Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 22:10:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 21:02:48

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Mar 2024 10:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Victoria, TX.

17 Mar 2024 22:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 21:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 21:05:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Live Oak, TX; McMullen, TX.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA; St. Bernard, LA.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:40:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:09:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 15:09:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vermilion, LA.

17 Mar 2024 14:36:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

17 Mar 2024 13:56:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 12:39:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Galveston, TX.

17 Mar 2024 10:41:55
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 19
Lid sinds: 1 jun. 2016
12 mei 2017, 21:06 uur | Bericht #479754
Het was weer zoals bijna altijd, het onweer trok ten westen en oosten langs Dordrecht. Het laatste onweer dat hiet ENIGSZINS wat voorstelde was eind augustus 2015. Vorig jaar geen enkel harde klap gehoord. Verder, hagel komt niet voor in mijn wijk Sterrenburg en als ik tijdens een zomerse bui 15 mm
​heb is dat wel zo'n beetje het maximale.
​Er zullen weinig plaatsen in ons land zijn die er zo slecht vanaf komen. Het onweer wat hier is is vrijwel uitsluitend CC en zelden CG.
P. den Ouden
Amras
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 554
Lid sinds: 25 mei. 2009
12 mei 2017, 23:01 uur | Bericht #479755
Als mede-Dordtenaar heb ik hier eigenlijk maar twee dingen op te zeggen: 

1: Klaagtopic!

2: Verhuizen of niet zeuren. We wonen op een eiland, omringt door rivieren...
Regen, das gewoon vloeibare zonneschijn
Waarom deze advertentie?
Michel
Lid
Woonplaats: Zwijndrecht
Berichten: 126
Lid sinds: 26 jul. 2006
14 mei 2017, 13:37 uur | Bericht #479772
Dan zou ik niet verhuizen naar Zwijndrecht
​Het viel mij ook op dat de bui in de directe omgeving kompleet oplostte. Wat betreft dat van de rivieren; ik heb ooit meen ik eens gelezen dat dit een fabel is en dat het tussen de oren zit.Pin me er niet op vast, ik heb er geen studie over gevolgd
Birdie
Lid
Woonplaats: Zwijndrecht (ZH)
Berichten: 120
Lid sinds: 3 jul. 2010
15 mei 2017, 22:04 uur | Bericht #479781
Nee Zwijndrecht is ook niks. Ik "bestudeer" dit fenomeen al enkele jaren. Ik woon ook in Zwijndrecht en we hebben hier vroeger heus wel aardig onweer gehad. De laatste tijd (zeg 10 jaar) is er iets veranderd en worden we bijna altijd overgeslagen. Wanneer je via buienradar een groot onweers gebied vanuit het zuiden / zuidwesten op onze regio af ziet komen, dan splits dit vaak op in twee richtingen om ons heen. Ook onstaat het onweer vaak pas iets noordelijk van dordrecht Zwijndrecht. Wie het weet mag het zeggen.
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 19
Lid sinds: 1 jun. 2016
19 juli 2017, 18:23 uur | Bericht #481222
Vanmiddag, 19 juli rond 12.30h zag ik weer het bekende scenario: donkere lucht ten ZW, W, NW en N van Dordrecht.
​De wolken uit ZW kwamen over Dordt zonder regen en onweer. Op buienradar zag ik de vele bliksems over de bekende
​lijn die ik al jaren waarneem: Zuid-west Zuid-Holland over Rotterdam richting N, NO.
​Dus, weer geen onweer gehad hier. Tot nu toe net zo'n rampzalig jaar als 2016 toen er zowat ook geen onweer was.
​De KNMI onweerarchieven mogen dan blauwe stippen laten zien boven Dordt maar dat betreft zowat altijd slechts zacht
gerommel.
​Het is nu 18.23h en ben benieuwd wat Dordrecht vanavond nog krijgt maar erg optimistisch ben ik niet.
Wordt vervolgd......
P. den Ouden
Denn
Lid
Woonplaats: Hardinxveld Giessendam
Berichten: 69
Lid sinds: 10 sep. 2011
19 juli 2017, 19:37 uur | Bericht #481239
Hier in Hardinxveld (hemelsbreed echt een steenworp afstand) vallen we juist verrassend vaak in de prijzen! Echter wanneer de bui meer boven de biesbosch ligt, komt hij vaak de rivier niet over.
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 19
Lid sinds: 1 jun. 2016
20 juli 2017, 10:06 uur | Bericht #481363
Overzicht onweer Dordrecht.
​19 juli, 12.30h, bui zat ten W, NW, N van ons. Geen druppel regen gehad en nauwelijks gerommel gehoord m.a.w. Dordt werd weer eens overgeslagen.
​Op buienradar zie je dat het in het midden van Zuid-Holland zat.
​20 juli vannacht, onweer zat ten ZO, O en NO van hier. Weerlicht en soms uiterst zwak gerommel en ca. 1 mm regen. Dordt heeft dus ook in deze
situatie weer niks gehad.
​20 juli 09.00h. Onweersbui kwam aanzetten maar het stelde niks voor. Zo'n vijftig keer gerommel schat ik, geen bliksem gezien doch slecht flauw
weerlicht, geen enkele harde klap. Met ramen dicht in huis nauwelijks hoorbaar. ca. 5 mm regen.
​Zo, dus weer drie onweerssituaties die hier niets voorstelden.
Dat we hier zeer weinig onweer hebben mag het zeggen. Ik weet niet anders. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar die zijn zeldzaam.
​De laatste bui die wat voorstelde was 30 aug 2015. Vorig jaar was hier bar slecht en dit jaar wordt denk ik net zo.
​Alles waargenomen vanuit het midden van het Eiland van Dordrecht.
 
P. den Ouden
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 19
Lid sinds: 1 jun. 2016
20 juli 2017, 10:16 uur | Bericht #481364
Onweer van afgelopen nacht 20 juli zat ten ZO, O en NO van Dordrecht. 1 mm regen en zeer zwak gerommel gehoord.
​Het weerlichten duurde nogal lang. De bui van 09.00h stelde ook niks voor. Even hard geregend.Geen bliksem gezien maar
slechts zacht gerommel.
​Drie onweerssituaties waarin Dordrecht weer buiten de prijzen viel. (19 juli rond 12.30h ook niks gehad)
​Dat rivierenverhaal en buien blijft een dingetje. De weerkundigen maken gehakt van de bewering dat rivieren onweer tegen
houden. Nu zal de luchtstroming niet tegengehouden worden maar ik kan niet anders dan constateren dat buien over
​dat gigantisch brede Hollands Diep hier verzwakt aankomen en richting NO weer (sterk) activeren.
Ik heb dat al te vaak gezien. Dus, het onweer "komt wel over een (brede) rivier" maar de fut is er kennelijk uit.
​Jammer dat er geen vooraanstaande meteorologen zijn die hier in Dordrecht wonen want dan zouden ze mijn verhaal
onderschrijven.
​Zo, op naar de volgende onweersfrustratie.....
P. den Ouden
Woonplaats: Papendrecht
Berichten: 17
Lid sinds: 18 jul. 2016
21 juli 2017, 21:56 uur | Bericht #481391
Ja het klopt wel dat onweer hier zelden voor komt, ik woon in Papendrecht en inderdaad 2015 30 Augustus was het een keer raak dan maar verder is het gewoon flink balen hier. Soms zijn er heus wel onweer kansen hier maar ja die worden haast niet benut. Ach ja, klagen heeft totaal geen zin en wij moeten het er maar mee doen en er kom heus wel een keer weer een 30 Augustus 2015 kans lang weer. 
m.heerlijn
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 19
Lid sinds: 1 jun. 2016
22 juli 2017, 21:14 uur | Bericht #481416
De onweersbuien van zaterdag 22 juli 2017 begin van de avond zaten nu ten oosten van Dordrecht op de inmiddels voor mij bekende lijn
komend uit Belgie over Breda - Gorinchem - Utrecht.
​Hier niks gehad uiteraard behalve 2 mm (mot)regen. Op de site Weeractueel zag ik dat in Breda en Gorinchem ca.17 resp. 14 mm regen
is gevallen. Tot nog toe dit jaar nagenoeg niets gehad hier. Ik vraag me af of het nog slechter kan.

 
P. den Ouden
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
22 juli 2017, 22:28 uur | Bericht #481418
Beetje bizar dat je 'klaagt' over een langstrekkende onweersbui terwijl de focus bij deze kans helemaal in NO Nederland ligt. Trouwens, als zo een prachtige cel toch maar net langs je trekt, ik zou desnoods mijn fiets nemen en er op afgaan
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
2 april 2019, 18:18 uur | Bericht #490372
En vandaag heeft Dordrecht weer geen onweer gekregen!! (kuchkuch...)
Juist het actiefste was boven het water daar... (Biesbosch) | Gewijzigd: 2 april 2019, 18:21 uur, door Tieske
Michel
Lid
Woonplaats: Zwijndrecht
Berichten: 126
Lid sinds: 26 jul. 2006
3 april 2019, 21:20 uur | Bericht #490388
Ik vond het een leuk buitje gisteren.
Mij hoor je niet klagen
Bas344
Lid
Woonplaats:
Berichten: 5
Lid sinds: 19 okt. 2016
30 april 2020, 21:04 uur | Bericht #493203
(Even wat humor tussendoor in deze gekke tijden) 
''En weer onweerloos Dordrecht'' haha
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
13 juni 2020, 00:07 uur | Bericht #493386
Onweernietloos Dordrecht weer.

Woonplaats: Hoogezand
Berichten: 9
Lid sinds: 15 mei. 2017
14 juni 2020, 10:38 uur | Bericht #493419
Bij ons in Hoogezand-Groningen, is het altijd het zelfde liedje. Op de radar zie je dan net een super mooie onweersbui aankomen, en eindstand zoals altijd of het onweer gaat er uit, of hij splitst net en gaat het er aan beide kanten langs. Men zegd dat het bij ons aan het Zuidlaardermeer ligt, en de Hondsrug. Het Zuidlaardermeer kan ik mij nog een beetje in vinden aangezien deze een water oppervlakte van 10 bij 10km heeft. Maar de Hondsrug heeft hoogte verschillen en zou het theoretisch gezien juist moeten versterken. Maar goed het is elke keer weer een grote teleurstelling om gek van te worden.
sander
Daystar
Lid
Woonplaats:
Berichten: 125
Lid sinds: 8 jun. 2014
14 juni 2020, 12:27 uur | Bericht #493422




  | Gewijzigd: 1 september 2020, 15:20 uur, door Daystar
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
15 juni 2020, 08:00 uur | Bericht #493431
Stad Groningen is er ook berucht om.
Afgelopen weekend was het steeds noordoosten noordoosten noordoosten in de verwachtingen en uiteindelijk zijn we, provincie excl oostgrens, zo ongeveer de enige regio die geen donder heeft gehad, zag het zaterdag op de radar weer oplossen en gister onder ons langs gaan.
De vieze regen krijgen wij nu wel weer de hele dag, boeren toch blij.
Wij moeten het hier hebben van Noordzee buien die onverwacht en ook achteraf onvermeld zeer lokaal wat leuks geven, zoals een maandje geleden op een vrijdagochtend. En heel zeldzaam iets dat lokaal boven stad ploft.

Standaard zuidwest en oost systemen zie je 95 van de 100 keer tussen Assen en Groningen, of 30km oost, oplossen of zelfs letterlijk óm de stad heentrekken of splitsen en erna weer samenvoegen. Een vroegere meteokennis uit Amersfoort geloofde me nooit, al m'n geklaag, en die heb ik een paar zomers laten opletten op de radars en die was stomverbaasd.

Enige oorzaak die wij kunnen vinden, en anderen met mij vooral Klazienachtige types, naast Zuidlaarder- en Paterswoldsemeer, is inderdaad de Hondsrug. Maar dan niet zozeer het reliëf maar het verschil in gronden. Zand vs klei. Verschil in vochtretentie en (dus) ook elektrische "lading".
Maar dan nog, wat hierboven wordt gezegd; 25-40 jaar geleden (langer leef ik nog niet) hadden we toch regelmatig zwaar onweer, ik kan me nog aardig wat groene luchten en rolwolken herinneren. En toen was dat grondverschil er ook al... Ik en medegroningse onweer freak zeggen altijd grappen dat er een kwart eeuw geleden iemand een antionweersmagneet, of daadwerkelijk grote cloud buster, in z'n tuin heeft gezet.

Het is en blijft onweerlegbaar, let maar een paar zomers op de radar, en onbegrijpelijk. Ik probeer al zomers lang me niet meer te verheugen op leuk onweer, maar als er zoals dit weekend zo expliciet noordoost genoemd wordt, trap ik er toch weer in. Wederom zonder soelaas.

Edit: layout met alinea's is na posten totaaaaal foetsie...niet mijn keus, forumbug, sorry!
Edit W. in t Erland: inderdaad bekende bug bij het plaatsen via android. Alinea's weer geplaatst. | Gewijzigd: 15 juni 2020, 13:49 uur, door Thijs.
Woonplaats: Middelstum
Berichten: 70
Lid sinds: 24 mei. 2014
15 juni 2020, 12:58 uur | Bericht #493435
Ik ga volledig met jullie mee in deze analyse. Hier in Middelstum viel me al op dat veel buien voor Noord-Groningen splitsen of oplossen om al snel daarna ofwel in Friesland, Waddenzee of Duitsland opnieuw op te bloeien. Vroeger was het vaker raak dan nu. Als Geo-ICTér wil ik graag een nadere analyse maken maar kan de data niet vinden van bliksemdetectie van de afgelopen jaren. 

Weet iemand of er ergens datasets gedownload kunnen worden? En dan geen plaatjes maar werkelijke data van ontladingen inclusief coordinaten etc. 
 
Benniegek
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 118
Lid sinds: 14 dec. 2013
15 juni 2020, 14:18 uur | Bericht #493437
Fantastisch topic om te lezen dit! De frustratie herken ik zeer goed. In tegenstelling tot de meesten hier denk ik echter niet dat we de verklaring voor dit probleem niet in de meteorologie moeten zoeken, maar eerder in de psychologie! Ik zal hier wat effecten op een rijtje zetten die misschien hieraan ten grondslag liggen
  • Mediabias: De media rapporteert niet als er niks is gebeurd, daardoor wordt je voorgevoel bevestigd als er een mediabericht komt van een regio waar je niet woont
  • Voorkeur voor bevestiging: Zodra je eenmaal bent overtuigd van het feit dat het onweer jou ontwijkt, zul je meer opletten naar bewijs wat jouw gevoel bevestigt, dan voor bewijs wat jouw voorgevoel tegenspreekt. 
  • Herinneringsbias: Als je terugdenkt aan je vroegere herinneringen mbt onweer, dan zul je je vast de spectaculaire dingen herinneren, en niet de jaren dat er minder onweer aanwezig was, zodoende overschat je de frequentie van desbetreffend weer.
Naast deze effecten kan het natuurlijk ook statistisch gezien dat het onweer een bepaalde plaats een aantal jaar overslaat. De kans is echter elk jaar weer even groot dat mooi onweer jou bereikt!
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.316 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.573 leden.
Het nieuwste lid is paterbon.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 55 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 55, lezen 3 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden