Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
be
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Pawnee, NE.

23 Apr 2024 07:00:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Prairie, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 01:11:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 00:17:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, MT; McCone, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Daniels, MT; McCone, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 21:33:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT.

22 Apr 2024 21:04:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

22 Apr 2024 07:46:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

22 Apr 2024 07:46:26

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

22 Apr 2024 05:00:00
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 maart 2011, 16:23 uur | Bericht #221273
De geur na regen

De meeste mensen kennen het als een heerlijke geur. De reuk die er hangt na het vallen van zomerse regen. Geheel beperkt tot de zomer is dit fenomeen niet, ook in een deel van de herfst en zomer komt het voor. Woensdag is het waarschijnlijk alweer zover. Dat het buiten bijzonder ruikt na regenval heeft verschillende oorzaken die op hun beurt ook weer verschillende geuren met zich mee brengen. Er zijn drie oorzaken van de geur te onderscheiden.


De huidige maart maand kenmerkt zich tot op heden door weinig regen.

Bacterie brengt favoriete geur
Het eerste type geur heeft te maken met een groep bacteriën die goed gedijt in vochtige en warme grond. Wanneer het lange tijd niet of nauwelijks heeft geregend en het warm is geweest, droogt de grond uit. Om haar voorbestaan te garanderen laten de bacteriën dan sporen achter in de grond voor betere (vochtigere) tijden in de toekomst. Wanneer het na de lange droge periode gaat regenen, worden de sporen door het vervolgens verdampende vocht en de kracht van de neerploffende regendruppels de lucht in gebracht. Dat kan je ruiken. Deze door veel mensen als prettig ervaren geur is waar te nemen in de vochtige, dampige omstandigheden, na afloop van een zomerse regenbui. Als de lucht een tijd lang vochtig blijft, kan deze geur lang blijven hangen. Als er weer drogere lucht (met een lagere luchtvochtigheid) binnenstroomt, verdwijnt ze snel.

Chemische stoffen en olie
Een ander type geur ontstaat, doordat in de regendruppels altijd wel enige zuren opgesloten zitten. Deze komen aan het oppervlak uiteraard niet alleen maar in aanraking met grond en sporen. Op diverse plekken zijn ook chemicaliën op de grond aanwezig, of bijvoorbeeld olieresten op een parkeerplaats. De zuren in de regendruppels reageren met de chemische stoffen en ook hier komen geuren bij vrij. Dat is bijvoorbeeld goed te ruiken onderweg met de auto op vakantie, wanneer je na een regenbui op een parkeerplaats langs de snelweg even staat te rusten. De olieresten die daar liggen, zijn dan ineens extra goed te ruiken. Net als bij de bacteriën geldt: hoe langer het droog is geweest, hoe meer ‘geurstoffen’ voorradig zijn en dus hoe sterker het ruikt. Na een eerste flinke regenbui is een groot deel van de op de grond aanwezige stoffen weer weggespoeld. Een snel volgende tweede regenbui geeft daardoor een stuk minder sterk geureffect.


Regen na een langere periode van droogte levert in de zomer en ook in een deel van de lente en herfst bijzondere en kenmerkende geuren op. Dat in samenspel met bacteriën, mensen, planten en bomen.

Afgescheiden druppels van bomen en planten
Ten slotte is er nog een derde oorzaak van de bijzondere geuren na regenval. Dat zijn de (hars)druppeltjes die bomen en planten afscheiden tijdens het groeiseizoen. Deze plakkerige druppels lekken op de grond en, zoals autogebruikers goed weten, bijvoorbeeld ook op autodaken. Als het regent, komt tevens een deel van deze afgescheiden stoffen in de lucht terecht. En ook die levert weer aparte geuren op.

Mix van geuren
We hebben zojuist dus drie type oorzaken en geuren onderscheiden. Maar in de praktijk is het zo dat er een mix van bovenstaande geuren ontstaat. Bovendien verschilt de geur van plaats tot plaats. Op de ene plek ziet de natuur er namelijk weer anders uit dan op een andere locatie. En uiteraard verschillen ook de hoeveelheden en soorten chemische stoffen op het oppervlak van plaats tot plaats. Daarnaast maakt het natuurlijk uit hoe lang het droog is geweest en of het daarbij ook echt warm is geweest. Dat laatste is vooral van belang voor de bacteriën en hun sporen (hoge temperaturen leiden tot een grotere verdamping en dus een sterkere uitdroging van de grond).

Ozon
Soms wordt ook wel gezegd dat ozon de oorzaak van de bijzondere geur na regen is. Dit is echter niet het geval. Hoge ozonconcentraties zijn er bij langdurig warm en droog weer, voor eventuele regen uit. De geur van ozon is daarbij een stuk minder nadrukkelijk aanwezig. Bovendien wordt deze door de meeste mensen die het wel ruiken als weinig prettig ervaren. Het is de geur die soms ook in ‘kopieerhokken’ waar te nemen is.

Maart tot nu toe: weinig regen en veel zon
Ten slotte even naar de situatie van woensdag, of beter gezegd deze maand. Deze maart is tot nu toe zeer droog verlopen. In het noordwesten van het land is zelfs nauwelijks regen gevallen. Sommige regio’s in het zuidelijke helft van het land komen nog boven 15 millimeter uit, maar veel is dat natuurlijk niet. Daarbij is het al meer dan 10 dagen geleden (18 maart) dat er op grote schaal een significante hoeveelheid regen is gevallen. Terwijl het toen in het noorden droog bleef, viel in het zuiden en midden hier en daar meer dan 10 millimeter. Afgelopen zaterdag kreeg een deel van Randstad nog regen van betekenis: 0,5 tot 2 millimeter. Maar heel veel zoden aan de dijk heeft ook dat niet gezet.


Tevens is deze maart maand zeer zonnig. Hierboven het aantal uur zon tot nu toe in De Bilt. Zonder dat de luchttemperaturen gemiddeld extreem hoog waren, heeft dat voor een forse verdamping van vocht uit de grond gezorgd.


De laatste keer dat het in Nederland op grote schaal flink regende was 18 maart in het midden en zuiden van het land. Dat komt in deze overzichtsafbeelding voor De Bilt goed naar voren.

Bovendien heeft de zon deze maart heel veel ruimte gekregen (tot nu toe ruim meer dan 50% van de daarvoor beschikbare tijd). Zonder dat de luchttemperaturen gemiddeld extreem hoog waren, heeft dat voor een forse verdamping van vocht uit de grond gezorgd.

Woensdag op diverse plaatsen geur na regen
Een storing trekt in de loop van woensdag van boven de Noordzee en België het land binnen. Dit levert enkele buien op, waarbij de neerslaghoeveelheden van plek tot plek naar verwachting flink verschillen (volg eventueel onze buienradar). Er zijn plaatsen waar het korte tijd goed doorregent, met grote zomers aandoende druppels. Met de droge voorgeschiedenis van de afgelopen tijd, gaat het op die plekken vervolgens zo kenmerkend ruiken naar ‘die geur na de regen’.

Bron: Meteo Consult
Klapper
Lid
Woonplaats: vlissingen
Berichten: 1071
Lid sinds: 2 jan. 2010
29 maart 2011, 16:30 uur | Bericht #221276
mm van die lucht kan ik best genieten
ze zouden er is een wc verfrisser van moeten maken
want van die lucht kan ik iets minder genieten
you are a god amongst insects
Waarom deze advertentie?
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
29 maart 2011, 16:31 uur | Bericht #221277
Leuk stukje!

Om een of andere reden nooit echt bij stil gestaan waar die geur vandaan kwam.
Maar goed, nu weten we het.
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 maart 2011, 17:02 uur | Bericht #221284
De meeste mensen kennen het als een heerlijke geur. De reuk die er hangt na het vallen van zomerse regen. Geheel beperkt tot de zomer is dit fenomeen niet, ook in een deel van de herfst en zomer komt het voor.

In de zomer en zomer dus? Bedoelt u niet de lente?

Kan niet wachten:P
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
29 maart 2011, 17:19 uur | Bericht #221290
Misschien komt het omdat ik in een behoorlijk groene omgeving woon, maar als het een paar dagen droog is, en er dan veel regen gaat vallen het net ruikt als een aquarium!
Maar dan moet de grond voordat het regent dus ook wel echt droog zijn
Geen slechte geur dus, enne leuke artikel, ik wist wel ongeveer wel vanwaar het vandaan kwam, maar niet tot in de details
Check out the light show:)
Woonplaats: Vianen
Berichten: 705
Lid sinds: 8 jul. 2010
29 maart 2011, 17:42 uur | Bericht #221292
Leuk stukje, ruik ik zelf ook altijd in de zomer na een lekker verfrissend buitje
My new website! / Mijn twitter
Harmos
Lid
Woonplaats: Elspeet
Berichten: 473
Lid sinds: 26 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 maart 2011, 17:46 uur | Bericht #221293
Interessant stuk. Ik heb me dat altijd al afgevraagd en nu weet ik het. Super!
Whatever weather you may encounter, enjoy.
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 maart 2011, 17:48 uur | Bericht #221294
Heerlijke geur is dat toch altijd!!

Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
29 maart 2011, 18:17 uur | Bericht #221298
Interessant artikel en leuk om te weten. Had nooit gedacht dat deze fijne en herkenbare geur door bacteriën wordt veroorzaakt. Dat maakt het iets minder plezant. Volgens mij is die typische geur na onweer / bliksem wel Ozon?! ook zo'n lekker geurtje, maar dan wat frisser.
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 maart 2011, 18:19 uur | Bericht #221300
Het ruikt altijd lekker... en de lucht na een onweersbui ruikt vaak nog lekkerder
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
29 maart 2011, 18:42 uur | Bericht #221308
Citaat van Tyshane, dinsdag 29 maart 2011, 17:17 uur Volgens mij is die typische geur na onweer / bliksem wel Ozon?!

Als een bliksem heel dichtbij inslaat dan ruik je Ozon, maar dat meurt joh, een beetje naar bedorven gas......
Gelukkig maar 1 keer meegemaakt, want zodra je ozon ruikt zit je wel heeel erg dicht bij de bliksem
Check out the light show:)
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
29 maart 2011, 19:02 uur | Bericht #221311
Citaat van Brian, dinsdag 29 maart 2011, 17:42 uur Als een bliksem heel dichtbij inslaat dan ruik je Ozon, maar dat meurt joh, een beetje naar bedorven gas......
Gelukkig maar 1 keer meegemaakt, want zodra je ozon ruikt zit je wel heeel erg dicht bij de bliksem

Lol, ja dan ben je wel heel dicht in de buurt geweest. In geconcentreerde vorm is het zelfs giftig. Nee ik had het over een vleugje, dat heeft een wat frisse geur in mijn beleving, maar na een 'direct hit' hoef ik het niet te ruiken! Bedorven gas en verbrand vlees, aj!
Woonplaats: Zaandam, Noord-holland
Berichten: 1612
Lid sinds: 2 apr. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 maart 2011, 21:45 uur | Bericht #221339
Citaat van Tyshane, dinsdag 29 maart 2011, 19:02 uur Lol, ja dan ben je wel heel dicht in de buurt geweest. In geconcentreerde vorm is het zelfs giftig. Nee ik had het over een vleugje, dat heeft een wat frisse geur in mijn beleving, maar na een 'direct hit' hoef ik het niet te ruiken! Bedorven gas en verbrand vlees, aj!
De geur van verbrand vlees ruik ik anders vaak genoeg in de zomer.

Maar erg leuk om te weten dit, nooit geweten dat zo die geur zo ontstaat. Weer wat geleerd!
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
29 maart 2011, 22:17 uur | Bericht #221345
Heerlijk die geur ja. Daar krijg je nou ook een goed gevoel van.
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
ing
Lid
Woonplaats: s-gravendeel
Berichten: 138
Lid sinds: 1 aug. 2006
4 april 2011, 20:14 uur | Bericht #222345
Het is idd een van de lekkerste geuren die ik ken.
Leuk dat ik nu weet waar het vandaan komt.
Jan je weet mij elkekeer weer te boeien [/font] | Gewijzigd: 4 april 2011, 20:15 uur, door ing
Groetjes Ing
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 107 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 107, lezen 3 mensen het topic " Lente discussietopic 2021".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.be   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden