Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
7 juni 2010, 10:22 uur | Bericht #124161
Citaat van Invicta, maandag 7 juni 2010, 10:07 uur "Het weer laat zich niet voorspellen".

Ik persoonlijk lees liever de verwachtingen op o-o dan die van het KNMI, die er nog veel meer naast zitten. Wat verder een groot pluspunt is van deze site (en dat is al door meerdere aangehaald) is dat op vragen antwoord en uitleg wordt gegeven. Ik zelf ben bijvoorbeeld meer een liefhebber dan een fanaat maar door de topics goed te lezen ben ik ondertussen toch al in staat kaarten te lezen en te interpreteren.


Het leuke aan de o-o berichtgeving is, dat je hier in tegenstelling tot de reguliere bronnen de passie voor het (on)weer tussen de voorspellende regels door leest. Verder ligt de focus hier iets meer op de extreme puntjes in het weer, terwijl de de grote meteo's het wat algemener houden (=saaier weer). Kortom ga vooral doorrrrrrrr.
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
7 juni 2010, 10:25 uur | Bericht #124162
Citaat van Dreamely, maandag 7 juni 2010, 9:44 uur Zou iemand mij willen uitleggen hoe ik bovenstaande kaart moet lezen?
Hoe lager het getal, hoe groter de kans op onweer?
Wil die dingen graag leren


Sorry, was even onderweg

Ik ben zeker geen expert (meer jarenlang liefhebber), maar hier is hoe ik de kaart bekijk: de getallen geven de Lifted Index weer. De Lifted Index is een maat voor de stabiliteit voor de atmosfeer, als dit getal negatief is, betekent dat er de mogelijkheid is voor convectie.

Een iets geavanceerder begrip is CAPE (Convective Available Potential Energy), dit is een maat voor de hoeveelheid energie die vrijkomt als lucht opstijgt. Als dit rond 0 ligt, betekent dit dat er nauwelijks energie beschikbaar is voor opstijgende lucht (dit noemen we ook wel 'convectie') en dan is de kans op onweer nihil. Vanaf een paar honderd J/kg (in dit kaartje, geel) is er kans op onweer, als het oranje/rood/roze wordt is er vaak ook kans op grootschalig onweer. Er wordt echter (onder andere door de experts op dit forum) vaak op gewezen dat een hoge CAPE weliswaar vaak onweer aankondigt, maar dat er meer dingen van invloed zijn en dat alleen wat CAPE niet altijd genoeg is voor onweer.

Aan allen: als er iets niet klopt, voel je dan vrij om dat te corrigeren...
Waarom deze advertentie?
Dreamely
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 290
Lid sinds: 6 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 juni 2010, 10:26 uur | Bericht #124163
Citaat van Takenu, maandag 7 juni 2010, 10:25 uur Sorry, was even onderweg

Ik ben zeker geen expert (meer jarenlang liefhebber), maar hier is hoe ik de kaart bekijk: de getallen geven de Lifted Index weer. De Lifted Index is een maat voor de stabiliteit voor de atmosfeer, als dit getal negatief is, betekent dat er de mogelijkheid is voor convectie.

Een iets geavanceerder begrip is CAPE (Convective Available Potential Energy), dit is een maat voor de hoeveelheid energie die vrijkomt als lucht opstijgt. Als dit rond 0 ligt, betekent dit dat er nauwelijks energie beschikbaar is voor opstijgende lucht (dit noemen we ook wel 'convectie') en dan is de kans op onweer nihil. Vanaf een paar honderd J/kg (in dit kaartje, geel) is er kans op onweer, als het oranje/rood/roze wordt is er vaak ook kans op grootschalig onweer. Er wordt echter (onder andere door de experts op dit forum) vaak op gewezen dat een hoge CAPE weliswaar vaak onweer aankondigt, maar dat er meer dingen van invloed zijn en dat alleen wat CAPE niet altijd genoeg is voor onweer.

Aan allen: als er iets niet klopt, voel je dan vrij om dat te corrigeren...


Dank je wel voor je uitleg
Zippy79
Lid
Woonplaats: Boskoop
Berichten: 197
Lid sinds: 15 jun. 2009
7 juni 2010, 10:29 uur | Bericht #124164
Ik vind het jammer dat dit forum nu meer op een chatbox gaat lijken, dan dat er echt iets informatiefs gemeld wordt. Ik lees de laatste dagen regelmatig dit forum, maar er staan zo ontzettend veel off-topic berichten tussen dat er geen touw meer aan vast te knopen is. wat hebben we nu aan berichten van: "nee hier onweert het nog steeds niet" en "waar blijft het onweer nou?" Alleen all deze topic is nu al meer dan 70 pagina`s... Ik denk dat minstens de helft off-topic is.
Zie je in april meeuwen dan gaat het in augustus sneeuwen.
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
7 juni 2010, 10:31 uur | Bericht #124165
Citaat van Zippy79, maandag 7 juni 2010, 8:29 uur Ik vind het jammer dat dit forum nu meer op een chatbox gaat lijken, dan dat er echt iets informatiefs gemeld wordt. Ik lees de laatste dagen regelmatig dit forum, maar er staan zo ontzettend veel off-topic berichten tussen dat er geen touw meer aan vast te knopen is. wat hebben we nu aan berichten van: "nee hier onweert het nog steeds niet" en "waar blijft het onweer nou?" Alleen all deze topic is nu al meer dan 70 pagina`s... Ik denk dat minstens de helft off-topic is.
zoals dit soort berichten die je plaatst....laat dit maar aan de mods over zippy | Gewijzigd: 7 juni 2010, 10:32 uur, door smoke_soldier
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Zippy79
Lid
Woonplaats: Boskoop
Berichten: 197
Lid sinds: 15 jun. 2009
7 juni 2010, 10:35 uur | Bericht #124166
Citaat van smoke_soldier, maandag 7 juni 2010, 9:31 uur zoals dit soort berichten die je plaatst....laat dit maar aan de mods over zippy

Er wordt niet zoveel aangedaan, en dat vindt ik jammer. | Gewijzigd: 7 juni 2010, 10:38 uur, door Zippy79
Zie je in april meeuwen dan gaat het in augustus sneeuwen.
Estoque
Lid
Woonplaats: Broekhuizen (Meppel)
Berichten: 534
Lid sinds: 13 feb. 2010
7 juni 2010, 10:44 uur | Bericht #124168
Dat soort dingen kun je ook voorbij lezen, ik vind het persoonlijk niet heel storend tenzij het 10 x gepost word.
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
7 juni 2010, 10:46 uur | Bericht #124170
Citaat van Zippy79, maandag 7 juni 2010, 10:35 uur Er wordt niet zoveel aangedaan, en dat vindt ik jammer.

Och, hoeveel wintertopics hadden we ook al weer? Ik vermoed dat daar al even weinig informatiefs in stond. Toch hebben veel mensen het erg leuk gevonden om te praten over de verwachtingen, of ze nu wel of niet hoopgevend waren.

Ik denk dat topics zoals deze vooral bedoeld zijn voor discussie over het weer, en discussie van de kansen. Als dingen serieus off-topic zijn, moeten ze natuurlijk verwijderd worden, maar het is natuurlijk een beetje moeilijk om een heldere grens te trekken. Tenslotte valt dit topic ook onder het subforum "Discussies over het weer"...
SniperEye
Lid
Woonplaats: NL Midden Limburg
Berichten: 1292
Lid sinds: 25 mei. 2009
7 juni 2010, 10:48 uur | Bericht #124171
Citaat van Wendy, maandag 7 juni 2010, 8:13 uur Jan, alvast mijn oprechte excuses dat ik me er mee bemoei!
Maar ik wil je groot gelijk geven..
Persoonlijk vind ik zoiezo al dat je vrij veel moeite doet om iedereen op de hoogte te houden, Respect van mijn kant uit.
En jij kunt er natuurlijk helemaal niets aan doen, als het nietzo gaat zoals het word voorspeld!

Ik baalde gister ook, natuurlijk, dat het niet zo was zoals er werd gezegd.
Ik vestig mijn hoop niet helemaal op de kaarten, als het komt dan komt het vanzelf wel.
Maar ik was vrij tevreden met de platen die ik heb kunnen schieten van de mooie wolken.
Onweersbui of niet... ik heb mijn zondag kunnen vullen!


(Ook respect voor Piet Berger, Knightdoppler, Stephan88 ofcourse! Aangezien ik die ook vrij vaak voorbij zag komen met updates )


Goed geformuleerd! Als Estofex al level 2 geeft en er komt dan 0,0 dan is dat echt een mirakel. Maar ja... het forum is een beetje de afspiegeling van de samenleving waarbij je mensen hebt die nuances weten te maken, maar ook mensen die ongenuanceerd iets "neerplempen".

Ik hoop dan ook dat die laatste groep eens wat meer aan zelfreflectie wil doen. Desondanks kon iedereen op tien vingers natellen dat gisteren een dag was met kansen. Maar goed, ik hoef niet in herhaling te vallen

Jan, dank weer voor alle info en ga zeker door met dit werk!
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
7 juni 2010, 11:06 uur | Bericht #124173
Uiteindelijk een uurtje of 1 buiten gaan zitten en heb daar nog heerlijk genoten van enkele bliksemflitsen en een lekker weertje. Het rook en voelde zo fris en gezond! Geen knallen gehoord, maar wel de lichteffecten dus. Niet teleurgesteld verder. Ik vond het wel jammer maar ik hou er van te voren rekening mee dat het niet gaat zoals wordt verwacht. Dan valt teleurstelling mee.

Verder wel genoten van het voorspel (lol) en de weg naar het 'moment supreme' (dat niet kwam). Maar de voorpret is het halve werk en maakt het al zo leuk. Wat bretreft reacties... ja sommige reacties zijn soms wel wat storend maar het is ook weer storend als we er allemaal op reageren, dus laten we dat maar over aan de admins.

En verder... ja als de verwachtingen niet uitkomen. Het verwachtingen-pincode-verhaal van Daniël waar Romani net al even aan refereerde is goed van toepassing. Ben benieuwd naar nieuwe onweer-kansen!
Kimmey
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 987
Lid sinds: 8 jun. 2007
7 juni 2010, 11:18 uur | Bericht #124176
Uiteindelijk 3 flitsen gezien en dat was het..
Wel lekker geslapen
Kimmey
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 987
Lid sinds: 8 jun. 2007
7 juni 2010, 11:19 uur | Bericht #124177
Citaat van SniperEye, maandag 7 juni 2010, 10:48 uur Goed geformuleerd! Als Estofex al level 2 geeft en er komt dan 0,0 dan is dat echt een mirakel.

Nou omdat de wind ook van richting kan veranderen.. weer is niet 100% te voorspellen dus als er een verwachting niet uitkomt kan daar niks aan gedaan worden..

Owned bij moeder natuurlijk zeg maar..

EDIT: lvl 2 estofex was ook alleen voor hagel en wind, niet voor onweer. | Gewijzigd: 7 juni 2010, 11:24 uur, door Kimmey
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 juni 2010, 11:36 uur | Bericht #124181
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, maandag 7 juni 2010, 8:36 uur Dank je Maarten. Het is altijd een kans wat Estofex aangeeft. Zelf heb ik het grote vermoeden dat het aan het KF lag. Ik doe het ook alleen nog maar voor de mensen die het wel interesseren en die het ook kunnen begrijpen dat het mis kan gaan. Wel heb ik zitten overwegen om er geen energie meer in te steken. Mogelijk volgt er vandaag een update voor dinsdag en donderdag.

Beste Jan, doe het voor het merendeel hier op het forum die dus wel geinteresseerd is.
Die paar rotte appels moet je lekker negeren of verwijderen.
Keep up the good work, en laat je niet negatief beinvloeden door een paar weggooiers.
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
7 juni 2010, 11:46 uur | Bericht #124185
Omroep Brabant had het over zware regen en onweersbuien in mijn regio voor morgen.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats: Erm (Drenthe)
Berichten: 585
Lid sinds: 3 jun. 2008
7 juni 2010, 11:49 uur | Bericht #124186
Best grappig. Dit topic heeft de meeste pagina's ooit en er is niet eens onweer geweest | Gewijzigd: 7 juni 2010, 11:49 uur, door Mark-Emmen
Woonplaats: Musselkanaal(Grunn)
Berichten: 1096
Lid sinds: 17 apr. 2010
7 juni 2010, 11:56 uur | Bericht #124194
Citaat van Weatherman, maandag 7 juni 2010, 11:46 uur Omroep Brabant had het over zware regen en onweersbuien in mijn regio voor morgen.

Dat voorspellen ze ook voor deze regio, en meende ook donderdag geloof ik
Dat van gister was knudde
En anders moeten we maar naar de usa, dat is erg verschrikkelijk daar

Het onweert daar op dit moment ook

http://www.360wichita.com/wichitacam/
WINTER 78/79 laat maar komen!!!
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Tijno
Lid
Woonplaats: Houten
Berichten: 236
Lid sinds: 28 jun. 2009
7 juni 2010, 12:00 uur | Bericht #124196
Mensen, we kunnen denk ik naar morgen gaan uitkijken.
Het blijft wel knmi, maar goed.
Als jan of iemand anders het een nieuw tropic waard vind, hoor ik dat wel.

Met vriendelijke groet,
Martijn
[attachment=38166:waarschu...g_land_1.bmp]
Onweer- Heerlijk!
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
7 juni 2010, 12:03 uur | Bericht #124198
Citaat van Tijno, maandag 7 juni 2010, 10:00 uur Mensen, we kunnen denk ik naar morgen gaan uitkijken.
Het blijft wel knmi, maar goed.
Als jan of iemand anders het een nieuw tropic waard vind, hoor ik dat wel.

Met vriendelijke groet,
Martijn
[attachment=38166:waarschu...g_land_1.bmp]


Interessant morgen.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
koen122
Lid
Woonplaats: Woensdrecht(ZW-Brabant)
Berichten: 61
Lid sinds: 15 apr. 2009
7 juni 2010, 12:13 uur | Bericht #124202
Gisteren is gisteren, morgen nieuwe kansen?
8juni_2010.JPG
koen17
Lid
Woonplaats: IJmuiden
Berichten: 1038
Lid sinds: 16 dec. 2009
7 juni 2010, 12:16 uur | Bericht #124203
Het knmi heeft al waarschuwingen voor onweer afgegeven voor morgen.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.841 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 165 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 165, lezen 3 mensen het topic "Wat was je heftigste onweer?".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden