Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Pawnee, NE.

23 Apr 2024 07:00:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Prairie, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 01:11:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 00:17:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, MT; McCone, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Daniels, MT; McCone, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 21:33:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT.

22 Apr 2024 21:04:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

22 Apr 2024 07:46:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

22 Apr 2024 07:46:26

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

22 Apr 2024 05:00:00
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
duck
Lid
Woonplaats: Lokeren(Belgie)
Berichten: 21
Lid sinds: 20 nov. 2008
28 november 2008, 22:07 uur | Bericht #22774
beste jan,

hoe komt het toch dat in noordelijke staten van de vs en canada daar zij elk jaar echt winterweer hebben met alles erop en eraan?ook in een staat als seatle dat een zelfde klimaat heeft van west-europa zij soms veel sneeuw krijgen.wat mij ook opvalt dat in de winter de winden steeds en veel meer dan vroeger uit het zuid-westen komt,vandaar uit kan je geen winter verwachten.heeft dat te maken met de straalstroom?nu vind ik het tegenover de vorige jaren dat wij toch al enkele weken in een soort kou zitten met temp.zo rond de 4a5 graden,en niet zoals vorige jaren direct in zachtere lucht zitten.en nog een opvallend feit is de regen toch weinig voor deze herfst of vergis ik mij?
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
28 november 2008, 22:25 uur | Bericht #22775
Heeft zeker een groot deel met golfstroom te maken!
Hun moeten het vooral hebben van het noorden terwijl wij het meer moeten hebben van het oosten(siberie)
Derest laat ik aan jan over

(edit) zei straalstroom maar moet golfstroom zijn.
Check out the light show:)
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 november 2008, 10:21 uur | Bericht #22779
Citaat van lotje, vrijdag 28 november 2008, 22:07 uur beste jan,

hoe komt het toch dat in noordelijke staten van de vs en canada daar zij elk jaar echt winterweer hebben met alles erop en eraan?ook in een staat als seatle dat een zelfde klimaat heeft van west-europa zij soms veel sneeuw krijgen.wat mij ook opvalt dat in de winter de winden steeds en veel meer dan vroeger uit het zuid-westen komt,vandaar uit kan je geen winter verwachten.heeft dat te maken met de straalstroom?nu vind ik het tegenover de vorige jaren dat wij toch al enkele weken in een soort kou zitten met temp.zo rond de 4a5 graden,en niet zoals vorige jaren direct in zachtere lucht zitten.en nog een opvallend feit is de regen toch weinig voor deze herfst of vergis ik mij?


Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Zelf plaats ik berichten over buitenland wat er aan de hand is kwa weernieuws. Wat en hoe het klimaat is in andere landen heb ik niet zoveel verstand van. Misschien dat anderen uitleg kunnen geven.
duck
Lid
Woonplaats: Lokeren(Belgie)
Berichten: 21
Lid sinds: 20 nov. 2008
29 november 2008, 22:13 uur | Bericht #22787
Citaat van walter115, zaterdag 29 november 2008, 16:59 uur Ik zat net even bij google maps te kijken en zag dat seatle tussen twee bergketens in ligt,dat zal denk ik de reden zijn dat zij meer winter hebben dan wij.

dank u walter voor de uitleg.
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
29 november 2008, 22:13 uur | Bericht #22788
Waarom Amerika in het algemeen (het noorden dan wel te verstaan) meer winter hebben dan wij komt door de golfstroming.
Wij hebben te maken met en stroming die warm water van uit Afrika onze kant op duwt terwijl Oost Amerika te maken heeft met en stroming die rechtstreeks van de pool komt.

Daarbij komt dat Amerika of het nu links of rechts om waait veel meer koude lucht aan gevoerd krijgt. Wij in Nederland hebben er 75% van de tijd last van dat de lucht eerst het relatief warme zee water over moet. Alleen en heel krachtig hogedruk gebied boven de pool geeft ons echte kou.

http://www.natuurkunde.nl/servlet/supportB...upportId=795887 Deze link laat en plaatje zien van de golfstromingen. Je ziet hier duidelijk dat Amerika aan beide zijden en stroming van af de koude pool kent. Het mag duidelijk wezen dat dit koude water en behoorlijk effect heeft op het weer.

http://extra.volkskrant.nl/betacanon/imgs/stromingen.jpg Nog en ander plaatje.

| Gewijzigd: 29 november 2008, 22:25 uur, door Imrich
duck
Lid
Woonplaats: Lokeren(Belgie)
Berichten: 21
Lid sinds: 20 nov. 2008
29 november 2008, 22:13 uur | Bericht #22789
Citaat van Risa, vrijdag 28 november 2008, 22:25 uur Heeft zeker een groot deel met golfstroom te maken!
Hun moeten het vooral hebben van het noorden terwijl wij het meer moeten hebben van het oosten(siberie)
Derest laat ik aan jan over

(edit) zei straalstroom maar moet golfstroom zijn.


dank u risa voor de uitleg.
duck
Lid
Woonplaats: Lokeren(Belgie)
Berichten: 21
Lid sinds: 20 nov. 2008
29 november 2008, 22:19 uur | Bericht #22790
Citaat van Imrich, zaterdag 29 november 2008, 22:13 uur Waarom Amerika in het algemeen (het noorden dan wel te verstaan) meer winter hebben dan wij komt door de golfstroming.
Wij hebben te maken met en stroming die warm water van uit Afrika onze kant op duwt terwijl Oost Amerika te maken heeft met en stroming die rechtstreeks van de pool komt.

Daarbij komt dat Amerika of het nu links of rechts om waait veel meer koude lucht aan gevoerd krijgt. Wij in Nederland hebben er 75% van de tijd last van dat de lucht eerst het relatief warme zee water over moet. Alleen en heel krachtig hogedruk gebied boven de pool geeft ons echte kou.


imrich,kan je ook eens uitleggen welke situatie die we moeten hebben voor veel sneeuw.u zegt een krachtig hogedrukgebied uit het oosten dan is heel koud maar de lucht is dan ook kurkdroog.of moeten wij een situatie hebben zoals vorige zondag een hogedrukgebied dat ten westen van ons ligt ocean en een lagedrukgebied over het oosten?maar dit is toch zeldzaam denk ik?
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
29 november 2008, 22:38 uur | Bericht #22791
lotje laat dat u maar weg hoor.

Ik denk dat je de vraag zelf ook wel kunt beantwoorden, misschien dat en deskundige mij eventueel kan corrigeren maar ik zie het als volgt.
Om sneeuw te krijgen heb je iets nodig wat sneeuw maakt en dat zijn meestal wolken. In Nederland betekenen wolken meestal regen om dat het domweg te warm is voor sneeuw. En krachtig hogedruk gebied boven ons dicht tegen de pool brengt ons koude lucht waar door sneeuw wel gevormd kan worden en als de kou lang genoeg aan houd blijft het nog liggen ook. Om dan sneeuw te krijgen heb je alleen nog en lage druk gebied nodig.

En eigenlijk kom je dan bij het zelfde spel terecht als met onweer en gewone regen.
Je kunt voor je zelf ook kijken hoe stromingen lopen. In de Alpen zal en lagedruk gebied eerder sneeuw geven maar als je kijkt naar zo en lage druk gebied dan zie je dat die vaak eerst en stuk over het koude Scandinavië is gegaan en dus van zich zelf al kouder is.
Dit in tegenstelling van ons waar en lagedruk gebied ook al zit er poollucht in eerst over het relatieve warme water van de Noordzee moet Waardoor deze te veel wordt op gewarmd om sneeuw te kunnen vormen.

Om het nog leuker te maken. Het sneeuwt altijd. Regen is niks anders dan gesmolten sneeuw. Sneeuw zijn tenslotte ijskristallen die als ze zwaar genoeg zijn naar de aarde vallen en onderweg door het opwarmen van de luchtlagen smelten.

Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 111 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 111, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden