Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Howell, MO; Texas, MO.

29 Apr 2024 07:08:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, TX; San Jacinto, TX; Trinity, TX.

29 Apr 2024 06:56:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Natchitoches, LA; Sabine, LA; Angelina, TX; Sabine, TX; San Augustine, TX; Shelby, TX.

29 Apr 2024 06:56:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jasper, TX; Newton, TX; Tyler, TX.

29 Apr 2024 06:56:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grimes, TX; Montgomery, TX; Walker, TX.

29 Apr 2024 06:56:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, MO; Howell, MO; Texas, MO.

29 Apr 2024 06:56:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor De Soto, LA; Natchitoches, LA; Red River, LA; Sabine, LA.

29 Apr 2024 06:56:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, MO; Ozark, MO.

29 Apr 2024 06:04:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Boone, AR.

29 Apr 2024 05:53:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Angelina, TX; Nacogdoches, TX; Sabine, TX; San Augustine, TX.

29 Apr 2024 05:53:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Angelina, TX; Nacogdoches, TX; San Augustine, TX.

29 Apr 2024 05:53:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jasper, TX; Tyler, TX.

29 Apr 2024 05:53:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, MO; Ozark, MO; Taney, MO.

29 Apr 2024 05:31:19

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Angelina, TX.

29 Apr 2024 05:29:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, AR.

29 Apr 2024 05:29:44
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Peetje
Lid
Woonplaats: Emmen
Berichten: 34
Lid sinds: 27 jun. 2009
29 april 2011, 10:34 uur | Bericht #228237
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag voor de deskundigen onder jullie:-)

Op mijn Iphone 4 heb ik de app Weather Pro van Meteogroup, en waarmee o.a. met de optie "Windstream Animation" de luchtstroom bekeken kan worden in een animatie.
Al dagenlang is te zien, dat met een NNO of NO stroming aanvoer is die over de Ostzee gaat, daarna Duitsland over en bij ons komt.

Is dit de redenen van de talrijke onweersbuien, zowel in Duitsland als dus ook deels in Nederland? Zeewatertemp van de Ostsee is nog geen 6 graden ...als ik het goed gezien heb.

Verder.... de Duitsers kennen de benaming Ostgewitter al langer, heeft dit dan ook met bovenstaande te maken?

Peet
Peetje
Lid
Woonplaats: Emmen
Berichten: 34
Lid sinds: 27 jun. 2009
30 april 2011, 18:53 uur | Bericht #229010
Niemand die het antwoord geven kan?
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 april 2011, 19:34 uur | Bericht #229026
QUOTE
Vanaf vandaag krijgen we te maken met een hoogtelaag die maar langzaam richting het westen voortbeweegt. Woensdag op donderdag ligt de trog bij Nederland (zoals op de onderstaande afbeelding te zien is). Daardoor kunnen we te maken gaan krijgen met onweer. Het onweer wat er mogelijk gaat komen, komt maar zelden voor in Nederland. We praten dan over het Ostgewitter, oftewel onweer vanuit het oosten. Onweerscomplexen die vanuit Duitsland Nederland binnen trekken zijn doorgaans multicellen, die zich langzaam verplaatsen en een hoge bliksemactiviteit bezitten. Dus kunnen ook een aardige hoeveelheid neerslag achterlaten, zo is afgelopen woensdag wel gebleken. Uit een buitje in Losser viel maar liefst 17mm neerlag in korte tijd.

bron: Onweerskansen 28 april )

http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=24619

Conclusie: ja, de buien van afgelopen dagen was ostgewitter

beantwoord dit je vraag? | Gewijzigd: 30 april 2011, 19:35 uur, door marcel`westland
met vriendelijke groet,

Marcel
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
30 april 2011, 20:06 uur | Bericht #229039
Nee, want ik vroeg het me ook al eerder af in 't kansendraadje. Vele buien over midden/noord Duitsland onze kant op. Ik dacht dat die ontstaan boven de Poolse Tatra? of zelfs de Oeral? Maar lees nu dus de opmerking over de Oostzee... Geen idee hoe dit precies zit... Antwoord zou mooi zijn
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
30 april 2011, 20:17 uur | Bericht #229041
Dat hoogtelaag (trekrichting van ZW Polen, W-Tsjechië, Duitsland , Luxemburg bevatte zeer koude lucht. Op 5 km hoogte was het -25 graden, waardoor de lucht zeer onstabiel werd rondom dat hoogtelaag en er buien ontstonden die zich tot grote hoogten konden doorontwikkelen. Hierdoor ontstonden gemakkelijk onweersbuien. Dat heeft dus niets met de koude NO-grondwind te maken vanaf de Oostzee.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Menckaeux
Lid
Woonplaats:
Berichten: 66
Lid sinds: 27 mei. 2010
30 april 2011, 21:28 uur | Bericht #229053
Ostgewitter is niets meer dan onweer uit het oosten. En sinds onze oosterburen Duits zijn vond iemand het leuk om dat een Duitse term te geven; Ostgewitter. | Gewijzigd: 30 april 2011, 21:30 uur, door Menckaeux
Peetje
Lid
Woonplaats: Emmen
Berichten: 34
Lid sinds: 27 jun. 2009
1 mei 2011, 06:46 uur | Bericht #229105
Citaat van Ben47, zaterdag 30 april 2011, 19:17 uur Dat hoogtelaag (trekrichting van ZW Polen, W-Tsjechië, Duitsland , Luxemburg bevatte zeer koude lucht. Op 5 km hoogte was het -25 graden, waardoor de lucht zeer onstabiel werd rondom dat hoogtelaag en er buien ontstonden die zich tot grote hoogten konden doorontwikkelen. Hierdoor ontstonden gemakkelijk onweersbuien. Dat heeft dus niets met de koude NO-grondwind te maken vanaf de Oostzee.


OK en dank je wel. Dit was dus het antwoord waar ik op zat te wachten.:-) Mijn gedachten gingen wel naar die NO-grondwind uit, maar er speelt dus even wat meer dan alleen dat.

Aan alle anderen die reageerden ... ook jullie bedankt voor jullie reacties.

Thnx.

Peet
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 116 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 116, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden