Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Vierlingsbeek (NB)
Berichten: 90
Lid sinds: 19 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 november 2012, 20:03 uur | Bericht #375161
Dag beste Onweer-Onliners,

Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek waarin ik onderzoek doe naar boomstabiliteit bij storm.
Nu ben ik bezig met het beschrijven hoe stormen (die ons land aandoen) ontstaan en hierbij heb ik een vraag.
Waar kan ik die beter stellen dan hier op dit forum?:P

Goed.. Een storm is een depressie, maar is het juist dat de depressie (die storm kan veroorzaken in ons land) over het algemeen ontstaat op het polaire front door 'afsnijding' van 'Rossby waves'? Ik kom er even niet helemaal uit..

Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Marco Gerrits.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
9 november 2012, 21:17 uur | Bericht #375357
Antwoord namens Ben47:

Hallo Marco, ik zag je vraag vanavond pas. Van 'Rossby waves'had ik tot voor kort nog nooit gehoord. Wel heb ik gezien dat bij het KNMI-mensen er in 2012 e.e.a. over geschreven hebben. zie http://www.knmi.nl/publications/showAbstract.php?id=9015

Jij schrijft 'Een storm is een depressie', maar dat is onjuist. Een storm kan door een depressie ontstaan. Een depressie is een gebied met lage luchtdruk die ontstaat in het grensgebied tussen twee verschillende luchtsoorten. Bijvoorbeeld tussen koude lucht van noordelijke breedten en tropische lucht van zuidelijke breedten. In het grensvlak van de beide luchtsoorten kan door een veelheid aan oorzaken een golfvormige uitstulping ontstaan die verder kan uitgroeien tot een lagedrukgebied of zelfs tot een heuse diepe stormdepressie. Die wind of zelfs storm ontstaat omdat er verschil in luchtdruk is dat hiermee het evenwicht wil herstellen. Daar waar de isobaren (een isobaar is een lijn op de kaart die ontstaat door punten van gelijke luchtdruk met elkaar te verbinden) dicht bijeen liggen stormt het het hardst.

Indien je nog vragen / opmerkingen hierover hebt, gaarne aan Ben47 stellen
Every cloud has a silver lining
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Vierlingsbeek (NB)
Berichten: 90
Lid sinds: 19 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 november 2012, 21:40 uur | Bericht #375358
Dag Ben,

Bedankt voor je reactie op mijn topic.
Ik ben ondertussen ook iets verder gekomen. Zo weet ik nu dat de Rossby Waves zo nu en dan afgesneden worden (net zoals een meanderende rivier). Deze afsnijding zorgt voor koude poollucht met een lagedruk veel zuidelijker dan zijn oorsprong (achter de poolgrens) en warme subtropische lucht noordelijker dan zijn oorsprong. Is dit wat jij ook met 'een golfvormige uitstulping' bedoelt? Dat deel is net hetgeen wat ik niet begrijp en wat mijn omschrijving van ontstaan van stormen een beetje 'vaag' houdt.

Als we dan toch bezig zijn heb ik nog een vraag over het ontstaan van stormen. Is het ook mogelijk dat een 'Rossby Wave' zo ver zuidelijk komt dat op de grens zelf een zogenaamde 'wave cyclone' ontstaat? (dus zonder de afsnijding). Oftewel, dat direct op de Poolgrens een lagedrukgebied ontstaat?

Op het moment ga ik namelijk alleen uit een lagedrukgebied na afsnijding en transport met de straalstroom richting Nederland en zou dit indien mogelijk graag verfijnen.

In ieder geval, alvast hartelijk dank voor de moeite!
Mvg,
Marco Gerrits.

EDIT: Ohja, en dank Marga voor het posten
EDIT EDIT: Ik zie nu dat er nog een heel onderzoek aan je KNMI-link kleeft;) Misschien dat ik daar mijn antwoorden ga vinden, bedankt! Mocht het zo zijn dat je nog extra informatie hebt, dan hoor ik het uiteraard graag!:) | Gewijzigd: 9 november 2012, 22:09 uur, door snoffelgaai
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
10 november 2012, 10:37 uur | Bericht #375372
Citaat van snoffelgaai, vrijdag 9 november 2012, 21:40 uur Dag Ben,

Bedankt voor je reactie op mijn topic.
....
EDIT EDIT: Ik zie nu dat er nog een heel onderzoek aan je KNMI-link kleeft;) Misschien dat ik daar mijn antwoorden ga vinden, bedankt! Mocht het zo zijn dat je nog extra informatie hebt, dan hoor ik het uiteraard graag!:)
(bedankt voor het plaatsen Marga, ik moest heel snel weg)

Graag gedaan Marco,
Via de link onderin het KNMI artikel kan je de hele studie lezen en als PDF-file downloaden. Er staan ook plaatjes bij ter verduidelijking. Behoorlijk wetenschappelijk niveau en dito formules. Best vreemd dat hier zo weinig over te lezen valt als je beseft dat dhr. Rossby dit al zeer lang geleden geopperd heeft.
Als je hier uit kunt komen, al dan niet m.b.v. de schrijvers van het artikel (dat zijn immers Nederlanders), dan houden wij ons aanbevolen een samenvatting van je te ontvangen.

Veel succes met je onderzoek!

EDIT: Hieronder nog een plaatje met verduidelijking van de uitwerking. Maar welke theorie er achter zit zal je moeten lezen in bovenstaande studie.
En nog een link: http://www.noc.soton.ac.uk/JRD/SAT/Rossby/Rossbyintro.html


Bron: britannica | Gewijzigd: 10 november 2012, 11:08 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 209 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 209, lezen 3 mensen het topic " Lente discussietopic 2021".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden