Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Drew, AR.

27 Apr 2024 08:14:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ashley, AR.

27 Apr 2024 07:21:23

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Apr 2024 07:00:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, AR; Union, LA.

27 Apr 2024 05:39:06

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Union, AR; Union, LA.

27 Apr 2024 05:39:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Morris, TX; Red River, TX; Titus, TX.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleburne, AR; Independence, AR; Jackson, AR; Prairie, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Independence, AR; Jackson, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Lucas, IA; Marion, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nodaway, MO; Worth, MO.

27 Apr 2024 03:05:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adams, IA; Ringgold, IA; Taylor, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Decatur, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buena Vista, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:05:08
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
28 januari, 23:42 uur | Bericht #499829
Citaat van Callie-P, zondag 28 januari 2024, 21:13 uur Let op dit is LT dus het kan alle kanten op.. maaaar waarom dit kaartje..

A:  omdat ik nog niet 1 keer deze winter het 4 sneeuwvlokjes sympbool boven NL heb gezien
B: om aan te tonen dat de winter nog lang niet voorbij is..
C: omdat het gewoon leuk is.. ( blijven dromen)

Kaartje van 13 februari


Ook iets dichterbij dan 13 februari hebben we mogelijk al wat interessante situaties voor een vorm van winterse neerslag. Zo heeft de periode rond dinsdag 6 februari voorzichtig mijn aandacht.



Ergens tussen maandag 5 februari en woensdag 7 februari lijkt er een lagedrukgebied ergens tussen Noorwegen en Frankrijk te trekken. Mocht het ten zuiden van ons trekken, is er kans op sneeuw in een regio. Dat zou eruit kunnen zien zoals de GFS oper hieronder schetst:

Eerder W. in t Erland (Winterland)
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
30 januari, 08:23 uur | Bericht #499833
Goedmorgen.. tja elke ochtend opstaan en dan hopen dat de pluimen een beetje gunstiger worden dan dat ze eerst waren.. vandaag klopte alleen het eerste gedeelte van de zin ( ben opgestaan) maar de pluimen zijn niet gunstiger geworden.. als de de pluim van 10am "uit is"  zal ik hem bij deze post zetten maar zoals jullie aan de pluimen hierboven kunnen zien kiezen steeds meer groene leden de warme kant van de o graden wat aangeeft dat de modellen steeds minder kans geven op winterweer.

Maar goed laten we eerst nog even genieten van het droge weer., vanmiddag schijnt het wat te gaan regenen maar dat zal zeer lokaal zijn en niet bijzonder spannend.. de komende week gaat dit eigenlijk een beetje zo door.. maar gelukkig nog niet van die langdurige regen..



Op de middellange termijn gaat het weer wel veranderen en zo na mid/eind vlgde week lijkt het zo te zijn dat de hogedruk gebieden de battle op gaan geven en dat laag het weer gaat overnemen en dan gaat het dus weer regenen en de wind zal weer gaan aantrekken.. sterker nog GFS komt met een klein stormpje op de 10de.. maar goed dat is wel weer LT dus even afwachten.

Prettige dag nog !

  | Gewijzigd: 30 januari, 08:23 uur, door Callie-P
Waarom deze advertentie?
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
1 februari, 00:18 uur | Bericht #499838
Citaat van Onweer-Online.nl, woensdag 31 januari 2024, 21:45 uur Update Temperatuurpluimen 31-01-2024 21:45 uur

ECMWF:


GFS:

De pluim van EC begint er toch weer zin in te krijgen,,, krijgen we dan toch "zoals we al eerder zagen bij GFS "( zie een berichtje eerder (28 jan) zo rond 13 februari  nog even winter ?...  ik las op de duitse weersite wetter online dat de mogelijkheden er in ieder geval zijn..
we gaan het gewoon weer volgen
 
Hier regent het op dit moment van schrijven ieg pijpestelen.. of was het nou pijpeNstelen   | Gewijzigd: 1 februari, 08:18 uur, door Callie-P
Iwanski
Lid
Woonplaats: Nijmegen
Berichten: 8
Lid sinds: 30 jan. 2012
1 februari, 09:27 uur | Bericht #499839
Ik vroeg mij af of de zogenoemde SSW (hier ook besproken) van een tijdje terug nog effect op ons weer gaat hebben of is het maar minimaal? Ik ben niet weerkundig genoeg om te posten met kaarten etc. Volg wel jullie berichten (helaas vaak de pluimen) Vandaar een keer een vraag. | Gewijzigd: 1 februari, 09:28 uur, door Iwanski
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
1 februari, 11:27 uur | Bericht #499841
Citaat van Iwanski, donderdag 1 februari 2024, 9:27 uur Ik vroeg mij af of de zogenoemde SSW (hier ook besproken) van een tijdje terug nog effect op ons weer gaat hebben of is het maar minimaal? Ik ben niet weerkundig genoeg om te posten met kaarten etc. Volg wel jullie berichten (helaas vaak de pluimen) Vandaar een keer een vraag.
SSW, de hele stratosfeer materie is erg ingewikkeld en eigenlijk weet men nog lang niet alle ins en outs hiervan dus ook niet de gevolgen van bepaalde verandering ( bv een SSW)

Men gaat er wel vanuit dat een SSW meestal na een week  ( ik dacht ) of 4 minimaal impact kan hebben op ons weer, waarbij de kansen dat het koud(er) wordt wel toeneemt. Maar het is niet per definitie zo dat een SSW hier voor koude zorgt...
Toegegeven ik heb de laatste paar weken mij niet gefocussed op de stratosfeer ( ben ook wat lui ) ik zal er weer eens naar kijken plus misschien dat Karel of Thijs er wel een stukje over schrijft.

En je hebt gelijk het is rustig met posts hier.. ik haal de pluimen al zoveel mogelijk weg omdat ze in deze hoeveelheden het forum nogal vervuilen. Maar het posten zelf is ook rustig geworden doordat we al zo een jaar of 4 ( minimaal) geen echt intressante winters meer hebben en dat nodigt niet echt uit tot het schrijven..

Vroeghar heb ik heel veel geschreven maar om diverse redenen ben ik er mee gestopt ( had niets met OO te maken hoor)
Sinds afgelopen December ben ik weer een beetje begonnen omdat de winter toch wel intressant leek te gaan worden.. nu is het niet echt een spannende winter voor Nederland al zullen de omringende landen er anders over denken  met bv de extreme koude in Scandinavie en gisteravond een mega sneeuwstorm in Noorwegen..

Ik denk dat de mogelijk kans op koude mid Februari wel eens de laatste stuiptrekking zou kunnen zijn van deze winter. ( duuh is ook de laatste maand:P )
Daarna kan het natuulijk nog wel een keertje sneeuwen/vriezen maar meestal is dat zo kort dat ik er persoonlijk niet warm of koud van wordt.

maar voor nu gaan we ons even focussen op de mogelijke aanval(etje van koning winter mid februari.. :

  | Gewijzigd: 1 februari, 11:44 uur, door Callie-P
Woonplaats: Dinteloord
Berichten: 67
Lid sinds: 19 jun. 2019
1 februari, 13:26 uur | Bericht #499842
Er zit nu al een aantal runs achtereen een luchtmassagrens op de periode 6-9 februari.

De LMG op ECWMF. EC laat de grens van koude lucht (-5 tot -8 graden) verder afzakken waardoor we op woensdagmiddag/nacht tijdelijk een meer noordelijke stroming hebben vanaf de noordzee, met winterse buien. Neerslaggebieden worden ten zuiden van onze landsgrenzen gehouden, tot 8 februari overdag in ieder geval.



De LMG op GFS. GFS laat de grens van koude lucht meer over ons land zwabberen. Iets minder koud op 1.5 km hoogte, maar nog steeds een kans op winterse neerslag vanwege de noordoostelijke wind aan de noordzijde van de grens. Uiteraard zit in het scenario van GFS alleen het noord(oost)en ook een kans op winterse neerslag.

Het is nog maar 2 februari, dit betekent dat het nog 4 dagen duurt voordat we zeker weten hoe dit scenario gaat verlopen. Tegelijk is het al niet meer zo lang wachten op de eerste KT runs. Ik ben heel benieuwd hoe noordelijk het lagedrukgebied gaat komen ten westen van Ierland, en welke vorm deze aan gaat nemen.

Groetjes, Niels Koomans.
Yfe
Lid
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 7
Lid sinds: 9 jul. 2023
3 februari, 21:47 uur | Bericht #499848
Gaan we dan toch nog 1 laatste keer te maken krijgen met winters weer? 
de pluim laat in ieder geval een beetje hoop zien.
Ns
Woonplaats: Dinteloord
Berichten: 67
Lid sinds: 19 jun. 2019
3 februari, 23:47 uur | Bericht #499849
De mediaan in de grafieken gaat met elke run weer een stukje naar beneden voor de middenlange termijn. De vraag is ook of het donderdag op vrijdag een LMG wordt, of niet. EC gaat bijvoorbeeld voor een koers over het midden van de noordzee naar het westen van Zweden, met sneeuw boven het noorden van Denemarken, terwijl GFS voor een noordoostelijkere koers gaat over het noordwesten van de noordzee naar het zuiden van de grens Noorwegen. In het scenario van GFS valt er ook sneeuw in Denemarken, maar gaat deze al vrij vlot over in regen, en blijft de voortdurende sneeuwval vooral voor Noorwegen. In beide scenarios komen we al heel snel in een zuidwestelijke stroming met zachte lucht, veel wind en veel regen. Sommige weermodellen stellen zich nog wat meer naar het zuiden bij, maar de KT komt al heel dichtbij.
Groetjes, Niels Koomans.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 februari, 14:38 uur | Bericht #499853
Citaat van NielsKoomans, zaterdag 3 februari 2024, 23:47 uur De mediaan in de grafieken gaat met elke run weer een stukje naar beneden voor de middenlange termijn. De vraag is ook of het donderdag op vrijdag een LMG wordt, of niet. EC gaat bijvoorbeeld voor een koers over het midden van de noordzee naar het westen van Zweden, met sneeuw boven het noorden van Denemarken, terwijl GFS voor een noordoostelijkere koers gaat over het noordwesten van de noordzee naar het zuiden van de grens Noorwegen. In het scenario van GFS valt er ook sneeuw in Denemarken, maar gaat deze al vrij vlot over in regen, en blijft de voortdurende sneeuwval vooral voor Noorwegen. In beide scenarios komen we al heel snel in een zuidwestelijke stroming met zachte lucht, veel wind en veel regen. Sommige weermodellen stellen zich nog wat meer naar het zuiden bij, maar de KT komt al heel dichtbij.
Yup het gaat heel even in het noorden winter worden... zie ook artikel hieronder,, we kunnen een langere periode van koude nu wel afschrijven vrees ik.
( al gaat het in het hoge noorden (zweden ) wel weer goed koud worden -20 en kouder)


https://www.wetteronline.de/14-tage-wetter

| Gewijzigd: 5 februari, 15:09 uur, door Callie-P
Yfe
Lid
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 7
Lid sinds: 9 jul. 2023
8 februari, 21:52 uur | Bericht #499865
Anderen op het forum ook sneeuwval gehad? Het heeft hier de hele middag gesneeuwd en af en toe dwarrelt er nogsteeds wat naar beneden.
 
Ns
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 303
Lid sinds: 6 jan. 2017
9 februari, 13:51 uur | Bericht #499867
hoi, ja aangezien ik ook uit Leeuwarden kom had ik ook sneeuw.
maar rest lijkt wat somber en komende tijd niet echt spannend weer, na het weekend wat rustiger en beetje kouder
misschien maart nog wat sneeuw?
Brouwer
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
13 februari, 08:23 uur | Bericht #499875
Het lijkt wel klaar...

Leek het eind Januari er nog wel op dat er voor feb wat mogelijk kunnen zijn, met de laatste runs is dat eigenlijk verdwenen.. er komt een zuidwestelijke stroming op gang en na deze week waar er al weer wat regen gaat vallen lijkt het er nu toch echt op dat we vanaf volgende week weer vol de regen in gaan. GFS laat vanaf midden volgende week een groot lagedruk gebied met regen langs trekken ..wat vervolgens gaat bivakeren boven Europa.

Dus.. het is wel niet uitgesloten dat er in de komende maanden nog wat winterse perikelen kunnen voorkomen ( " maart doet wat hij wil, en april roert zijn staart"  is het spreekwoord maar ik denk dat we wel kunnnen concluderen dat de schaatsen in het vet gaan blijven deze winter...

 " Op naar de volgende winter, maar nu eerst een lange hete DROGE zomer".

Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
15 februari, 08:27 uur | Bericht #499881
Een beetje te laat..  we hebben het met regelmaat over mogelijke SSW's.  De verwachting is dat er rond de 20ste een SSW plaats gaat vinden wat dan een paar weken later effect zal hebben op ons weer.  Winter ? Nee maar het zal wrs wel weer wat afkoelen en de temperaturen van bijvoorbeeld vandaag ( tot 17 graden) gaan we dan niet halen. Maar deze SSW is jammer genoeg te laat voor een echte winterinval...

Mocht je nou een een uitleg willen check dan deze link.. 

UItleg van de komende SSW

  | Gewijzigd: 15 februari, 09:03 uur, door Callie-P
Woonplaats: Dinteloord
Berichten: 67
Lid sinds: 19 jun. 2019
15 februari, 10:37 uur | Bericht #499883

Neerslag:

Perioden met regen en motregen, soms mogelijk met een licht convectief karakter.

Inmiddels is er in de omgeving van Arnhem in 1 uur 8 mm naar beneden gekomen, wat neer komt op 17 mm de afgelopen 24 uur. licht convectief karakter is vrij losjes gebruikt hier.
Groetjes, Niels Koomans.
Woonplaats: Dinteloord
Berichten: 67
Lid sinds: 19 jun. 2019
24 februari, 15:08 uur | Bericht #499913
Er lijkt in de loop van maandagochtend met de huidige positie van de kern een vorm van kou-advectie op gang te komen doordat aan de noordwestelijke helft de wind naar het noordoosten draait en vanaf land komt. De progtemps laten voor de geulhaven in rotterdam de freezing level en natteboltemp tussen 1u en 6u in de ochtend dalen. Dit wekt bij mij de suggestie dat er een kans is op natte sneeuw door neerslagafkoeling, als het neerslaggebied niet super snel oplost in de loop van de ochtend.



 
Groetjes, Niels Koomans.
Terug naar boven
1 2 3 4
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 165 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 165, lezen 3 mensen het topic "Winter 2010/2011 discussietopic deel 12".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden