Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, NE.

26 Apr 2024 03:01:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Rawlins, KS; Sherman, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 02:35:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Logan, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Sherman, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:47:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Logan, KS; Rawlins, KS; Sherman, KS; Thomas, KS; Wallace, KS.

26 Apr 2024 01:47:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 01:47:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sherman, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, CO.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS; Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hamilton, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yuma, CO.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, CO; Sedgwick, CO.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 01:36:45
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Sneeuwman
Lid
Woonplaats: Nieuwegein
Berichten: 142
Lid sinds: 17 jan. 2013
23 januari 2017, 03:20 uur | Bericht #478066
Citaat van tukkerjasper, maandag 23 januari 2017, 2:16 uur Volgens mij gaat het in het Oosten des lands nog een lange tijd duren voordat het rond of boven 0 graden gaat komen. (bron: buienradar)
Vind alleen die "warme" bulb wel wat op een aparte plek liggen, die had ik eerder aan de kust verwacht.
Klopt, regio Utrecht is al jaren een drama wat betreft winterweer. Dat bewijst deze kaart wel op heel extreme wijze.

Edit svenne: ik denk dat er nog andere regio's zijn waar het de laatste jaren nog erger gesteld is wat betreft winterweer. Oja, gelieve geen plaatjes mee te nemen in je citaat   | Gewijzigd: 23 januari 2017, 09:19 uur, door Sven
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
23 januari 2017, 07:51 uur | Bericht #478068
Citaat van Sneeuwman, maandag 23 januari 2017, 3:20 uurKlopt, regio Utrecht is al jaren een drama wat betreft winterweer. Dat bewijst deze kaart wel op heel extreme wijze. Het is regio die zwaar bebouwd is, en de bescherming heeft van de Utrechtse Heuvelrug.....En daarnaast beschikken de meeste punten niet over zandgrond. | Gewijzigd: 23 januari 2017, 09:19 uur, door Sven
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
Waarom deze advertentie?
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
23 januari 2017, 10:51 uur | Bericht #478071
Gladheid!
Uitgaande van een afsnoerend hoogtelaagje (koudeputje 500hPa -30 tot -32°C) ) dat vannacht via het oosten van het land naar Frankrijk trekt kan er wat (buiige) neerslag gaan vallen waarbij later in avond of nacht met voorkeur voor het ZO ook (natte) sneeuw mogelijk is met mogelijk ook enige accumualtie:


Arome sneeuw acummulatie tot morgenmiddag 12h00


EC maandagavond

De details vwb de neerslag en neerslagsoort in het grensgebiede (onderste grenslaag (inversie) zijn nog niet geheel duidelijk.Houd iig rekening met gladheid!



Hoogtelaagje rond middernacht (GFS) | Gewijzigd: 23 januari 2017, 11:15 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Woonplaats:
Berichten: 3
Lid sinds: 20 jan. 2017
23 januari 2017, 11:52 uur | Bericht #478079
Goede morgen,
Na jaren meegelezen te hebben eindelijk een berichtje.
Ik lees als weer leek al geruime tijd mee en kom zo net ff wat verder wat voorspellingen en vooruitzichten betreft dan een Weeronline
Kat Mandu
Lid
Woonplaats: Tilburg, Reeshof
Berichten: 117
Lid sinds: 12 feb. 2012
23 januari 2017, 11:54 uur | Bericht #478080
Citaat van Michiel770, maandag 23 januari 2017, 11:52 uur Goede morgen,
Na jaren meegelezen te hebben eindelijk een berichtje.
Ik lees als weer leek al geruime tijd mee en kom zo net ff wat verder wat voorspellingen en vooruitzichten betreft dan een Weeronline

Goedemorgen Michiel,

Namens alle leden welkom op O-O! Veel lees- en postplezier! | Gewijzigd: 23 januari 2017, 11:55 uur, door Kat Mandu
Handtekening
Woonplaats:
Berichten: 3
Lid sinds: 20 jan. 2017
23 januari 2017, 11:56 uur | Bericht #478081
Gaat lekker... mijn eerste berichtje gaat meteen verkeerd.
ik wilde eigenlijk vragen hoe het ervoor staat met het verhaal SSW en PV waar 20 januari over gesproken werd. Toen was er zelfs iemand die durfde te zeggen dat er 11 februari een Elfstedentocht gereden zou kunnen worden als deze kaarten uit zouden komen.
alvast bedankt 
Michiel.

ps: ga zo door allemaal... lees graag mee
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
23 januari 2017, 13:04 uur | Bericht #478082
Zoals jullie weten ben ik wat aan het spelen gegaan met het stoplicht..

Ik kreeg van Fries1984 (Bedankt hiervoor !!)  een aanbod waarbij hij een balk heeft gemaakt waarbij je de kans ziet waar het heen kan gaan na het huidige stoplicht dus dan ga ik niet meer een heel rijtje stoplichten neerzetten maar deze balk.
Hieronder gebruik ik het voor het eerst.. laat mij weten via "een persoonlijk bericht" of het wel of niet bevalt.. ?!

Het stoplicht veranderd wel van kleur.. nou ja er komt een kleurtje bij...
Mochten de modellen gelijk krijgen dan is het na deze week echt helemaal afgelopen en gaan we na het  komende weekend zelfs even de dubbele cijfers in..
Nu weten we natuurlijk dat de dooi eigenljk vorige week al ingezet zou zijn maar dat deze wat vertraagd is en de modellen hebben bij mij toch wel een behoorlijke deuk gekregen op het betrouwbaarheids-vlak maar we moeten ergens vanuit gaan dus dat doen we dan maar...

Temperaturen zijn (zoals verwacht) nui boven nul in bijna het hele land..oftewel dooi !



De pluim hieronder laat goed zien dat we zeker in het begin temperaturen  in de nacht onder nul krijgen en overdag (ruim) boven nul..
verderop in de pluim blijven steeds meer leden aan de verkeerde kant van de 0-lijn..
( oveirgens laat GFS geen enkel lid meer ruim onder nul zien ( net iets er onder))




Nu moet ik ook zeggen dat de modellen beiden eigenljk geen enkele keer ( run na run) een winterse setting meer laten zien. Waar we eerst nogal eens een mooi Scandi-hoog zagen ontstaan blijven dit soort kaarten nu helemaal weg.

Wat je in beide modellen eigenljk de hele tijd ziet terug komen zijn twee mogelijke situaties.
Waar bij de ene situatie verklaard dat we in de nacht vorst krijgen en de andere verklaart dat we ook in de nachten naar temperaturen boven nul kunnen gaan..

Hieronder een kaartje die de huidige situatie laat zien.. ik moet zeggen dat ik met het pakken van het kaartje niet eens naar de datum heb gekeken omdat het niet zoveel uitmaakt welke datum je pakt.. want de meeste laten in eerste instantie alleen maaar deze setup zien..



Hierboven zie je dus een hogedrukgebied boven Europa dat redelijk koude lucht onze kant op brengt.. de "catch" is alleen dat dit geen kou is waar vandaan je het zou verwachten ( Rusland of de Noordpool) maar dit is koude die zich in centraal Europa bevind.

Hieronder zie je een kaartje wat steeds blijft terugkomen meer aan het einde van de runs en het varieert een beetje hoe ver achteraan in de run..



Je ziet hier een zuid(westeliijke) stroming waarbij lagedruk de overhand krijgt en de temperaturen gaan stijgen want in dit geval komt onze temperatuur niet  uit het midden van europa vandaan maar meer uit Spanje/Aftrika.

Het is op dit moment toch wel een beetje saai aan het worden, want op een paar ongemakken na ( zie post van Johan hierboven) lijkt de winter voor Belgie en Nederland toch wel op een (zeer) laag pitje komt te staan..

Ongelofelijk zijn wel de verschillen waarbij we in het westen van het land eigenljk of geen of nauwelijks winterweer hebben gehad ( op wat nachtvorst na) en in het oosten zitten ze nu al bijna twee weken in de koude...
Mooie is dat door de huidige situatie de Hellmannen gestaag blijven oplopen...

Actuele stand winter 2016/2017: 27.8 (t/m 22 JANUARI) Hellamnnen en dit gaat dus voor de KNMI statuten richting een normale winter (>40)...:|

Maar goed het zee-klimaat is nou eenmaal iets waarmee we moeten leven.

Stoplicht gaat 1 stapje  hoger..richting rood..



hieronder dus de nieuwe balk.. en ik denk dat de kans dat we richting rood gaan bijzonder groot is..



Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing   
  • Groen = Winter binnen de gestelde termijn
  • Groen/oranje = er is grote kans op doorzettende winter en de kans op ( terugkeer naar)  temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn is veel kleiner
  • Oranje = er is kans op winterweer maar de onzekerheid is bijzonder groot ( het kan vriezen het kan dooien)
  • Oranje/rood = er is kans op winterweer maar de kans op ( terugkeer naar)  temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn is veel groter
  • Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn.Definitie winterweer : 
1 van de volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig   
  • (stralings) vorst
  • hagel
  • sneeuw (nat en droog)
  • ijzel
  • ijsregen.
Definitie Winter :
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode. ( dit is gemiddeld voor het hele land dus het kan per regio afwijken)\


Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.


p.s. Michel770.. er is absoluut geen sprake van ook maar enige hoop/kans op een elfstedentocht ( of je moet hem willen fietsen)...het  moet wel heel gek lopen wil dat nog gebeuren.. ik denk dat die kans eigenlijk nul is..( 1% dan voor de fun ) | Gewijzigd: 23 januari 2017, 13:41 uur, door Callie-P
Marlies
Lid
Woonplaats: Rotterdam
Berichten: 139
Lid sinds: 25 jan. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 januari 2017, 13:35 uur | Bericht #478084
Citaat van Callie-P, maandag 23 januari 2017, 13:04 uur

"Ongelofelijk zijn wel de verschillen waarbij we in het westen van het land eigenljk of geen of nauwelijks winterweer hebben gehad ( op wat nachtvorst na) en in het oosten zitten ze nu al bijna twee weken in de koude..."

Met bovenstaande zin ben ik het toch niet echt eens, want we hebben hier in het westen begin vorige week zelfs nog een paar ijsdagen gehad en ook genoeg vorst 's nachts (en een paar keer een mooie witte wereld door de kou), waardoor het er best winters uit zag en er ook nog geschaatst is op veel plekken. Vooral gisteren zag ik op verschillende plaatsen veel mensen schaatsen. Uiteindelijk hebben we toch meer winter in het westen gehad dan de kaarten van tevoren aangaven, heb ik het idee. 

Maar is er nog iets te zeggen over die SSW die zou plaatsvinden? 
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
23 januari 2017, 13:45 uur | Bericht #478086
Vooralsnog een heerlijke winter hier in twente met een minimumtemperatuur van -10.8!

Ook is de gemiddelde temperatuur  van twente in januari merkwaardig te noemen met -0,1 tot nu toe

Ook meerdere plekken verloopt het te koud zoals ook in de bilt die ruim 1 graad te koud is....
Maar dan iets anders..... In het ensemble 06z zijn leden plotsklaps omgeslagen naar een Russische beer met erg koude bovenluchten.  Ook de oper van gfs is kouder geworden maar komt niet met diepvries temperaturen zoals bepaalde leden van het gfs laten zien. Sommige leden komen met een retrograadse Rus die heerlijke koude termperaturen naar onze contreien transporteren. Het gemiddelde op de MT is dus flink kouder geworden en de spreiding is groter geworden. Op een termijn van 5 a 6 dagen vind ik dat bijzonder Dus even kijken hoe dit zich verder gaat ontwikkelen en hopelijk zet dit de komende runs door!

 
Niels888
Lid
Woonplaats:
Berichten: 3
Lid sinds: 23 jan. 2017
23 januari 2017, 14:04 uur | Bericht #478087
Zo! ik stap net het ijs af na 50 km te hebben geschaatst op het Paterswoldsemeer in Groningen. En ik vond dat ik eindelijk ook eens mijn eerste reactie moest plaatsen. Misschien had ik dit in het kletstopic moeten doen maar aan de andere kant gaat hetgeen wat ik wil vertellen meer de reacties van hier aan.

Ik ben een natuurijs gek die wanneer er een beetje vorst in de modellen voorkomst steevast dit forum aan het F5-en is in de hoop op goed nieuws. Nou was er een week terug nog geweldige enthousiasme hier na de geweldige runs. Maar plotseling was alles anders... de vorst was volledig verdwenen en sinds die tijd worden er bijna geen berichten meer geplaatst. Is iedereen dan zo uit het veld geslagen?


Natuurlijk zijn die warme temperaturen overdag erg jammer maar ik word nog dolenthousiast van het ijsgroei model dat voor het weekend nog bijna 10cm ijs berekend. We kunnen nog de hele week op de schaats! Het lijkt er inderdaad op dat het vanaf het weekend afgelopen is met het schaatsen... maar vergeet niet dat de echte dooi nu al dag op dag uitgesteld wordt. Er is afgelopen week nog geen moment geweest waarop er meer ijs werd voorspeld dan vandaag.

Wat ik al met al probeer te zeggen is dat ik het jammer vind dat iedereen vorige week alles zo enthousiast aan het analyseren was maar dat dat afgelopen week nauweijks gebeurt. Ik snap ook dat het huidige weerbeeld vrij saai is.. maar ook nu zou ik graag dingen van jullie leren. En wie weet wat er nog staat te gebeuren. en gaan nu meer leden voor aanhoudende kou dan vorige week voor warmte !

Tot slot nog voor Calie-P. Ik vind je weeranalyses altijd interessant, duidelijk, uitgewerkt en onderbouwd. Maar dat stoplicht... sorry dat ik het zeg... Wat een draak van een ding. Het heeft 10 regels uitleg nodig voor iets wat bedoeld is om in 1 oogopslag af te kunnen lezen. Helemaal als je de oude stoplichten er allemaal bij laat staan zie ik door de bomen het bos niet meer. Het nieuwe balkje is wel overzichtelijker maar dan nog... iedereen die dit forum leest komt hier voor de verdieping en niet voor berichten in 1 oogopslag. 



 
Woonplaats:
Berichten: 3
Lid sinds: 20 jan. 2017
23 januari 2017, 14:12 uur | Bericht #478088
@callie:
ben niet van plan om ook maar iets met 11 steden te gaan doen hoor
Lander
AWM Weerman
Woonplaats: Merksplas
Berichten: 65
Lid sinds: 20 sep. 2016
23 januari 2017, 14:17 uur | Bericht #478089
Ik ben mij de laatste maanden meer en meer aan het bezighouden met de stratosfeer en de invloed hiervan op ons weer. Zoals eerder aangehaald in één van de vorige pagina's boet de zonale wind komende dagen sterk aan kracht in door een zogenaamde temperatuurklim in de stratosfeer. Dit staat nog steeds op de kaarten, echter minder uitgesproken dan eerst verwacht. Zoals ik ook toen schreef verhoogt een duidelijke temperatuurstijging in de stratosfeer de kans op blokkades in de troposfeer. Dit vergroot de kans op winterweer bij ons ALS de blokkade juist valt. De laatste stratosferische weerkaarten vertonen echter meer een uitstromingen van zéér koude lucht naar de westelijke VS. De Polar vortex verplaatst zich naar Noord-Europa waardoor we hier in Mid en Zuid-Europa vooral een intensifiëring van de jetstream zullen krijgen richting de maandovergang. 
Zo lijkt de stratosfeer aan te sturen op een winterse periode voor de VS en een wisselvallige periode voor de EU. 
Het woordt Elfstedentocht in de mond nemen lijkt voorlopig dan ook compleet overbodig!

Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
23 januari 2017, 14:42 uur | Bericht #478091
Citaat van Niels888, maandag 23 januari 2017, 14:04 uur Zo! ik stap net het ijs af na 50 km te hebben geschaatst op het Paterswoldsemeer in Groningen. En ik vond dat ik eindelijk ook eens mijn eerste reactie moest plaatsen. Misschien had ik dit in het kletstopic moeten doen maar aan de andere kant gaat hetgeen wat ik wil vertellen meer de reacties van hier aan.*************************************************tekst**********

Ik ben een natuurijs gek die wanneer et staan zie ik door de bomen het bos niet meer. Het nieuwe balkje is wel overzichtelijker maar dan nog... iedereen die dit forum leest komt hier voor de verdieping en niet voor berichten in 1 oogopslag. 

Thanks voor  je feedback wbt het stoplicht, alleen deze feedback wordt door  velen niet gedeeld ..( sterker nog als ik hem niet plaats krijg ik er veel vraag naar... ) dus ik denk dat je dat stoplicht maar voor lief moet nemen

Overigens zijn hier veel lezers die eigenljk niet op "verdieping" zitten te wachten maar gewoon willen weten waar ze aan toe zijjn en juist voor hen is dat stoplicht bedoelt zodat zij niet  vanalles moeten lezen om te weten wat er gaaat komen...Het is de bedoeling van dit forum dat echt iedereen zijn weg er kan vinden.. en niet alleen de mensen die de betekenis van een 500hPa kaart willen begrijpen

Maar het is toch schitterend dat er bij jullie geschaatst kan worden ? Ik zou zeggen " geniet ervan" maar de reden dat het hier zo stil is. is dat er nauwelijks iets te analyseren valt.. als je mijn post goed leest laten de modellen op dit moment eigenljk maar 2 scenarios zien.. beide geven geen winter.. en als je de post van Lander leest zie je ook nog dat de ontwikkelingen in de stratosphere ons waarschijnlijjk richting het "lage druk" scenario gaat duwen.. en als dat gebeurd dan is de winter echt even  voorbij... ook voor jullie in het noorden..
Het andere scenario is een voorzetting van het huidige weer.. geen neerslag .. maar gewoon wat er nu is... dus ook daar valt weinig aan te analyseren..

Wie weet komt er nog wel een leuke stormdepressie.. wie zal het zeggen...


 
Woonplaats: Middenmeer
Berichten: 24
Lid sinds: 5 dec. 2016
23 januari 2017, 14:49 uur | Bericht #478092
Citaat van Callie-P, maandag 23 januari 2017, 13:04 uur Zoals jullie weten ben ik wat aan het spelen gegaan met het stoplicht..

Ik kreeg van Fries1984 (Bedankt hiervoor !!)  een aanbod waarbij hij een balk heeft gemaakt waarbij je de kans ziet waar het heen kan gaan na het huidige stoplicht dus dan ga ik niet meer een heel rijtje stoplichten neerzetten maar deze balk.
Hieronder gebruik ik het voor het eerst.. laat mij weten via "een persoonlijk bericht" of het wel of niet bevalt.. ?!

Het stoplicht verander

Een suggestie voor het nieuwe " stoplicht" : wellicht kan een pijl met de huidige trend erin aangegeven worden? het percentage is een status. de pijl kan de verwachting in het " stoplicht verduidelijken en welke kant het op gaat? of gaat dit te ver?

Callie-p : dat is een goede suggestie ! ik zal het vragen aan de creator van de balk ! ( die leest ook wel mee denk ik ) | Gewijzigd: 23 januari 2017, 14:52 uur, door Callie-P
Eduard
weertje
Lid
Woonplaats: Nunspeet
Berichten: 108
Lid sinds: 14 jul. 2010
23 januari 2017, 15:09 uur | Bericht #478093
Toch wel opvallend dit, de pluim voor de Bilt en zie de koudere leden in de 06z run

GFS 06z Run

  | Gewijzigd: 23 januari 2017, 15:10 uur, door weertje
Weertje hé?
Niels888
Lid
Woonplaats:
Berichten: 3
Lid sinds: 23 jan. 2017
23 januari 2017, 15:16 uur | Bericht #478094
Citaat van Callie-P, maandag 23 januari 2017, 14:42 uur Citaat van Niels888, maandag 23 januari 2017, 14:04 uur Zo! ik stap net het ijs af na 50 km te hebben geschaatst op het Paterswoldsemeer in Groningen. En ik vond dat ik eindelijk ook eens mijn eerste reactie moest plaatsen. Misschien had ik dit in het kletstopic moeten doen maar aan de andere kant gaat hetgeen wat ik wil vertellen meer de reacties van hier aan.*************************************************tekst**********

Ik ben een natuurijs gek die wanneer et staan zie ik door de bomen het bos niet meer. Het nieuwe balkje is wel overzichtelijker maar dan nog... iedereen die dit forum leest komt hier voor de verdieping en niet voor berichten in 1 oogopslag. 

Thanks voor  je feedback wbt het stoplicht, alleen deze feedback wordt door  velen niet gedeeld ..( sterker nog als ik hem niet plaats krijg ik er veel vraag naar... ) dus ik denk dat je dat stoplicht maar voor lief moet nemen

Overigens zijn hier veel lezers die eigenljk niet op "verdieping" zitten te wachten maar gewoon willen weten waar ze aan toe zijjn en juist voor hen is dat stoplicht bedoelt zodat zij niet  vanalles moeten lezen om te weten wat er gaaat komen...Het is de bedoeling van dit forum dat echt iedereen zijn weg er kan vinden.. en niet alleen de mensen die de betekenis van een 500hPa kaart willen begrijpen

Maar het is toch schitterend dat er bij jullie geschaatst kan worden ? Ik zou zeggen " geniet ervan" maar de reden dat het hier zo stil is. is dat er nauwelijks iets te analyseren valt.. als je mijn post goed leest laten de modellen op dit moment eigenljk maar 2 scenarios zien.. beide geven geen winter.. en als je de post van Lander leest zie je ook nog dat de ontwikkelingen in de stratosphere ons waarschijnlijjk richting het "lage druk" scenario gaat duwen.. en als dat gebeurd dan is de winter echt even  voorbij... ook voor jullie in het noorden..
Het andere scenario is een voorzetting van het huidige weer.. geen neerslag .. maar gewoon wat er nu is... dus ook daar valt weinig aan te analyseren..

Wie weet komt er nog wel een leuke stormdepressie.. wie zal het zeggen...


 

Ok terug in mijn hok. ik houd het wel weer bij schaatsen en meelezen
Woonplaats: Nieuwe Pekela
Berichten: 15
Lid sinds: 24 jan. 2016
23 januari 2017, 15:18 uur | Bericht #478095
Is het wel of geen mooie winter, ja dat is net hoe je er tegenaan kijkt. Ja we hebben vorst en ja we hebben een paar ijsdagen gehad, maar laten we eerlijk zijn.. ECHT winter (even goed de diepvries in) is tot nu toe niet echt gelukt. Het zag er rooskleurig uit maar helaas ging dit op het laatste moment aan onze neus voorbij. Het is in ieder geval mooi te zien dat menig mens al wel heeft kunnen genieten van het schaatsen op natuurijs, dat is al heel wat natuurlijk! Maargoed de pluimen gaan langzaam richting een iets zachter weertype, zoals hier te zien voor het NO. Wel weer meer spreiding na dag 5 dus afwachten.




​Ook al doen de kaartjes en berichtjes momenteel anders vermoeden, ik hoop nog op wat leuks in februari/maart!

​We gaan het zien de komende tijd :D | Gewijzigd: 23 januari 2017, 15:20 uur, door Mathé Hillenga
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
23 januari 2017, 16:56 uur | Bericht #478097
@Callie P: Prima balk. Veel overzichtelijker!

​Wat betreft de winter; Het typisch een zeurwinter. Niet te warm voor ijsvorming, maar zeker niet te koud om maar eens te denken aan grote tochten over het ijs. Kansen te over in de komende 6 weken, dat hebben 5 jaar! geleden ook al eens mogen meemaken.
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
23 januari 2017, 17:04 uur | Bericht #478098
rustig aan allemaal...geen paniek.


AO gaat duiken....en dit kan trouwens veel eerder gebeuren dan nu op de kaart staat.

 
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
23 januari 2017, 18:15 uur | Bericht #478103
Waarschuwingen voor komende nacht en morgenochtend vanwege plaatselijke gladheid door neerslag:





Edit: ook nog een stukje uit de meest recente guidance van het KNMI

Neerslag:
Later vandaag berekenen de modellen wat neerslag boven of dichtbij het noordwesten en het midden van het land. De neerslag over het noorden breidt zich vanavond verder zuidwaarts over het land uit, met name over het westen en midden. De neerslagpatronen, ook in de progtemps suggereren dat de neerslag wat buiig van karakter is. Gezien de temperatuuropbouw valt de neerslag op veel plaatsen vooral als regen, pas richting het (zuid)oosten lijkt er ook kans op (natte) sneeuw te zijn. Zeer lokaal onderkoelde neerslag is op basis van enkele progtemps ook niet geheel uit te sluiten. Modellen suggereren vrij veel bewolking tijdens de lichte neerslag en dan (wegdek)temperaturen boven nul. Afhankelijk van de temperatuur aan de grond zal dit voor gladheid kunnen zorgen. Dinsdagochtend mogelijk nog een laatste kleine bui in het zuiden nabij het wegtrekkende hoogtelaag. | Gewijzigd: 23 januari 2017, 18:58 uur, door Sven
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
3 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 3 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
3 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 257 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 257, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen van 18 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden