Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
8 januari 2017, 22:12 uur | Bericht #476908
Als de bovenluchten maar koud genoeg zijn, dan mag het gerust 1 graad zijn.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
8 januari 2017, 22:15 uur | Bericht #476909
Citaat van Rots53, zondag 8 januari 2017, 22:09 uur Maar ook bij ECMWF blijven de temps. (net) boven nul op do/vr/za. Dus: natte of toch droge sneeuw ? Het zijn heel koude bovenluchten die ons gaan bereiken en dan gaat neerslagafkoeling zijn werk doen (temperatuur daalt aan de grond door intensiteit neerslag). En dan hangt het ook nog af van timing en locatie: meer in het binnenland zal een sneeuwdek makkelijker op te bouwen zijn en als er 's nachts buien vallen, dan gaat het al helemaal een pak vlotter gaan

Maar goed, dit zijn details waar we pas meer over kunnen gaan zeggen als de korte termijn modellen er ook bij komen (modellen die meer in detail kijken, maar enkel 48u vooruit)
 
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 51
Lid sinds: 31 dec. 2015
8 januari 2017, 22:17 uur | Bericht #476910
KNMI zal dan morgen wel een goede lange termijn voorspelling geven aangezien ze GFS niet gebruiken
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
8 januari 2017, 22:20 uur | Bericht #476911
Nog even de 15-daagse van ECMWF. Dit begint erop te lijken:).

| Gewijzigd: 8 januari 2017, 22:23 uur, door Stefanv
Simon
Lid
Woonplaats: Elburg
Berichten: 145
Lid sinds: 25 aug. 2006
8 januari 2017, 22:56 uur | Bericht #476912
Citaat van Stefanv, zondag 8 januari 2017, 22:20 uur Nog even de 15-daagse van ECMWF. Dit begint erop te lijken:).
Best case scenario.... eerst een pak sneeuw gevolgd door vorst....  | Gewijzigd: 8 januari 2017, 23:00 uur, door Sven
hesjoerrd
Lid
Woonplaats: wirdum fr.
Berichten: 12
Lid sinds: 8 jan. 2017
8 januari 2017, 23:12 uur | Bericht #476913
Hallo allemaal, ik zit al een tijdje mee te gluren op het forum en het leek mij wel eens tijd om me te registreren. De laatste dagen is het weer erg spannend! Wat ik niet begrijp is het enorme verschil in de modellen. De pluim van gfs is alles behalve winters, ik had dan ook verwacht dat de ec pluim daar in mee zou gaan aangezien de hoofdrun (12 utc) ook iets was verslechterd. Het tegengestelde bleek waar! Toch vertrouw ik het lang niet, we zijn er vaker ingetrapt deze winter.. Wat is jullie mening hier over? 
hsj
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
8 januari 2017, 23:16 uur | Bericht #476914
Citaat van hesjoerrd, zondag 8 januari 2017, 23:12 uur Hallo allemaal, ik zit al een tijdje mee te gluren op het forum en het leek mij wel eens tijd om me te registreren. De laatste dagen is het weer erg spannend! Wat ik niet begrijp is het enorme verschil in de modellen. De pluim van gfs is alles behalve winters, ik had dan ook verwacht dat de ec pluim daar in mee zou gaan aangezien de hoofdrun (12 utc) ook iets was verslechterd. Het tegengestelde bleek waar! Toch vertrouw ik het lang niet, we zijn er vaker ingetrapt deze winter.. Wat is jullie mening hier over?  Eerst en vooral: welkom!

Wat mijn mening is: het zal afwachten zijn welk model naar het ander toegaat Als winterliefhebbers hopen we natuurlijk dat GFS richting EC gaat evolueren, zullen we de komende dagen wijzer over worden
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
9 januari 2017, 00:08 uur | Bericht #476915
Citaat van hesjoerrd, zondag 8 januari 2017, 23:12 uur Hallo allemaal, ik zit al een tijdje mee te gluren op het forum en het leek mij wel eens tijd om me te registreren. De laatste dagen is het weer erg spannend! Wat ik niet begrijp is het enorme verschil in de modellen. De pluim van gfs is alles behalve winters, ik had dan ook verwacht dat de ec pluim daar in mee zou gaan aangezien de hoofdrun (12 utc) ook iets was verslechterd. Het tegengestelde bleek waar! Toch vertrouw ik het lang niet, we zijn er vaker ingetrapt deze winter.. Wat is jullie mening hier over? 
De operationele uitdraai van het ECMWF vertoont toch best markante verschillen met die van gisteren. Daarbij gaat het mn om de positie van het hoog. Gisteren werd dat bijvoorbeeld nog veel noordelijker (Sandinavie) berekend. Vanmorgen en vanavond al duidelijk een stuk zuidelijker. Daarmee is  het model het GFS toe genaderd welke dat immers gisteren al simuleerde. Inmiddels zien we dat ook GFS nog zoekende is met de positie van het hoog (vanddaag weer minder afzakkend en dus weer wat noordelijker)


EC gisteren en vanmorgen (kaart)

Wat beide min of meer gemeen hebben is een tijdelijke N tot NO aanvoer, oftewel transport koud. Later , we naderen dan dag 9 a 10 van de 10 daagse verwachtings termijn gaan we vooral weer kou veroorzaakt door (subsidentie) inversie (stalingskou) krijgen! Juist hogerop wat het dan een stuk zachter (WLA vanuit het zuidwesten) met zelfs een "warme" hoogterug die erin komt.  (500 hPA geopot op 5600 a 5700m! (572 dam )


EC vanavond






  | Gewijzigd: 9 januari 2017, 00:19 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
9 januari 2017, 10:21 uur | Bericht #476919

Wat wordt het? Stand van zaken! 


Gisteren spraken we nog over de enorme tegenstellingen tussen GFS en ECMWF en welk model dat zou gaan bijdraaien. GFS liet constant een westcirculatie terugkomen terwijl ECMWF opteerde voor hogedrukweer en bijgevolg kouder weer. Ook de pluimen waren elkaars tegengestelden. 

Het is nog veel te vroeg om definitieve conclusies te trekken, maar het lijkt dat GFS toch al wat meer naar ECMWF neigt. Hieronder de pluim van zowel gisterenavond als deze van vanmorgen.

Oud:


Nieuw:



Wat dan met ECMWF?
Er is nog wel spreiding, maar gemiddelde van de pluim zakt vanaf dinsdag 17 januari onder de 0 graden. Dit model opteert voor hogedrukinvloeden en eigenlijk vat het KNMI dit perfect samen in hun guidance:
De overgang naar een door hoge druk gedomineerd weertype zit in vrijwel het gehele ensemble. De EC-clusterscenario's laten vrijwel alleen maar geblokkeerde regimes zien na +168. Wel is nog onzeker waar het hoog precies komt te liggen. Gisteren en eergisteren werd het hoog door de operationele runs nog boven Scandinavie gepositioneerd, vandaag dus boven Oost-Europa. Afhankelijk van de positie is er sprake van inversiekoude, aanvoer van koudere lucht uit het oosten of juist zachtere maritieme lucht. De eerste variant is nu in de meerderheid, wat weliswaar niet de meest winterse situatie oplevert vanwege een te zuidelijke ligging van het hoog, maar wel temperaturen die ruim beneden normaal uitkomen.

Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (80%) op een overgang naar rustig en droog weer, met temperaturen die dalen naar waardes ruim onder het langjarig gemiddelde. In de nachten lichte tot matige, lokaal mogelijk strenge vorst.


De pluim:



En wat met sneeuwkansen?
Die kansen zijn er zeker ook nog. Wat we nu vooral zien is dat dankzij de noordwestelijke stroming we heel wat buien mogen verwachten. Tijdens de dag liggen de temperaturen echter vrij hoog (rond de 4 graden), maar hier kan neerslagafkoeling zijn werk doen waardoor een tijdelijk sneeuwdek zeker niet uit te sluiten is. Eigenlijk krijgen we een typisch voorbeeld van een vuile winter met alles er op en er aan  

Even de situatie voor vrijdag waar we een strakke koude stroming zien waardoor de temperaturen op hoogte in sneltempo dalen! Gelukkig zijn de twee modellen het hier wel over eens  

ECMWF:


GFS:


Tijdens de nacht is het een ander verhaal, dan dalen de temperaturen wel beter en zullen we misschien wel in een witte wereld ontwaken. Hieronder een voorbeeld van een eventueel sneeuwdek tijdens de nacht (donderdag op vrijdagnacht). Wat dan wel weer wegsmelt tijdens de dag  





In de laatste run van ECMWF staan er sneeuwsignalen tot en met maandag, maar het is allemaal nog afwachten hoe dit exact zal verlopen. Daarover later meer. Wat betreft de Ardennen: zoals het er nu naar uitziet, mogen ze zich daar opmaken voor een dik pak sneeuw, hierover lezen jullie meer in ons Ardennen sneeuwtopic. 

We houden jullie zeker op de hoogte! 


 


  | Gewijzigd: 9 januari 2017, 10:23 uur, door Sven
Woonplaats: Leersum (utrecht)
Berichten: 1352
Lid sinds: 10 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 januari 2017, 10:57 uur | Bericht #476921
Ziet er goed uit !! Maar ik houd me nog ff in qua enthousiastme ..De situatie kan ineens weer veranderen komende modellen dat hebben we in t verleden te vaak meegemaakt ! Maar het zou prachtig zijn als deze winter een zelfde vervolg zou hebben als in 2010, hoewel het de nodige overlast zal veroorzaken.
Klapper van 2012: http://www.youtube.com/watch?v=uDkqolJIpZ8&feature=player_embedded


Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
9 januari 2017, 11:04 uur | Bericht #476922
Citaat van onweerwoudenberg, maandag 9 januari 2017, 10:57 uur Ziet er goed uit !! Maar ik houd me nog ff in qua enthousiastme ..De situatie kan ineens weer veranderen komende modellen dat hebben we in t verleden te vaak meegemaakt ! Maar het zou prachtig zijn als deze winter een zelfde vervolg zou hebben als in 2010, hoewel het de nodige overlast zal veroorzaken.
Zo ervaar ik dat ook. Ik ben heel erg voorzichtig geworden met vroeg juichen wat echt winterweer betreft. | Gewijzigd: 9 januari 2017, 11:04 uur, door Wolkje7
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 101
Lid sinds: 7 jan. 2017
9 januari 2017, 11:04 uur | Bericht #476923
Kort samengevat: kwakkelweer. Zoals ik gisteren dus al aangaf. Of je daar heel blij mee moet zijn valt te betwijfelen. Nee, ik zie het deze maand niet meer gebeuren. Volgende maand de allerlaatste kans op een pak sneeuw (dus GEEN natte flatsen of tijdelijke dekjes van 0.5 cm). Hoe graag ik het ook anders zie, de (zuid)westcirculatie blijft nog wel even.

Edit svenne: waar jij een (zuid)westcirculatie ziet vanaf donderdag mag je me gerust even zeggen hoor   Ik heb geen weersite's nodig, ik ga gewoon af op mijn gevoel. Die zogenaamde weerprofeten die alles 6 keer per dag veranderen in hun verwachting heb ik niet zoveel mee. Er blijft de aankomende tijd vrees ik gewoon een westenwind staan waardoor echte winter kansloos is. Dat hebben we voorgaande jaren gezien en dat zal nu ook wel gebeuren. | Gewijzigd: 9 januari 2017, 11:51 uur, door Schaarsbergen
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
9 januari 2017, 11:09 uur | Bericht #476924
Citaat van onweerwoudenberg, maandag 9 januari 2017, 10:57 uur Ziet er goed uit !! Maar ik houd me nog ff in qua enthousiastme ..De situatie kan ineens weer veranderen komende modellen dat hebben we in t verleden te vaak meegemaakt ! Maar het zou prachtig zijn als deze winter een zelfde vervolg zou hebben als in 2010, hoewel het de nodige overlast zal veroorzaken.
En terecht, vooral voor de Benelux wordt de exacte positie van het hoog later in de periode belangrijk (transportkou, stralingskou) en daarover is het laatste woord nog niet gesproken. Zie ook hieronder de KNMI Guidance

Hoe dan ook, we gaan wintertechnisch interessante tijden tegemoet en hoe dan ook wordt het na woensdag geleidelijk steeds kouder met sterk toenemende sneeuwkansen! 



//
Guidance meerdaagse

Beoordeling lange termijn door meteoroloogGeldig van woensdag 11 januari tot maandag 23 januariSynoptische ontwikkeling:

Een omvangrijk lagedrukgebied nestelt zich boven Scandinavie. Aan de zuidwestflank bewegen randstoringen richting ons land. De sturende kern trekt aan het einde van de week zuidwaarts naar de Duitse Bocht en vervolgens oostwaarts. Hierdoor ontstaat er een langgerekte zuidwaartse stroming vanaf de Noordpool naar de zuidelijke Noordzee. Het laag vult daarna op. Vervolgens beweegt een hogedrukgebied ten westen van de Golf van Biskaje langzaam naar het noordoosten. Aan het einde van de operationele run ligt het centrum boven Oost-Europa, met een uitloper naar onze omgeving. De as ligt net ten zuiden van ons land.

Modelbeoordeling en onzekerheden:

De overgang naar een door hoge druk gedomineerd weertype zit in vrijwel het gehele ensemble. De EC-clusterscenario's laten vrijwel alleen maar geblokkeerde regimes zien na +168. Wel is nog onzeker waar het hoog precies komt te liggen. Gisteren en eergisteren werd het hoog door de operationele runs nog boven Scandinavie gepositioneerd, vandaag dus boven Oost-Europa. Afhankelijk van de positie is er sprake van inversiekoude, aanvoer van koudere lucht uit het oosten of juist zachtere maritieme lucht. De eerste variant is nu in de meerderheid, wat weliswaar niet de meest winterse situatie oplevert vanwege een te zuidelijke ligging van het hoog, maar wel temperaturen die ruim beneden normaal uitkomen.

Samenvatting meerdaagse-periode:

Wisselvallig, vrij veel wind en aanvankelijk zacht, maar geleidelijk temperaturen die dalen naar waardes net onder normaal. De buien krijgen een winters karakter.

Samenvatting EPS-periode:

Grote kans (80%) op een overgang naar rustig en droog weer, met temperaturen die dalen naar waardes ruim onder het langjarig gemiddelde. In de nachten lichte tot matige, lokaal mogelijk strenge vorst.

// | Gewijzigd: 9 januari 2017, 11:10 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
tony
Lid
Woonplaats: Ingen
Berichten: 250
Lid sinds: 12 apr. 2009
9 januari 2017, 11:50 uur | Bericht #476925
Voor het eerst durf ik te hopen. Maar in het achterhoofd toch bang voor een volgende teleurstelling.
Live now cause today can be your last
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
9 januari 2017, 12:01 uur | Bericht #476926
Citaat van tony, maandag 9 januari 2017, 11:50 uur Voor het eerst durf ik te hopen. Maar in het achterhoofd toch bang voor een volgende teleurstelling.

Ik denk dat iedereen dat wel heeft, want wat zijn we (ik in ieder geval)de vorige keer geweldig ingetuind. Nu is de termijn wel minder lang maar het kan zelfs nog mislopen op 92 uur en we zijn daar nog niet beland. | Gewijzigd: 9 januari 2017, 12:02 uur, door JOHNNY123
Woonplaats: Dokkum
Berichten: 184
Lid sinds: 7 nov. 2015
9 januari 2017, 12:23 uur | Bericht #476927
Heren. Even een vraag ik zie op 216 en 240 een hoog boven nabij Rusland ontstaan. Zou dit tot een impossant hoog gevormd kunnen worden in eht vervolg van de run... Of tot een russische beer
JT
kdekool
Lid
Woonplaats: zwijndrecht, nederland
Berichten: 129
Lid sinds: 7 nov. 2011
9 januari 2017, 12:47 uur | Bericht #476928
Citaat van Jan Thomas Kooistra, maandag 9 januari 2017, 12:23 uur Heren. Even een vraag ik zie op 216 en 240 een hoog boven nabij Rusland ontstaan. Zou dit tot een impossant hoog gevormd kunnen worden in eht vervolg van de run... Of tot een russische beer


Dat lijkt me echt beren cool!!!
 
crulation
Lid
Woonplaats: 's-Graveland
Berichten: 33
Lid sinds: 7 nov. 2011
9 januari 2017, 13:09 uur | Bericht #476929
Mooi stuk,duidelijk verhaal! Steeds concretere kaarten

Vanaf donderdag krijgen we weer te maken met winterweer. Eerst vallen winterse buien met hagel en natte sneeuw, maar vanaf donderdagavond kan het plaatselijk wit worden. De kans op sneeuw houdt aan tot en met zondag. Daarna is er 60% kans dat we echt de winterkou induiken met in de nachten matige tot strenge vorst en in de middagtemperaturen rond het vriespunt.

Donderdag ligt een krachtig lagedrukgebied boven Scandinavië. De invloed van het lagedrukgebied is in ons land goed merkbaar. Er steekt een vrij krachtige tot krachtige westenwind op boven land. En aan zee waait het hard tot stormachtig uit het westen tot noordwesten. Op de Noordzee komt het tot storm. De harde wind veroorzaakt gevoelstemperaturen rond -3!

Gedurende de dag stroomt koude lucht, afkomstig vanaf de Noordpool, uit over ons land. Dit is vooral te zien aan de neerslag. De hele dag trekken vanuit het noorden buien over. Op 5 kilometer hoogte koelt de atmosfeer af naar -40 graden. Door de koude lucht krijgen de buien gedurende de dag steeds meer een winters karakter en uiteindelijk vallen hoofdzakelijk sneeuwbuien. Daarbij kan het ook onweren! Eind van de middag en in de avond zal het op verschillende plaatsen wit worden.

Vooral in het binnenland kan de sneeuw blijven liggen, want daar koelt het af tot rond het vriespunt. In het westen en noordwesten wordt zachtere lucht vanaf de Noordzee aangevoerd. Bij temperaturen van een graad of 3 smelt sneeuw weer weg.

Sneeuwkansen tot in het weekend

Vrijdag, zaterdag en zondag blijven we te maken houden met winterse buien en sneeuwbuien vanaf de Noordzee. Vrijdag waait het daarbij langs de kust opnieuw stormachtig, in het weekend komt de wind iets tot bedaren. Vooral ’s avonds, ’s nachts en in de vroege ochtend kan het lokaal wit worden. De Veluwe, de Sallandse Heuvelrug, Twente, de Achterhoek en de Limburgse heuvels zijn de gebieden waar het landschap snel wit wordt.

Tijdens de nachten vriest het licht en daardoor kan het op grote schaal glad worden. Door het buiige karakter van de neerslag kan de situatie van plaats tot plaats sterk verschillen. Op de ene plek valt een paar centimeter sneeuw, terwijl een aantal kilometer verderop niets aan de hand hoeft te zijn.

Felle kou na het weekend?

Vanaf volgende week maandag neemt een hogedrukgebied de touwtjes in handen. Hierdoor neemt de neerslagkans af en worden de nachten kouder. De windrichting bepaalt echter hoe koud het precies wordt. Waait de wind uit het zuidwesten dan moeten we het doen met wat lichte vorst en komt de temperatuur overdag nog ruim boven nul. Bij een oostenwind wordt felle kou uit Oost-Europa en Rusland naar ons land getransporteerd. In dat geval kunnen we in de nachten strenge vorst met minima beneden -10 graden verwachten en blijft het ook overdag vriezen. Daarbij kun je voorzichtig aan schaatsen op natuurijs denken. Ook zijn er nog berekeningen die met een zuidoostelijke wind komen, waarbij de kou minder fel is.

Nemen we alle berekeningen samen, dan is de kans op nachtvorst voor het midden van het land volgende week 80% en de kans op minima beneden -5 graden bedraagt 60%. Er is 40% kans dat het overdag blijft vriezen. In het zuidoosten zijn de kansen een stuk groter en in het noordwesten juist kleiner.

Foto: Jannes Wiersema

Door: Jaco van Wezel
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
9 januari 2017, 14:03 uur | Bericht #476930
Sneeuw- en onweerskansen donderdag

| Gewijzigd: 9 januari 2017, 14:04 uur, door Jeroen71
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
9 januari 2017, 14:35 uur | Bericht #476931
Het lijkt wel een thriller waarin we zitten.. gaan we het nou wel of niet koud krijgen...Komen die schaatsen nu eindelijk eens uit het vet ev kunnen de kinderen weer eens een echte sneeuw-iglo bouwen...

In voorgaande posts van Svenne, Johan en net eentje van crulation lijkt het er toch wel op aan te sturen dat we bijna wel de koude in moeten duiken...
en ze hebben ook gelijk... alleen het hangt echt allemaal aan een zijde draadje.. Het is zoals ik het nu zie absoluut niet zo dat er een situatie is die zich op dit moment op de kaarten laat zien die de indruk wekt dat we langdurig een (zeer) koude winterperiode ingaan..
In deze post zal ik met behulp van wat kaartjes laten zien hoe dun de draad mijns inziens is..

Als eerste kaart laat ik zien wat we op dit moment constant zien in de modellen.


Je ziet hierboven de "paden" die op dit moment de drukgebieden zo een beetje aanhouden. het is niet letterliijk het lijntje volgen maar het geeft een aardig idee.. Je ziet hier dat vanuit het (noord) westen er een constante aanvoer is van Lagedruk gebieden. Deze brengen neerslag maar  het type neerslag is afhankelijk van de temperatuur van de lucht die ze met zich meedraagt. Dat zie je op het kaartje hieronder.



In het bovenstaande plaatje zie je hoe de lucht gemengd wordt door het hogedruk gebied boven de Azoren ( warme lucht ) en de koude lucht in het noorden ( lagedruk)
Op de grens van deze gebieden zal de temperatuur wbt het lagedruk gebied het hoogst zijn..  dus hoe verder je van die scheidingslijn af gaat richting het noorden hoe kouder het wordt.
Dan komen we geliijk op "het heikele puntje"



De grens  tussen het hoog en het laag verplaatst zich continu met als gevolg dat je het ene moment vorst hebt en het volgend moment termperaturen ruim boven nul.. En deze grens maakt het de modellen op dit moment zo moeilijk om een uitspraak te doen wat het wordt.. De spreiding van de pluim is zo groot omdat er een heleboel leden zijn die denken dat deze grens veel zuidelijker ligt ( dus hier meer kou) maar er zijn tegelijkertijd ook heel veel leden die denken dat de grens noordelijker ligt ( dus warmer)

Dit komt letterlijk aan op 100 km.. en dit kun je heel erg mooi zien op de 2mtr temp kaart die ik hieronder heb gezet.. De grens is hier te noordelijk.. plus we hebben natuurlijk een zeeklimaat.. en wat zien we.. Benelux in het groen.. en de rest van Europa in het blauw..



Je kan dus begrijpen dat op basis van zo een kleine marge het onmogelijk is voor de modellen om een constante  uitspraak te doen hoe de temperatuur zich zal gedragen.
De ene dag zal er sneeuw verwacht worden op donderdag... een run later is het vrijdag of het kan zelfs woensdag zijn..

Daarnaast hou ik natuurlijk de polarjet in de gaten ( jetstream op 10km hoogte) en die meanderd veel te veel en zit met name in het noorden hetgeen ons elke keer aan de warme kant  zet..

Mijn verwachting is dan ook dat er op dit moment absoluut nog geen sprake van is dat er een lange koude winterperiode in de steigers staat, ECHTER het is ook niet zo dat we naar een warme periode toe gaan. Als er geen goede blokkade komt ( en die zien we maar heel af en toe in de runs en dan meestal op de LT) dan blijven we doorgaan zoals nu met temperaturen rond de 5 graden en lichte vorst ( uitzondering van het oosten)
Waarbij het westen 9 van de 10 keer in de dooi zit, het oosten van het land sneeuw krijgt die even blijft liggen ( soms zelfs een paar dagen)

Het is dus zeker een spannende periode want het staat niet stil, en beweging geeft kans op verandering... maar de duur van de verandering zal afhangen van de juiste beweging... of-te-wel het juiste puzzelstukje

Hieronder nog even een kaartje van hoe het ook kan... ( oude run EC) .. en dit is diepvries met echte transportkoude !



Het zal dus een periode worden van gladheid,sneeuw, dooi ,regen e.d Het zal dus zaak blijven om het weer te blijven volgen want een weekend zoals afgelopen weekend met ijzel is zeker niet uitgesloten...


  | Gewijzigd: 9 januari 2017, 15:15 uur, door Callie-P
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 237 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 237, lezen 2 mensen het topic "Spookachtige regenboog boven Washington".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden