht 19 mm neerslag maar geen onweer. Tot m'n verrassing zie ik voor zuid Holland code oranje.  Zie ik het nu juist dat de buiien zich vooral op zee bevinden?   Oranje duurt tot can 20:00 uur voor Zuid Holland. Ik heb geen idee waar die buiien dan vandaan moeten komen.
 
Novi
Moderator
Woonplaats: Meppel
Berichten: 394
Lid sinds: 31 mei. 2018
18 juni 2021, 17:56 uur | Bericht #496881
Citaat van Raymond, vrijdag 18 juni 2021, 17:48 uur We hadden hier vannacht 19 mm neerslag maar geen onweer. Tot m'n verrassing zie ik voor zuid Holland code oranje.  Zie ik het nu juist dat de buiien zich vooral op zee bevinden?   Oranje duurt tot can 20:00 uur voor Zuid Holland. Ik heb geen idee waar die buiien dan vandaan moeten komen.
 

Ook op de kust is er onweer actief: https://www.lightningmaps.org/#m=oss;t=3;s=0;o=0;b=;ts=0;z=10;y=52.4619;x=4.8522;d=2;dl=2;dc=0;

En daarnaast, met oog op de forse Harmonie run, hebben ze daarom waarschijnlijk besloten om op te schalen voor het midden en noorden van Nederland. 
Twitter account over het weer: twitter.com/weerextremen.



sneeuwww
Lid
Woonplaats:
Berichten: 44
Lid sinds: 11 feb. 2012
18 juni 2021, 18:13 uur | Bericht #496883
Citaat van Raymond, vrijdag 18 juni 2021, 17:48 uur We hadden hier vannacht 19 mm neerslag maar geen onweer. Tot m'n verrassing zie ik voor zuid Holland code oranje.  Zie ik het nu juist dat de buiien zich vooral op zee bevinden?   Oranje duurt tot can 20:00 uur voor Zuid Holland. Ik heb geen idee waar die buiien dan vandaan moeten komen.
 

Die komen nergens vandaan want die zullen uit het niets ontstaan;)
Sharon463
Lid
Woonplaats: Hoensbroek
Berichten: 5
Lid sinds: 29 mei. 2017
18 juni 2021, 18:38 uur | Bericht #496886
Wat zijn de kansen voor (zuid) Limburg?
sam
Lid
Woonplaats: zoutkamp (GR)
Berichten: 125
Lid sinds: 10 jul. 2010
18 juni 2021, 18:53 uur | Bericht #496888
Is het de bedoeling dat de buien verder noordelijk activer gaan worden? Aangezien we daar nu ook code oranje hebben gekregen. Ik woon in zoutkamp, net aan het lauwersmeergebied. En die bui die nu in het midden van het land hangt zou hier recht over heen moeten gaan, maar erg pittig ziet ie er nog niet uit. Ik hoop nu eindelijk een keer geluk te hebben😌😁
let it snow!!
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
18 juni 2021, 19:01 uur | Bericht #496889
Goedenavond, 

hier capelle aan Ijssel lijkt er stabilisatie op te treden.
wel wat buien in de omgeving gehad maar het lijkt niet meer te gaan lukken.
is wat koeler nu, cape/schering zal ook misschien wat lager zijn.
al met al niet wat je verwachten zou of ik word nog
verrast.
dat maakt mij verder niet uit maar ben altijd wel benieuwd waar het vandaag nou net niet is gelukt ?
hopelijk ben ik te vroeg met dit bericht 😉, maar zie vanuit België geen activatie van buien meer plaats vinden.


  | Gewijzigd: 18 juni 2021, 19:04 uur, door Jo Capelle
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.316 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.573 leden.
Het nieuwste lid is paterbon.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 50 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 50, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving Pukkelpop".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden